Hankinta, DPS, hankinnan keskeyttäminen, ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-013069
Ärendet har nyare handläggningar
§ 43

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta - dynaamisen puitejärjestelyn neljännen avaamisen keskeytys

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää Ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen Dynaamisen puitejärjestelyn 4. avaamisen lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 10.3.2020, § 41 ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan periaatteista ja ehdoista. Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen dynaaminen puitejärjestely on perustettu ajalle 1.1.2021–31.12.2026. Tämä kyseinen dynaaminen puitejärjestely on hankintayksikön itsensä suunnittelema, hankintalain periaatteiden mukainen menettely. Puitejärjestely avataan uusille tarjouksille tilaajan harkinnan mukaan.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala julkaisi 13.9.2024 hankintailmoituksen dynaamisen puitejärjestelyn avaamisesta sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjousten jättämisen määräaika oli 11.10.2024.

Keskeyttämisen perusteet

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, 125 § mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää ainoastaan todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintalain 67 § mukaisesti tarjouspyynnön tarkoituksena on kuvata hankinnan kohde ja sen toteuttamiseen liittyvät seikat siten, että saadaan keskenään vertailukelpoisia, yhteismitallisia tarjouksia, joiden perusteella voidaan suorittaa tasapuolinen vertailu. Lisäksi hankintalain 3 § edellyttää, että hankintayksikkö kohtelee osallistujia ja toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Hankintayksikkö havaitsi vastaanotettujen lisätietokysymysten perusteella, että tarjouspyyntö on tulkinnanvarainen henkilöstömitoitukseen ja hinnantarkistuksen osalta.

Dynaamisen puitejärjestelyn 4. avauksessa pyrittiin ennakoimaan suunnitellun lainsäädännön vaatimukset koskien ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemista sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain mukaista henkilöstömitoitusta. Hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeen hankintayksikkö kuitenkin totesi, ettei suunnitellun henkilöstömitoitusta koskevan lakimuutoksen aikataulu varmistu tarjousaikana, jonka vuoksi myös tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyn, henkilöstömitoituksen huomioivan hinnantarkistuksen laskukaavan käyttö jää tulkinnanvaraiseksi. Koska tarjouspyynnössä ei riittävän selvästi määritelty sitä, millä henkilöstömitoituksella tarjoukset ja hinnat tulee jättää, tässä avauksessa ei ole mahdollista saada yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintayksikkö on lisäksi lisätietokysymyksiä käsitelleessään havainnut, että sen suunnittelemat sopimusmuutokset koskien henkilöstömitoitusta sekä hinnan laskukaavaa johtavat siihen, että puitejärjestelyssä jo mukana olevat palveluntuottajat ja uuden tarjouksen perusteella mukaan tulevat tarjoajat olisivat sopimuskaudella eriarvoisessa asemassa mahdollisten tulevien henkilöstömitoituksen muutosten osalta. Hankintayksikkö voi olemassa olevien sopimusten mukaisesti päivittää hankinnan kohteen kuvausta uusia säädöksiä ja suosituksia vastaavaksi, mikäli sopimuskauden alkamisen jälkeen toimintaa ohjaavat säädökset ja suositukset muuttuvat. Edelleen ehdon mukaan Tilaaja tarkistaa palvelusta maksettavaa korvausta Sopimuksen mukaisesti, mikäli muutoksista aiheutuu merkittäviä kustannusvaikutuksia. Muutokset tulisivat sopimusehdon mukaan voimaan kolmen kuukauden kuluttua ilmoituksesta. Uudessa avauksessa taas henkilöstömitoitus ja sen aiheuttamat kustannusvaikutukset on sidottu suoraan lakisääteiseen mitoitukseen, ja sen vaikutukset tulisivat siten 1.1.2025 alkaen voimaan heti lain muuttuessa. Hankintayksikkö katsoo, että tällainen muutos sopimusehtoihin johtaisi Palveluntuottajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaarantumiseen, eikä Hankintayksikkö pysty kyseisen muutoksen jälkeen takaamaan sitä, että uusissa avauksissa etusijajärjestys voitaisiin vertailukelpoisuuden ja yhteismitallisuuden vaarantumisen vuoksi arvioida syrjimättömästi.

Tarjouspyynnöllä olleiden epäselvyyksien vuoksi hankintayksikkö totesi sen olevan olennaisesti virheellinen ja tulkinnanvarainen. Hankintayksikkö katsoi, että epäselvyydet olivat hankinnan kohteen kannalta niin merkittäviä, ettei niitä ollut mahdollista korjata korjaamalla tarjouspyyntöä. Edellä esitetyin perustein hankinnan keskeyttämiselle on hankintalain mukainen todellinen ja perusteltu syy, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Hankintayksikkö keskeytti dynaamisen puitejärjestelyn avauksen 4.10.2024. Koska hankintayksikkö päätti keskeyttää hankinnan tarjousajan aikana, tarjoajaehdokkaiden mahdollisesti jättämät tarjoukset eivät päätyneet hankintayksikön käsiteltäviksi.

Detta beslut publicerades 10.10.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

minna.pihlavamaki@hel.fi

Beslutsfattare

Pia Nurme
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja