Hankinta, minikilpailutus, johdon konsultointipalvelut, kaupunginkanslia

HEL 2024-009333
Ärendet har nyare handläggningar
§ 9

Hankintapäätös, taloushallintajärjestelmän valmisteluvaihe, minikilpailutus

Digitaliseringsdirektör

Päätös

Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä Deloitte Consulting Oy:n tarjouksen. Talousohjauksen järjestelmän hankinnan valmisteluvaihe H040-24 / HEL 2024-009333.

Digitalisaatiojohtaja päätti hylätä KPMG:n tarjouksen tarjouspyynnössä esitettyjen vähimmäisvaatimusten vastaisena.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 463 500 euroa (alv 0%).

Kilpailutukseen kuuluvasta optiosta päätetään erikseen myöhemmin.

Päätöksen perustelut

Minikilpailutus perustuu Helsingin kaupungin johdon konsultointipalvelua koskevan puitejärjestelyyn H052-22 / HEL 2022-007916, jonka hankintapäätös on tehty 8.9.2022.

Tarjouspyyntö julkaistiin 12.7.2024. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostilla kaikille osa-alueen 1 puitesopimustoimittajille.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 26.8.2024 klo 16:00. Määräaikaan mennessä saapui kaksi tarjousta: Deloitte Consulting Oy ja KPMG Oy Ab.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuus on tarkistettu puitesopimuksen kilpailutuksen yhteydessä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset

Otsikon mukaisen minikilpailutuksen vähimmäisvaatimukset esitettiin tarjouspyyntödokumentissa seuraavalla tavalla:

Vähimmäisvaatimukset

Tarjotuilta konsulteilta (3 kpl) edellytetään kultakin vähimmäisvaatimuksena talousohjauksen järjestelmäalueelta vähimmäismäärää projekteja tai toimeksiantoja eri organisaatioille ja näiden projektien tai toimeksiantojen vähimmäismääräistä henkilötyöpäivissä ilmaistua työmäärää. Työmäärä koskee nimenomaisesti tarjotun konsultin henkilökohtaista työpanosta ko. projektissa tai toimeksiannossa.

Jos vähimmäisehdot eivät täyty, tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjotuilta konsulteilta edellytetään vähimmäisvaatimuksena;

  • vähintään kahden (2) eri organisaation talousohjausalueen referenssiprojektia tai toimeksiantoa yksityiskohtaisesti kuvattuna
    • organisaatio
    • organisaation kokoluokka ja toimiala
    • konsultin tarkka rooli
    • vastuualueet
    • tuotokset
    • ajankohta
    • konsultin työmäärä htp-arviona
  • Kunkin konsultin henk.koht. työmääräpanoksen täytyy olla yhteensä vähintään 200 htp kuvatuissa projekteissa ja toimeksiannoissa.

Lisäksi tarjouspyynnön liitteessä 3 Vastauslomake – vähimmäisvaatimukset todetaan seuraavalla tavalla:

Tarjottavien konsulttien kokemuksen vähimmäisvaatimukset

Helsingin kaupunki hakee osaavia, kokeneita, tuloksellisia ja oma-aloitteisia talousohjausjärjestelmäalueen moniosaajia tuekseen. Heiltä edellytetään monipuolisesti kokemusta talousohjausalueen prosessi- ja toimintamallikehityksestä sekä ICT-ratkaisujen määrittelystä, kilpailuttamisesta ja kehittämisestä useissa eri organisaatioissa.

Talousohjauksen käsitettä ja sen osaprosesseja (talouden suunnittelu ja analysointi, raportointi ja ennustaminen, julkaisut, johdon työpöytä, palvelukustannuslaskenta) on avattu esim. tarjouspyynnön hankinnan kohteen kuvauksessa useammassa kohdin.

Lisäksi tarjouspyynnössä ja hankinnan kohteen kuvauksessa tuotiin korostetusti ilmi, että kaupunki hakee minikilpailutuksella senioritasoista, talousohjauksen järjestelmiin erikoistunutta konsultointipalvelua kaupungin talousohjauksen uudistusprojektiin.

KPMG:n jättämässä tarjouksessa ”Täytetty tarjouspyynnön liite 3 (Excel-tiedosto)” on tarjottu kolme (3) konsulttia pyydettyihin rooleihin.

Tarjotuista konsulteista yhdellä (asiantuntijaprojektipäällikkö) on esitetty vähimmäisvaatimuksissa vaadittu talousohjauksen projekti- ja toimeksiantokokemus. Kahden muun resurssin (projektipäällikkö ja asiantuntija) projektit ja toimeksiannot koskivat taloushallinnon projektitoimituksia tai esim. talouden palvelukeskusten perustamisprojekteja, eivätkä näin ollen täytä henkilöresurssin työkokemukselle ja osaamiselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. KPMG:n tarjous on hylättävä tarjouspyynnön vastaisena.

Saapuneista tarjouksista Deloitte Consulting Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Hankintamenettelyssä saatiin ainoastaan yksi hyväksyttävä tarjous, joten tarjousvertailua ei voida suorittaa.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Digitalisaatiojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu kansliapäällikön päätökseen Kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 25.04.2023 § 65.

Detta beslut publicerades 11.09.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta(valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Riitta Huttunen, Palvelupäällikkö, puhelin: 09-310 38087

riitta.a.huttunen@hel.fi

Beslutsfattare

Hannu Heikkinen
digitalisaatiojohtaja