Virkasuhteen täyttäminen, työllisyyspalveluliikelaitos, kohtaantopalvelut, tiimipäällikkö, KANSLIA-01-52-24
Työllisyyspalveluliikelaitoksen kohtaantopalveluiden tiimipäällikön virkaan ottaminen
Päätös
Työllisyysjohtaja ottaa Carola Fagernäsin kohtaantopalveluiden tiimipäällikön virkaan. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Päätöksen perustelut
Työllisyyspalveluliikelaitoksen perustamista koskevan päätöksen (KV 13.3.2024, § 59) mukaan työllisyyspalveluliikelaitoksen tehtävänä on huolehtia julkisten työvoimapalveluiden tuottamisesta, kaupungin työllisyyden edistämisestä sekä niihin liittyvästä kehittämisestä ja koordinaatiosta ja työikäisten kotoutumista edistävien palveluiden tuottamisesta.
Kaupunginhallitus perusti 9.9.2024 § 543 Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen tiimipäälliköiden virat. Niistä yksi on kohtaantopalveluiden tiimipäällikön virka. Virat sijoitetaan väliaikaisesti kaupunginkanslian elinkeino-osastolle ja siirretään 1.1.2025 lukien toimintansa aloittavaan työllisyyspalveluliikelaitokseen
Tehtävänkuvaan kuuluvat työllisyyspalveluliikelaitoksen 1.1.2025 käynnistyvän toiminnan suunnittelu ja valmisteleminen sekä vuoden 2024 loppuun asti käynnissä olevaan työllisyyden kuntakokeiluun liittyvät valvonta-, kehittämis-, seuranta-, tilastointi-, ennakointi- ja ohjaustehtävät.
Kohtaantopalveluiden tiimipäällikön virka oli julkisesti haettavana 30.10.-13.11.2024 kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä Työmarkkinatorin, Joblyn ja Duunitorin työnhakusivustoilla sekä LinkedInin työpaikkajulkaisuissa.
Kansliapäällikön 3.3.2021, 56 §:n tekemän päätöksen toimivallan siirtämisestä keskushallinnossa kanslian henkilöstöasioihin liittyvässä päätöksenteossa mukaan vakituiseen virkaan ottaa ko. viralle määritellyn esihenkilön esihenkilö yksi yli periaatteella siten, että kukaan ei ota vakinaiseen palvelussuhteeseen omia suoria alaisiaan. Tiimipäällikön tehtävän osalta määräaikaiseen virkaan ottaa työllisyysjohtaja.
Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 § 2 momenttia säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Tiimipäällikkö, kohtaantopalvelut viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen. Lisäksi viran kelpoisuusvaatimuksena on hyvä suomen ja englannin kielen taito sekä tyydyttävä ruotsin tai muun kielen taito.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävään etsitään päällikköä, jolla on näyttöjä tuloksellisesta johtamisesta ja vahvaa työmarkkinoiden tarpeiden tuntemusta sekä kykyä ennakoida niihin liittyvää kehitystä. Tehtävään haetaan yhteistyö- ja neuvottelutaitoista johtajaa, jolla on aiempaa osaamista strategisesta johtamisesta ja osaamista julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden sekä kotoutumiseen ohjaavasta lainsäädännöstä. Kohtaantopalveluiden tiimin johtamisessa arvostetaan kokemusta valmentavasta henkilöstöjohtamisesta, verkostojohtamisen taitoja ja vahvaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamista. Valittavalla johtajalla tulee lisäksi olla kykyä hankkia uutta tietoa ja soveltaa sitä toiminnan kehittämiseksi sekä kykyä harkita asioita eri näkökulmista mukauttaen toimintaa työmarkkina- ja asiakastilanteet huomioiden. Lisäksi edellytetään hyvää englannin kielen taitoa.
Hallintosäännön 12 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan henkilöstöjohtaja päättää tehtävien vaativuusluokittelusta ja tarkastusjohtajaa lukuun ottamatta siihen perustuvasta palkasta. Tiimipäälliköiden virkojen tehtäväkohtaiset palkat on määritelty kunta-alan yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) määräysten ja tehtävän arvioinnin perusteella. Tehtäväkohtaiseksi palkaksi on määritelty 4600 euroa kuukaudessa.
