Virkasuhteen täyttäminen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, perusopetusjohtaja, KANSLIA-07-3-24

HEL 2024-015077
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetusjohtajan virkaan ottaminen

Helsingfors stadsstyrelse

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus ottaa perusopetusjohtajan vakinaiseen virkaan kasvatustieteen maisteri Ville Raatikaisen 1.2.2025 alkaen. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 vuorokauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.

Esittelijän perustelut

Perusopetusjohtajan virka

Kaupunginhallitus on 3.6.2024, 351 § merkinnyt tiedoksi edellisen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetusjohtajan eroilmoituksen virasta 1.2.2025 lukien ja kehottanut kaupunginkansliaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn.  

Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaan palvelukokonaisuuden johtajan virkaan ottamisesta päättää kaupunginhallitus. 

Hallintosäännön 5 luvun 6 §:n 4 momentin mukaan perusopetuksen palvelukokonaisuutta johtaa perusopetusjohtaja. Hallintosäännön 4 luvun 5 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan Perusopetuksen palvelukokonaisuus huolehtii suomenkielisestä perusopetuksesta ja osaltaan muusta perusopetuslain mukaisesta toiminnasta.

Perusopetusjohtajan virka oli julkisesti haettavana 14.8.-2.9.2024. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, Työmarkkinatorin sivuilla, Joblyssa, Duunitorilla, Oikotiellä ja Helsingin kaupungin LinkedIn työpaikoissa 14.8.-2.9.2024. Rekrytoinnin markkinoinnissa käytettiin myös Duunitorin tehokampanjaa sekä Oikotien diginostoa Helsingin Sanomissa. Lisäksi hakuilmoituksen lyhennelmä julkaistiin sunnuntaina 25.8.2024 Hufvudstadsbladetissa ja Helsingin Sanomissa sekä 26.8. Opettaja-lehdessä.

Hallintosäännön 5 luvun 1 §:n mukaan johtavien viranhaltijoiden tehtävänä on suunnitella, seurata ja valvoa johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden toimintaa sekä vastata sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Johtavien viranhaltijoiden tehtävänä on myös johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden strateginen ohjaus sekä suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen ja ylläpito.

Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädetyt yleiset virkanimitysperusteet, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hallintosäännön 23 luvun 1 §:n 4 momentin mukaan palvelukokonaisuuden johtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, kokemusta johtamistehtävissä sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Lisäksi on otettava huomioon se, mitä kelpoisuusehdoista on erikseen säädetty tai määrätty.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä menestyäkseen hakijalla on oltava vahvaa kokemusta ja hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutuksen alalta ja kykyä kasvatuksen ja koulutuksen strategiseen kehittämiseen. Lisäksi hänellä tulee olla näyttöjä hyvästä henkilöstöjohtamisesta, laajaa näkemystä ja tuntemusta perusopetuksesta ja sen tulevaisuudesta sekä alan teknologisten ratkaisujen hyödyntämisestä. Johtajana hän on dynaaminen, luova ja eteenpäin katsova sekä omaa kykyä ja halua johtaa palvelukokonaisuutta näkemyksellisesti, palveluja uudistaen ja tuottavuutta parantaen. Johtamisessa tulee myös näkyä sitoutuneisuus toimintakulttuurin kehittämiseen kohti yhteisöohjautuvuutta ja Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivet (näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky). Valittavan henkilön tulee kyetä rakentamaan taitavasti sisäisiä ja ulkoisia yhteistyöverkostoja, ja omata kokemusta vaativasta sidosryhmäyhteistyöstä. Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että hakijalta vaaditaan erinomaisia vuorovaikutustaitoja, hyvää suullista englannin kielen taitoa ja mediayhteistyön luontevuutta.

