Hankinta, ohjausoperaattori, päärautatieasema, Asema-aukio, kaupunkiympäristön toimiala
Hankinta, Helsingin päärautatieaseman Asema-aukion ohjausoperaattori
Päätös
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja hyväksyi Taxi Point Oy:n tarjouksen ja päätti hankkia Taxi Point Oy:ltä Helsingin päärautatieaseman Asema-aukion taksiaseman ohjausoperaattoripalvelut.
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti hylätä Puomipiste Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan tapahtumat ja maavuokraus - tiimin tiimipäällikön tekemään hankinnan toteuttamiseksi tarpeellisen palvelusopimuksen hyväksytyksi tulleen tarjouksen perusteella, ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.
Hankinnan sopimuskausi on kaksi (2) vuotta, ja tämän jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.
Hankinnan ennakoitu arvo arvonlisäverottomana on varsinaisella sopimuskaudella 399 600 euroa. Toistaiseksi voimassa olevan option osalta hankinnan arvoon lisätään kahden vuoden arvo, jolloin hankinnan arvo neljältä vuodelta on 799 200 euroa (alv 0 %). Lisäksi tarjouspyynnössä kuvatuille mahdollisille lisätilauksille varataan 5 % hankinnan arvosta, (39 960 euroa), joten hankinnan kokonaisarvo on enintään 839 160 euroa (alv 0 %).
Palvelusopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun kaupunkiympäristön toimiala ja valittu tarjoaja ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan palvelusopimuksen. Palvelusopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Hankinnan toimeenpanon edellytyksenä on Helsingin kaupungin sijoitussopimus.
Palvelusopimusta ei voida tehdä ennen kuin valittu tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Hankinnan kohteena on Helsingin päärautatieaseman vieressä olevan Asema-aukion taksiasemaa hallinnoiva ohjausoperaattoripalvelu. Ohjausoperaattori hallinnoi Asema-aukion taksiaseman taksijärjestelyjä ja alueelle tulevia takseja siten, että alueelle pääsevät vain erillisen taksiliikenne - kilpailutuksen voittaneiden kahden taksiyrityksen ajoneuvot.
Palvelusopimuksen kohteena olevassa ohjausoperaattoripalvelussa ohjausoperaattori vastaa pääsynhallinnan toteuttamisesta alueelle fyysisin kulkuestein (puomein), taksiajoneuvojen teknisen valvontaratkaisun toteuttamisesta ja ylläpidosta sekä muista järjestelyssä tarvittavista palveluista (kuten alueen valvonta, sanktiointi, kunnossapito ja raportointi).
Hankintaa on valmisteltu kaupunkiympäristölautakunnan (Kylk) linjausten mukaisesti (Kylk 11.6.2024 337 §). Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 19.11.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-010753 / Helsingin päärautatieaseman Asema-aukion ohjausoperaattori.
Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Ohjausoperaattorin palvelusopimus on liitännäinen kahden taksiliikennöinnin käyttöoikeussopimuksen kanssa. Ohjausoperaattorin palvelusopimus sekä taksiliikennöinnin kaksi käyttöoikeussopimusta astuvat voimaan samanaikaisesti.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 8.1.2025 klo 15.00 mennessä tarjouksen jättivät Puomipiste Oy ja Taxi Point Oy.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarkistus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat tekniseen suorituskykyyn, ammatilliseen pätevyyteen ja teknisille laitteille liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset. Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa (Yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjoajan teknistä pätevyyttä arvioitiin tarjoajan tarjouksessa esitettyjen yritysreferenssien perusteella.
Tarjouspyynnön ESPD-lomakkeella kohdassa ”IV osa: Valintaperusteet” alakohdassa ”C: TEKNINEN JA AMMATILLINEN PÄTEVYYS” oli asetettu tarjoajalle referenssivaatimus.
ESPD-lomakkeen kohdassa ”A: TARJOAJAA KOSKEVAT TIEDOT” alakohdassa ”C: MUIDEN YKSIKÖIDEN VOIMAVAROJEN HYVÄKSI KÄYTTÄMISTÄ KOSKEVAT TIEDOT” tarjoajan tuli ilmoittaa käyttääkö tarjoaja hyväksi muiden yksiköiden voimavaroja täyttääkseen IV osassa esitetyt valintaperusteet ja V osassa esitetyt perusteet ja (mahdolliset) säännöt.
Puomipiste Oy on tarjouksen ESPD-lomakkeella ilmoittanut, että se ei käytä hyväksi muiden yksiköiden voimavaroja.
