Virkasuhteen täyttäminen, lännen aikuissosiaalityö, sosiaaliohjaaja, SOTEPE-01-600-24

HEL 2024-016909
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Oikaisuvaatimus viran täyttämistä koskevaan päätökseen

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätösehdotus

A. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää korjata aikuissosiaalityön päällikön päätöstä 19.12.2024 § 29 siten, että aikaisempaa muotoilua

********** on pisin kokemus viranomaistyöstä, ********** toiseksi pisin ja ********** kolmanneksi pisin."

korjataan muotoon

********** on pisin kokemus viranomaistyöstä, ********** toiseksi pisin ja ********** kolmanneksi pisin."

B. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää muilta osin hylätä ********** oikaisuvaatimuksen aikuissosiaalityön päällikön päätöksestä 19.12.2024 § 29. Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se muilta osin hyväksyä.

Esittelijän perustelut

Taustaa

Aikuissosiaalityön päällikkö ********** on tehnyt 19.12.2024 § 29 päätöksen Lännen aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajan virkavalinnasta (työavain SOTEPE-01-600-24).

Aikuissosiaalityön päällikkö päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella sosionomi (AMK) ********** sosiaaliohjaajan virkaan (vakanssinumero 38978, toimintayksikkö 395620, työpiste 100080) 27.1.2025 lukien 2978,39 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

********** (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on tehnyt 29.12.2024 oikaisuvaatimuksen aikuissosiaalityön päätöksestä 19.12.2024 § 29. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138§:n mukaisessa määräajassa ja oikealla toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perusteiden arviointi

Oikaisuvaatimuksessaan oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii oikaisemaan itseään koskevat virheelliset tiedot aikuissosiaalityön päällikön päätöksen perusteluissa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan virheelliset tiedot koskevat 1) työkokemuksen pituutta viranomaistyössä, 2) kokemusta ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen itsenäisestä päätöksenteosta, 3) sosiaalihuoltolain mukaisena omatyöntekijä toimimista sekä 4) oikaisuvaatimuksentekijän kiinnostusta nuorten aikuisten kanssa työskentelyyn.

Viranomaistyön kokemuksen pituus ja vertailu

Oikaisuvaatimuksen tekijä epäilee, että hänen kaikkea kokemusta viranomaistyöstä (ajalla 13.3.2017-26.8.2022 ja 4.9.2023-30.11.2024) ei olisi laskettu oikein virkakokemukseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä on ilmoittamansa mukaan esittänyt näistä todistuksia työhaastattelun yhteydessä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän todistuksista käy ilmi, että hänellä on pisin kokemus viranomaistyöstä. Kyseessä on asiavirhe, joka on aiheutunut päätöksen valmistelijan virheestä. Päätöksen valmistelijan olisi tullut huomata asia esitetyistä todistuksista.

Toimeentulotuen itsenäinen päätöksenteko

Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo oikaisuvaatimuksessaan tehneensä itsenäisesti täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätöksiä ilman huoltajaa tulleiden jälkihuollossa (ajalla 13.3.17-26.8.22) kaikille omille asiakkailleen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo toimeentulotukihakemuksen käsittelystä olevan maininta myös työtodistuksessa.

Virkavalintapäätöksessä mainitaan, että oikaisuvaatimuksen tekijä oli valmistellut toimeentulotukipäätöksiä, mutta hän ei ole itse tehnyt näitä itsenäisesti.

Toimeentulotukipäätösten tekemisestä kysyttiin haastattelussa kysymällä, ovatko haastateltavat tehneet päätöksiä täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta. Haastattelijoiden näkemyksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä ei haastattelussa selkeästi tuonut esille tehneensä itsenäisesti näitä päätöksiä, vaan yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa.

Myöskään oikaisuvaatimuksen tekijän esittämissä työtodistuksissa ei mainita, että hän olisi tehnyt itsenäisesti täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätöksiä, vaan että hän on käsitellyt toimeentulotukihakemuksia, joka ei kuvaa selkeästi itsenäistä päätöksentekoa.