Kaupungilla johdon tehtävissä sovelletaan kokonaispalkkajärjestelmää. Palkan määräytymiseen vaikuttavat olennaisesti tehtävän vaativuus sekä henkilön johtamiskyvykkyys ja suorituskyky. Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 8 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, palvelukokonaisuusjohtajan palkasta, palkan määräytymisperusteesta ja palkan harkinnanvaraisesta tarkistamisesta sekä näiden tehtävien vaativuusluokittelusta ja siihen perustuvasta palkasta. Kansliapäällikkö on rekrytointiprosessin yhteydessä päättänyt perusopetusjohtajan kokonaispalkaksi 10 786 euroa kuukaudessa.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa 34 henkilöä, joista 28 täytti viran kelpoisuusehdot tutkinnon osalta. Hakijaluettelo on esityslistan liitteenä 1. Hakijoiden esittämät ansiot, koulutus, kielitaito ja työkokemus ilmenevät hakemuksista. Hakemuksista laadittu yhteenveto on esityslistan liitteenä 2. Rekrytoinnin alkuvaiheessa käytettiin suorahakua, jonka toteutti konsulttiyhtiö MPS.

Haun ensimmäinen vaihe toteutettiin videohaastatteluna 9.9.-12.9.2024. Videohaastatteluun kutsuttiin 18 hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran kannalta sopivinta kokemusta ja näyttöjä suuren organisaation johtotehtävistä viran hoidossa onnistumisen kannalta. Lisäksi katsottiin, että jatkoon etenevillä hakijoilla tuli olla kokemusta opetuksen ja palvelutoiminnan johtamisesta. Kaikki videohaastatteluun kutsutut täyttivät viran kelpoisuusvaatimukset. Hakijoiden videohaastatteluja arvioivat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimialajohtaja Satu Järvenkallas, henkilöstöpalvelujohtaja Tiina Harju-Kukkula ja rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen.

Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin 7.-23.10.2024 välisenä aikana. Videohaastattelun pohjalta ensimmäiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin yhdeksän hakijaa: ********** Haastatteluun kutsutuilla hakijoilla arvioitiin olevan vaativimman tason johtamiskokemusta ja heidän osaamisensa vastasi parhaiten ilmoituksessa esitettyjä kriteerejä. Lisäksi heillä katsottiin olevan käytännön esimerkkien kautta esiin tuotua näyttöä onnistuneesta johtamisesta. Ensimmäisellä haastattelukierroksella haastattelijoina toimivat kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Satu Järvenkallas, henkilöstöpalvelujohtaja Tiina Harju-Kukkula, perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja Maarit Sulavuori, rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen sekä apulaispormestari Johanna Laisaari (mukana haastatteluissa 21.10. ja 23.10.).

********** on suorittanut kasvatustieteen maisteritutkinnon Oulun yliopistossa vuonna 1991. Lisäksi hän on suorittanut opetushallinnon tutkinnon Opetushallituksessa vuonna 1995 ja johtamisen erikoisammattitutkinnon vuonna 2010. **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että ********** on vahvaa kokemusta johtamisesta koulutusalalta, julkisen sektorin esihenkilötehtävistä yli 20 vuoden ajalta. Lisäksi hänellä on hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutusalalta, sillä **********

********** on suorittanut filosofian maisteritutkinnon Oulun yliopistossa vuonna 2001. **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että ********** on vahvaa kokemusta johtamisesta koulutuksen alalta, julkisen sektorin esihenkilötehtävistä 20 vuoden ajalta. Lisäksi hänellä on hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutuksen alalta, **********

********** on suorittanut kasvatustieteen maisteritutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 1996. **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että ********** on vahvaa kokemusta koulutuksen alalta, julkisen sektorin esihenkilötehtävistä yli 21 vuoden ajalta. Lisäksi hänellä on hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutuksen alalta, sillä **********

********** on suorittanut musiikin maisteritutkinnon Sibelius-Akatemiassa vuonna 1993. **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että ********** on vahvaa kokemusta johtamisesta koulutuksen alalta, julkisen sektorin esihenkilötehtävistä yli 22 vuoden ajalta. Lisäksi hänellä on hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutusalalta, sillä **********

********** on suorittanut kasvatustieteen maisteritutkinnon Oulun yliopistossa vuonna 1999. **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että ********** on vahvaa kokemusta johtamisesta koulutuksen alalta, julkisen sektorin esihenkilötehtävistä yli 15 vuoden ajalta. Lisäksi hänellä on hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutuksen alalta, sillä **********

********** on suorittanut kasvatustieteen maisteritutkinnon Itä-Suomen yliopistossa vuonna 1998. **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että **********

