Ikääntyneiden perhehoidon myöntämisen perusteet ja palkkiot, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-012243
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 200 §

Ikääntyneiden perhehoidon myöntämisen perusteet sekä palkkiot ja korvaukset

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti vahvistaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen ikääntyneiden perhehoidon myöntämisen perusteet sekä palkkiot ja korvaukset liitteen 1 ja 2 mukaisesti 1.10.2024 alkaen.

HL 51 §:n perusteella korjattu virheet liitteessä 2. Lyhytaikainen perhehoito "24 tuntia" tilalle korjattu "hoitopäivä". Osavuorokautinen perhehoito "(X) tuntia" -kohdan perään korjattu "(X) tuntia/kerta". 22.11.2024 /NS

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti vahvistaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen ikääntyneiden perhehoidon myöntämisen perusteet sekä palkkiot ja korvaukset liitteen 1 ja 2 mukaisesti 1.10.2024 alkaen.

Käsittely

Arviointipäällikkö ********** ja projektiasiantuntija ********** olivat kutsuttuina asiantuntijoina.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Arviointipäällikkö ********** ja projektiasiantuntija ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Ikääntyneiden perhehoito

Perhehoito on sosiaalihuoltolain (2014/1301) 14 §:n mukaista sosiaalipalvelua, jonka järjestäminen, tuottaminen ja toteuttaminen on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vastuulla. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen ensisijainen vastuu on tukea ikääntyneiden ja alle 65-vuotiaiden monisairaiden asiakkaiden omaa toimintakykyä ja asiakkaiden kotona asumista.

Ikääntyneiden perhehoidolla tarkoitetaan ikääntyneen hoivan ja huolenpidon järjestämistä perhehoitajan tai hoidettavan kodissa, minkä toteuttaa tehtävään soveltuva ja ennakkovalmennuksen käynyt perhehoitaja (perhehoitolaki 263/2015). Ikääntyneiden perhehoito mahdollistaa ikääntyneen kotona asumista hoivan ja hoidon palvelumuodoilla. Ikääntyneiden perhehoitoon soveltuu henkilö, jolla ei ole vielä palveluasumisen tai ympärivuorokautisen laitoshoidon tarvetta, mutta joka tarvitsee lisätukea kotiin annettavien palveluiden tueksi. Ikääntyneiden perhehoito tukee muun muassa muistisairasta asiakasta sekä ikääntynyttä asiakasta, joka kokee turvattomuutta ja tarvitsee toisen henkilön läsnäoloa. Ikääntyneiden perhehoito mahdollistaa omaishoitajan lakisääteisten vapaiden käyttämistä tai omaishoitajan työssäkäynnin.

Perhehoidon vahvuuksia ovat muun muassa pysyvät ihmissuhteet, jatkuvuus ja koti elinympäristönä. Perhehoidossa on mahdollista antaa yksilöllistä hoivaa ja huolenpitoa, koska hoidettavien määrä on pieni ja hoitaja tai hoitajat pysyvät samoina. Lähtökohtaisesti perhekodissa voidaan hoitaa samanaikaisesti neljää henkilöä, mukaan lukien perhehoitajan kanssa samassa taloudessa asuvat alle kouluikäiset lapset ja muut erityistä hoitoa tai huolenpitoa vaativat henkilöt. Perhekodissa voidaan kuitenkin hoitaa samanaikaisesti enintään kuutta henkilöä siinä tapauksessa, että perhekodissa annettavasta hoidosta, kasvatuksesta tai muusta huolenpidosta vastaa vähintään kaksi ennakkovalmennuksen käynyttä perhekodissa asuvaa henkilöä, joista ainakin toisella on lisäksi tehtävään soveltuva koulutus ja riittävä kokemus hoito- tai kasvatustehtävistä. Ikääntyneiden perhehoitaja voi olla parisuhteessa oleva tai yksinasuva. Perhehoito on koko perheen asia ja edellyttää jokaisen perheenjäsenten hyväksynnän.

Helsingissä on käynnissä Kestävän kasvun hanke vuosille 2023–2025, johon rahoitus saadaan Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Ohjelmaa koordinoi sosiaali- ja terveysministeriö ja sitä toteutetaan kaikilla Suomen hyvinvointialueilla ja Helsingissä. Tässä yhtenä osaprojektina on Omaishoidon palveluvalikko, jossa on tavoitteena selvittää vastaako ikääntyneiden perhehoito asiakkaiden tarpeisiin, lisääkö palvelun käyttö omaishoitajien lakisääteisten vapaiden pitämistä ja miten palvelu toimii osana Helsingin ikääntyneiden palveluvalikkoa. Osaprojektiin sisältyy ikääntyneiden perhehoidon pilotointijakso, jonka suunniteltu ajanjakso on 1.10.2024–31.3.2025.

Ikääntyneiden perhehoito perustuu perhehoitajan ja Helsingin kaupungin väliseen toimeksiantosopimukseen, joka laaditaan ennen asiakkaan sijoittumista perhehoitoon, ja jossa määritellään muun muassa osapuolten oikeudet ja velvollisuudet sekä perhehoitajalle asiakkaasta maksettava hoitopalkkio. Hoitopalkkion suuruus määräytyy perhehoitajan antaman hoidon vaativuuden ja sitovuuden sekä hoidettavan valvonnan ja ohjauksen tarpeesta.

