Hankinta, suun terveydenhuollon työnohjaussovellus, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-014307
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6

Suun terveydenhuollon reaaliaikaisen työnohjaussovelluksen hankinnan keskeytys

Informationsförvaltningsdirektör

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti keskeyttää suun terveydenhuollon reaaliaikaisen työnohjaussovelluksen hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti ja palauttaa hankinnan uudelleen valmisteltavaksi tarjouspyyntöasiakirjoissa olevien muutostarpeiden vuoksi.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Tämän hankinnan kohteena oli suun terveydenhuollon reaaliaikainen työnohjaussovellus (myöhemmin työohjaussovellus).

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla (jäljempänä sotepe), Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoimassa (jäljempänä Sotepalvelut) tarjotaan terveyttä ja hyvinvointia edistäviä palveluja, kuten muun muassa terveysasemapalveluja, neuvolapalveluja, psykiatrisia palveluja, sosiaalihuollon avopalveluja ja suun terveydenhuollon palveluja. 

Suun terveydenhuollossa kehitetään parhaillaan uusia toimintamalleja perinteisen kiinteäaikaisen vastaanottomallin rinnalle. Eräs näistä uusista toimintamalleista on Kerralla enemmän kuntoon – toimintamalli (Keku), joka on tällä hetkellä käytössä yhdessä hoitolassa yhtenä päivänä viikossa. Tavoitteena tulevaisuudessa on, että Keku-toimintamallin mukaista, tai muuta vastaavaa joustavaa vastaanottomallia, toteutetaan useissa eri hoitoloissa 1–5 päivänä viikossa.

Keku-toimintamallissa potilailla ei ole ennalta määrättyä hoidon aloitusaikaa tai kestoaikaa, vaan potilasvirtaus on jatkuvaa ja dynaamista. Hoidon aloitusaika ilmoitetaan potilaalle ajanvarauksen yhteydessä (1 tuntia) aikaikkunana, jonka sisällä hoito alkaa. Tarkka hoidon aloitusaika ilmoitetaan tekstiviestillä (30 minuuttia) ennen aloitusta. Hoidon kestolla on maksimiaika (2 tuntia).

Hoitohuoneessa potilaan ottaa vastaan hammashoitaja, joka kutsuu hoidon tarpeen arvion perusteella hoitohuoneeseen hoidon aloittavan suun terveydenhuollon ammattilaisen ja myöhemmin mahdollisesti myös hoitoa jatkavan ammattilaisen. Kutsuttavat ammattilaiset ovat taustatilassa ja ottavat vastaan kutsuja huoneisiin työnohjaussovelluksen välityksellä. Tällä hetkellä Keku-toimintamallin hoitopäivän aikana tapahtuvaa, reaaliaikaista potilaiden ja hoitavien ammattilaisten sijoittumista hoitohuoneisiin oikea-aikaisesti ohjataan tätä tarkoitusta varten toteutetulla työnohjaussovellus-prototyypillä yhdistettynä tekstiviestipalveluun ja Teams-viestintään.

Reaaliaikaisen työnohjaussovelluksen ensisijaisia käyttäjiä ovat suun terveydenhuollon ammattilaiset; hammashoitajat, suuhygienistit ja hammaslääkärit. Välillisesti käyttäjiä ovat myös suun terveydenhuollon asiakkaat ja työnohjaussovelluksen datasta tuotettujen raporttien käyttäjät, suun terveydenhuollon esi- ja johtohenkilöt.

Hankinnan kohteena olevalla työnohjaussovelluksella on integraatio ensivaiheessa ainakin potilastietojärjestelmä Apottiin ja tämän tekstiviestinlähetystoimintoon, sekä Helsingin kaupungin Microsoft Entra ID palveluun.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on 450 000 euroa.

Hankintamenettely

Helsingin kaupungilla on voimassa oleva puitejärjestely ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalveluiden dynaamisesta hankintajärjestelmästä (H093-19). Hankinta on toteutettu tämän hankintajärjestelmän puitteissa ja sen ehtoja noudattaen. Tarjouskilpailu käynnistettiin 21.11.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty työohjaussovellus palveluineen sekä tarjoajille ja ratkaisulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 40 pistettä ja laadun painoarvo on 60 pistettä. Vertapisteiden lasku- ja suhteutus kaavat oli esitetty tarjouspyynnössä. Suurimmat kokonaispisteet saanut tarjoaja voittaa kilpailun.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä koskevia lisäkysymyksiä 9.12.2024 klo 16.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalin välityksellä. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 61 lisätietokysymystä, joihin Hankintayksikkö vastasi tarjouspyynnöllä Ilmoitettuun määräpäivään 20.12.2024 mennessä.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 10.1.2025 klo 16.00. Tarjoukset avattiin 13.1.2025 sähköisestä järjestelmästä.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat viisi tarjoajaa:

- Cinia Oy
- Orkestr.io Oy
- Solita Oy
- twoday Oy
- Vincit Oyj.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankinta keskeytetään tarjouspyyntöasiakirjoissa olevien muutos- ja korjaustarpeiden vuoksi.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että hankintaa koskevassa tarjouspyyntöasiakirjoissa on oleellisia puutteita sekä tulkinnanvaraisuuksia. Näiden puutteiden ja tulkinnanvaraisuuksien vuoksi hankintayksikkö ei voi todeta, että kaikki tarjoajat olisivat ymmärtäneet tarjouspyyntöasiakirjoissa asetetut vaatimukset ja ehdot samalla tavalla.

Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Hankinta keskeytetään ja tullaan kilpailuttamaan uudelleen.

Uudella kilpailutuksella pyritään varmistamaan riittävä kilpailu ja hankintamenettelyn oikeellisuus.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Hankintaan jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (21.5.1999/621) 24 § 1 mom. kohdan 17 perusteella.

Toimivaltaperuste

Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinnan keskeyttäminen perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

Detta beslut publicerades 21.01.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jukka-Pekka Lehtomaa, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintojohtaja