Tarveselvitys, perusparannus ja laajennus, Pihkapuiston ala-asteen koulu ja päiväkoti Kaunokki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-013365
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Malminkartanoon osoitteeseen Pihkatie 11 sijoittuvien Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksestä

Nämnden för fostran och utbildning

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hyväksyä Malminkartanoon osoitteeseen Pihkatie 11 / Tuohipolku 10, Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja oppijoiden näkemykset tilojen kehittämisessä sekä varmistaa tilojen kokonaistaloudellisuus, ekologisuus ja luontoystävällisyys. Tiloja kehitettäessä varmistetaan, että toiminnalle on riittävästi rauhallisia oppimisen tiloja.

Lautakunta edellyttää, että kaupunkiympäristön toimiala esittää hankesuunnitelmassa hankekustannusten muodostumisperusteet. Lisäksi hankeen suunnittelussa tulee etsiä mahdollisimman toimivia ja taloudellisia ratkaisuja.

Esittelijän perustelut

Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin tilat eivät enää ole riittävät alueen kasvavalle palvelutarpeelle. Pihkapuiston ala-asteen koulussa on tällä hetkellä 233 oppijaa ja päiväkoti Kaunokissa on tällä hetkellä 102 lasta.

Nykyisen rakennuksen vanhemmassa osassa sijaitsee päiväkotitilat ja yhteisiä tiloja. Tämä osa on kaupunkiympäristön arvion mukaan tullut käyttöikänsä päähän, minkä vuoksi se puretaan ja tilalle rakennetaan uusi laajennusosa. Uudemmassa (vuodelta 1998), perusparannettavassa osassa sijaitsee pääsääntöisesti koulun tiloja.

Malminkartanon osoitteeseen Pihkatie 11 / Tuohipolku 10 toteuttavat uudet tilat suunnitellaan 332 ala-asteen oppijalle, lisäksi rakennukseen toteutetaan varhaiskasvatukselle ja esiopetukselle uusia päiväkotitiloja 112 lapselle. Tilat otetaan käyttöön kalustettuna elokuuhun 2027 mennessä ja niissä voidaan järjestää varhaiskasvatusta ja perusopetusta kaupunkikehitysalueen muuntuviin palvelutarpeisiin. Tilojen monipuolinen käyttö on huomioitu tilojen mitoittamisessa.

Uuden toimintamallin mukaisesti kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hankkeissa liikuntasalien mitoitus tarkistetaan yhteistyössä kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan kanssa. Tämä hanke on suunniteltu ennen nykyisen toimintamallin käyttöönottoa.

Tilahanke parantaa palveluiden järjestämistä

Kasvatus- ja koulutuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin nykyiset tilat ovat riittämättömät kasvavalle käyttäjämäärälle, eivätkä ne kaikilta osin vastaa toiminnallisia tavoitteita.

Viimeisimmän väestöennusteen mukaan Kaarelan peruspiirissä 1–6-vuotiaiden määrä kasvaa noin 30 lapsella 2030-luvun alkuun mennessä ja kääntyy tämän jälkeen laskuun. Kaarelan peruspiirissä 7-12-vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan noin 270 lapsella 2030-luvun alkuun mennessä ja tämän jälkeen kääntyvän laskuun siten, että alueella asuu ennustekauden lopussa 2038 noin 40 perusopetusikäistä lasta vuoden 2023 toteumaa enemmän.

Pihkapuiston ala-asteen koulun oppilaaksiottoalueella asuvien 7–12-vuotiaiden lasten määrän ennustetaan nousevan vuoteen 2031 mennessä noin 90 lapsella vuoden 2023 toteumaan verrattuna. Tämän jälkeen ennuste tasaantuu ja laskee muutamalla lapsella vuosittain.

Uudet palvelutilat tukevat lasten arkea

Uudisrakennukseen toteutettavat turvalliset, terveelliset ja riittävät tilat luovat hyvät edellytykset koulun ja päiväkodin toiminnalle ja vastaavat Malminkartanon alueen palvelutarpeisiin.

Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille oppijoille sopiviksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisenympäristöksi. Toiminnan suunnitteluun osallistetaan henkilöstön lisäksi lapset, nuoret ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden ja asukaskäytön lisäämisen alueella.

