Toimivallan siirtäminen, keskushallinto, työllisyyspalveluliikelaitoksen viranhaltijat, työnantajan Helsinki-lisästä päättäminen
Helsinki-lisästä päättämistä koskeva toimivalta työllisyyspalveluliikelaitoksessa 1.1.2025 alkaen
Päätös
Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa työllisyyspalveluliikelaitoksen työnantajapalveluiden työllistymisen tuet -tiimin tiimipäällikön sekä mainitun tiimin asiantuntijat ja suunnittelijat päättämään työnantajan Helsinki-lisästä 1.1.2025 alkaen.
Lisäksi kansliapäällikkö päätti, että yllä mainitut viranhaltijat voivat periä avustukset takaisin, mikäli tarkastuksissa käy jälkikäteen ilmi, etteivät avustuksen myöntämisen perusteet täyttyneet.
Päätös kumoaa voimaan tullessaan kansliapäällikön päätöksen 12.10.2022 § 194.
Päätöksen perustelut
Tausta
Valtakunnallisen TE24-uudistuksen myötä Helsinki ottaa järjestämisvastuun työvoimapalveluista 1.1.2025 alkaen. Kaupunginvaltuusto päätti 13.3.2024 § 59 perustaa 1.1.2025 alkaen keskushallintoon kuuluvan Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen, jonka tehtävänä on huolehtia julkisten työvoimapalveluiden tuottamisesta, kaupungin työllisyyden edistämisestä sekä niihin liittyvästä kehittämisestä ja koordinaatiosta ja työikäisten kotoutumista edistävien palveluiden tuottamisesta.
Päätöstä on tarvetta päivittää uudistuksen myötä. Helsinki-lisästä on kansliapäällikön aikaisemman delegointipäätöksen mukaisesti päättäneet maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja sekä elinkeino-osaston työnantajille myönnettävät taloudelliset tuet -alatiimin tiimipäällikkö ja Helsinki-lisä-suunnittelijat.
Aikaisempaa päätökseen verrattuna Helsinki-lisästä päättää 1.1.2025 alkaen aikaisempien päättäjätahojen lisäksi työllistymisen tuet -tiimin asiantuntijat. Lisäksi toimivaltaa ei enää olisi tiimipäällikköä ylemmällä viranhaltijalla. Huomioiden Helsinki-lisää koskevien päätösten määrä ja päätöksenteon sujuvuus on katsottu tarkoituksenmukaiseksi, että työllistymisen tuet -tiimin tiimipäällikkö, asiantuntijat ja suunnittelijat päättävät Helsinki-lisästä. Mallilla varmistetaan myös päätöksenteon sujuvuus sijaistustilanteissa.
Toimivalta
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 8a kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää keskushallinnon käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta.
Detta beslut publicerades 13.12.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Veera Komulainen, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 60714