Ville Raatikainen on suorittanut kasvatustieteen maisteritutkinnon Turun yliopistossa vuonna 2003. Raatikainen on suorittanut Opetushallituksen Opetushallinnon tutkinnon vuonna 2005. Hän on lisäksi suorittanut kauppatieteen kandidaatti- ja maisteriopintoja Tampereen yliopistossa vuodesta 2001. Raatikainen on työskennellyt Tampereen kaupungin opetusjohtajana vuodesta 2015. Tehtävässään hän johtaa kymmentä koulua ja osaltaan niiden alaista toimintaa sekä johtaa ja kehittää perusopetuksen osalta erilaisia sisällöllisiä kokonaisuuksia. Toimensa ohella hän toimii Tampereen kaupungin perusopetusjohtajan ensimmäisenä varahenkilönä. Ennen tätä Raatikainen on toiminut Lielahden koulun rehtorina 2013-2015, Pirkkalan kunnan opetuspäällikkönä 2011-2013, Vesilahden Kirkonkylän koulun rehtorina 2008-2011 sekä luokanopettajana Tampereen kaupungin kouluissa 2004-2008.

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että Raatikaisella on vahvaa kokemusta johtamisesta, julkisen sektorin esihenkilötehtävistä yli 16 vuoden ajalta. Lisäksi hänellä on hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutusalalta, sillä hän on muun muassa ollut osaltaan kehittämässä Tampereen kaupungin perusopetuksen uutta johtamismallia organisaatiouudistuksen jälkeen, vastaten johtamismallin uudistamisesta. Raatikainen tuntee kansallisen kentän perusopetuksen opetuksenjärjestäjien osalta hyvin, sillä Raatikainen osallistuu säännöllisesti Tampereen perusopetuksen edustajana kuuden suurimman kaupungin säännölliseen yhteistyöhön perusopetuksessa. Lisäksi hän on osallistunut laajasti kansainväliseen yhteistyöhön nykyisessä työssään. Raatikaiselle on myös kertynyt kokemusta esiintymisestä erilaisissa kansainvälisissäkin tilaisuuksissa ja koulutuksissa sekä mediassa.

********** on suorittanut kasvatustieteen maisteritutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 1997. **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että ********** on vahvaa kokemusta koulutuksen alalta, julkisen sektorin esihenkilötehtävistä yli 20 vuoden ajalta. Lisäksi hänellä on hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutusalalta, sillä **********

********** on suorittanut kasvatustieteen maisteritutkinnon Åbo Akademissa vuonna 2007. **********

Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että ********** on vahvaa kokemusta koulutuksen alalta, julkisen sektorin esihenkilötehtävistä yli 15 vuoden ajalta. Lisäksi hänellä on hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta, sillä **********

Kaikilla haastatelluilla hakijoilla arvioitiin olevan hyvää johtamiskokemusta sekä viranhoidon kannalta riittävää ymmärrystä ja kokemusta perusopetuksen palveluista. Hakijoista ********** ja Ville Raatikaisella nähtiin kuitenkin haastatteluvastausten perusteella olevan parhaat näytöt ja kyvyt johtaa perusopetuksen palveluja. He pystyivät parhaiten tuomaan esiin odotettua Helsingin perusopetuksen vaativuustasoa ja näkemyksiä tulevaisuuden perusopetuksesta niiden erityispiirteet huomioiden. Jatkoon edenneet hakijat osoittivat näkemyksellisyyttä palvelujen kehittämiseen yli palvelurajojen, muun muassa huomioiden yhteistyön perheiden kanssa lasten ja nuorten hyvinvoinnin oppimisen tukena. Lisäksi heillä on vahvaa kokemusta ja näyttöä onnistuneesta johtamisesta sekä näyttöjä vaativasta sidosryhmäyhteistyöstä. Jatkoon edenneet hakijat kutsuttiin haastattelujen jälkeen henkilöarviointeihin.

Henkilöarvioinnit suoritti MPS ajalla 25.10.-4.11.2024.

