Ohje, liikennehankkeiden käsittely, kaupunginkanslia
Liikennehankkeiden käsittelyohjeet
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi päivitetyt liikennehankkeiden käsittelyohjeet liitteen 1 mukaisesti voimaan 1.1.2025 lukien sillä edellytyksellä, että kaupunginvaltuusto hyväksyy hallintosäännön muuttamisen liikennehankkeiden käsittelyohjeiden mukaisesti (HEL 2024-013969).
Samalla kaupunginhallitus kumosi 21.05.2018, 364 § hyväksytyt katu-, liikenneväylä-, rata- ja puistohankkeiden käsittelyohjeet.
Käsittely
Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Lisätään ohjeen sivulle 19 viimeisen kokonaisen kappaleen loppuun: ”Viime kädessä linjauksen siitä, onko hanke sillä tavalla merkittävä, että siinä tarvitaan kaksivaiheista päätöksentekoa, tekee kansliapäällikkö kuultuaan edellä mainittuja toimijoita.”
Lisätään ohjeen lukuihin 8 ja 9 soveltuviksi omiksi kohdikseen liikennehankkeiden päästövaikutusten arviointi siten, että ohjeistetaan arvioimaan merkittävien, kaksivaiheista päätöksentekoa vaativien liikennehankkeiden päästövaikutukset tarkoituksenmukaisella ja vaiheeseen sopivalla tavalla sekä yleissuunnitelma että hankesuunnitelmavaiheessa. Samalla arvioidaan aina parhaat kullakin suunnitteluhetkellä käytössä olevat keinot vähentää hankkeesta suoraan syntyviä päästöjä.
Hankkeiden toteuttamisen arvioinnissa on syytä tarkastella vaikutuksia useista eri näkökulmista kuten kustannusten, koko liikennejärjestelmän toimintavarmuuden, elinkeinotoiminnan toimivuuden, hankkeen yhteiskuntataloudellisen lisäarvon, työllisyysvaikutusten ja ilmasto- ja ympäristövaikutusten kannalta. Hankkeiden vaikutukset päästöihin pyritään hallitsemaan riittävän ajoissa. Myös muiden mainittujen näkökulmien arviointi riittävän ajoissa on tärkeää, jotta halutut vaikutukset voidaan saavuttaa.
Kannattaja: Daniel Sazonov
Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutetun liitteen.
Kaupunginhallitus hyväksyy päivitetyt liikennehankkeiden käsittelyohjeet liitteen 1 mukaisesti voimaan 1.1.2025 lukien sillä edellytyksellä, että kaupunginvaltuusto hyväksyy hallintosäännön muuttamisen liikennehankkeiden käsittelyohjeiden mukaisesti (HEL 2024-013969).
Samalla kaupunginhallitus kumoaa 21.05.2018, 364 § hyväksytyt katu-, liikenneväylä-, rata- ja puistohankkeiden käsittelyohjeet.
Taustaa
Kaupunginhallitus on 21.05.2018, 364 § hyväksynyt katu-, liikenneväylä- rata- ja puistohankkeiden käsittelyohjeet. Hyväksytyt ohjeet keskittyvät erityisesti kaupungin liikennehankkeisiin, ja niistä on puhekielessä käytetty yleisesti muotoa liikennehankkeiden käsittelyohjeet
Nyt päätettävänä olevien liikennehankkeiden käsittelyohjeiden päivityksen taustalla ovat erityisesti kaupungin aiempien merkittävien liikennehankkeiden yhteydessä tunnistetut tarpeet hankkeiden valmistelun ja päätöksenteon kehittämiseksi sekä tarve määritellä ja kuvata vuonna 2022 Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksesta (HKL) yhtiöitetyn Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n hankkeiden käsittely kaupungin päätöksenteossa.
Ohjeet tukevat osaltaan kaupunkistrategian 2021–2025 tavoitteita mm. investointien kokonaisohjauksen parantamisesta sekä liikenneinvestointien ja maankäytön yhtäaikaisesta suunnittelusta.
Päivitetty liikennehankkeiden käsittelyohje ei koske puistoalueita, joiden käsittelystä ohjeistetaan kaupunginkanslian ja kaupunkiympäristön toimialan valmistelemassa, ja 1.10.2024 voimaantulleissa kaupungin investointiohjeissa sekä toimialan sisäisissä ohjeissa.
Liikennehankkeiden käsittelyohjeiden tarkoitus ja sisältö
Helsingin kaupungin liikennehankkeiden valmistelua ohjataan kaupunginhallituksen hyväksymillä liikennehankkeiden käsittelyohjeilla. Ohjeet koskevat kaikkia kaupungin liikennejärjestelmän kehittämiseen tähtääviä investointihankkeita (uudisrakennus-, laajennus-, muutos-, korjaus- ja perusparannushankkeita sekä korvaavia uudishankkeita).