Hakijat ja rekrytointiprosessi
Virkaa haki hakuaikana 37 henkilöä. Hakijoista kaikki täyttivät virkaan asetetut kelpoisuusvaatimukset. Hakijoista kaikki täyttivät virkaan asetetut kelpoisuusvaatimukset. Vaikka hakijoiden työkokemus ja osaaminen vaihtelevat, heillä kaikilla on kokemusta usealla viran vastuulle kuuluvalla osa-alueella. Katsottiin, että hakemuksista videohaastatteluihin edenneillä hakijoilla oli vahvempaa työmarkkinoiden tarpeiden tuntemusta ja johtamiskokemusta.
Seuraava vaihe toteutettiin videohaastatteluna. Videovastaukset pyydettiin Helbit-rekrytointijärjestelmän videohaastattelutyökalulla 15.-17.11.2024. Videohaastattelun vastauksia arvioivat yksikön johtaja Tuomas Järvinen ja asiantuntija Susanna Laakkonen. Kaikki videovaiheeseen yltäneet olivat kokeneita ja osaavia ammattilaisia. Arvioinnissa painotettiin videoiden perusteella välittynyttä johtamisotetta, ja videohaastatteluun kutsutut hakijat toivat vastauksissaan palvelut laajemmin esiin kuin vain yksittäisinä tilanteina, hahmottivat hyvin sidosryhmiä, ja osasivat tunnistaa asiakasryhmän tarpeita. Lisäksi heidän osaamisensa vastasi parhaiten ilmoituksessa esitettyjä kriteerejä. Jatkoon kutsuttiin 11 hakijaa, joiden aiempi kokemus sekä videovastaukset antoivat vakuuttavimman kuvan soveltuvuudesta virkaan.
Seuraava haastattelukierros toteutettiin ryhmähaastatteluina 20.11.2024. Kohtaantopalveluiden tiimipäällikön ryhmähaastatteluun kutsuttiin **********
Ryhmähaastattelussa hakijoita arvioivat yksikön johtaja Tuomas Järvinen ja asiantuntija Henna Heikkinen.
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
Kaikilla ryhmähaastatteluun kutsutuilla arvioitiin olevan hyvää, keskenään erilaista johtamisosaamista monipuolisesti erilaisista organisaatioista. Ryhmähaastatteluissa hakijoita arvioitiin haettavana olevan viran substanssiin liittyvän ryhmä- ja yksilötehtävän perusteella.
Rekrytointiryhmä arvioi, kuinka hyvin hakijat pystyivät tuomaan ryhmähaastattelutilanteessa esiin tuloksellista johtamisotetta, moderneja johtamisen keinoja sekä yhteistyökykyä ryhmässä. Ryhmähaastatteluista jatkoon valitut toivat myös parhaiten esiin johtamisen näkökulmaa operatiivisen ja kehittämisnäkökulman lisäksi ja pystyivät tuomaan keskusteluun johtotehtävässä vaadittavaa strategisen tason näkemystä. Jatkoon valitut esittivät sanomansa vakuuttavimmin ja onnistuivat tekemään sen kiteytetysti ja niin, että se kutsuu ihmisiä mukaan.
Jatkoon kutsutuille hakijoille tehtiin Factors+ toimintatyylikartoitus ajalla 21.-23.11.2024 ja toiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin **********
Toisen kierroksen haastattelut pidettiin 25.-29.11.2024. Toisessa haastattelussa hakijoita haastattelivat työllisyysjohtaja Annukka Sorjonen, yksikön johtaja Tuomas Järvinen ja asiantuntija Susanna Laakkonen 25.–28.11. ja Anne-Mari Mourukoski 29.11.
Arviointi
Työllisyyspalveluliikelaitoksen tiimipäälliköillä on merkittävä rooli uuden liikelaitoksen toiminnan alkuun saamisessa ja siihen kohdistuviin suuriin odotuksiin vastaamisessa. Kohtaantopalveluiden tiimipäällikkö vastaa henkilöasiakkaille tarjottavien palveluiden ja toimintojen johtamisesta, kehittämisestä ja niihin liittyvästä valmistelutyöstä tiiminsä osalta. Valitun päällikön vastuulla on vastata tiimin päivittäisestä johtamisesta. Tiimipäällikön tehtävänä on varmistaa palvelutuotannon sujuvuus ja tuloksellisuus työllisyyden edistämistä koskevan lainsäädännön puitteissa ja hänen vastuullaan on työllisyyspalveluiden palvelustrategian mukaisten tavoitteiden edistäminen yli tiimirajojen sekä kaupunkiyhteisellä tasolla. Tiimipäällikkö osallistuu toiminnan suunnitteluun, seurantaan, arviointiin ja kehittämiseen omalla vastuualueellaan.
