Maksuperusteiden määrääminen, vammaisten lasten loma-ajan toiminnan asiakasmaksu, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-014658
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 265 §

Vammaisten lasten loma-ajan toiminnasta perittävä asiakasmaksu 1.3.2025 alkaen

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että 1.3.2025 alkaen vammaisten lasten loma-ajan toiminnan asiakasmaksu syödyistä aterioista on 5,30 euroa/päivä.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Samuel Adouchief: Korvataan päätöskappale seuraavalla: Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää pitää perusteluissa kuvatut toiminnot maksuttomina.

Taloussuunnitelma 2025–2027 kuvaa vuosien 2024–2027 kumulatiivisen tuloksen olevan nykytoimilla ennustettuna 23,4 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Vuoden 2023 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tulos oli 29 miljoonaa euroa ylijäämäinen.

Perusteluissa esitettyjä taloudellisia säästöjä ei ole perusteltua toteuttaa 52,4 miljoonan euron ylijäämä-ennusteen vallitessa säästöjen tuottamien sosiaalisten ja terveyshaittojen vuoksi.

Kannattaja: Jäsen Sinikka Vepsä

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan puheenjohtaja Daniel Sazonov teki seuraavan äänestysehdotuksen:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: jäsen Samuel Adouchiefin vastaehdotuksen mukaan (vastaehdotus 1)

Jaa-äänet: 10
Ahto Apajalahti, Maaret Castrén, Laura Korpinen, Björn Månsson, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Nea Nättinen, Mikko Paunio, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen

Ei-äänet: 2
Samuel Adouchief, Sinikka Vepsä

Tyhjä: 1
Pentti Arajärvi

Poissa: 0

Esittelijän ehdotus voitti äänestyksen äänin 10–2 (tyhjää 1).

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Se röstningsresultatet i tabellform

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Vammaisten sosiaalityön päällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Lainsäädäntö

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla (615/2021) 4 §:n mukaan Uudenmaan hyvinvointialueilla ja Helsingin kaupungilla on ensisijainen vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä asukkailleen sekä muille henkilöille Uudenmaan maakunnassa. Helsingin kaupungin hallintosäännön 4 luvun 8 §:n mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tehtävänä on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen ja tuottaminen.

Vastuu peruskouluikäisten vammaisten lasten loma-ajan toiminnan järjestämisestä on Sote-uudistuksen myötä siirtynyt vuonna 2023 kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle vammaispalveluihin. Vammaisten lasten loma-ajan toimintaa järjestetään peruskoulun loma-aikoina. Palvelua järjestetään tällä hetkellä kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain (519/1977) ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) perusteella.

Uusi vammaispalvelulaki (657/2023) tulee voimaan 1.1.2025. Vammaisten lasten loma-ajan toiminta tulee sisältymään lyhytaikaiseen huolenpitoon (24 §). Lyhytaikaisella huolenpidolla on tarkoitus turvata oman perheensä tai muun läheisensä kanssa asuvan vammaisen henkilön tarvitsema välttämätön huolenpito ja tukea huolenpidosta vastaavien henkilöiden hyvinvointia sekä mahdollistaa heidän suoriutumisensa esimerkiksi työhön, yritystoiminnan harjoittamiseen tai opiskeluun liittyvistä velvoitteista.

Hyvinvointialue voi periä asiakkaalta vammaispalvelulain 24 §:ssä tarkoitettuun lyhytaikaiseen huolenpitoon liittyvästä ylläpidosta kohtuullisen maksun (laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 734/1992, 7 e §). Ylläpidolla tarkoitetaan sellaisia muita palveluita, tarvikkeita tai välineitä, joista aiheutuu henkilölle kustannuksia vammaisuudesta riippumatta. Tavanomaisia vammaisuudesta riippumatta aiheutuvia kustannuksia ovat kustannukset, joita henkilölle elämisestä ja asumisesta tavallisestikin aiheutuu, kuten vuokra, ateriat, henkilön käyttämät hygieniatarvikkeet, taloustarvikkeet ja -aineet, siivoustarvikkeet, internet sekä lehdet (HE 191/2022 vp).

Vammaispalvelulainsäädännön uudistukseen sisältyy kolmen vuoden siirtymäaika, jonka aikana asiakasmaksu tai palvelun maksuttomuus määräytyy sen mukaan, onko vammaisen henkilön palvelua koskeva päätös annettu ennen 1.1.2025 voimassa olleiden vai 1.1.2025 voimaan tulleiden säännösten perusteella.

