Hankinta, suun terveydenhuollon intraoraaliröntgenlaitteiden huollot ja korjaukset, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-013126
Ärendet har nyare handläggningar
§ 90

Suun terveydenhuollon intraoraaliröntgenlaitteiden huollot ja korjaukset

Chefstandläkare

Päätös

Johtajahammaslääkäri päätti hankkia suun terveydenhuollon Carestream Dental ja Kodak-merkkisten intraoraaliröntgenlaitteiden huollot ja korjaukset Unident Oy:ltä.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo 48 kuukauden arvon perusteella laskien on noin 30 000,00 euroa (alv 0 %).

Hankinnan kohteena oleva palvelu on alle kansallisen kynnysarvon jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palveluja hankitaan kulloisenkin tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuollon röntgenlaitteiden huollot ja korjaukset on kilpailutettu syksyllä 2024.

Hankinnassa ei saatu tarjouksia Carestream Dental ja Kodak-merkkisten intraoraaliröntgenlaitteiden huolloille ja korjauksille. Hankintayksikkö on siirtynyt em. laitemerkkien osalta suorahankintaan ja pyytänyt kirjallista tarjousta 7.10.2024 Unident Oy:ltä.

Hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016 § 40 2 mom. 1 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos:

1) avoimessa tai rajoitetussa menettelyssä ei ole saatu lainkaan osallistumishakemuksia tai tarjouksia taikka soveltuvia osallistumishakemuksia tai tarjouksia; lisäedellytyksenä on, että alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta;

2) ”teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta”

Suun terveydenhuollossa olevilla laitteilla hoidetaan potilaita, joten röntgenlaitteiden tulee olla turvallisia niin potilaille kuin henkilökunnalle. Huolto- ja korjauspalvelun hankinnalla pyritään turvallisen työskentelyn varmistamisen lisäksi hyödyntämään laitteiden elinkaari ja vähentämään uusien laitteiden hankintaa. Tilaajana suun terveydenhuolto pyrkii edistämään ekologisuutta ja kestävää kehitystä siten, että korjauskelpoiset laitteet pyritään korjaamaan, mikäli se vain suinkin on taloudellisesti järkevää.

Lääkintälaitteita koskeva laki ja asetus

Laissa lääkinnällisistä laitteista (719/2021) määritellään ammattimaiselle käyttäjälle muun muassa seuraavia vaatimuksia:

- laite säädetään, ylläpidetään ja huolletaan valmistajan ohjeistuksen käyttäjälle muun muassa seuraavia vaatimuksia:

- laitteen asentaa, huoltaa ja korjaa vain henkilö, jolla on tarvittava ammattitaito ja asiantuntemus.

Lääkinnällisiä laitteita koskee myös 26.5.2021 voimaantullut MDR-asetus (EU) 2017/745. Asetuksessa on vaatimuksia lääkinnällisten tuotteiden tai laitteiden valmistajille sekä jakelijalle.

Röntgenlaitteiden huolloissa- ja korjauksissa tulee huomioida lääkintälaitteita koskevan lainsäädännön lisäksi Säteilyturvallisuuskeskuksen määräyksiä.

Hankinta

Helsingin suun terveydenhuollon eri toimipisteissä on tällä hetkellä 105 Carestream Dental -merkkistä intraoraalilaitetta ja 36 Kodak -merkkistä intraoraalilaitetta. Päätös koskee suun terveydenhuollolla kulloinkin olemassa olevia, edellä mainittujen merkkisiä intraoraaliröntgenlaitteita. Sopimuskauden aikana sopimuksen piiriin kuuluvien laitteiden määrä voi vaihdella riippuen uusien tai vaihdettujen (poistettujen) laitteiden määrästä.

Suorahankinnasta lähetettiin Unident Oy:lle tarjouspyyntö 7.10.2024. Hankintaan oli mahdollista esittää kysymyksiä 10.10.2024 mennessä. Unident Oy ei esittänyt hankintaan kysymyksiä.

Unident Oy on antanut tarjouspyyntöön ja sen liitteisiin perustuvan tarjouksensa 21.10.2024. Tarjouksessaan Unident Oy on antanut tuntihinnan vikakorjauksille ja hinnan laitteiden toiminnan tarkastuksille / huolloille ja niiden sisällöille. Unident Oy on toimittanut myös valmistajien valtuutukset koskien hankinnan kohteena olevien intraoraaliröntgenlaitteiden huoltojen ja korjausten tekemistä.

Unident Oy:ltä pyydettiin 21.10.2024 kirjallista vahvistusta siitä, että he ovat tutustuneet tarjouspyyntöasiakirjoihin ja sitoutuvat niissä oleviin ehtoihin. Unident Oy vastasi pyyntöön 21.10.2024 ja vahvisti tutustuneensa tarjouspyyntöasiakirjoissa olleisiin ehtoihin ja hyväksyvänsä ne.

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.

Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi. Tilaajavastuulain (22.12.2006/1233) velvoitteiden täyttyminen varmistetaan ennen sopimuksen allekirjoitusta.

Sopimus solmitaan toistaiseksi voimassa olevaksi, kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla. Sopimuskauden suunniteltu alkamisajankohta on 1.3.2025

Hankintavaltuudet

Johtajahammaslääkärin oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 27.8.2024 § 167 hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Detta beslut publicerades 23.10.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva Rantala, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Sebastian Kaste
johtajahammaslääkäri