Tämän seikan osalta ei ole esitetty riittävää näyttöä siitä, että aikuissosiaalityön päällikön päätös olisi päätöksentekohetkellä tiedossa olleiden seikkojen perusteella virheellinen. Näin ollen päätöksen perusteluja ei ole korjattava tältä osin.

Omatyöntekijänä toimiminen

Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo oikaisuvaatimuksessa, että hän on toiminut omatyöntekijänä ja tehnyt itsenäisesti palvelutarpeen arviointeja aiemmassa työssään. Hän kertoo myös, että on haastattelussa maininnut tehneensä itsenäisesti palvelutarpeenarviointeja.

Virkavalintapäätöksessä kerrotaan, että oikaisuvaatimuksen tekijä oli tehnyt palvelutarpeen arviointeja työparina sosiaalityöntekijän kanssa ja toiminut lähityöntekijänä, mutta ei omatyöntekijänä.

Omatyöntekijänä toimimista selvitettiin haastattelussa epäsuorasti kysymällä itsenäisen sosiaalihuoltolain mukaisten päätösten ja palvelutarpeen arviointien tekemisestä, toimeentulotuen päätöksien tekemisestä sekä kysymällä yleisesti viranomaistyön kokemuksesta. Lisäksi haastateltavilla oli mahdollista vapaamuotoisesti kertoa itsestään.

Haastattelijoiden näkemyksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä ei tuonut haastattelussa oma-aloitteisesti esille toimineensa omatyöntekijänä, vaikka tähän tarjottiin mahdollisuuksia. Oikaisuvaatimuksen tekijällä oli mahdollista valmistautua kertomaan omatyöntekijänä toimimisesta työpaikkailmoituksen kautta, koska työpaikkailmoituksessa oli mainittu, että edellytämme aikaisempaa kokemusta nuorten aikuisten kanssa tehtävästä viranomaistyöstä.

Haastattelijoiden näkemyksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä ei myöskään tuonut selkeästi esille, että olisi tehnyt itsenäisesti palvelutarpeen arviointeja, vaan toi esille toimineensa työparina sosiaalityöntekijän kanssa. Myöskään oikaisuvaatimuksen tekijän esittämissä työtodistuksissa ei mainita, että hän olisi tehnyt itsenäisesti palvelutarpeen arviointeja. Näiden perusteella haastattelijat ovat tulkinneet, että kyseessä ei olisi omatyöntekijänä toimiminen, vaan työparina ja/tai lähityöntekijänä toiminen.

Tämän seikan osalta ei ole esitetty riittävää näyttöä siitä, että aikuissosiaalityön päällikön päätös olisi päätöksentekohetkellä tiedossa olleiden seikkojen perusteella virheellinen. Näin ollen päätöksen perusteluja ei ole korjattava tältä osin.

Kiinnostus liittyen nuorten aikuisten kanssa työskentelyyn

Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo oikaisuvaatimuksessa kertoneensa haastattelussa, että on kiinnostunut ja motivoitunut nuorten aikuisten kanssa tehtävästä työstä.

Virkavalintapäätöksessä kerrotaan, että oikaisuvaatimuksen tekijän osaaminen ja ensisijainen kiinnostuksen kohde kuvantui olevan maahanmuuttajatyössä ja toissijaisesti nuorten aikuisten kanssa tehtävässä työssä.

Haastatteluissa kokonaiskäsitys hakijan kiinnostuksesta ja motivaatiosta muodostuu haastattelun useista kysymyksistä ja yleisvaikutelmasta haastattelussa. Näin ollen kiinnostusta ja motivaatiota nuorten aikuisten kanssa tehtävään työhön ei voida paikantaa vain yhteen kysymykseen. Tässä tapauksessa kyseessä on haastattelijoiden kokonaisarviosta oikaisuvaatimuksen tekijän antamista vastauksista ja yleisvaikutelmasta.

Tämän seikan osalta ei ole esitetty riittävää näyttöä siitä, että aikuissosiaalityön päällikön päätös olisi päätöksentekohetkellä tiedossa olleiden seikkojen perusteella virheellinen. Näin ollen päätöksen perusteluja ei ole korjattava tältä osin.

