Elintarvikelain 13 §:n mukainen hakemus, Finnish Freshfish Oy Kalamesta

HEL 2024-012392
Ärendet har nyare handläggningar
§ 35

Elintarvikelain 11 §:n mukainen hakemus Finnish Freshfish Oy Kalamestan elintarvikehuoneiston olennaisen muutoksen hyväksymisestä

Enhetschef

Päätös

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö päätti hyväksyä hakemuksen mukaisesti Finnish Freshfish Oy Kalamestan elintarvikehuoneiston olennaisen muutoksen.

Laitoksen toiminnot ovat kalojen perkaus, raakakalavalmisteiden valmistus, mädin käsittely, pakkaaminen ja pakastus.

Toiminta on järjestetty siten, että terveysvaarojen ehkäisemiseksi ei ole tarpeen asettaa erillisiä ehtoja.

Tuotantotilat ja laitteet tulee puhdistaa ennen toiminnan aloittamista. Omavalvontasuunnitelman toimivuutta varmistetaan tarkastuksin ja viranomaisvalvontanäytteenotoin. Omavalvontaan liittyvät asiakirjat on pidettävä ajan tasalla ja nähtävillä valvontaa varten.

Asian vireilletulo

Elintarvikelain (297/2021) 11 §:n mukainen hakemus on vastaanotettu 23.9.2024.

Hakija

Finnish Freshfish Oy Kalamesta, Sörnäistenkatu 7, 00580 Helsinki
y-tunnus 0735149-5

Toimipaikan nimi ja osoite

Finnish Freshfish Oy Kalamesta, Sörnäistenkatu 7, 00580 Helsinki

Hakemuksen sisältö ja perustietoja toiminnasta

Laitoshakemuksen yhteydessä on esitetty laitoksen pohjapiirustus sekä selvitys raaka-aineiden, valmiiden tuotteiden, henkilökunnan, jätteiden ja pakkaustarvikkeiden kulku- ja kuljetusreiteistä. Pohjapiirustukseen on merkitty laitoksen vesipisteet, lattiakaivot sekä jäähdytettyjen tilojen lämpötilat. Hakemuksen liitteenä on esitetty lisäksi HACCP-perusteinen omavalvontasuunnitelma, pakastustoiminnon kuvaus ja vuokaavio.

Laitoksen tilat, joita hyväksyminen koskee, on tarkastettu 27.9.2024. Lisäsiiven eli laatikkovaraston pinta-ala on 152 m². Laatikkovaraston lattia on lakattua betonia ja seinät ovat PVC-muovia. Seinät ja katto ovat tiiviitä, seinän yläosassa on verkotettu tuuletusaukko. Muovi on pingotettu metallirakenteiden päälle eikä esimerkiksi haittaeläimillä ole pääsyä tilaan. Lattiassa on asianmukaiset lattiakaivot.

Pakkastunnelin pinta-ala on 18,5 m². Pakkastunnelin lattia on lakattua vesivaneria, joka on päällystetty alumiinisella turkkipellillä. Seinät ja katto ovat uretaanielementtiä. Tilassa on lattiaan kiinnitetty jäähdytinlaite, jonka alta myös siivous on mahdollista. Pakkastunnelin ovi on tiivis ja ovenkarmit ovat lämmitettävät, minkä on tarkoitus estää jään kertyminen. Pakkastunnelissa on asianmukainen tallentava lämpötilanseurantajärjestelmä, joka täyttää lainsäädännön vaatimukset.

Elintarvikehuoneisto on hyväksytty kala-alan laitos, jossa perataan kalaa, valmistetaan raaka-kalavalmisteita, käsitellään mätiä, pakataan ja pakastetaan. Lisäksi laitos toimii kalatuotteiden maahantuojana, viejänä ja välittäjänä. Laitoksessa on kylmä- ja pakkasvarastotiloja sekä keräysalue ja lähettämö.

Laitos on ilmoittanut lähetettävien valmiiden elintarvikkeiden keskimääräiseksi määräksi noin 1,6 miljoonaa kiloa vuodessa. Ruokaviraston laitokselle antama hyväksymisnumero on F09152EY.

Laitoksen kokonaispinta-ala on 3100 m². Laitoksen tilat koostuvat tuotantotiloista 370 m², kylmävarastoista 1800 m², muista varastotiloista 572 m² sekä sosiaali- ja toimistotiloista yhteensä 350 m². Muutosalueen pinta-ala on 170,5 m².

Varsinaisten tuotantotilojen lisäksi laitoksen käytössä on tarvittavat tauko- ja pukeutumistilat, siivousvälinevarastot sekä pakkaustarvikevarastoja.

Olennainen muutos koskee lisäsiiven (laatikkovaraston) sekä uuden pakkatunnelin hyväksymistä. Tilat ovat riittävät toimintaan nähden. Laatikkovarasto toimii pakkausmateriaalien, ensisijaisesti styroksilaatikoiden ja pienemmässä määrin muiden pakkausmateriaalien varastona. Toimijan on huolehdittava siitä, että tilassa säilytettävät pakkausmateriaalit pidetään suojattuina. Tilassa ei saa varastoida elintarvikkeita.

Pakastamistoiminnon osalta toimijan on noudatettava kulkureittien ja tuotannon sekä siirtojen ajallista erottelua omavalvontasuunnitelman mukaisesti.

Päätöksen voimassaolo

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Asian käsittelyä koskeva maksu

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston vahvistaman ympäristöterveydenhuollon taksan perusteella elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö päätti määrätä asian käsittelystä 1515 euron maksun. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin talous- ja suunnittelukeskuksen hallintopalvelusta.

Kuuleminen

Päätöksestä ei ole kuultu hakijaa, koska päätöksessä ei esitetä toiminnallisia ehtoja ja hakijan hakemus hyväksytään sellaisenaan.

Päätöksen perustelut

Hakemuksessa esitetyt laitoksen tilat ja rakenteet täyttävät elintarvikelaissa ja sen nojalla annetuissa säädöksissä asetetut vaatimukset.

Sovelletut oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 6 §, 7 §, 11 §, 15 §, 22 §, 27 §, 40 §, 72 §, 73 §, 75 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikevalvonnasta (315/2021) 3 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta (318/2021) 5 §, 36-39 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 elintarvikehygieniasta
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 853/2004 eläinperäisiä elintarvikkeita koskevista erityisistä hygieniasäännöistä
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa 1.3.2024 alkaen, liite 1 kohta 12.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Elintarvikelain 11 §:n mukainen hakemus liitteineen HEL 2024-012392

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle

Muutoksenhaku

Muutoksenhakuohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote postitse Finnish Freshfish Oy Kalamestalle.

Toiminnan olennainen muutos, toiminnan lopettaminen tai keskeyttäminen

Toimintaa ei saa muuttaa olennaisesti ennen kuin toimija on hakenut muutokselle hyväksyntää ja muutos on hyväksytty. Toiminnan lopettamisesta tai keskeyttämisestä on tehtävä ilmoitus elintarviketurvallisuusyksikköön.

Säilytettävät asiakirjat

Toimijan on säilytettävä hakemusasiakirjat ja hyväksymispäätös laitoksessa, jossa niiden on oltava laitosta valvovan viranomaisen saatavilla.

Detta beslut publicerades 08.10.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Pia Haltiala, hygieenikkoeläinlääkäri, puhelin: 09 31034710

pia.haltiala@hel.fi

Beslutsfattare

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Hakemus 19.9.2024, liite, pohjapiirros
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Hakemus 19.9.2024, liite, Pakkasten kulku
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Hakemus 19.9.2024, liite, materiaalinkulku
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.