Tutkimuslupa, Sarastian datan virheiden ja korjausehdotusten automatisoitu etsiminen

HEL 2024-010921
Ärendet har nyare handläggningar
§ 41

Tutkimuslupa, Sarastian datan virheiden ja korjausehdotusten automatisoitu etsiminen

Personaldirektör

Päätös

Henkilöstöjohtaja päätti myöntää tutkimusluvan Antti Pollarin Helsingin yliopiston Pro gradu tutkimukselle ” Sarastian datan virheiden ja korjausehdotusten automatisoitu etsiminen” päätöksen perusteluissa tarkemmin ilmenevillä ehdoilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuslupa koskee Sarastia S365-järjestelmän henkilötietojen käsittelyä ja analyysiä. Tutkimusaineisto on rajattu palkitsemisen kannalta relevantteihin tietoluokkiin. Tietoja, joiden korjaaminen olisi erityisen tärkeää ovat Työehtosopimus, Hinnoittelutunnus, Palkkaryhmä ja eri palkkaperusteet. Aineistoon otetaan lisäksi mukaan organisaatiotason tietoja, joiden pitäisi helpottaa virheiden ja korjausehdotusten löytämistä. Tiedoista suuri osa ovat kategorisia, eli ne eivät ole numeerisia ja mahdollisia arvoja on rajattu määrä. Palkkaperuste tiedoissa on myös numeerisia tietoja. Tutkimuksen aineisto sisältää henkilötietoja, mutta se ei sisällä erityisiä henkilötietoja. Aineiston tietokentät on listattu tämän liitteen lopussa.

Pro gradu tutkimuksen tavoitteena olisi selvittää voitaisiinko Sarastia S365-järjestelmän tiedoista löytää virheitä ja virheille korjausehdotuksia automatisoiduilla datahuoltomenetelmillä. Helsingin kaupungin työntekijöiden palvelussuhde tiedot Sarastia S365-järjestelmässä ovat osittain virheellisiä. Virheelliset tiedot aiheuttavat palkanmaksuvirheitä, vähentävät raportoinnin luotettavuutta ja ovat yleisesti riski monen prosessin toimiseen. Sarastian tietokanta on suuri sisältäen yli 40 000 palvelussuhteen tietoja eikä virheellisten tietojen etsimiseen ole tällä hetkellä olemassa tehokasta keinoa.

Kanslian strategiaosaston kaupunkitietopalvelut-yksikkö puoltaa tutkimuslupaa. Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

- Asiantuntijahaastatteluissa kerättyjä tietoja saa käyttää vain päätöksessä mainittua tarkoitusta varten.

- Tutkija ja tutkijaryhmä sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijoille asettamia vaatimuksia.

- Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.

- Tutkimusaineisto hävitetään tai arkistoidaan arkistolain edellyttämällä tavalla opinnäytetyön hyväksymisen ja julkaisemisen ja tutkimushankkeen valmistumisen jälkeen.

- Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia kaupunginkanslialle tai toimialoille.

- Tutkija tai tutkijaryhmä saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia.

- Tutkimuksen valmistuttua tutkimusraportti tai sen sähköinen osoite, josta raportti on luettavissa, toimitetaan Helsingin kaupunginkanslian käyttöön lähettämällä se sähköpostiosoitteeseen: kanslia.tutkimusluvat@hel.fi.

Detta beslut publicerades 08.10.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kari Vuorinen, päällikkö, puhelin: 09 310 38240

kari.vuorinen@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Lumijärvi
henkilöstöjohtaja