Yhteenveto

Oikaisuvaatimuksessaan oikaisuvaatimuksen tekijä vaati oikaisemaan itseään koskevat virheelliset tiedot aikuissosiaalityön päällikön päätöksen perusteluissa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan virheelliset tiedot koskevat 1) työkokemuksen pituutta viranomaistyössä 2) kokemusta ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen itsenäisestä päätöksenteosta, 3) sosiaalihuoltolain mukaisena omatyöntekijä toimimista sekä 4) oikaisuvaatimuksentekijän kiinnostusta nuorten aikuisten kanssa työskentelyyn.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt seikat eivät anna aihetta edellä mainittujen kohtien 2–4 korjaamiseen, minkä vuoksi oikaisuvaatimus esitetään hylättäväksi näiltä osin. Kohta 1 koskien viranomaistyön kokemuksen pituutta korjataan oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimuksen mukaisesti.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus Nuorten palvelut ja aikuissosiaalityö Lännen aikuissosiaalityö Aikuissosiaalityön päällikkö 19.12.2024 § 29

Päätös

Aikuissosiaalityön päällikkö päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella sosionomi (AMK) ********** sosiaaliohjaajan virkaan (vakanssinumero 38978, toimintayksikkö 395620, työpiste 100080) 27.1.2025 lukien 2978,39 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin. Kylänpäälle ei aseteta koeaikaa, koska hän on ollut vastaavassa tehtävässä yli 6 kuukautta.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Sosiaaliohjaajan virka (vakanssinumero 38978) tulee avoimeksi 27.1.2025 alkaen.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan sosiaaliohjaajan virkaan ottaa aikuissosiaalityön päällikkö.

Nuorten sosiaalityön sosiaaliohjaaja toimii 18–29-vuotiaiden asiakkaiden omatyöntekijänä. Työhön sisältyy sosiaalihuoltolain mukaisten palvelutarpeen arviointien ja suunnitelmien laatiminen, suunnitelmallinen ja tavoitteellinen työskentely asiakkaiden ja heidän verkostojensa kanssa sekä ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen päätösten tekeminen.

Sosiaaliohjaajan viran kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) 8 § mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi AMK).

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Sosiaaliohjaajan hakuilmoituksessa edellytettiin lisäksi aikaisempaa kokemusta nuorten aikuisten kanssa tehtävästä viranomaistyöstä, erinomaisia vuorovaikutustaitoja, pidempiaikaista sitoutumista nuorten aikuisten sosiaalityöhön, asiakaslähtöistä työskentelyorientaatiota, paineensietokykyä ja joustavuutta työssä tapahtuviin muutoksiin. Eduksi luettiin asiakastietojärjestelmä Apotin käytön osaaminen, aktiivinen työn kehittämisorientaatio sekä kiinnostusta sosiaalisen median hyödyntämiseen osana rakenteellista työtä.

Sosiaaliohjaajan virka (vakanssinumero 38978) on ollut julkisesti haettavana 19.11.-3.12.2024 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa sekä TE-palvelujen työpaikkasivustolla.

Videohaastatteluun kutsuttiin hakemuksien ja hakuilmoituksessa edellytettyjen hakukriteereiden perusteella yhteensä 12 hakijaa, joista 10 toimitti vastauksen rekrytointiin. Näistä kahden hakijan vastaukset olivat tehtävänannon vastaisia (liian pitkiä), joten heidät jätettiin huomioimatta videohaastattelussa annetun ohjeistuksen mukaisesti.

Kasvokkaiseen haastatteluun kutsuttiin videohaastatteluiden, hakemusten ja hakuilmoituksessa edellytettyjen hakukriteereiden perusteella ********** ********** Heillä kaikilla oli tehtävään vaadittava kelpoisuus, hakuajan päättymiseen mennessä Valviran ammatinharjoittamislupa sekä aikaisempaa työkokemusta nuorten aikuisten kanssa tehtävästä (sosiaali)ohjauksesta. Haastattelut pidettiin 12.12.2024 lännen aikuissosiaalityön toimipisteessä. Haastattelijoina toimivat johtava sosiaalityöntekijä ********** sekä johtava sosiaalityöntekijä **********