Tilat edistävät varhaiskasvatussuunnitelman ja perusopetuksen opetussuunnitelman toteuttamista

Hankkeessa toteutetaan perusopetukselle ja varhaiskasvatukselle pedagogisesti monipuoliset, ja tarkoituksenmukaisesti mitoitetut tilat, jotka edistävät toimintaa ja takaavat oppijoille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien tavoitteiden toteuttamisen.

Rakennus ja sen piha muodostuvat pienistä erillisistä toiminta-alueista, jotka mahdollistavat lapsen kokoisen toiminnan tiloissa. Rakennuksen tilat luovat pedagogisesti monipuolista toimintaa tukevan kokonaisuuden. Tavoitteena on, että lapsi voi turvallisesti aikuisten tukemana laajentaa kasvuympäristöään niin sisä- kuin ulkotiloissa opinpolkunsa aikana.

Piha-alueet varustetaan leikkivälinein edistämään liikunnallisuutta ja opetussuunnitelmien tavoitteita ja niiden suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys, liikunnallisuus ja pihan monipuolinen käyttö oppimis- ja leikkimistilana. Piha-alueet tarjoavat sekä päiväkodin että koulun käyttäjille ja alueen asukkaille monipuoliset leikki- ja liikuntaolosuhteet.

Piha-alueiden suunnittelussa säilytetään mahdollisimman paljon tontilla olevaa kasvillisuutta, huomioidaan toiminnan tarpeet eri sääolosuhteissa ja varmistetaan toimivat yhteydet lähialueen metsiin ja puistoihin.

Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin tilatarpeet esitetään liitteenä olevassa huonetilaohjelmassa.

Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin tilat ovat laajuudeltaan 4 305,5 htm² (3 389 hym²). Kaupunkiympäristön toimialan arvioima tuleva kokonaisvuokra on noin 27,24 euroa/m²/kk eli noin 1 400 000 euroa/vuosi.

Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Ensikertaisessa kalustamisessa hyödynnetään vähintään 30 % toimialan käytössä olleita kalusteita, mikä edistää kaupungin hiilineutraalisuustavoitteita ja vähentää irtokalustukseen varattavia määrärahoja. Tässä hankkeessa käynnistämiskustannuksiin varataan 410 000 euroa, joka ei sisällä tieto- ja viestintäteknologian kustannuksia 32 000 euroa, eikä kovien materiaalien kädentaitojen tilojen laitehankintojen kustannuksia 140 000 euroa. Muuttokustannusarvio on noin 64 000 euroa, siivouskustannusarvio on noin 155 000 euroa/vuosi.

Nykyisen koulutoiminnan toimintayksikön vuosittaiset vuokrakustannukset ovat 887 000 euroa ja nykyisen päiväkotitoiminnan toimintayksikön yhteenlasketut vuosittaiset vuokrakustannukset ovat 173 000 euroa vuodessa. Hankkeen valmistuttua vuosittaiset vuokrakustannukset toimialalle nousevat 340 000 euroa.

Päiväkodin ja peruskoulun sijoittaminen samaan kiinteistöön ja tilojen yhteiskäyttö on tilankäytöllisesti kustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu sekä vahvistaa yhtenäistä opinpolkua. Yhteiskäyttöisiä tiloja ovat esimerkiksi ruokasali, kädentaitojen tilat ja liikuntasali.

Väistötiloiksi kaupunkiympäristön toimiala esittää Malminkartanon väistöpaviljongit, Arentinkuja 3. Väistötilaketjutuksessa on huomioitu Malminkartanon sydän -hankkeen aikataulut, koska Pihkapuiston ala-asteen koulu ja päiväkoti Kaunokki käyttävät samoja väistötiloja samaan aikaan.

Väistötilojen vuokra-arvio on 31,00 euroa/m²/kk eli noin 1 400 000 euroa/vuosi hintatasossa 7/2025. Väistötilat tarvitaan perusparannuksen ja laajennushankkeen valmistumiseen saakka.

Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu

Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen aluepäälliköiden lisäksi alueen päiväkodinjohtajat ja rehtorit ovat osallistuneet alueen palveluntarpeen määrittelyyn.

Hankkeen laajuudesta ja sisällöstä on keskusteltu palveluverkkokeskustelujen yhteydessä 3.3.2023 sekä Pihkapuiston ala-asteen koulun rehtorin ja päiväkoti Kaunokin päiväkodinjohtajan kanssa 16.05.2023.

Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin henkilökunta ovat osallistuneet hankkeen valmisteluun ja suunnitteluun lukuvuoden 2023–2024 aikana tuoden tilasuunnitteluun pedagogisen ja toiminnallisen näkökulman. Hankesuunnitteluvaiheen aikana on järjestetty 12 käyttäjäkokousta. Osallistamisen myötä saatu palaute on otettu huomioon suunnitelmien laadinnassa.

Pihkapuiston ala-asteen koulun johtoryhmäkäsittely 30.10.2023. Henkilöstöä on tiedotettu henkilöstökokouksissa: 8.11.2023, 10.4.2024, 17.4.2024 ja 22.5.2024, sekä järjestetty tänä lukuvuonna säännöllistä infoa henkilöstökokouksissa. Yhteistoiminnallinen keskustelu hankkeeseen liittyen on järjestetty 17.4.2024. Päiväkoti Kaunokin henkilöstöä on tiedotettu 2.4.2024, 28.5.2024 ja yhteistoiminnallinen keskustelu hankkeeseen liittyen on järjestetty 22.10.2024. Henkilökuntaa osallistetaan myös jatkossa käyttäjäkokousten kautta suunnitelmien jatkokehittämiseen hanke-, yleis- ja toteutussuunnittelun aikana. Lisäksi henkilökuntaa ja oppijoita osallistetaan pihan ja irtokalustuksen suunnitteluun.

Huoltajia tiedotetaan vuosittain alueen palveluverkon kehittämisestä ja talonrakentamisohjelmasta sekä osallistetaan toiminnan ja yhteistyön suunnitteluun johtokuntien ja vanhempainyhdistysten kautta. Huoltajia on tiedotettu hankkeesta 17.10.2023.

Lapsivaikutusten arviointi

Tilojen rakentamisella Malminkartanon alueella voidaan varmistaa useammalle alueen lapselle ja nuorelle varhaiskasvatus- ja perusopetuspaikka lähipalveluna. Tämä edesauttaa alueella asuvien lapsien yhtenäisen opinpolun toteutumista. Tilojen sijainti mahdollistaa Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin toimipisteiden lasten ja oppilaiden koulupolun jatkumisen lähialueella. Tilojen ja pihan toteutuksella varmistetaan lapsille turvallinen ja terveellinen toimintaympäristö. Tilasuunnittelulla edistetään jokaisen lapsen mahdollisuutta kasvaa ja oppia rauhallisessa ja turvallisessa ympäristössä. Tilat tarjoavat mahdollisuuksia sekä vetäytymiseen ja rauhoittumiseen että yhdessä oppimiseen. Lapsen siirtymiä varhaiskasvatuksesta esi- ja perusopetukseen helpotetaan sijoittamalla eri toimintoja saman katon alle. Samalla mahdollistetaan lapselle ja nuorille tuttujen aikuisten toimiminen lasten kanssa pitkäjänteisesti. Ratkaisu edistää lapsen yhtenäisen opinpolun toteutumista.

Rakennuksen ja piha-alueiden suunnittelussa varmistetaan lasten ja nuorten mahdollisuus leikkiin ja liikkumiseen pihalla ja lähipuistoissa sekä huomioidaan turvallinen siirtyminen lähialueen virkistys-, liikunta- ja kulttuuripalveluihin.

Henkilökunnalla on mahdollisuus osallistua pedagogisesti tarkoituksenmukaisten ja sosiaalisesti turvallisten tilojen, sekä yhteisen toimintakulttuurin suunnitteluun. Tilojen ja toimintakulttuurin suunnittelun lähtökohta on oppijoiden hyvinvoinnin, kasvun ja hyvien oppimisen edellytysten turvaamisessa. Lapsille ja nuorille tarjotaan mahdollisuuksia vaikuttaa tilojen suunnitteluun irtokalustuksen ja pihojen osalta. Lasten osallistaminen toteutetaan yhteistyössä lapselle tutun henkilökunnan kanssa.

Lasten ja nuorten toiminnalliset tarpeet on otettu huomioon toiminta- ja tilasuunnittelussa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Mer information fås av

Veijo Hertell, projektiarkkitehti, puhelin:

veijo.hertell@hel.fi

Bilagor

1. Pihkapuiston aa lpk Kaunokki tarveselvityslomake
2. Pihkapuiston aa lpk Kaunokki tilaohjelma

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.