Jatkoon valittuja hakijoita haastattelivat kansliapäällikkö Jukka-Pekka Ujula, toimialajohtaja Satu Järvenkallas, henkilöstöpalvelujohtaja Tiina Harju-Kukkula, pormestarin erityisavustaja Heini Rask, apulaispormestari Johanna Laisaari ja luottamushenkilöt Mari Holopainen, Petra Malin, Veli-Pekka Dufva sekä rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan esitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on antanut kaupunginhallitukselle esityksen viran täyttämisestä 26.11.2024, § 327. Esitys on kokonaisuudessaan päätöshistoriassa. Lautakunta toteaa, että perusopetusjohtajan vakinaiseen virkaan tulisi valita Ville Raatikainen, sillä hän täyttää parhaiten johtajan viran hoitamiseen asetetut vaatimukset.

Arviointi

Perusopetusjohtaja johtaa perusopetuksen palvelukokonaisuutta ja vastaa palvelukokonaisuuden palvelujen järjestämistehtävästä, strategisesta johtamisesta ja talouden hallinnasta sekä henkilöstön johtamisesta ja jatkuvasta uudistumisesta. Hänen vastuullaan on suunnitella, seurata ja valvoa palvelukokonaisuuden toimintaa sekä ja vastata sen tuloksellisuudesta, asiakaslähtöisyydestä ja tavoitteiden saavuttamisesta. Johtaja on toimialan johtoryhmän jäsen.

Lopullinen vertailu suoritettiin kolmen kärkihakijan, ********** ja Ville Raatikaisen välillä.

Perusopetuksen palvelujen johtaja johtaa suurta palvelukokonaisuutta ja hänen alaisuudessaan työskentelee palvelujen johtajia ja muuta henkilökuntaa. Tehtävässä edellytetään vahvaa kokemusta suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutuksen alalta ja kykyä kasvatuksen ja koulutuksen strategiseen kehittämiseen. Johtajalla tulee olla näyttöjä hyvästä henkilöstöjohtamisesta, laajaa näkemystä ja tuntemusta perusopetuksesta ja sen tulevaisuudesta sekä alan teknologisten ratkaisujen hyödyntämisestä. Johtajana hän on dynaaminen, luova ja eteenpäin katsova sekä omaa kykyä ja halua johtaa palvelukokonaisuutta näkemyksellisesti, palveluja uudistaen ja tuottavuutta parantaen. Siksi on erityisen tärkeää, että hänellä on vahvaa kokemusta ja näyttöä johtamisesta koulutuksen alalta.

Kaikilla kärkihakijoilla on hyvää kokemusta strategisesta ja operatiivisesta johtamisesta, sillä he ovat toimineet johtamistehtävissä jo pidemmän aikaa ja ovat onnistuneesti edistäneet strategiatyötä johtamissaan organisaatioissa. Prosessin aikana kaikkien kärkihakijoiden operatiivisen johtamisen valmiudet osoittautuivat olevan riittävällä tasolla.

********** on osoittanut prosessin aikana hyviä valmiuksia katsoa asioita laaja-alaisesti ja tulevaan suuntautuen. Hän on tuonut esille esimerkkien avulla kykynsä kytkeä strategista ajattelua käytännön tasolle, jotta se ohjaa arjen työtä ja johtamista. ********** nähdään vahvasi ihmisiin suuntautuvana, yhteistyölähtöisenä ja osallistavana johtamisotteeltaan. Hän on näyttäytynyt innostavana ja lähestyttävänä johtajana ja lisäksi ********** on tuonut esille hyvän yhteisen tekemisen ilmapiirin merkitystä. Lisäksi hän on osoittanut haastatteluvastausten perusteella vahvuutenaan muun muassa kehittämisorientoituneen johtamisotteen. **********

********** on osoittanut kykyä vahvimmin strategian toimeenpanon, tavoitteiden asetannan ja tulosten seurannan kautta ja hänellä on kokemuksensa kautta kokonaisvaltainen ja laaja-alainen näkemys **********

Ville Raatikainen on osoittanut huomioivansa strategisessa työssä käytännön ja asioiden konkretisoinnin ja samassa yhteydessä hän luo yhteishenkeä ja herättelee henkilöstön ajattelua. Raatikainen on tuonut esille kykynsä kuvailla strategiaa ilmiö- ja tavoitelähtöisesti ja hän tunnistaa vahvasti taloudellisesti tuottavan johtamisen merkityksen. Raatikaisen johtamisotteessa on nähtävissä tilannejohtamisen taito, koska hän on osoittanut pystyvänsä mukauttamaan johtamistaan erilaiset ihmiset ja tilannetekijät huomioiden ja saa ihmiset toimimaan yhdessä. Raatikainen nähdään henkilöstöä osallistavana ja huomioivana johtajana ja hän korostaa hyvän yhdessä tekemisen ilmapiirin synnyttämistä. Raatikainen osoitti prosessin aikana erityisvahvuuksiaan muun muassa uudistavan työotteen ja vahvan kiinnostuksen alan teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseen. Lisäksi hänellä on ollut vastuullaan johtaa ja kehittää nykyisessä työssään Tampereen kaupungin perusopetuksen osalta tiettyjä sisällöllisiä kokonaisuuksia kuten turvallisuus, riskienhallinta ja viestintä. Näiden sisältöjen katsottiin olevan hyvä osaamisen yhdistelmä vahvan johtamiskokemuksen lisäksi. Raatikainen on toiminut Tampereen kaupungin perusopetusjohtajan sijaisena ja ensimmäisenä varahenkilönä ja näin ollen hänellä on kokemusta ja näyttöä suuren kaupungin perusopetusjohtajan tehtävistä. Katsottiin, että Raatikaisella on kärkihakijoista viran hoidon kannalta monipuolisin johtamiskokemus ja vahvaa näyttöä koulutuksen alan johtotehtävissä toimimisesta.

Valittavan johtajan tulee olla taitava sisäisten ja ulkoisten yhteistyöverkostojen rakentaja, jolla on kokemusta vaativasta sidosryhmäyhteistyöstä. Myös julkisten esiintymisten tulee olla valittavalle johtajalle luontevia ja erinomaiset vuorovaikutustaidot tehtävässä menestyäkseen. Kansainvälisessä yhteistyössä perusopetusjohtaja tarvitsee hyvää englannin kielen taitoa. Katsottiin, että kaikkien kärkihakijoiden englannin kielen taito on riittävällä tasolla ja erityisesti Ville Raatikainen on prosessin aikana osoittanut vahvaa näyttöä englannin kielen sujuvasta käytöstä työkielenä. Kaikki kärkihakijat ovat tahoillaan hyvin verkostoituneita omien työtehtäviensä kautta, ja he ovat rekrytointiprosessin aikana osoittaneet olevansa yhteistyötaitoisia ja esiintymiskykyisiä johtajia, mutta heidän vahvuusalueensa yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa ovat erilaiset.

********** vuorovaikutustaidot nähdään erinomaisina, sillä hän on näyttäytynyt rekrytointiprosessin aikana ihmislähtöisenä ja vuorovaikutuksellisena johtajana. ********** on ihmisiä arvostava ja heihin luottava asennoituminen. Lisäksi hänellä nähdään vahvat verkostoitumisen taidot ja halu rakentaa yhteistyötä ja prosessien sujuvuutta laaja-alaisesti eri tahojen kanssa. ********** on osoittanut, että hän haluaa olla vaikuttamassa ihmisten asenteisiin, motivaatioon ja hän haluaa luoda mahdollisuuksia hyvälle tekemiselle ja onnistumiselle. ********** on näyttäytynyt toimivansa rauhallisella ja vakuuttavalla otteella ja hänellä on rohkeutta tuoda esille myös eriäviä mielipiteitä. Ville Raatikainen on näyttäytynyt prosessin aikana vuorovaikutukseltaan taitavana ja ihmislähtöisenä ja lisäksi hän on tuonut esille empatiakykyään ihmisten tarpeita kohtaan. Raatikainen on osoittanut, että verkostojen ja yhteistyösuhteiden luominen on hänelle luontaista ja hän on osoittanut toiminnallaan läsnäoloa, kunnioitusta ja arvostusta muita kohtaan. Hänellä nähdään erinomaiset valmiudet hyödyntää henkilöstön potentiaalia osallistavalla ja rakentavalla tavalla.