Tarjouspyynnön kohdassa ”Muut ehdot” on kuvattu muiden yksiköiden voimavarojen hyväksi käyttämistä koskevista tiedoista kohdassa ”MUIDEN YKSIKÖIDEN VOIMAVAROJEN HYVÄKSI KÄYTTÄMISTÄ KOSKEVAT TIEDOT (ESPD-lomakkeen II osa: C)” seuraavasti:
”Tarjoaja tai ryhmittymä voi käyttää hankintalain 92 §:n mukaisesti soveltuvuusvaatimusten (ESPD-lomakkeen IV osa: Valintaperusteet) täyttämiseen muiden yksiköiden (ns. voimavarayksikkö) voimavaroja riippumatta niiden välisten suhteiden oikeudellisesta luonteesta. Muiden yksiköiden voimavarojen on oltava tosiasiallisesti tarjoajan tai ryhmittymän käytössä hankintaa toteutettaessa. Tarjouksesta on käytävä selkeästi ilmi, mikäli tarjoaja tai ryhmittymä käyttää voimavarayksikköjä.
Tarjoajan kanssa samaan konserniin kuuluvien konserniyhtiöiden voimavaroja ei automaattisesti pidetä tarjoajan itsensä voimavaroina. Jos tarjoaja haluaa vedota samaan konserniin kuuluvan yhtiön voimavaroihin, voidaan tarjous tehdä ryhmittymänä, jossa ko. voimavaroja luovuttavat konserniyhtiöt ovat mukana. Vaihtoehtoisesti tarjoaja voi jättää tarjouksen siten, että ko. voimavaroja luovuttavat konserniyhtiöt toimivat tarjoajan voimavarayksikköinä.
Jos tarjoaja tai ryhmittymä käyttää muiden yksiköiden voimavaroja soveltuvuusvaatimusten täyttämiseen, on jokaisen voimavarayksikön täytettävä oma ESPD-lomake. Tarjoaja vastaa myös voimavarayksikön osuudesta kuten omasta työstään.”
Hankintayksikkö on pyytänyt 10.1.2025 Puomipiste Oy:ltä selvitystä tarjouksessa esitettyjen referenssien omistajuudesta. Puomipiste Oy on esittänyt hankintayksikölle selvityksen, jonka mukaan tarjouksessa esitetyt referenssit ovat tarjoajan voimavarayksikön. Tarjouksen liitteenä ei kuitenkaan ole toimitettu voimavarayksikön ESPD-lomaketta kuten tarjouspyynnössä on edelletty.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 87 § mukaan hankintayksikön on vaadittava käytettäväksi yhteistä eurooppalaista hankinta-asiakirjaa alustavana näyttönä siitä, että ehdokas tai tarjoaja täyttää seuraavat vaatimukset:
1) mikään 80 ja 81 §:ssä tarkoitetuista poissulkemisperusteista ei koske ehdokasta tai tarjoajaa;
2) ehdokas tai tarjoaja täyttää hankintayksikön asettamat 83 §:ssä tarkoitetut soveltuvuusvaatimukset.
Ehdokas tai tarjoaja voi käyttää samaa yhteistä eurooppalaista hankinta-asiakirjaa useissa hankintamenettelyissä osoituksena 1 momentissa tarkoitettujen vaatimusten täyttymisestä edellyttäen, että ehdokas tai tarjoaja vahvistaa asiakirjan sisältämien tietojen olevan edelleen voimassa ja vastaavan hankintayksikön asettamia vaatimuksia.
Yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja on laadittava sähköisesti käyttäen yhteisen eurooppalaisen hankinta-asiakirjan vakiolomakkeen vahvistamisesta annetussa komission täytäntöönpanoasetuksessa (EU) 2016/7 vahvistettua vakiolomaketta.
Edellä mainituin perustein Puomipiste Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen ja se tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Taxi Point Oy tarjous täyttää tarjoajalle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjous on tarjouspyynnön mukainen. Kaupunkiympäristön toimiala maksaa sopimuskauden aikana palvelusopimuksen mukaista kuukausittaista maksua 16 650 euroa (alv 0 %).
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Soveltuvuusvaatimukset täyttäviä tarjouksia on yksi (1), minkä vuoksi tarjousten vertailua ei suoriteta.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan kaupunkiympäristön toimialajohtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron (alv 0 %) suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristön toimialajohtaja on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 20.01.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jonas Kurtto, Liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37270