Liikelaitosten ja tytäryhteisöjen hankkeissa ohjeita käytetään soveltuvin osin siten, että investoinnit saadaan vastaavalla tavalla päätöksenteon kohteeksi. Lisäksi tytäryhteisöjen hankkeiden päätöksenteossa tulee noudattaa kaupungin konserniohjetta sekä konsernijaoston ohjeita.
Liikennehankkeiden käsittelyohjeissa kuvataan kaupungin erilaisiin katu-, liikenneväylä- ja ratahankkeisiin liittyvät suunnitteluvaiheet ja hallintosäännössä määritellyt suunnitelmien päätösvaltarajat sekä määritellään eri vaiheissa tehtävää kustannusohjausta ja hankkeen taloudellisten vaikutusten arviointia (hankearviointi). Lisäksi ohjeessa kuvataan liikennehankkeisiin liittyvät vastuutahot sekä eri tahojen yhteistoimintaa hankkeiden valmistelussa, suunnittelussa ja ohjaamisessa sekä kaupungin talousarvioon liittyvän investointiohjelman valmistelussa.
Liikennehankkeiden käsittelyohjeet eivät koske tilahankkeita, joiden suunnitteluprosessi ja toimivaltarajat määritellään tilahankkeiden käsittelyohjeissa. Ohje ei myöskään koske viheralueita, muita yleisiä alueita tai liikuntapaikkoja ja -alueita, joiden käsittelystä ohjeistetaan 1.10.2024 voimaan tulleissa Helsingin kaupungin investointiohjeissa.
Päivitettyjen liikennehankkeiden käsittelyohjeiden keskeiset muutokset
Uudet liikennehankkeiden käsittelyohjeet poikkeavat edellisistä ohjeista erityisesti taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittävien liikennehankkeiden käsittelyn ja päätöksenteon osalta. Uudistuneiden ohjeiden myötä esitetään otettavan käyttöön kaksivaiheinen päätöksentekomenettely kaupunkikonsernin merkittävimmissä liikennehankkeissa. Kaksivaiheisen päätöksentekomenettelyn tavoitteena on parantaa hankkeiden valmistelua ja toteuttamista koskevien päätösten tietopohjaa ja läpinäkyvyyttä erityisesti toteutettavien hankkeiden laajuuden, kokonaiskustannusten ja keskeisten vaikutusten näkökulmasta.
Jatkossa kaupunginvaltuusto hyväksyy taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittävien liikennehankkeiden yleissuunnitelmat riippumatta niiden kustannusarviosta. Tällöin valtuusto päättää ensin hankkeen tarpeellisuudesta, jatkosuunnitteluun valittavasta suunnitteluratkaisusta, ja sen toteutusedellytyksistä ja keskeisistä vaikutuksista, sekä riippuen hankkeen luonteesta siitä, missä vaiheessa päätoteuttaja ja muut olennaiset osapuolet integroidaan hankkeeseen. Taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittävän liikennehankkeen yleissuunnitelman hyväksymisen yhteydessä ei tehdä päätöstä hankkeen toteuttamisesta (hanke- tai investointipäätös), vaan em. hankkeissa yleissuunnitelman jälkeen laaditaan aina hankesuunnitelma.
Toisessa päätösvaiheessa taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittävän liikennehankkeen hankesuunnitelma hyväksytään voimassa olevien toimivaltarajojen perusteella joko kaupunginvaltuustossa, kaupunginhallituksessa, kaupunkiympäristölautakunnassa tai liikenneliikelaitoksen (HKL) johtokunnassa. Hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä tehdään päätös hankkeen toteuttamisesta (hanke- tai investointipäätös), hankkeen toiminnallisesta ja teknisestä sisällöstä (hankkeen laajuus), hankkeeseen sitoutuvasta rahasta (hankkeen enimmäishinta), toteutuksen aikataulusta ja millä ehdoilla toteutus voidaan käynnistää, sekä tarvittaessa hankkeen toteutusmuodosta.
Taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittävällä hankkeella tarkoitetaan kaupunkikonsernin liikennehanketta, joka on taloudellisen arvonsa, pitkän kestonsa, liikenteellisten vaikutustensa, kaupunkikuvallisen merkityksensä tai jonkin muun syyn takia kaupungin kannalta poikkeuksellinen ja strategisesti merkittävä. Taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittävästä hankkeesta voi olla kysymys esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- hankesuunnitelman hyväksymistä edeltävät suunnitteluvaiheen kustannukset on arvioitu erittäin korkeiksi,
- hankkeen kustannuslaskentaan liittyy suuria epävarmuuksia sen laajuuden tai poikkeuksellisuuden vuoksi,
- hankkeeseen liittyy merkittävää alueellista maankäytön kehittämistä, tai silloin kun
- hankkeella on merkittäviä vaikutuksia joukkoliikenteen järjestämisen kustannuksiin tai muita merkittäviä käyttötalousvaikutuksia.
Tarkoituksena on, että kaupunkiympäristön toimiala ja kaupunginkanslia, yhteistyössä tarvittavien sidosryhmien (kuten HKL, Kaupunkiliikenne Oy ja HSL) kanssa, arvioivat hankkeen muodostumisvaiheessa, onko kyseessä tavanomainen vai taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittävä hanke. Arvion perusteella liikennehankkeiden ohjausryhmä (Liikenne-HOR) vahvistaa, mitä hankkeita esitetään taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittäviksi hankkeiksi, joissa sovelletaan kaksivaiheista päätöksentekomenettelyä.
Kaksivaiheinen päätöksentekomenettely ei koske kaupungin tavanomaisia hankkeita. Jatkossa tavoitteena on, että tavanomaisista liikennehankkeista sekä viheralueita, muita yleisiä alueita tai esimerkiksi liikunta-alueita ja -paikkoja koskevista hankkeista laaditaan tarvittaessa hankesuunnitelma-niminen suunnitelma, joka hyväksytään hankkeen kustannusarvion perusteella toimivaltaisessa toimielimessä.
Uudessa ohjeessa on lisäksi kirjattu periaatteet vuonna 2022 Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksesta (HKL) yhtiöitetyn Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n hankkeiden käsittelyyn kaupungin päätöksenteossa. Yhtiön hankkeita koskeva käsittely ja päätöksenteko perustuu kaupunginhallituksen 2.5.2022 (§ 333) hyväksymään kaupungin ja yhtiön väliseen yhteistyösopimukseen.
Kaupungin ja yhtiön väliseen palvelukorvaussopimukseen (kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 19.5.2022 § 62) sisältyviä yhtiön infrainvestointeja koskeva päätöksenteko tapahtuu erillisinä päätöksinä kaupungin toimivaltarajojen mukaisesti tai osana kaupungin talousarvioprosessia. Kaupungin erillistä päätöksentekoa edellyttävissä hankkeissa yhtiön hallitus ja tarvittaessa yhtiökokous tekevät osaltaan saman sisältöiset, ja kaupungin toimielinten päätöksille ehdolliset päätökset hankkeiden toteuttamisesta (hanke- tai investointipäätös).
Yhtiön omat investoinnit, kuten kalustoinvestoinnit, tuotannollisten laitteiden investoinnit ja liiketilainvestoinnit, eivät vaikuta kaupungin yhtiölle palvelukorvaussopimuksen perusteella maksamaan korvaukseen, ja niiden osalta yhtiö hoitaa itsenäisesti päätöksentekoa ja rahoitusta. Yhtiö kuitenkin toimittaa kaupungille tiedot myös omista investoinneistaan osana kaupungin talousarvion valmistelua.
Edellä esitetyn lisäksi voi olla tapauksia, joissa Kaupunkiliikenne Oy:n tulee erikseen hankkia kaupungin kanta. Tällöin sovelletaan kulloinkin voimassa olevaa konserniohjetta.
Kaupunkiliikenne Oy:n investointien lainatakauspäätökset käsittelee kaupunginvaltuusto.
Uudistetussa ohjeessa vähäisempiä päivityksiä on tehty muun muassa kappaleeseen 9 Hankearviointi, jossa kuvataan taloudellisesti tai periaatteellisesti merkittävien liikennehankkeiden yhteydessä tehtävää taloudellisten vaikutusten arviointia.
Lopuksi
Liikennehankkeiden käsittelyohjeiden valmistelutyöstä ovat vastanneet kaupunginkanslia ja kaupunkiympäristön toimiala. Valmistelussa on tehty yhteistyötä myös liikenneliikelaitoksen (HKL), Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n sekä HSL-kuntayhtymän kanssa. Työn ohjausryhmänä on toiminut liikennehankkeiden ohjausryhmä (Liikenne-HOR).
Liikennehankkeiden käsittelyohjeiden hyväksyminen edellyttää hallintosäännön muuttamista yleis- ja hankesuunnitelmien hyväksymistä koskevan toimivallan osalta. Esitys hallintosäännön muuttamiseksi käsitellään omana asianaan.
Kaupunginhallitus 09.12.2024 § 792
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Daniel Sazonovin ehdotuksesta.
02.12.2024 Pöydälle
25.11.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Lindén , kaupunginsihteeri, puhelin: 31036550
Mikko Keskinen, investointipäällikkö vs., puhelin: 31015730
Detta beslut publicerades 21.12.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Timo Lindén , kaupunginsihteeri, puhelin: 09 31036550
Mikko Keskinen, investointipäällikkö vs., puhelin: 09 31015730