Hankinta, M300-metrojunien kompressorien ja ilmankuivainten huolto, liikenneliikelaitos
M300-metrojunien kompressorien ja ilmankuivaimien huolto, ehdokkaiden valinta neuvotteluvaiheeseen
Päätös
Johtokunta hylkäsi ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy:n osallistumishakemuksen, koska ehdokas ei täytä hankintayksikön asettamia soveltuvuusvaatimuksia.
Johtokunta valitsi M300-metrojunien kompressorien ja ilmankuivaimien huollon hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen seuraavat ehdokkaat
Osa-alue 1 - M300-metrojunien kompressorien peruskorjaushuollot
- Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
- Rail Line Components, S.L.U
- Millog Oy
- VR FleetCare Ltd
Osa-alue 2 - M300-metrojunien ilmankuivamien peruskorjaushuollot
- Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
- Rail Line Components, S.L.U
- Millog Oy
- VR FleetCare Ltd
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohteena on M300-metrojunien kompressorien ja ilmankuivaimien huollot.
Kaupunginhallitus hyväksyi 7.10.2024 M300-metrojunien raskashuoltojen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen hankkeen suunnittelun, materiaalihankinnat ja huoltojen toteutuksen on 8.000.000 euroa kustannustasossa maaliskuu 2024.
Toimitusjohtaja hyväksyi 23.8.2024 M300-metrojunien kompressorien täyskorjauksen investoinnin niin, että investoinnin arvonlisäveroton enimmäisarvo on 418.000 euroa.
M300-metrojunien raskashuolto on junien valmistajan määrittelemän huolto-ohjelman mukainen perusparannus. Raskashuollon toteutuksella varmistetaan metrojunakaluston käytettävyys liikenteessä. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) on sitoutunut korvaamaan hankkeen toteuttamisesta aiheutuneet kulut osana metron liikennöintisopimuksen mukaista liikennöintikorvausta.
Hankintamenettely
Hankintamenettelynä käytetään vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaista neuvottelumenettelyä.
Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen
- Osa-alue 1 M300-metrojunien kompressorien peruskorjaushuollot
- Osa-alue 2 M300-metrojunien ilmankuivamien peruskorjaushuollot
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy julkaisi liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta hankinnasta hankintailmoituksen 24.9.2024 Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa ja nro:lla 573461-2024-2024 24.9.2024 EU:n virallisen lehden lisäosan verkkoversiossa TED (Tenders Electronic Daily) osoitteessa https://ted.europa.eu(Länk leder till extern tjänst).
Osallistumispyynnön mukaisesti ehdokkailla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä osallistumispyynnöstä. Määräaikaan mennessä 3.10.2024 klo 12.00 esitettiin yhteensä kuusi kysymystä, joihin hankintayksikkö vastasi. Vastausten perusteella ei tehty muutoksia osallistumispyyntöön.
Osallistumishakemukset tuli jättää 11.10.2024 kello 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti viisi ehdokasta:
- ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy (osa-alueet 1 ja 2)
- Knorr-Bremse Rail Systems Sweden (osa-alueet 1 ja 2)
- Millog Oy (osa-alueet 1 ja 2)
- Rail Line Components, S.L.U (osa-alueet 1 ja 2)
- VR FleetCare Ltd (osa-alueet 1 ja 2)
Osallistumishakemusten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa.
- Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistaminen
- Osallistumishakemusten osallistumispyynnön mukaisuuden tarkistaminen
- Ehdokkaiden pisteyttäminen
Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistaminen
Osallistumishakemusten avaamisen jälkeen tarkastettiin ehdokkaiden soveltuvuus.
Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja. Ehdokkaiden soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin osallistumispyynnössä.
Erityisalojen hankintalain 78 §:n 2 mom. mukaisesti, jos osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.
Soveltuvuuden tarkastamisen yhteydessä osallistumishakemuksissa havaittiin puutteita ja epätäsmällisyyksiä ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy:n ja Millog Oy:n osallistumishakemuksissa.
ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy
Osallistumispyynnön mukainen vähimmäisvaatimus referensseille oli
”Riittävänä kokemuksena pidetään kahta (2) kompressorien ja paineilmalaitteistojen peruskorjaus-, huolto-, - ja vikakorjaustöitä sisältävää referenssiä, jotka ovat toteutuneet vuosina 2021–2024 ja jotka ovat olleet arvoltaan vähintään 100 000 €.”
ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy on ilmoittanut osallistumishakemuksessa voimavarayksikön ALSTOM TRANSPORTE S.A. kanssa kaksi referenssiä, jotka ovat samat. Näin ollen ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy ei täytä osallistumispyynnössä asetettua vähimmäisvaatimusta referenssien määrästä.
Ehdokkaan ALSTOM Transport Helsinki Finland Oy osallistumishakemus ei täytä hankintayksikön ehdokkaalle asettamia soveltuvuusvaatimuksia, minkä vuoksi sen osallistumishakemus hylätään.
Millog Oy
Osallistumispyynnön mukainen vähimmäisvaatimus referensseille oli
”Riittävänä kokemuksena pidetään kahta (2) kompressorien ja paineilmalaitteistojen peruskorjaus-, huolto-, - ja vikakorjaustöitä sisältävää referenssiä, jotka ovat toteutuneet vuosina 2021–2024 ja jotka ovat olleet arvoltaan vähintään 100 000 €.”
Millog Oy on ilmoittanut neljä referenssiä, joiden yhteyshenkilöt ja arvot olivat jätetty tyhjiksi referenssilomakkeella.
Hankintayksikkö lähetti 15.10.2024 täsmennyspyynnön, jossa se pyysi Millog Oy:tä toimittamaan puuttuvat referenssien yhteystiedot ja referenssien arvot referenssien osallistumispyynnön mukaisuuden arvioimiseksi.
Täsmennyksessään Millog Oy tarkensi osallistumishakemusta ja antoi hankintayksikölle tiedot, joiden perusteella hankintayksikkö totesi osallistumishakemuksen täyttävän soveltuvuusehdot.
Soveltuvia ehdokkaita ovat siten
- Knorr-Bremse Rail Systems Sweden
- Rail Line Components, S.L.U
- Millog Oy
- VR FleetCare Ltd
Osallistumishakemuksen osallistumispyynnön mukaisuuden arviointi
Ehdokkaita koskevat vaatimukset määriteltiin osallistumispyynnössä ja sen liitteissä.
Soveltuvien ehdokkaiden osallistumishakemusten osallistumispyynnönmukaisuus tarkastettiin ja hyväksyttävän osallistumishakemuksen jättivät Knorr-Bremse Rail Systems Sweden, Millog Oy, Rail Line Components, S.L.U ja VR FleetCare Ltd
Ehdokkaiden pisteyttäminen
Neuvotteluihin valitaan osallistumispyynnön mukaisesti vähintään 3 ja enintään 4 ehdokasta.
Mikäli soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ja osallistumispyynnön mukaisia osallistumishakemuksia on enemmän kuin neljä, ratkaistaan valinta ilmoitettujen referenssien ja niiden pisteytyksen perusteella. Osallistumispyynnön liitteen Referenssilomake mukaisen pisteytysmekanismin mukaisesti ehdokas saa yhden pisteen referenssiä kohden ja neljä eniten pisteitä saanutta ehdokasta kutsutaan mukaan neuvotteluihin. Jos kahdella tai useammalla hakijalla on sama pistemäärä, ehdokkaan referenssien arvot lasketaan yhteen ja valinta tehdään näiden yhteenlaskettujen arvojen perusteella (suurin ensin). Referenssejä hyväksytään enintään kahdeksan.
Koska kumpaankin osa-alueeseen saatiin neljä hyväksyttyä osallistumishakemusta, ei osallistumishakemuksia pisteytetä ja vertailla. Kaikki hyväksytyn osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat valitaan hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %), päättää johtokunta hankinnasta.
Detta beslut publicerades 01.11.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277