Tietopyyntö, GoFore Oyj:n kanssa tehty puitesopimus, hankintapäätös, tarjousvertailut ja hylkäyspäätökset, Tivi

HEL 2024-015032
Ärendet har nyare handläggningar
§ 139

Julkisuuslain mukainen päätös digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluihin kohdistuvassa tietopyyntöasiassa

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, ettei Alma Media -konserniin kuuluvalle Tivi-medialle luovuteta liikesalaisuusperusteella salassa pidettäviä digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluhankinnan vertailutaulukoiden vertailuhintoja. Tivi-median pyytämiä yhteispisteitä tai kokonaispisteitä ei voida antaa, koska sellaisia hankintayksiköllä ei ole hallussaan.

Päätöksen perustelut

Tivi on 12.11.2024 pyytänyt saada seuraavat tiedot digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluiden kilpailutuksesta. Tivi ei ole asianosaisena tässä hankintamenettelyssä.

"Kultakin hankinnan palvelualueen (A - H) vertailutaulukosta vähintään seuraavat tiedot:
- tarjoajien laadusta saamat yhteispisteet
- tarjoajien hinnasta saamat yhteispisteet
- tarjoajien saamat kokonaispisteet
- tarjousten vertailuun käytetyt vertailuhinnat."

Tivi pyysi 11.11.2024 saada sähköisenä jäljennöksenä kopion hankintapäätöksestä ja tarjousvertailusta. Pyyntöön vastattiin 12.11.2024 lähettämällä sähköiset asiakirjat hankintapäätöksestä ja hankintapäätöksen liitteenä olevasta perustelumuistiosta. Samalla annettiin sähköinen linkki Helsingin kaupungin nettisivulle näihin julkisiin asiakirjoihin. Hankinnan tarjousvertailua ei annettu. Kieltäytymistä perusteltiin sillä, että kilpailutuksen vertailutaulukot (kymmenen osa-aluetta) ovat salassa pidettäviä, joten ne on toimitettu vain asianosaisille.

Tivi pyysi tämän jälkeen 12.11.2024 saada hankinnan osa-alueiden A - H vertailutaulukoista yllä luetellut tiedot ilmoittaen samalla, että jollei sen pyytämiä tietoja voida antaa, se haluaa asiasta julkisuuslain mukaisen valituskelpoisen päätöksen. Tivi täydensi pyyntöään vielä 13.11.2024 viittaamalla julkisuuslain 10 §:ään, jonka mukaan "kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon".

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 9 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Tivi:lle on annettu hankintapäätöksen julkiset asiakirjat ja tiedot. Näitä ovat hankintapäätös ja päätöksen julkinen liite, jossa esitetään tarkemmin hankintapäätöksen perustelut (perustelumuistio). Hankintapäätöksestä ilmenevät kaikki tarjoajat osa-alueittain jaoteltuina. Perustelumuistiossa perustellaan osa-alueittain vertailusta suljettujen tarjoajien soveltuvuuksissa ilmenneet puutteet. Perustelumuistiossa esitetään myös osa-alueittain kilpailutuksen voittajat ensisijaisuusjärjestyksessä.

Hankintayksikkö ei voi antaa Tivi:n pyytämiä tietoja laadun pisteytyksestä, sillä sellaisia tietoja hankintayksiköllä ei ole hallussaan, koska laatupisteitä ei kilpailutuksessa annettu. Hankintayksikkö ei myöskään voi antaa tarjoajien saamia hintojen yhteispisteitä taikka kokonaispisteitä, sillä näitä tietoja hankintayksiköllä ei niin ikään ole hallussaan. Tarjoajat antoivat vain yhden hinnan osa-alueittain, ja vertailu tehtiin osa-alueittain yksinomaan tämän tarjotun tuntihinnan perusteella. Vertailutaulukoissa ei siten ole yhteispisteitä eikä kokonaispisteitä, koska vertailuhintana käytettiin tarjouspyynnön mukaisesti suoraan tarjoajan antamaa tuntihintaa.

Vertailutaulukoiden vertailuhinnat ovat hankintayksikön kokonaisharkintaan perustuen salassa pidettäviä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaisesti. Vertailutaulukot sisältävät hankintamenettelyyn osallistuneiden tarjoajien liikesalaisuuksia, joita ei voida luovuttaa rikkomatta julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan liikesalaisuutta koskevaa säännöstä. Tämän päätöksen liitteessä osa-alueittaiset vertailutaulukot on esitetty julkisilta osin.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.

Hankintayksikön arvion mukaan osa-aluekohtaisilla yksittäisen asiantuntijan tuntikohtaisella hintatiedolla ja näiden yhdistelmillä voi olla elinkeinotoiminnassa taloudellista arvoa. Tiedoista on mahdollista tehdä päätelmiä tarjoajan liiketoimintamalleista ja tarjousstrategioista, jolloin tiedot objektiivisesti arvioiden voivat sisältää liikesalaisuuden piirissä olevia tietoja. Oikeuskäytännössä (KHO 2007:83) yksittäisiä hintatietoja on pidetty liikesalaisuuksina.

Tällä päätöksellä vastataan Tivi:n vaatimukseen siltä osin kuin hankintayksikkö katsoo, ettei tietoja voida luovuttaa.

Hankintalain (1397/2016) 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999).

Julkisuuslain (621/1999) 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Kaupunginkanslian hallussa olevien asiakirjojen antamisesta päättää kansliapäällikkö.

Detta beslut publicerades 10.12.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Beslutsfattare

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja

Bilagor

1. Vertailutaulukot julkiset tiedot
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.