Hankinta, paloilmoitinjärjestelmän huolto, liikenneliikelaitos

HEL 2024-014568
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 112 §

Metron paloilmoitinjärjestelmän huolto- ja ylläpitosopimus sekä linjalämpöilmaisinjärjestelmän keskukset asennuksineen

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Johtokunta valitsi Siemens Osakeyhtiön kantametron paloilmoitinjärjestelmän huolto- ja ylläpitopalveluiden sekä linjalämpöilmaisinjärjestelmän keskuksien ja niiden asennuksien toimittajaksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) omistamien ja hallinnoimien kiinteistöjen sekä infran paloilmoitinkokonaisuuden elinkaarenhallinta, huolto, ylläpito, ohjelmointi, kehittäminen ja päivittäminen sekä metron tunnelialueiden linjalämpöilmaisinjärjestelmän keskusten uusiminen asennuksineen.

Siemens Osakeyhtiö on toteuttanut Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenneyhtiö) ja Länsimetro Oy:n omistamiin ja hallinnoimiin kiinteistöihin sekä infraan liittyvän paloilmoitinjärjestelmän. Järjestelmä valvoo kattavasti HKL:n omaisuutta sisältäen metrojärjestelmän kantametron osuuden rata-alueet, Roihupellon metrovarikon, sähkönsyöttöasemat sekä Herttoniemen valvomon. HKL:n tiloissa ja alueilla on järjestelmään liittyviä kenttälaitteita tuhansia, linjalämpöilmaisinkaapelia kymmeniä kilometrejä ja useita kymmeniä keskusyksiköitä. Paloilmoitinjärjestelmä muodostaa em. kolmen toimijan rakennuksissa ja tiloissa yhden saumattoman kokonaisuuden, niin operatiivisesti, kuin myös palonilmaisun ja erilaisten ohjaus- ja tiedonsiirtorajapintojen kautta.

Osana paloilmoitinjärjestelmää metron tunnelialueille on toteutettu linjalämpöilmaisinjärjestelmä, jolla pystytään havaitsemaan mahdollinen tulipalo tunnelialueella. Linjalämpöilmaisinjärjestelmän toimintaan liittyy keskeisesti sen ohjauskeskukset, joiden elinkaari on noin 10-12 vuotta.

Nyt käsiteltävänä oleva hankinta-asia koskee sitä osaa paloilmoitinjärjestelmästä, joka liittyy HKL:n omistamiin ja hallinnoimiin kiinteistöihin sekä infraan sekä niitä linjalämpöilmaisinjärjestelmän keskuksia, jotka palvelevat HKL:n omistamaa metron tunnelialuetta. Kaupunkiliikenneyhtiö ja Länsimetro Oy tekevät vastaavat hankintapäätökset omistamiensa ja hallinnoimiensa kiinteistöjen ja infran osalta.

Huolto- ja ylläpitopalveluiden sopimus tehdään määräaikaisena ajalle 1.1.2025-31.12.2027 ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana, jos sitä ei määräaikaisuuden päättyessä irtisanota.

Tehtävä sopimus sisältää linjalämpöilmaisinjärjestelmän päivitystä koskevan investointisuunnitelman. Linjalämpöilmaisinjärjestelmän laitteiden uusinnat tehdään tarpeen mukaan erillisen kohdekohtaisten tilausten perusteella, eikä sopimus sido tilaajaa toteuttamaan ko. päivityksiä. Investointisuunnitelmassa on vahvistettu uusittaville laitteille sitovat hinnat vuoden 2029 loppuun asti. Laitteiden uusimiselle ilmoitetut työhinnat ovat arvioita ja lopullisen hinnan toimittaja antaa kohdekohtaisen tarjouksen yhteydessä.
Kunkin keskuksen uusimisesta päätetään erikseen kulloinkin voimassa olevien investointien ja hankintojen päätöksentekomenettelyjen ja -valtuuksien mukaisesti.

Huolto- ja ylläpitosopimuksen hankinnan arvonlisäveroton arvo HKL:n osalta on noin 150.000 euroa vuodessa.

Linjalämpöilmaisinjärjestelmän keskusten uusimisen ja niiden asennuksien hankinnan arvonlisäveroton arvioitu arvo HKL:n osalta on 200.000 euroa.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä kyseessä on lain mukaisen palveluhankintojen kynnysarvon ylittävä hankinta.

Hankinta toteutetaan erityisalojen hankintalain 43 § 2 momentin 2 kohdan mukaisena suorahankintana:

”Hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.”

Pelastuslain (379/2011) 12 § mukaan pelastuslaissa tai muissa säädöksissä vaaditut tai viranomaisten määräämät varusteet ja laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti.

Paloilmoitinjärjestelmän osalta HKL:n omistamissa ja hallinnoimissa kohteissa lakia noudatetaan toimimalla laitevalmistajan huolto-ohjelman ja -ohjeiden mukaisesti järjestelmään koulutetun ja toimintaympäristöön perehtyneen ammattilaisen toimesta. Järjestelmätoimittaja määrittelee tahot, joille koulutus ja ohjelmointioikeudet annetaan.

