Metron liikennöintisopimus, lisäsopimus nro 9, liikenneliikelaitos HKL
Metron liikennöintisopimuksen lisäsopimus nro 9
Päätös
Johtokunta
- hyväksyi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa solmittavan, sopimusta metroliikenteen hoitamisesta 2010–2024 täydentävän lisäsopimuksen nro 9, jolla sovitaan MetroLan-junalaitteiden uusimisen ja metrojunien ovien väärältä puolelta avaamisen estävän järjestelmän toteuttamisen kustannusten korvaamisesta,
- valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan tekemään lisäsopimus nro 9 sopimusluonnokseen mahdollisesti tarvittavia vähäisiä muutoksia, ja
- valtuutti HKL:n toimitusjohtajan allekirjoittamaan lopullisen lisäsopimuksen nro 9 HSL:n kanssa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä ostaa pääkaupunkiseudun metroliikenteen liikennöinnin liikenneliikelaitokselta voimassa olevan 13.9.2010 allekirjoitetun liikennöintisopimuksen ja sitä täydentävien lisäsopimusten mukaisesti. Nykyinen liikennöintisopimus on voimassa 30.6.2032 asti.
Päätettävänä olevalla lisäsopimuksella nro 9 sovitaan MetroLan-junalaitteiden uusimisen ja metrojunien ovien väärältä puolelta avaamisen estävän järjestelmän toteuttamisen kustannusten korvaamisesta HKL:lle. Kyseessä olevat hankkeet eivät sisältyneet HSL:n hallituksen 21.5.2024 hyväksymän lisäsopimuksen nro 7 yhteydessä vahvistettuun kaluston kehittämissuunnitelmaan, joten sopijapuolet ovat katsoneet tarpeelliseksi sopia niistä erikseen solmimalla tämän Lisäsopimuksen nro 9.
Lisäsopimus nro 9
Liikennöintisopimuksen mukaisesti liikennöintikorvauksiin sisältyy osana pääomakorvaus, jolla katetaan kaluston hankintaan ja kehittämiseen liittyvät pääomakustannukset. HSL:n hyväksymä kaluston kehittämissuunnitelma toimii tehtävien hankintojen ja kehittämistoimenpiteiden sekä niistä maksettavien pääomakustannusten perusteena.
Lisäsopimuksen nro 9 tarkoituksena on sopia MetroLan-junalaitteiden uusimista ja metrojunien ovien väärältä puolelta avaamisen estävän järjestelmän toteuttamista koskevien hankkeiden kustannusten korvaamisesta HKL:lle.
MetroLan-junalaitteiden uusiminen
Metrojärjestelmän metrojunien keskeiset tietoliikenneyhteydet junien ja kiinteän verkon välillä (junakulunvalvonnan vaatimia yhteyksiä lukuun ottamatta) on toteutettu MetroLan-tietoliikenneverkon välityksellä, jonka kautta siirretään tietoa mm. metrojunien liikennöinnin energiankäytön optimointiin, kunnossapidon ennakointiin sekä HSL:n tarpeisiin liittyen.
MetroLan-tietoliikenneverkon nykyiset tukiasemat ovat teknisen toimintavarmuuden osalta elinkaarensa päässä. Tukiasemien uusiminen on tehtävä koko metrojärjestelmän osalta tietoliikenneratkaisun yhteensopivuuden takaamiseksi. HKL:n johtokunta on osaltaan hyväksynyt 6.9.2023, 41 §, MetroLan-tietoliikenneverkon laitteiden uusimisen hankesuunnitelman.
Lisäsopimuksella nro 9 sovitaan metrovaunukalustoon tehtävien investointien (1,4 milj. euroa) korvaamisesta HSL:n liikennöintisopimuksen kautta. Hankkeeseen liittyvät metroinfraan (metroasemat ja rata-alue) tehtävät investoinnit (2,5 milj. euroa) korvataan HSL:n infrakorvauksen ja kaupungin infratuen kautta.
Metrojunien ovien väärältä puolelta avaamisen estävä järjestelmä
Metrojunien ovien väärältä puolelta avaamisen estävä järjestelmä parantaa matkustajaturvallisuutta metrossa estämällä teknisesti väärän puolien ovien avaamisen niin, että ovien avaaminen sallitaan vain matkustajalaiturin puolelta ja estetään vastakkaiselta puolelta. Ovien avaaminen estetään molemmilta puolilta, jos metrojuna ei ole asemalla.
Järjestelmä toimii automaattisesti, eikä kuljettajalta vaadita erillisiä toimia normaalien ovien avaamisen vaatimien toimien lisäksi. Järjestelmä hyödyntää metrojunien paikannusta ja sen toteuttamisessa käytetään metrojuniin jo asennettuja laitteita ja muita järjestelmiä, jolloin erillistä lisättävää järjestelmää ei tarvita. HKL:n toimitusjohtaja on 3.10.2024, 74 §, hyväksynyt hankesuunnitelman ehdollisena tämän sopimuksen hyväksymiselle.
Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on suosittanut kaupunkiraideliikenteen vaaratilanteita koskevassa teematutkintaraportissaan selvittämään mahdollisuuksia estää teknisesti ovien avaus väärältä puolelta.
Lisäsopimuksella nro 9 sovitaan järjestelmäinvestointien (0,6 milj. euroa) korvaamisesta HSL:n liikennöintisopimuksen kautta.
Kustannukset ja aikataulu
HSL:n maksettavaksi tulevat kustannukset ovat yhteensä noin 2 miljoonaa euroa (alv 0 %). Pääomakorvaus laskutetaan Liikennöintisopimuksen ehtojen mukaisesti toteutuneiden pääomakustannusten perusteella.
Molemmat hankkeet toteutetaan vuoden 2025 aikana.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 8. kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää liikelaitoksen palvelujen hinnoittelusta ja palvelujen myyntiä koskevista sopimuksista.
HKL:n johtokunta on 21.8.2020, 125 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista palvelujen hinnoitteluun ja palveluiden myyntiä koskevien sopimuksiin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000,00 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan myyntisopimuksen kokonaisarvon ollessa yli
500.000,00 euroa (alv 0 %), päättää johtokunta sopimusta täydentävien lisäsopimusten hyväksymisestä.
Detta beslut publicerades 01.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277