Vuokraus, Kivelän sairaala-alueen tilat, Sibeliuksenkatu 12-14, Fixel Group Oy/Parmaco Oy, HUS Psykiatriapalvelut

HEL 2024-009054
Ärendet har nyare handläggningar
§ 10
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vuokraus, jatkovuokraus ajalle 1.7.2024 – 31.12.2026, Sibeliuksenkatu 12-14, Kivelän sairaala-alue, Fixel Group Oy/Parmaco Oy, HUS Psykiatriapalvelut

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti osoitteessa Sibeliuksenkatu 12-14, Kivelän sairaala-alue, kohde 6819, sijaitsevien kahden paviljonkirakennuksen, huoneistoalaltaan yhteensä 829 m2 ja 2537 m2 suuruisten tilojen jatkovuokrauksesta Fixel Group Oy:ltä ja edelleen vuokrata sen Hus Riippuvuuspsykiatrian ja Lastenpsykiatrian käyttöön määräaikaisesti ajalle 1.7.2024 – 31.12.2026 (30 kk).

Kohteen arvonlisäveroton tilavuokra kaupunkiympäristön toimialalle on 89 830,90 euroa/kk, yhteensä 1 077 970,80 euroa/v ja koko vuokrakaudelta (30 kk) 2 694 927 euroa.

Vuokra sidotaan elinkustannusindeksiin (vuoden 1951 lokakuu = 100). Perusindeksi julkaisukuukausi ja -vuosi toukokuu 2023. Pisteluku 2296. Tarkistusajankohdat kerran vuodessa joulukuussa. Ensimmäinen tarkistus 1.12.2024. Mikäli indeksipisteluku on pysynyt samana tai laskenut, vuokra pysyy seuraavan vuoden samana.

Vuokrauksessa noudatetaan kiinteistön omistajan ja kaupunkiympäristön toimialan välistä vuokrasopimusluonnosta liitteineen.

Päätöksen perustelut

Vuokrakohteet (kaksi erillisrakennusta) ovat siirrettäviä moduulirakenteisia tilaelementtirakennuksia, jotka kaupunkiympäristön toimiala vuokraa edelleen HUS:n psykiatriapalveluiden (riippuvuuspsykiatria ja lastenpsykiatria) käytettäväksi. Kyseessä väliaikaistilaratkaisu, joka kytkeytyy Laakson yhteissairaala -hankkeeseen ja psykiatriapalveluiden siirtymiseen uuteen sairaalarakennukseen.

Hus-psykiatriapalvelut ovat toimineet kohteessa 1.7.2018 lukien.

Tilat soveltuvat käyttötarkoitukseen.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 14.1.2021, 10 § siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun asiakkuusyksikön 2 päällikölle siten, että asiakkuusyksikön 2 päällikkö päättää vastuualueensa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 3 000 000 euroa tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin.

Detta beslut publicerades 05.07.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kati Hynninen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 46701

kati.hynninen@hel.fi

Beslutsfattare

Yrjö Herva
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Hankesuunnitelma 18.6.2024, Sibeliuksenkatu 12-14 KIvelän alue HUS paviljongit
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Lastenpsykiatria_Vuokrasopimus 2537 m2 - Luonnos alkaen 1.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Lastenpsykiatria Huolto- ja kunnossapitosopimus 2537 m2, alkaen 1.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Päihdepsykiatria_Vuokrasopimus 829 m2 - Luonnos alkaen 1.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Päihdepsykiatria Rakennuksen huolto- ja kunnossapitosopimus 829 m2 Luonnos alkaen 1.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.