Tutkimuslupa, Tekoälypohjaisen Digitaalisen Hakutyökalun Kehittäminen Hyte-palveluihin

HEL 2024-009425
Ärendet har nyare handläggningar
§ 41

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Tekoälypohjaisen Digitaalisen Hakutyökalun Kehittäminen Hyte-palveluihin”

Chef för tjänster för unga och vuxensocialarbete

Päätös

Nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Tekoälypohjaisen Digitaalisen Hakutyökalun Kehittäminen Hyte-palveluihin” (yamk). Yhteyshenkilö on aikuissosiaalityön päällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 30.6.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimuksesta ja siihen liittyvien tehtävien suorittamisesta sekä osallistuvan henkilöstön ajankäytöstä on sovittu yhteyshenkilön kanssa.

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksessa keskitytään kehittämään tekoälypohjaista digitaalista hakutyökalua, joka auttaa erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia ryhmiä löytämään helposti kaupungin ja muiden palveluntarjoajien hyvinvointi- ja terveyspalvelut. Tavoitteena on luoda käyttäjäystävällinen ratkaisu, joka tukee työttömien itseohjautuvuutta hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden käytössä ja toimii apuvälineenä ammattilaisten ja työttömien yhteistyössä. Tavoitteena on myös parantaa palveluiden löydettävyyttä ja käytettävyyttä, edistää ennaltaehkäisevää hyvinvointia ja lisätä palveluiden käyttöastetta. Tutkimus on osa Helsingin kaupungin "Hyvinvoiva Helsinki" -projektia, jonka tarkoituksena on edistää palveluohjausta matalan kynnyksen hyvinvointi- ja terveyspalveluihin.

Tutkimuskysymykset ovat:

1) Miten digitaalinen hakutyökalu voidaan suunnitella käyttäjäystävälliseksi sekä ammattilaisten että asiakkaiden näkökulmasta, huomioiden tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet?

2) Miten hakutyökalu voi parantaa hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden löydettävyyttä ja saavutettavuutta digitaalisessa ympäristössä, erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville ryhmille, kuten työttömille, hyödyntäen tekoälyä?

3) Miten hakutyökalu voi tukea käyttäjien itseohjautuvuutta palveluiden etsimisessä ja hyödyntämisessä tekoälyn avulla?

Tutkimusaineistoa kerätään haastatteluilla, työpajoilla ja palautteilla palveluohjausta työttömille tekeviltä ammattilaisilta eli sosiaalityöntekijöiltä, sosiaaliohjaajilta ja/tai kuntoutusohjaajilta (2–3 kpl), jotka rekrytoidaan yhteyshenkilön kautta. Puolistrukturoiduissa 45 minuutin yksilöteemahaastatteluissa arvioidaan hakutyökalun hyötyjä ja haasteita. Haastattelut tallennetaan ja litteroidaan. Jos tallentaminen ei sovi haastateltavalle, tehdään muistiinpanot käsin. Myöhemmässä vaiheessa kutsutaan työpajoihin mahdollisuuksien mukaan samat henkilöt, jotka osallistuivat haastatteluihin. 1,5–2 tuntia kestävässä työpajassa kerätään ideoita ja palautetta, jotka kirjataan ylös ja tallennetaan jatkotyöstöä varten. Loppuvaiheessa suoritetaan osallistujille käyttäjätestauksia, joista kerätty palaute analysoidaan ja hyödynnetään työkalun kehittämisessä. Kaikki aineisto anonymisoidaan tai pseudonymisoidaan. Tutkimusaineistoa kerätään palveluohjausta työttömille tekevien ammattilaisten lisäksi myös kaupunginkanslian henkilöstöltä sekä työttömiltä, jotka eivät ole kaupungin asiakkaita.

Osallistujia informoidaan tutkimuksesta, heidän oikeuksistaan sekä henkilötietojen käsittelystä. Osallistuminen on vapaaehtoista ja osallistujat antavat kirjallisen suostumuksensa. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti liitteenä olevan tietosuojaselosteen mukaisesti ja hävitetään kokonaisuudessaan tutkimuksen päätyttyä. Tulokset kirjataan siten, ettei osallistujia voida tunnistaa. Tutkija sitoutuu noudattamaan hyvää tieteellistä käytäntöä ja eettisiä ohjeita. Valmis tutkimus julkaistaan avoimessa Theseus-tietokannassa.

Tutkimuslupaa puoltaa aikuissosiaalityön päällikkö (7.8.2024)

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.

Detta beslut publicerades 07.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Sini-Emilia Asikainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

sini-emilia.asikainen@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Luhtasela
nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.