Uhkasakon asettaminen, palotarkastuksella annettujen määräysten tehostaminen, Herttoniemi
Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta
Kiinteistö Oy Sahaajankatu 35:ssä (Sahaajankatu 35, pysyvä rakennustunnus 25971) tehtiin määräaikainen palotarkastus 28.9.2023. Valvontatapahtumasta on laadittu päätös 18.3.2024, pöytäkirjan numero 96268.
Pelastusviranomainen on uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisesti päättänyt asettaa jäljempänä kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon päävelvoitteen tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisen päävelvoitteen laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämä asia viivytyksettä.
Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain
(1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi.
Päävelvoite 1
Palotarkastuksen yhteydessä 28.9.2023 havaittiin, ettei pikapalopostien toimintakunnosta ole huolehdittu. Tarkastuksen yhteydessä koestettiin molemmat pikapalopostit, joista kummastakin tuli vettä vain erittäin heikolla paineella.
Pikapalopostien toimintakunnosta on huolehdittava valmistajan ohjeen mukaan. (Pelastuslaki 379/2011 12 §)
Ohje: Mikäli valmistajan ohjeita ei ole saatavilla, voidaan periaatteellisina määräväleinä käyttää pikapalopostien huoltostandardin SFS-EN 671-3 mukaisia määrävälejä: tarkastus vuoden välein ja koeponnistus viiden vuoden välein.
Tarkastuksen jälkeen asianosainen kertoi aikovansa pyytää arkkitehdilta suunnitelman pikapalopostien poistamiseksi ja korvaamiseksi kahdella käsisammuttimella. Valvontatehtävän kuulemisajassa huomioitiin suunnitelman laatiminen ja toimittaminen rakennusvalvonnan käsittelyyn. Suunnitelma ei kuitenkaan edennyt.
Pelastusviranomainen teki velvoittavan päätöksen pikapalopostien huoltamisesta 18.3.2024 (määräaika 19.4.2024).
Asianosaisen vastine
Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen (30.4.2024, pöytäkirjan numero 96926) uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa.
Asianosainen aloitti hallinnollisten pakkokeinojen kuulemisaikana lupaprosessin Helsingin kaupungin rakennusvalvontaviranomaisen kanssa pikapalopostien poistamiseksi ja korvaamiseksi käsisammuttimilla. Lupaprosessi ei ole kuitenkaan edennyt. Lupaprosessilla ei myöskään ole suoranaista vaikutusta pelastusviranomaisen päävelvoitteeseen, joka perustuu pelastuslain 379/2011 12 §:ään. Lupaprosessi rakennusvalvontaviranomaisen kanssa on erillinen tapahtuma pelastusviranomaisen valvontatehtävällä annetun ja pelastuslain 379/2011 81 §:ssä säädetyn korjausmääräyksen kanssa. Pelastusviranomainen katsoo, ettei päävelvoitteen noudattamatta jättämiselle ole pätevää syytä.
Päätös
Päävelvoite on edelleen voimassa ja pelastusviranomainen asettaa velvoitteen tehosteeksi kiinteän 10 000 € (kymmenentuhannen euron) uhkasakon.
Päävelvoitteiden määräajaksi asetetaan 11.11.2024. Asiassa velvoitetaan Kiinteistö Oy Sahaajankatu 35:ttä.
Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.
Yhteenveto
Päävelvoite 1. Pikapalopostien toimintakunto - 10 000 €
Valitusoikeus
Asianosaisella on valitusoikeus päätöksestä hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.
Ilmoitusvelvollisuus
Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18 §)
Detta beslut publicerades 11.09.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Mer information fås av
Santeri Ojala , Palotarkastaja, puhelin: 09 310 31363