Maksuperusteiden määrääminen, lapsiperheiden kotipalvelut, asiakasmaksut 1.2.2025 alkaen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-015526
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 13. / 269 §

Lapsiperheiden kotipalvelun asiakasmaksun muutos 1.2.2025 alkaen

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että lapsiperheiden kotipalvelu on maksutonta kaikille palvelun myöntämisen perusteet täyttäville perheille 1.2.2025 alkaen. Samalla lautakunta kumosi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksen 2.5.2017 § 122.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Perhepalvelujen johtaja ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Lainsäädäntö

Lapsiperheiden kotipalvelu on sosiaalihuoltolain (790/2022, 18 a §) mukaista palvelua, jonka tavoitteena on tukea vanhemmuutta sekä edistää perheen arjessa selviytymistä ja voimavarojen vahvistamista. Se on kotiin vietävää palvelua, jossa perhetyöntekijä auttaa ja ohjaa perhettä arjen toiminnoissa. Lapsiperheellä on oikeus saada kotipalvelua, jos lapsen hyvinvoinnin turvaaminen ilman sitä ei ole mahdollista synnytyksen, sairauden, vamman tai muun vastaavan toimintakykyä alentavan syyn tai erityisen perhe- tai elämäntilanteen vuoksi.

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) 1 §:n mukaan hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Hyvinvointialue voi päätöksellään ottaa käyttöön laissa ja asetuksessa pienemmät maksut tai antaa palvelun maksutta. Helsingin kaupunkiin sovelletaan, mitä hyvinvointialueista on säädetty.

Muutosohjelma

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 19.9.2023 § 183 käynnistää muutosohjelman ja sen toimenpiteiden valmistelun talouden tasapainottamiseksi vuosille 2023–2026. Muutosohjelman toimenpiteet on ryhmitelty viiden teeman alle. Muutokset kotipalvelun asiakasmaksussa liittyvät palvelurakenne ja johtaminen -teemaan, joka koostuu toimenpiteistä, joilla pyritään kehittämään asiakkaaksi tulon prosessia ja keventämään palvelurakenteita raskaista ja kalliista hoitomuodoista kevyempiin ja ennaltaehkäiseviin palveluihin.

Esitetyt muutokset

Lapsiperheiden kotipalvelun muuttamista maksuttomaksi esitetään myös muiden kuin lastensuojelun, vammaissosiaalityön, perhesosiaalityön ja lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnin aikaisessa asiakkuudessa oleville perheille. Palvelun tarjoaminen maksuttomana yleisten sosiaalihuollon palvelujen asiakkuudessa oleville turvaa palvelun saavutettavuutta ja ratkaisee nykyiseen asiakasmaksulakiin liittyviä haasteita, jotka estävät palvelun järjestämisen mahdollisimman tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.

Lapsiperheiden kotipalvelu

Lapsiperheiden kotipalvelua käytti Helsingissä vuonna 2023 noin 1600 perhettä. Palvelun asiakkaista 70 % oli varhaisen tuen perheitä ja 30 % sosiaalityön asiakasperheitä.

Asiakkaiden palveluntarve vaihtelee kevyen tuen tarpeesta vaativampaan tukeen. Tällä hetkellä palvelun piirin ohjautuu aikaisempaa enemmän vahvaa ja monenlaista tukea tarvitsevia asiakkaita. Kotipalvelun tarvetta arvioidaan palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä. Lapsiperheiden kotipalvelu on osa tavoitteellista, suunnitelmallista ja määräaikaista yhdessä perheen ja yhteistyötahojen kanssa tehtävää vanhemmuuden sekä arjessa selviytymisen tukemista.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan strategisen hankinnan yksikkö teki lapsiperheiden kotipalvelusta tuotantotapa-analyysin (sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 1.10.2024, 198 §), joka osoitti palvelun järjestämiseen liittyviä kehittämiskohteita, joita parantamalla palvelun laatua ja tehokkuutta voidaan lisätä. Asiakasmaksu oli yksi tuotantotapa-analyysin esille nostama seikka.

Lapsiperheiden kotipalvelua järjestetään monituottajamallilla: omana palveluna, ostopalveluna ja palvelusetelillä. Vuonna 2023 hieman yli puolet palvelusta järjestettiin omana palveluna ja loput ostopalveluina. Palvelutuotannon kustannuksista noin kolme neljäsosaa kului omaan palvelutuotantoon.

