Hankerahoitus, EAKR-haku, eCargo-hanke, kaupunkiympäristön toimiala
Osallistuminen EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman rahoitushakuun hankkeessa ”eCargo - Kuorma-autoliikenteen päästöjen vähentäminen latausverkostoa kehittämällä”
Päätös
Strategiajohtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin osallistumisen kuntarahoittajana Euroopan unionin Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 - alue- ja rakennepolitiikan ohjelman rahoitushakuun Forum Virium Helsinki Oy:n hankehakemuksessa ”eCargo - Kuorma-autoliikenteen päästöjen vähentäminen latausverkostoa kehittämällä” toteuttamiseen.
Samalla strategiajohtaja päätti valtuuttaa kaupunkiympäristön toimialan ilmastoyksikön toimimaan kaupungin edustajana kyseisessä hankkeessa todeten, että Helsingin kuntarahoitusosuuteen, enintään 42 421 euroa, varaudutaan keskitetyn hanketoiminnan määrärahassa talousarviokohdassa 1 50 04.
Päätöksen perustelut
eCargo - Kuorma-autoliikenteen päästöjen vähentäminen latausverkostoa kehittämällä -hankkeen tavoitteena on pohjustaa kuorma-autoille sopivan markkinaehtoisen sähköautolatausverkoston muodostuminen pääkaupunkiseudulle. Helsingin kaupunki osallistuu kuntarahoittajana Forum Virium Helsinki Oy:n koordinoimaan hankkeeseen, joka on tarkoitus toteuttaa vuosien 2025–2026 aikana.
Forum Virium Helsinki Oy on esittänyt, että Helsingin kaupunki osallistuisi kuntarahoittajana eCargo - Kuorma-autoliikenteen päästöjen vähentäminen latausverkostoa kehittämällä -hankkeeseen, jolle haetaan rahoitusta Euroopan unionin Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 - alue- ja rakennepolitiikan ohjelmasta (EAKR). Hankkeella pohjustetaan raskaan liikenteen sähköautoille sopivan julkisen latausinfran rakentuminen Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle, HSL:n alkuvuodesta 2024 valmistuneen Citylogistiikkaselvityksen suositusten perusteella. Sähkökuorma-autoille ei ole vielä yhtään julkista latauspaikkaa pääkaupunkiseudulla, joten kuorma-autojen sähköistyminen ei ole alkanut läheskään vastaavasti kuin muissa ajoneuvotyypeissä. eCargo-hankkeella selvitetään tarpeet ja käynnistetään yhteistyö, jonka avulla latausverkosto alkaa rakentua markkinaehtoisesti.
Hankkeessa hankitaan dataa nykyisten paketti- ja kuorma-autojen ajamisesta, pysähtymis- ja pysäköintipaikoista sekä niissä käytetystä ajasta. Datan avulla luodaan kaupungeille ja latausoperaattoreille ns. kuumakartta lataustarpeiden sijainneista. Kaupungeille luodaan toistettava toimintamalli, palvelupolku ja käsikirja raskaan liikenteen latauksen toteutuksesta. Tiedonvaihtoa ja TKI-toiminnan ekosysteemiä kehitetään kuljetusalan, latausoperaattorien, autoalan, kaupunkien ja muun julkisen sektorin välillä. Hankkeen tavoitteena on edistää logistiikan laajamittaista sähköistymistä koko pääkaupunkiseudulla ja samalla vahvistetaan liikenteen sähköistymisen TKI-keskittymän toimintaa, rakenteita ja osaamista pk-seudulla.
Raskas liikenne tuottaa lähes neljänneksen Helsingin tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä (2022) ja se on henkilöautojen jälkeen toiseksi isoin liikenteen päästölähde. Siksi raskaan liikenteen sähköistyminen on merkittävä osa koko liikenteen päästövähennyspotentiaalia. Hanke tukeekin kaupunkistrategian tavoitetta hiilineutraalista Helsingistä. Hiilineutraali Helsinki -päästövähennysohjelmassa käynnissä olevista toimenpiteistä hanke tukee “Sähköautojen latauspisteiden rakentaminen linjassa sähköautoennusteen kanssa” -toimenpidettä (luokka 2) ja “Edistetään vaikuttavien seudullisen liikkumisen päästövähennystoimien määrittelyä” -toimenpidettä (luokka 3). Molemmat toimenpiteet ovat toistaiseksi edenneet heikommin kuin muut liikenteen päästövähennystoimenpiteet, ja tällä hankkeella voidaan vauhdittaa niiden edistymistä.
Hankkeen hakijana ja hallinnoijana toimii Forum Virium Helsinki Oy ja osatoteuttajina ovat Metropolia ammattikorkeakoulu sekä Espoon kaupunki. Hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat 477 905 euroa, josta EU:n ja valtion tuen osuus on noin 358 429 euroa. Forum Virium Helsingin osuuden budjetti on arviolta 173 701 euroa, jolle saadaan tukea 130 275 euroa. Helsingin kaupungin osuus vastinrahoituksena on enintään 42 421 euroa. Hanke on tarkoitus toteuttaa ajalla 1.1.2025–30.6.2026.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kansliapäällikkö päättää
kaupungin puolesta Euroopan unionin rahoituksen hakemisesta. Kansliapäällikkö on päätöksellään 4.8.2021 § 164 siirtänyt toimivallan strategiajohtajalle, joka tekee päätökset miljoonaan euroon asti.
Detta beslut publicerades 01.11.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Mer information fås av
Anna Lehtovaara, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36685