Hankinta, Rautatientorin metroaseman kaupallisen kehityksen konsultointi, liikenneliikelaitos
Rautatientorin metroaseman kaupallisen kehityksen konsulttipalveluiden hankinta
Päätös
Toimitusjohtaja valitsi Rautatientorin metroaseman kaupallisen kehityksen konsulttipalveluiden palveluntarjoajaksi Suunnittelutoimisto Amerikka Oy:n yhteensä enintään 108.210,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on kaupallisen kehityksen konsultointia koskeva toimeksianto Rautatientorin metroaseman perusparannusta ja kaupallista kehitystä koskevassa hankkeessa.
Hankkeen hankesuunnittelu käynnistettiin kesäkuussa 2024 kaupallisen konseptin päivityksen pohjalta. Kaupallisen kehityksen konsultoinnin palvelua hankitaan hankkeen suunnitteluvaiheen ajalle 12/2024 - 12/2025. Toimeksianto toteutetaan tuntiveloitusperiaatteella tilaajan tarpeen mukaisesti, sopimushinta on kiinteä koko hankkeen ajalle.
Tilaaja ei sitoudu tuntimääräarvion mukaisiin tunteihin, mutta tarjoajan tulee ottaa huomioon oma ja tilaajan tuntiarvio riittävien resurssien varaamiseksi hankkeelle. Palveluntuottaja on vahvistanut, että hankkeeseen nimetyillä henkilöillä ja heidän varahenkilöillään on käytettävissä tarvittava aika ja muut resurssit työn huolelliseen suorittamiseen.
Toimeksianto sisältää seuraavat vaiheet
- kaupallisen konseptin kirkastaminen osana ehdotussuunnittelua
- kaupallisen pää-layoutin viimeistely yhteensovittamalla asiakaskokemus
- shop frontin kaupallinen ilmesuunnittelu
- täydentävät tulonlähteet vuokratilojen lisäksi, mainossijainnit, muut tulolähteet
- vuokralaissuunnittelun asiakirjoista: esitelayout, visualisoinnit, shop front vuokralaismainonnan säännöt ja ohjeet
- työryhmätyöskentely kaupallisessa ryhmässä.
Hankintamenettely
Hankintaan ei sovelleta vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä kyseessä on lain mukaisen palveluhankintojen kynnysarvon alittava hankinta.
Rautatientorin metroaseman kaupallisen kehityksen konsulttipalveluiden hankinta toteutetaan kilpailuttamatta, sillä Suunnittelutoimisto Amerikka Oy:lla on kattava tuntemus Rautatientorin metroaseman ympäristön kaupallisista olosuhteista ja joukkoliikenteen solmukohtien kaupallisesta kehittämisestä. Suunnittelutoimisto Amerikka Oy on toteuttanut Rautatientorin metroaseman kaupallisen konsepti- ja kehityssuunnitelman aiemmin. Suunnittelutoimisto Amerikka Oy:llä on siten alkuperäisen kaupallisen konseptin laadintaan osallistuneena erinomaiset edellytykset jatkaa kohteen kaupallisen kehityksen konsulttina ja suoriutua työstä tehokkaasti.
Palvelun tuottaja tuntee kohteen, on asiantuntijana kohdeympäristössä jo valmiiksi ja aiemmista toimeksiannoista saatujen kokemusten perusteella nyt saatu tarjous vastaa markkinoiden yleistä hintatasoa. Konsultin vaihtaminen tarkoittaisi, että uusi konsultti joutuisi perehtymään muun muassa jo tehtyihin suunnitelmiin ja muihin lähtötietoihin, mikä kasvattaisi konsultoinnin kustannuksia. Tästä sekä kilpailuttamisesta itsestään aiheutuvat lisäkustannukset ylittäisivät hankintayksikön arvion mukaan kilpailutuksesta mahdollisesti saatavan hyödyn.
Näin ollen liikenneliikelaitokselle kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaistu on hankkia Rautatientorin metroaseman kaupallisen kehityksen konsulttipalvelut Suunnittelutoimisto Amerikka Oy:ltä.
Hankintakokonaisuus
Suunnittelutoimisto Amerikka Oy:ltä aiemmin tähän hankkeeseen tilattujen konsulttihankintojen arvo on 32.332,00 euroa.
Aiemmat tilaukset mukaan laskettuna Suunnittelutoimisto Amerikka Oy:ltä hankittavat konsulttipalvelut ovat siten arvoltaan yhteensä enintään 140.542,00 euroa (alv 0%).
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.
Detta beslut publicerades 09.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277