Esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet 1.1.2025 alkaen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteista 1.1.2025 alkaen
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet 1.1.2025 alkaen liitteen 1 mukaisesti. Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää kumota 5.3.2024 (§ 9) päätetyt esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet 1.1.2025 alkaen.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää lisäksi kumota 13.2.2018 kasvatus- ja koulutuslautakunnan otto-oikeudella tekemän päätöksen (§ 24) ruotsin kielen kielikylvyn valintakriteereistä Helsingin varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa 1.1.2025 alkaen.
Esittelijän perustelut
Muutokset voimassa oleviin esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteisiin
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet 5.3.2024 (§ 9). Muutoksena esitetään, että 1.1.2025 alkaen esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet sisältävät myös kielikylvyn esiopetusta koskevat valintaperusteet. Samalla oppilaaksiottamisen perusteisen rakennetta on selkeytetty.
Kielikylvyn valintaperusteiden sisältöön ei ole esitetty muutoksia. Kielikylvyn erillisille omille valintaperusteille ei ole kuitenkaan perustetta, koska jo nykyisissä esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteissa on huomioitu esiopetuspaikan osoittaminen kielikylvyssä oleville lapsille. Yhtenäiset valintaperusteet ovat kuntalaisen ja palveluohjauksen kannalta selkeämmät, kun tietoa ei tarvitse etsiä useasta lähteestä. Varhaiskasvatuksen osalta kielikylvyn valintaperusteet esitetään sisällytettäväksi varhaiskasvatuspaikan myöntämisen perusteisiin.
Esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteiden rakennetta esitetään lisäksi muutettavan siten, että jatkossa varsinaiset perusteet on kirjattu erilliselle liitteelle. Näin oppilaaksiottamisen perusteet ovat kuntalaiselle helpommin luettavissa. Myös rakennetta ja lauserakenteita on selkiytetty. Sisällöllisesti oppilaaksiottamisen perusteisiin ei ole tehty muutoksia.
Esiopetukseen liittyvät velvoitteet
Esiopetuksesta säädetään perusopetuslaissa /628/1998). Jos esiopetusta järjestetään päiväkodissa, esiopetuksessa sovelletaan lisäksi varhaiskasvatuslain (540/2018) asetuksia.
Kunta on velvollinen järjestämään esiopetuksen sen alueella asuville lapsille. Kunta on velvollinen järjestämään esiopetusta erikseen sekä suomen- että ruotsinkielisille asukkaille. (Perusopetuslaki 4 §). Lapselle tulee osoittaa esiopetuspaikka esiopetuksen järjestämispaikasta. Esiopetuksen järjestämispaikan tulee sijaita turvallisen ja lyhyen matkan päässä lapsen kotoa. (Perusopetuslaki 32 §).
Esiopetukseen tulee hakea ennen esiopetuksen alkamista opetuksen järjestäjän edellyttämällä tavalla. Opetuksen järjestäjän tulee etukäteen ilmoittaa esiopetuksen järjestämispaikat, opetuksen alkamis- ja päättymisajankohdat sekä miten esiopetukseen haetaan. Lapsen asuinpaikan, huoltajan työ- tai opiskelutilanteen tai muun erityisen syyn vuoksi voi esiopetuspaikkaa hakea myös kunnan ilmoittamaa ajankohtaa myöhemmin. (Perusopetusasetus 23a §).
Hallintosääntö
Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 §:n mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta oppilaaksioton perusteista.
Opinpolun jatkumo
Esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet perustuvat periaatteelle, jossa lapsi saa esiopetuspaikan kotiosoitteensa mukaiselta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta siitä toimipaikasta, joka tekee yhteistyötä lapsen tulevan lähikoulun kanssa.
Kielikylvyn osalta lapsen opinpolku alkaa varhaiskasvatuksesta kielikylpypäiväkodissa ja jatkuu siitä esiopetukseen ja lopulta perusopetukseen kielikylpyluokalle. Huoltaja on tietoinen siitä, että valitessaan lapselleen varhaiskasvatuksen kielikylvyssä, hän sitoutuu kielikylpypolkuun koko lapsen opinpolun ajan.
Kielikylpyyn on kuitenkin mahdollista hakea myös esiopetuksen alkaessa esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteissa esitellyn hakumenettelyn mukaisesti.
Lapsivaikutukset
Varhaiskasvatus, esiopetus ja perusopetus muodostavat lapselle perustan elinikäiselle oppimiselle. Lapsen kasvun ja oppimisen kannalta on merkityksellistä, että lapsi saa esiopetusvuonna monipuolisia oppimisen kokemuksia, jotka vahvistavat hänen käsitystään itsestään oppijana ja antavat valmiuksia kouluun. Lapsi saa esiopetuksesta kokemuksia ryhmään kuulumisesta ja hän muodostaa merkityksellisiä kaverisuhteita. Esiopetuksen oppilaaksioton toteutuessa esitetyllä tavalla varmistetaan, että lapsen esiopetuspaikka tukee lapsen kouluun jatkamista.
Föredragande
Mer information fås av
Henrietta Suomalainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 22759