Lopullinen vertailu suoritettiin viiden kärkihakijan **********
Tehtävässä menestyminen edellyttää näyttöjä tuloksellisesta johtamisesta ja osaamista julkisten työvoima- ja yrityspalveluista sekä kotoutumiseen ohjaavasta lainsäädännöstä. Kaikki kärkihakijat toivat prosessin aikana esille kokemustaan tuloksellisesta johtamisesta ja eteenpäin katsovia ajatuksia sekä näkemyksiä työttömyyden ennalta ehkäisemisen keinoihin. Lisäksi kärkihakijat osoittivat prosessin aikana osaamistaan lainsäädännöstä, joka liittyy työvoima- ja yrityspalveluihin sekä kotoutumisen ohjaukseen. Kuitenkin kärkihakijoista Carola Fagernäs kykeni rekrytointiprosessin aikana tuomaan esille vakuuttavimmin ja konkreettisemmin monipuolisia näkemyksiään ja omaa osaamistaan palvelun kehittämiseksi, toimintaa rakentavalla tavalla uudistaen.
Työssä onnistuminen edellyttää kokemusta valmentavasta henkilöstöjohtamisesta ja päälliköltä edellytetään verkostojohtamisen taitoja. **********
Kohtaantopalveluiden tiimipäälliköltä edellytetään aiempaa kokemusta strategian johtamisesta sekä hyviä yhteistyö- ja neuvottelutaitoja. Kaikki kärkihakijat ovat osoittaneet prosessin aikana jonkin verran osaamista strategian johtamisesta käytäntöön ja heillä on vaihdellen jonkin verran kokemusta strategian johtamisesta. Lisäksi kärkihakijoilla on haastatteluvastausten ja aiempien kokemusten kautta osoitettuja näyttöjä yhteistyö- ja neuvottelutilanteista. **********
Valittavalla henkilöllä tulee olla myös vahvaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamista sekä hyvää englannin kielen taitoa sekä vakuuttava tapa tuoda ajatuksiaan esille. Kaikilla kärkihakijoilla arvioidaan olevan erinomaiset viestintä- ja vuorovaikutustaidot ja kyky tuoda ajatuksiaan esille vaikuttavasti, kuulijoita innostaen. Kaikkien kärkihakijoiden englannin kielen taito on hyvällä tasolla viran hoidon kannalta. Kärkihakijoista erityisesti Fagernäs kykeni tuomaan prosessin aikana luontevimmin ja vakuuttavimmin esille ajatuksiaan vahvaan toimintaympäristön tuntemukseen pohjautuen, erityisesti kohtaantopalveluiden henkilö- ja työnantaja-asiakkaille tarjottavien palveluiden ja toimintojen johtamisesta ja kehittämisestä.
Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että Carola Fagernäsillä on hakijoista parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä. Hänen valintaansa puoltaa rekrytointiprosessin aikana esiin tuotu vahva näyttö kyvystä johtaa kohtaantopalveluiden tiimiä ammatillisesti, sinnikkäästi ja osallistaen, ja siten vaikuttamaan positiivisesti kohtaantopalvelun tiimille asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Hänellä on lisäksi vahva ja monipuolinen kokemustausta työllisyyden edistämisestä erilaisissa kohderyhmissä. Hänen menestystään tehtävässä tukee kyky luoda uutta vahvaa yhteistyökulttuuria, jonka hän tekee ihmisiä motivoiden. Katsotaan, että Fagernäsin vahva tuntemus työllisyydenhoidon palveluista yhdistettynä hänen vakuuttavaan esiintymiseensä sekä hänen moniulotteinen toiminnan arviointikykynsä luovat edellytykset menestymiseen erilaisissa johtamisen tilanteissa ja siten vaikuttamaan positiivisesti kohtaantopalveluiden tiimin onnistumiseen.
Detta beslut publicerades 13.12.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Susanna Laakkonen, asiantuntija, puhelin: 09 310 33418
Tuomas Järvinen, yksikön johtaja, puhelin: 09 310 35339