Toimivallan siirtäminen, keskushallinto, työllisyyspalveluliikelaitos, toimitusjohtaja, rekisterinpitäjän vastuut ja tehtävät

HEL 2024-016793
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 6 §

Toimivallan siirtäminen rekisterinpitäjän vastuita ja tehtäviä koskevissa asioissa

Direktionen för affärsverket för sysselsättningstjänster

Päätös

Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti, että työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä henkilö päätti 2.1.2025 alkaen:

  • tietosuojaselosteiden laatimisesta
  • rekisterien sisältämien henkilötietojen käsittelystä
  • käyttöoikeuksien myöntämisen periaatteista
  • rekisteröityjen informoinnista
  • tietojen tarkastusoikeuden toteuttamisesta
  • tiedon korjaamisesta
  • muista rekisteröityjen oikeuksien toteuttamisesta
  • tietojen luovuttamisesta
  • rekisterin tietosuojan ja tietoturvan järjestämisestä
  • tietojen arkistoinnista
  • rekisterien vastuu- ja yhteyshenkilöiden nimeämisestä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Tausta

Valtakunnallisen TE24-uudistuksen myötä Helsinki ottaa järjestämisvastuun työvoimapalveluista 1.1.2025 alkaen. Kaupunginvaltuusto päätti 13.3.2024 § 59 perustaa 1.1.2025 alkaen keskushallintoon kuuluvan Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen, jonka tehtävänä on huolehtia julkisten työvoimapalveluiden tuottamisesta, kaupungin työllisyyden edistämisestä, niihin liittyvästä kehittämisestä ja koordinaatiosta sekä työikäisten kotoutumista edistävien palveluiden tuottamisesta.

Toimivalta

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR 679/2016) mukaan rekisterinpitäjä on se, joka määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Hallintosäännön 4 luvun 3 §:n 4 momentin mukaan työllisyyspalveluliikelaitos huolehtii julkisten työvoimapalveluiden tuottamisesta ja kaupungin työllisyyden edistämisestä sekä niihin liittyvästä kehittämisestä ja koordinaatiosta ja työikäisten kotoutumista edistävien palveluiden tuottamisesta. Työllisyyspalveluliikelaitoksen hallintosäännön mukaisiin tehtäviin liittyvien henkilörekisterien rekisterinpitäjä on työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.

Rekisterinpitäjän tehtävät on tarkoituksenmukaista siirtää toimitusjohtajalle tai hänen määräämälleen henkilölle, jotta rekisterinpidon käytännön hoitaminen olisi mahdollisimman sujuvaa.

Stäng

Detta beslut publicerades 07.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Annukka Sorjonen

Mer information fås av

Veera Komulainen, vs. hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 60714

veera.komulainen@hel.fi

Iiro Rosenqvist, juristi, puhelin: 09 31039806

iiro.rosenqvist@hel.fi