Metron tunneliosuuden suojaamisessa käytetyn linjalämpöilmaisinjärjestelmän huollossa merkittävin osuus laitteiston vaatimusten mukaisen toiminnan varmistavassa huolto- ja ylläpitotoiminnassa on keskusyksiköiden keräämän datan seuranta ja analysointi. Paloilmoitinhuoltoon kuuluu keskeisenä osana ohjelmointityö, ohjelmiston operointi sekä elinkaariasiakirjan ylläpidosta vastaaminen.

Pelastuslaitos on määritellyt HKL:n hallinnoimien kiinteistöjen paloilmoitinjärjestelmä kriittiseksi vasteajalliseksi turvallisuusjärjestelmäksi. Viankorjauksen varmistaminen vasteaikojen sisällä edellyttää huolto- ja ylläpitosopimusta sellaisen palveluntuottajan kanssa, jolla on kokonaisvastuu paloilmoitinjärjestelmän toimivuudesta ja joka voi tarjota kiinteistöissä käytössä olevan paloilmoitinjärjestelmän kaikkiin huolto- ja viankorjaus- sekä vianselvitystehtäviin järjestelmätoimittajan kouluttaman huoltohenkilöstön viranomaisten määräämän vasteajan puitteissa.

Järjestelmärajapinnat metroradan sähkönsyöttöön ja asemien pelastusturvallisuutta ylläpitäviin järjestelmiin edellyttävät huolto- ja ylläpitopalvelun toimittajalta erityistä perehtyneisyyttä.

Koska paloilmoitinjärjestelmä muodostaa yhden saumattoman kokonaisuuden, koko järjestelmän huollon ja ylläpidon on oltava yhden ja saman palveluntuottajan vastuulla.

Markkinakartoitus

Hankinnasta järjestettiin markkinakartoitus 4.3.2024, jonka Hilma-ilmoituksen numero on 2024-006403.

Markkinakartoituksessa pidettiin kahdenkeskisiä tapaamisia mahdollisten tarjoajien kanssa. Markkinakartoitusilmoituksessa esitettiin nykyisen paloilmoitinjärjestelmän kuvaus ja mahdollisilta tarjoajilta pyydettiin vastausta tai näkemystä esitettyihin kysymyksiin, jotka koskivat mm. tarjoajien mahdollisuuksia toteuttaa nykyisen järjestelmän ylläpito ja ohjelmointityö.

Markkinakartoituksen tapaamisiin ilmoittautui kolme toimittajaa. Yksi toimittaja vetäytyi markkinakartoituksesta ennen tapaamista. Toinen toimittaja ilmoitti, että kukaan muu kuin nykyisen järjestelmän toimittanut Siemens Osakeyhtiö ei voi tarjota nykyisen järjestelmän ylläpitoa, vaan ylläpitotoimijan vaihtaminen edellyttäisi nykyisen järjestelmän korvaamista toisella. Tämän kustannukset kasvaisivat kohtuuttomiksi ja palvelun turvallisuutta matkustajille ei voida täysin taata muutostöiden aikana.

Siemens Osakeyhtiö on teknisesti ainoa toimittaja, joka kykenee hoitamaan paloilmoitinlaitteistojen huoltoa ja kunnossapitoa koskevien määräysten mukaisesti huoltotyön suorittamisen laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.

Paloilmoitinhuoltoon keskeisenä osana kuuluva ohjelmointityön ja ohjelmiston operoinnin pystyy tekemään ohjelmiston ylläpito- ja tekijänoikeuksista johtuvista syistä vain järjestelmätoimittaja (Siemens Osakeyhtiö) tai tämän alihankkijat, joille järjestelmätoimittaja on antanut tarvittavat lisenssit ja jotka tekevät ohjelmointityötä vain järjestelmätoimittajan alihankkijana. Markkinavuoropuhelun perusteella muilla alan toimijoilla ei ole tarvittavia lisenssejä, jolloin ne eivät voi ko. työtä tehdä.

Hankintayksikön arvion mukaan tarjotut hinnat ovat markkinahintaisia ja siten hyväksyttävissä.

Em. perustein Siemens Osakeyhtiö valitaan kantametron paloilmoitinlaitteistojen huolto- ja ylläpitopalvelun sekä linjalämpöilmaisinjärjestelmän keskuksien ja niiden asennuksien toimittajaksi.

Hankinnasta julkaistaan päätöksenteon jälkeen erityisalojen hankintalain 122 §:n mukainen suorahankintailmoitus HILMA-portaalissa sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan TED-palvelussa.

Sopimussuhde toimittajaan ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta erillisellä hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.

Stäng

Detta beslut publicerades 23.12.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Mer information fås av

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi