Uhkasakon asettaminen, palotarkastuksella annettujen määräysten tehostaminen, Suurmetsä

HEL 2024-011410
Ärendet har nyare handläggningar
§ 36

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta

Räddningskommendör

Anidaim Oy:ssä (Jäähdytintie 9, pysyvä rakennustunnus 23357) tehtiin määräaikainen palotarkastus 15.8.2023, pöytäkirjan numero 93337. Valvontatapahtumasta on laadittu päätös 30.10.2023, pöytäkirjan numero 94324. Päätökseen liittyen suoritettiin jälkivalvontaa tekemällä paikan päällä jälkitarkastukset 21.5.2024 ja 10.6.2024. Jälkitarkastuksilla havaittiin, että toimenpiteitä ei ole tehty.

Pelastusviranomainen on uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisesti päättänyt asettaa jäljempänä kuvatulla tavalla seuraavat uhkasakot alla eriteltyjen päävelvoitteiden tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisten päävelvoitteiden laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteiden edellyttämät asiat viivytyksettä.

Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain
(1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi.

Päävelvoite 1

Helposti syttyvä materiaali tai muu tavara on poistettava rakennuksen välittömästä läheisyydestä niin, ettei se aiheuta tulipalon vaaraa eikä vaikeuta pelastustoimintaa.

Perustelu: Palavan materiaalin säilyttäminen rakennuksen seinustan välittömässä läheisyydessä voi lisätä tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen ja leviämisen riskiä. Tämä voi vaikuttaa onnettomuustilanteessa lämpö- ja savuvahinkojen määrään. Lisäksi tavaroiden säilytys vaikeuttaa sammuttamista ja muuta pelastustoimintaa, sekä siitä voi aiheutua työturvallisuusriski sammutushenkilöstölle. Helposti syttyvää materiaalia tai muuta tavaraa ei saa säilyttää rakennuksen välittömässä läheisyydessä niin, että siitä aiheutuu tulipalon syttymisen tai leviämisen vaaraa tai että tulipalon sammuttaminen vaikeutuu. (Pelastuslaki 379/2011 9 §)

Rakennuksen sisääntulopuolen seinustalla havaittiin jälkitarkastuksilla 21.5.2024 (pöytäkirja numero 97254) sekä 10.6.2024 (pöytäkirja numero 97550) edelleen säilytettävän suuri määrä palavaa materiaalia ja tavaraa niin, että siitä aiheutuu tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen tai leviämisen vaaraa. Suuresta tavaramäärästä johtuen myös tulipalon mahdollinen sammuttaminen vaikeutuu huomattavasti ja mahdollista sammuttamista ei voida tehdä niin, että sammutushenkilöstön turvallisuus ei vaarannu.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 7000 € (seitsemän tuhatta) uhkasakkona.

Päävelvoite 2

Käsisammuttimet on kiinnitettävä valmistajan ohjeen mukaan ja kohteen toiminta huomioiden niin, etteivät ne pääse kaatumaan, tippumaan tai altistumaan iskuille.

Perustelu: Kiinnittämisellä varmistutaan siitä, että käsisammutin pysyy sille osoitetulla paikalla, eikä altistu iskuille tai pääse kaatumaan. Näin ollen varmistutaan siitä, että sammuttimet ovat alkusammutusta vaativissa tilanteissa käyttökunnossa ja löydettävissä nopeasti. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)

Jälkitarkastuksilla 21.5.2024 (pöytäkirja numero 97254) sekä 10.6.2024 (pöytäkirja numero 97550) havaittiin, ettei hallin käsisammuttimia ollut kiinnitetty. Asianosainen oli tarkastuksella 10.6.2024 laittanut sammuttimet hyllyjen päälle, mistä niillä olisi ollut mahdollisuus kaatua tai tippua alas. Tämä voi vahingoittaa sammuttimia ja näin ollen vaarantaa niiden toiminnan alkusammutusta vaativassa tilanteessa.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 3000 € (kolme tuhatta) uhkasakkona.

Asianosaisen vastine

Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa 12.06.2024 (pöytäkirjan numero 97577). Asianosainen toimitti pelastusviranomaiselle vastineen kirjeitse 10.07.2024.

Asianosainen vetoaa vastineessaan kohteessa 04.10.2021 pidettyyn jälkitarkastukseen, jonka pöytäkirjassa mainitaan, että: "tulipalon leviämisen vaara on saatettava vähäiseksi poistamalla edellä mainittu rengaskasa rakennuksen seinustalta". Asianosaisen mukaan rengaskasa on poistettu ja tilanne on seuraavalla jälkitarkastuksella (30.11.2021, pöytäkirja 87220) todettu olevan hyväksyttävässä kunnossa.

Asianosainen ilmaisee vastineessaan lisäksi tyytymättömyytensä viranomaisen toimintaa ja hänelle asetettuja vaatimuksia kohtaan. Asianosaisen mielestä vaatimukset hänen ja muiden kyseisellä alueella toimivien kiinteistöjen välillä ovat eriävät.

Lisäksi asianosainen pyytää huomioimaan, että kiinteistön toiminta ei sisällä tulipaloriskiä lisäävää toimintaa vaan kiinteistöä käytetään varastotilana.

Tässä päätöksessä velvoitettavat asiat perustuvat määräaikaiseen palotarkastukseen 15.08.2023. Asianosaista on kuultu pöytäkirjassa 93337 ja asiasta on laadittu päätös 30.10.2023 (pöytäkirjan numero 94324).

Tämän valvontaprosessin yhteydessä havaitut puutteet ovat olleet esillä jo edellisillä pelastusviranomaisen valvontatapahtumilla. Määräaikainen palotarkastus 15.08.2023 on suoritettu tarkastushetkellä vallinneen tilanteen mukaan ja olosuhteet asianosaisen viittaamaan jälkitarkastukseen 30.11.2021 ovat olleet olennaisesti muuttuneet.

Asianosaisella on ollut mahdollisuus valittaa pelastusviranomaisen tekemästä päätöksestä tekemällä virallisen valituksen valitusohjeen mukaisesti Helsingin hallinto-oikeudelle. Valitusosoitus on toimitettu päätöksen yhteydessä.

Asianosainen ei vastineessaan esitä riittäviä selvityksiä
pelastusviranomaisen valvontatehtävällä pelastuslain 379/2011 81 §:n säädösten mukaisesti annettujen korjausmääräyksien noudattamisesta. Pelastusviranomainen katsoo, ettei päävelvoitteiden noudattamatta jättämiselle ole pätevää syytä.

Päätös

Päävelvoitteet ovat edelleen voimassa ja pelastusviranomainen asettaa velvoitteiden tehosteeksi kiinteän uhkasakon (yhteensä 10 000 €).

Päävelvoitteiden määräajaksi asetetaan 15.11.2024. Asiassa velvoitetaan kiinteistön omistajaa Anidaim Oy:tä.

Mikäli päävelvoitteet täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.

Yhteenveto

1. Paloa levittävän ja pelastustoimintaa vaikeuttavan materiaalin poistaminen - Sakon suuruus 7000 €

2. Käsisammuttimien kiinnittäminen - Sakon suuruus 3000 €

Valitusoikeus

Asianosaisella on valitusoikeus päätöksestä hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.

Ilmoitusvelvollisuus

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18 §)

Detta beslut publicerades 13.09.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Anna Karppinen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31350

anna.karppinen@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Bilagor

1. Pöytäkirja 97577
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.