Asiakasmaksujen nykytilanne

Asiakasmaksulain (10 §) mukaan palvelun asiakasmaksut määräytyvät palvelutarpeen mukaan.

Tilapäinen palvelutarve tarkoittaa palvelutarvetta alle 2 kuukauden ajan tai harvemmin kuin kerran viikossa. Palvelusta voidaan periä hyvinvointialueen päättämä kohtuullinen maksu. Helsingin kaupungilla maksut ovat tällä hetkellä omana palvelutuotantona: 0–3 tuntia 9,80 euroa, 3–6 tuntia 13,90 euroa, yli 6 tuntia 19,50 euroa. Palvelusetelillä omavastuu on 0–25 euroa/tunti (keskiarvo 8,2 euroa/tunti).

Säännöllinen palvelutarve tarkoittaa palvelutarvetta yli 2 kuukauden ajan ja vähintään kerran viikossa. Palvelusta peritään kuukausimaksu, jonka maksuprosentti määräytyy palvelutuntien, perhekoon ja tulojen mukaan. Jatkuvan ja säännöllisen lapsiperheiden kotipalvelun tulorajat perhekoon mukaan:

perheen koko/henkilöä euroa kuukaudessa
1 653
2 1205
3 1891
4 2338
5 2830
6 3251

Laki määrittelee enimmäismaksuprosentit, mutta palvelun järjestäjä voi käyttää alempia maksuprosentteja tai määritellä palvelun maksuttomaksi. Helsingissä asiakasmaksut ovat valtakunnallisesti verraten maksuja käyttävistä alueista alhaisimmat.

Helsingissä palvelu on maksullista varhaisen tuen asiakkaille ja maksutonta sosiaalityön asiakkaille (lastensuojelu, vammaissosiaalityö, perhesosiaalityö ja lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnin aikainen asiakkuus). Toimialalle palvelusta perittäviä maksuja maksoi viime vuonna 40 % lapsiperheiden kotipalvelun asiakkaista.

Vuonna 2023 palvelun asiakasmaksutulot olivat 61 000 euroa. Asiakasmaksujen keräämiseen kuluvat kustannukset olivat noin 120 000 euroa (mukaan lukien käytetyt työresurssit). Asiakasmaksujen keräämisen kustannukset ovat siis siitä saatuja tuloja suuremmat.

Asiakasmaksulakia uudistettiin vuonna 2021. Uudistuksen myötä mahdollisuus tarjota asiakkaille lisäkäyntejä käytännössä poistui palvelusta maksavien asiakkaiden osalta, sillä lisäkäyntien tarjoamiseen liittyy aina tarve arvioida käyntimäärien vaikutusta asiakasmaksuihin. Tällä hetkellä asiakasmaksu ohjaa palvelun käyttöä jopa palveluntarvetta enemmän.

Tällä hetkellä 70 % hyvinvointialueista tarjoaa palvelua maksullisena ja 30 % alueista maksuttomana. Maksullisilla alueilla suurimmalla osalla on käytössä säännöllisen palvelun enimmäismaksuprosentit.

Nykytilanteessa asiakasmaksut saattavat nostaa palvelun käytön kynnystä. Palvelun alkaessa aikaa kuluu epätarkoituksenmukaisesti maksujen kuvaamiseen ja selvittelyyn. Tuloihin perustuvan palvelun hinta ei ole asiakkaalle tiedossa palvelun alkaessa, ja lasku voi olla isompi kuin asiakas osaa odottaa. Asiakasmaksuprosessi on kuormittava palvelulle ja siihen menee merkittävä määrä palvelun voimavaroja.

Asiakasmaksuun tehtävän muutoksen vaikutukset

Lapsiperheiden kotipalvelun tarjoaminen maksuttomana yleisten sosiaalihuollon palvelujen asiakkaille on panostus varhaiseen tukeen, ja on Helsingin kaupunkistrategian ja lapsistrategian mukaista. Palvelun maksuttomuus vahvistaa Helsingissä tarjottavien lapsiperheiden varhaisen tuen palveluita.