Muutosohjelma

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 19.9.2023 § 183 käynnistää muutosohjelman ja sen toimenpiteiden valmistelun talouden tasapainottamiseksi vuosille 2023–2026. Kaikilta hyvinvointialueilta on vuosineuvottelujen yhteydessä edellytetty muutosohjelman käynnistämistä vuoden 2023 aikana ja muutosohjelma on myös edellytyksenä toiminnan käynnistämisavustuksen saamiselle. Muutosohjelma koostuu viidestä laajemmasta kokonaisuudesta, joista yksi on tulojen lisääminen ja palvelutarjonnan määrittäminen. Tämän kokonaisuuden yhtenä toimenpidekokonaisuutena on asiakasmaksujen saattaminen lakisääteiselle maksimitasolle. Muut kokonaisuudet ovat palvelurakenne ja johtaminen, palveluverkon kehittäminen ja tilat, tuotantotapavalinnat ja hankinnat.

Asiakasmaksu

Aiemmin vammaisten lasten loma-ajan toiminnasta ei ole peritty asiakasmaksua. Uuden vammaispalvelulain yhteydessä voimaan tulevat asiakasmaksulain muutokset mahdollistavat asiakasmaksun perimisen lyhytaikaisen huolenpidon palvelusta kohtuullisten ylläpitokustannusten osalta.

Peruskouluikäisten vammaisten lasten loma-ajan toimintaan osallistuvat helsinkiläiset kehitysvammaiset ja pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevat autistiset lapset sekä Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksen helsinkiläiset vaikeavammaiset lapset. Loma-ajan toimintaan tulee osallistumaan myös lapset, jotka kuuluvat uuden vammaispalvelulain soveltamisalan piiriin ja täyttävät lyhytaikaisen huolenpidon palvelun myöntämisen kriteerit.

Tällä hetkellä vammaisten lasten loma-ajan toimintaan on oikeutettu noin 600 helsinkiläistä lasta. Toimintaan on osallistunut noin 300 helsinkiläistä lasta. Koska uutta vammaispalvelulakia sovelletaan yhdenvertaisesti eri tavoin vammaisiin henkilöihin, tulee palvelun käyttäjämäärä lisääntymään uuden vammaispalvelulain tultua voimaan.

Jatkossa vammaisten lasten loma-ajan toiminnan palveluun liittyvästä ylläpidosta esitetään perittäväksi asiakasmaksu 1.3.2025 alkaen. Kohtuullisena asiakasmaksuna pidetään aterioista perittävää maksua. Maksu määräytyy vammaispalvelun ateriamaksujen yhden pääaterian hinnan mukaisesti. Pääaterian hinta on tällä hetkellä 5,30 euroa. Ateriamaksuun ollaan esittämässä mahdollista korotusta, jolloin myös vammaisten lasten loma-ajan toiminnasta perittävä asiakasmaksu tulee nousemaan seuraten uutta pääaterian maksua. Asiakasmaksu tulee jatkossa seuraamaan vammaispalvelun ateriamaksun hintaa tulevien mahdollisten muutosten osalta.

Vammaisten lasten loma-ajan toimintaan voi osallistua syys-, joulu-, talvi- ja kesälomalla. Toimintapäivien enimmäismäärä on noin 70 arkipäivää, jos lapsi osallistuu kaikkiin järjestettäviin loma-ajan toiminnan päiviin. Lapset osallistuvat loma-ajan toimintaan aina perheen tarpeen mukaisesti ja jokaiseen loma-ajan toiminnan jaksoon ilmoittaudutaan erikseen. Asiakasmaksu loma-ajan toiminnasta on noin 370 euroa vuodessa, mikäli lapsi on osallistunut kaikkiin järjestettyihin loma-ajan toimintapäiviin. Asiakasmaksujen kokonaiskertymää on haastavaa arvioida, koska toimintaan osallistujien määrä vaihtelee. Mahdollisiin tuleviin maksutulojen kertymiin tulee vaikuttamaan myös sosiaalihuollon tasamaksujen lakisääteisten asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuus.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Vaikutusten arviointi

Asiakasmaksu on uusi ja koskee kaikkia palvelunkäyttäjiä. Suurin osa asiakasperheistä todennäköisesti selviää asiakasmaksusta ilman, että se vaikuttaa perheen taloudelliseen tilanteeseen merkittävästi tai aiheuttaa ongelmia. Asiakasmaksulla voi olla vaikutusta loma-ajan toimintaan osallistumiseen. Asiakkaalla on mahdollisuus hakea sosiaalihuollon tasasuuruisiin maksuihin asiakasmaksulain 11 §:n mukaisesti asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä. Asiakkaalle kohdistuvia negatiivisia vaikutuksia voidaan ehkäistä tiedottamalla asiakasta alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuudesta heti palvelun käynnistämisen vaiheessa asiakasmaksulain 11 §:n informointivelvoitteen mukaisesti.

Stäng

Detta beslut publicerades 17.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Jonna Weckström, va. vammaispalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 43149

jonna.weckstrom@hel.fi

Tove Nygård-Alanne, vammaisten sosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 70662

tove.nygard-alanne@hel.fi

Sari Meriläinen, projektiasiantuntija, puhelin: 09 310 70727

sari.a.merilainen@hel.fi