Perusopetusjohtajan viran hoidon kannalta kärkihakijoista ********** ja Ville Raatikaisen osallistavat vuorovaikutustaidot arvioidaan vahvimpina. Kaikki kärkihakijat ovat osoittaneet esimerkkien avulla valmiuksiaan johtajana ja siten edellytyksiä mahdollistaa myönteistä henkeä organisaatiossa ja kehittämään toimintakulttuuria kohti yhteisöohjautuvuutta. Lisäksi kaikki kärkihakijat ovat osoittaneet yhteistyökykyisyyttä ja kykyä tehdä vaativaakin sidosryhmäyhteistyötä. He ovat myös kohdanneet työssään paineisia tilanteita, kuten haastavia priorisointeja aikapaineisissa toimeksiannoissa ja kyenneet toimimaan niissä onnistuneesti.

Toisen haastattelun yhteydessä kaikki jatkoon valitut kolme hakijaa suoriutuivat hyvin perusopetuksen tulevaisuuden näkemyksellisyyttä ja esiintymiskykyä kartoittavasta ennakkotehtävästä. Katsottiin, että haastatteluvastausten perusteella parhaiten konkreettisia esimerkkejä muun muassa toiminnan ja tuottavuuden merkityksestä käytännön työssä toivat esille hakijoista ********** ja Raatikainen. Molemmat hakijat ovat osoittaneet olevansa vahvoja johtajia ja ovat tuoneet esille vahvasti perusopetuksen laajaa tuntemusta ja strategian johtamista. Prosessin aikana ********** on osoittanut enemmän asiajohtajuutta, ja Raatikainen on näyttäytynyt vahvemmin henkilöstöjohtajana. Perusopetusjohtajan rekrytoinnissa haettiin erityisesti näyttöjä hyvästä henkilöstöjohtamisesta ja kokonaisarvioin perusteella katsotaan, että Raatikainen vastasi parhaiten näihin viran hoidon kannalta merkittäviin edellytyksiin.

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että hakijoista Ville Raatikaisella on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä tavoitteellisella, lähestyttävällä, henkilöstöä osallistavalla ja strategiseen suunnitteluun tähtäävällä johtamisotteella. Palvelukokonaisuusjohtajalta haettiin näkemyksellisyyttä, ja hänen vakuuttavat ajatukset ja visiot tulevaisuuden uudistustarpeista ja palvelukokonaisuuden palveluiden kehittämisestä osoittavat kykyä dynaamiseen ja laaja-alaiseen suuntaa näyttävään johtamiseen. Raatikainen tunnistaa hyvin taloudellisesti tuottavan johtamisen merkityksen. Hänen valintaansa puoltavat rekrytointiprosessin aikana esiin tuotu vahva johtamiskokemus, osoitetut erinomaiset valmiudet esihenkilötyöhön, ymmärrys hyvän henkilöstöjohtamisen merkityksestä ja alan teknologisten ratkaisujen hyödyntämisestä sekä prosessien vahva tuntemus. Perusopetus on monien haasteiden ja mahdollisuuksien edessä ja Raatikaisen ennakoiva, johdonmukainen ja hallittu prosessien ylläpito samalla yhdessä tekemisen hengen luomisen kanssa katsotaan hyödyttävän perusopetuksen palvelukokonaisuuden johtamista ja kehittämistä koko kaupunkiorganisaation kannalta suotuisaan suuntaan.

Muuta

Esitykseen liittyvät hakemukset ovat esityslistan liitteenä 3. Lisäksi toimielimen jäsenillä on mahdollisuus tutustua henkilöarviointiraportteihin ennen kokousta ja kokouksen aikana. Aineistoon liittyviin sisällöllisiin kysymyksiin vastaa lisätiedonantaja.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 26.11.2024 § 327

Esitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että perusopetusjohtajan vakinaiseen virkaan otetaan kasvatustieteen maisteri ********** 1.2.2025 alkaen. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 vuorokauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot

Susanna Laakkonen, asiantuntija, puhelin: 09 310 33418

susanna.m.laakkonen@hel.fi
Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Susanna Laakkonen, asiantuntija, puhelin: 09 310 33418

susanna.m.laakkonen@hel.fi

Bilagor

1. Hakijaluettelo
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Hakijayhteenveto
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Hakemukset
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.