Maksuttomuus mahdollistaa asiakkaille vahvemmin yksilölliseen palveluntarpeeseen perustuvia kotipalvelun palvelujaksoja ja palvelussa henkilöstöresurssien tehokkaamman käytön suoraan asiakastyöhön. Kotipalvelun henkilöstön voimavaroja vapautuu asiakasmaksujen selvittelystä muuhun työhön. Tällä hetkellä asiakkaiden tulojen selvittämiseen kohdentuu 2-3 perhetyöntekijän eli lähihoitajan työpanos. Lisäkäyntien tarjoaminen helpottuu, mikä tukee myös oman palvelutuotannon tehostamista, kun peruttujen asiakaskäyntien tilalle voidaan tarjota lisäkäyntiä toiselle perheelle.

Maksuttomuus mahdollistaa palvelun saamisen maksukyvystä tai voimavaroista huolimatta silloin, kun perheellä on sosiaalihuoltolain mukainen oikeus palveluun eli toimintakykyä alentava syy tai erityinen perhe- tai elämäntilanne.

Taloudelliset vaikutukset

Lapsiperheiden kotipalvelun toimintakulut vuonna 2023 olivat 6,8 miljoonaa euroa, mikä oli 1 % perhe- ja sosiaalipalvelujen kustannuksista. Palvelun tulot ovat laskeneet 40 % vuodesta 2019. Tulojen laskuun ovat vaikuttaneet asiakasmäärän lasku, uudistetun asiakasmaksulain vaikutukset sekä käyntiperusteisen maksun soveltaminen myös muissa kuin tilapäisissä palveluntarpeissa. Tuloista 63 % tuli tilapäisestä palvelusta ja loput säännöllisestä palvelusta. Palvelun kokonaiskustannuksista noin 15 % kului palvelun järjestämiseen liittyviin kuluihin.

Asiakasmaksujen poistaminen tuo palvelulle lisäkustannuksia tuotantotapa-analyysin arvion mukaisesti maltillisesti, noin 10 000–30 000 euroa. Suoria lisäkustannuksia syntyy, kun asiakasmaksuista perittävät tulot poistuvat (noin 60 000 euroa) ja palvelusetelistä poistuu omavastuu (noin 75 000 euroa). Epäsuoria kustannusten säästöjä syntyy, kun kotipalvelun asiakasmaksujen keräämiseen liittyvät prosessit poistuvat ja niihin kohdentunut resurssi voidaan osoittaa kotipalvelun suoraan asiakastyöhön tai sopeuttaa henkilöstöresurssia, jolloin arvioidut säästöt asiakasmaksuprosessin poistamisesta ovat noin 110 000 euroa.

Kotipalvelun muuttuessa myös yleisen sosiaalihuollon asiakkaille maksuttomaksi, tulosidonnainen palveluseteli poistetaan ja palveluseteli ilman omavastuuta voidaan muuttaa koskemaan lastensuojelun, perhesosiaalityön, vammaispalvelujen ja lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin lisäksi myös muita sosiaalihuollon asiakkuudessa olevia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että osalle nykyisen tulosidonnaisen palvelusetelin saaville tarjotaan palveluseteli, jossa ei ole omavastuuosuutta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Vaikutusten arviointi

Sosiaalihuoltolain nojalla myönnettävä lapsiperheiden kotipalvelu on tarkoitettu ennaltaehkäiseväksi ja varhaisen tuen palveluksi, jonka tehtävänä on tukea perheen jaksamista ja pärjäämistä joko tilapäisissä tai pidempiaikaisissa kuormittavissa tilanteissa. Palvelun matala kynnys toteutuu paremmin ilman asiakasmaksua. Lisääntynyt lapsiperheköyhyys vaikuttaa jatkossa asiakasryhmän maksukykyyn entisestään. Palvelun maksuttomuus tukee palvelun oikea-aikaisuuden toteutumista. Nykytilanteessa jo pelkästään tuloselvityksen toimittaminen liitteineen on monelle perheelle haastava tehtävä, vaikka maksukykyä olisikin.

Tarpeenmukaisen ja riittävän tuen antamisella voidaan ehkäistä ongelmien pahenemista ja kasautumista ja siten vähentää erityispalvelujen tai lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun tarvetta.

Stäng

Detta beslut publicerades 17.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Terhi Pippuri, perhepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 46012

terhi.pippuri@hel.fi