Asiakasryhmänä ovat ikääntyneiden omaishoidon asiakkaat sekä muut ikääntyneet asiakkaat, jotka tarvitsevat hoitoa ja huolenpitoa. Asiakkaat voivat olla myös kotihoidon asiakkaita. Ikääntyneiden perhehoitoa järjestetään lyhytaikaisena perhehoitona 24 tuntia vuorokaudessa, joka on tilapäistä (enintään 3 kuukautta), sekä osavuorokautisena perhehoitoa 12 tuntia, 6 tuntia ja 3 tuntia. Ikääntyneiden perhehoidolla on tarkoitus korvata kotiin annettavan hoidon palveluseteliä, päivätoimintaa sekä lyhytaikaista hoitoa. Ikääntyneiden perhehoidon myöntämisen perusteina toimivat asiakkaan palveluntarve, ikääntyneiden perhehoidon myöntämisen perusteiden täyttyminen sekä asiakkaan kokonaisvaltainen tilanne.

Ikääntyneiden perhehoidon järjestämisestä vastaavat ensisijaisesti asiakasohjaajat yhteistyössä asiakkuuspäälliköiden, hallintoassistenttien, omaishoidon erityisasiantuntijan sekä pilotointijaksolla Kestävän kasvun hankkeen osaprojektin työntekijän kanssa. Pilotointijaksolle osallistuvat perhehoidosta vastaavat työntekijät toimivat Helsingin kaupungin eri alueilla ja -toimipisteillä. Yhteistyötä tehdään tiiviisti eri sisäisten toimijoiden kesken, joita ovat esimerkiksi kotihoito ja aikuissosiaalityö. Tämän lisäksi yhteistyökumppaneina toimivat Perhehoitoliitto ja Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ry.

Palveluun hakeutuminen

Helsingissä toimii ikääntyneille keskitetty neuvontapalvelu Seniori-info. Neuvontapalvelut ohjaavat asiakkaan asiakasohjaukseen.

Asiakkaille tehdään laaja-alainen palvelutarpeenarviointi yhteistyössä asiakkaan ja tarvittaessa hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa. Arvioinnissa käytetään interRAI-CA (Resident Assessment Instrument – Contact Assessment = porrastettu palvelutarpeen arviointiväline) + HELSA (Helsinki Social Assessment = laaja-alainen sosiaalisen tilanteen arviointi, jolla kartoitetaan iäkkään henkilön sosiaalisia avun tarpeita ja voimavaroja) -arviointivälineitä. Lisäksi huomioidaan asiakkaan yksilölliset tarpeet. Mikäli asiakkaalle myönnetään ikääntyneiden perhehoitoa, laaditaan asiakassuunnitelma. Tarpeen mukaisesti asiakassuunnitelmaa päivitetään. Asiakkaalle nimetään myös tarvittaessa omatyöntekijä. (sosiaalihuoltolaki)

Palkkiot ja korvaukset

Ikääntyneiden perhehoidon maksettaviin korvauksiin kuuluvat perhehoitajalle maksettavat hoitopalkkiot, kulukorvaukset, mahdolliset käynnistämiskorvaukset sekä -kilometrikorvaukset.

Taloudelliset vaikutukset

Omaishoitajia tuetaan heidän työssään mahdollistamalla heille omaishoidon vapaapäivien pitäminen eri palvelumuotoja hyödyntäen. Omaishoitajien uupumisen ehkäisy ja perheiden kriisitilanteiden ennakointi ehkäisevät kalliimpien palvelujen käyttöä, kuten pitkäaikaisen ympärivuorokautisen laitoshoidon tarvetta.

Tarkoituksena on mahdollistaa kevyemmän palvelun tuote ikääntyneiden palveluvalikkoon, jonka myötä mahdollistetaan ja kohdistetaan asiakkaille oikea-aikaisempi palvelu, ja vältytään asiakkaan liian aikaisin siirtymiseltä raskaimpiin palveluihin, jonka myötä laitoskustannuksia saadaan minimoitua.

Ikääntyneiden perhehoidon pilotointijakso käynnistetään 1.10.2024 alkaen. Ikääntyneiden perhehoidon pilotointijakso ja palvelun juurruttaminen vaatii palvelun järjestäjältä henkilöstöresursseja, kuten asiakasohjaajia ja hallinnon edustajia. Eri toimijat toteuttavat ikääntyneiden perhehoidon eri prosesseja, kuten perhehoitajien palkkioiden maksamisen, valvonnan ja tukemisen.

Vaikutus asiakkaisiin

Omaishoidon lakisääteisten vapaiden käyttöä voidaan tehostaa eri palvelumuotoja kehittämällä. Ikääntyneiden perhehoito tarjoaa palvelumuodon kotihoidon ja pitkäaikaisen ympärivuorokautisen laitoshoidon välille tukien asiakkaan kotona asumista kohdistamalla yksilöllisen hoivan ja huolenpidon palvelua oikea-aikaiseksi.

Vaikutus muihin palveluihin ja henkilöstöön

Perhehoitajien käyttö vähentää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten saatavuuteen liittyviä mahdollisia haasteita.

Ikääntyneiden perhehoidon tarkoituksena on mahdollistaa palveluvaihtoehtoja jo olemassa oleviin palveluihin, joita ovat omaishoidon lakisääteisten vapaapäivien aikaisen hoidon järjestämisvaihtoehdot päivätoiminta, kotiin annettavan hoidon palveluseteli, ja lyhytaikainen hoito.

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 6.11.2018 § 288 lastensuojelun ja vammaispalvelujen perhehoidon korvauksista ja palkkioista sekä samassa oikeuttanut toimialajohtajan päättämään sosiaalihuollon toimeenpanoon liittyvien palkkioiden ja korvausten määrien muista kuin laissa säädetyistä tarkistuksista ja muutoksista. Iäkkäiden perhehoidon korvaukset ja palkkiot ovat uusia, joten niistä päättää lautakunta.

Stäng

Detta beslut publicerades 07.10.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Riina Lilja, arviointipäällikkö: 09 310 42660

riina.lilja@hel.fi

Minna Schalin, toiminnansuunnittelija: 09 310 44569

minna.schalin@hel.fi