Yhteistyösopimus, International House Helsingin koordinaatio, viestintä ja palveluiden kehittäminen

HEL 2024-012153
Ärendet har nyare handläggningar
§ 117

Yhteistyösopimus, International House Helsingin koordinaatio, viestintä ja palveluiden kehittäminen

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä liitteenä olevan sopimuksen (liite 1) International House Helsingin seudullisten palveluiden toteuttamisen ja rahoittamisen periaatteista sekä sopijapuolten asemasta, oikeuksista ja velvollisuuksista 1.5.2024 alkaen. Yhteistyösopimuksen sopijapuolia ovat Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki ja Vantaan kaupunki.

Tarkempi erittely seudullisen yhteistyön tavoitteista, toimenpiteistä, kokonaiskustannuksista ja osapuolten kustannusjaosta on kirjattu sopimukseen. Yhteistyösopimus on voimassa toistaiseksi.

Seudullisen yhteistyön kokonaiskustannukset ovat aikavälillä 1.5.-31.12.2024 yhteensä 269 496 euroa ja vuonna 2025 yhteensä 414 350 euroa (alv 0). Tämän jälkeen rahoitusosuuksiin tehdään vuosittain indeksikorotus. Helsingin osuus vuosittaisista kokonaiskustannuksista on 85 prosenttia. Helsingin rahoitusosuus voi laskea, jos Helsinki saa seudullisiin palveluihin ulkoista rahoitusta. Kustannukset maksetaan elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön määrärahasta (talousarvion kohta 14001, sisäisen tilauksen tunniste Maahanmuutto 18172000).

Samalla kansliapäällikkö päätti valtuuttaa elinkeinojohtajan allekirjoittamaan yhteistyösopimuksen sekä muut yhteistyön toteuttamiseksi tarvittavat asiakirjat.

Seudullisten palvelujen operatiivista järjestämistä ja hallinnointia varten perustetaan yhteistyöryhmä, jossa on edustus jokaiselta sopijaosapuolelta.

Päätöksen perustelut

Vuonna 2017 perustettu International House Helsinki (IHH) palvelee hiljattain pääkaupunkiseudulle muuttaneita ulkomaalaistaustaisia henkilöitä keskeisissä maahanmuuttoon ja työmarkkinoille sijoittumiseen liittyvissä viranomaisasioissa sekä tarjoaa neuvonta- ja ohjauspalveluita samassa palvelupisteessä. IHH-palvelun pääkohderyhmän muodostavat henkilöt, jotka saapuvat maahan työ- tai yrittäjyysperusteisesti tai joilla on valmiudet työllistyä avoimille työmarkkinoille ilman laaja-alaisia tukitoimenpiteitä. Henkilöasiakkaiden lisäksi IHH palvelee yrityksiä ja työnantajia ulkomaisen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyvissä kysymyksissä.

IHH-palvelukokonaisuuden tuottamisesta vastaavat Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki, Kansaneläkelaitos (Kela), Verohallinto, Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto), Maahanmuuttovirasto (Migri), Eläketurvakeskus (ETK), Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö (SAK) ja Helsingin seudun kauppakamari. Helsingin kaupunki on sitoutunut IHH-palvelukokonaisuuden tuottamiseen ja palvelusta syntyvien kustannusten jakamiseen kansliapäällikön päätöksellä 18.10.2019 § 202 (HEL 2019-009723).

Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osasto vastaa IHH-palvelukokonaisuuden koordinaatiosta, viestinnästä ja palvelun kehittämisestä. Elinkeino-osasto vastaa myös palvelun koordinaatioon ja viestintään liittyvästä hallinnosta, taloushallinnosta sekä IHH:n ohjausryhmän päätösten toimeenpanosta. IHH-palvelukokonaisuuden koordinaatiotiimi toimii elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikössä.

Lakisääteisten viranomaispalvelujen ja neuvonta- ja ohjauspalveluiden ohella IHH-palvelukokonaisuuteen sisältyy pääkaupunkiseudulle asettautumista ja työllistymistä tukevia palveluja. Juuri maahan tulleiden ulkomaalaistaustaisten henkilöiden lisäksi nämä palvelut on suunnattu Suomeen ja pääkaupunkiseudulle muuttoa suunnitteleville henkilöille ja heidän perheilleen. Palveluja tarjotaan seudullisesti Helsingin, Espoon tai Vantaan alueelle ulkomailta muuttaneille tai muuttaville.

30.4.2024 saakka pääosa IHH:n seudullisten palvelujen tarjoamisesta aiheutuvista kustannuksista katettiin Talent Boost -toimenpideohjelman tavoitteita edistäneellä valtionavustusrahoituksella. Lisäksi Espoon ja Vantaan kaupungit vastasivat osasta Helsingin kaupungin omarahoitusosuudesta Talent Boost -hankkeissa.

Nyt solmittavalla yhteistyösopimuksella sovitaan Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien kesken IHH:n seudullisten palveluiden toteuttamisen ja rahoittamisen periaatteista sekä sopijapuolten asemasta, oikeuksista ja velvollisuuksista 1.5.2024 alkaen. Kaikki sopijapuolet tukevat seudullisten palveluiden toteuttamista ja osallistuvat seudullisten palveluiden rahoitukseen. Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osasto vastaa seudullisten palveluiden ylläpidosta, kehittämisestä sekä niiden toimivuudesta. Elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikkö toimii seudullisen yhteistyön koordinoijana.

Seudullisten palvelujen operatiivista järjestämistä ja hallinnointia varten perustetaan yhteistyöryhmä, jossa on edustus jokaiselta sopijaosapuolelta. Yhteistyöryhmä linjaa seudullisesti rahoitettavien palveluiden sisällöistä ja varmistaa niiden alueellisen kattavuuden. Yhteistyöryhmän puheenjohtajana toimii Helsingin kaupungin edustaja.

Tarkempi erittely seudullisen yhteistyön tavoitteista, toimenpiteistä, kokonaiskustannuksista ja osapuolten kustannusjaosta on kirjattu liitteenä olevaan sopimukseen.

Detta beslut publicerades 28.09.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Glenn Gassen, maahanmuuttojohtaja, puhelin: 09 310 29151

glenn.gassen@hel.fi

Beslutsfattare

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja

Bilagor

1. Yhteistyösopimus
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Sopimus International House Helsinki -palvelun tuottamisesta
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.