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Diakonia-ammattikorkeakoulu). Hän on valmistunut 20.6.2024. Hänellä on Valviran laillinen oikeus toimia sosionomina. **********

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Laurea ammattikorkeakoulu). Hän on valmistunut 8.6.2024. Hänellä on Valviran laillinen oikeus toimia sosionomina. **********

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Kymenlaakson ammattikorkeakoulu). Hän on valmistunut 18.6.2010. Hänellä on Valviran laillinen oikeus toimia sosionomina. **********

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Metropolia ammattikorkeakoulu). Hän on valmistunut 25.10.2024. Hänellä on Valviran laillinen oikeus toimia sosionomina. **********

********** oli sosiaalialalta pisin työkokemus ja ********** toiseksi pisin työkokemus.

Kolmanneksi pisin työkokemus oli sekä ********** joilla molemmilla oli käytännössä yhtä pitkä työkokemus sosiaalialalta.

Haastatteluissa ja hakemuksessa keskityttiin arvioimaan haastateltujen taitoja, kykyjä ja koeteltua kansalaiskuntoa. Taidoissa ja kyvyissä keskityttiin arvioimaan 1) sosiaaliohjaajan työssä tarvittavia yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, 2) arvioimaan nuorten aikuisten kanssa tehtävän sosiaaliohjauksessa tarvittavia taitoja, 3) kykyä sitoutua pidempiaikaisesti nuorten aikuisten sosiaalityöhön, 4) aikaisempaa kokemusta viranomaistyöstä, 5) asiakaslähtöistä työskentelyorientaatiota sekä 6) paineensietokykyä ja joustavuutta työssä tapahtuviin muutoksiin.

1) Sosiaaliohjaajan työssä yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot korostuvat. Haastatteluiden perusteella ********** ********** yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot kuvantuivat erinomaisina. ********** yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot kuvantuivat hyvinä.

2) Pääosa sosiaaliohjaajan viranomaistyötehtävistä nuorten sosiaalityössä tehdään itsenäisesti, joten oman työn johtamisen ja työn rajaamisen taidot ovat tärkeitä. ********** oman työn johtamisen taidot kuvantuivat erinomaisina ja ********** hyvinä.

2) Sosiaaliohjaajan työssä dokumentointi on tärkeä osa työtä. Kirjaamisen taidoissa haastatteluiden ja hakemuksien perusteella ********** taidot kuvantuivat erinomaisena, ********** hyvinä ja ********** tyydyttävinä. Apotti -asiakastietojärjestelmän käytön osaamista löytyi haastatelluilta vain ********** jonka käyttö kuvantui erinomaisena. Tämä katsotaan ********** eduksi.

3) Sosiaaliohjaajan suunnitelmallinen työskentely edellyttää pitkäaikaista sitoutumista, koska asiakassuhteissa luottamuksen rakentamisessa menee välillä pitkä aika. Sosiaaliohjaajan työ nuorten aikuisten kanssa on sosionomi (AMK) työkentistä yksi laajemmista työtehtävistä, joten sen haltuun edellyttää pitkää perehtymistä työtehtävään.

********** **********

4) Aikaisempaa viranomaistyön työkokemusta aikuissosiaalityöstä oli ********** ********** ei ollut viranomaistyöstä kokemusta. ********** on pisin kokemus viranomaistyöstä, ********** toiseksi pisin ja ********** kolmanneksi pidin. Haastateltavista ********** oli ainoastaan työkokemusta itsenäisestä toimeentulotukipäätösten tekemisestä. ********** oli valmistellut toimeentulotukipäätöksiä. Sosiaalihuoltolain mukaisena omatyöntekijänä toimisesta ja palvelutarpeen arviointien itsenäisestä tekemisestä oli kokemusta ainoastaan ********** ********** oli tehnyt palvelutarpeen arviointeja työparina sosiaalityöntekijän kanssa ja toiminut lähityöntekijänä, mutta ei omatyöntekijänä. ********** on osallistunut työllistymistä edistävissä palveluissa monialaisen palvelutarpeen tekemiseen työparina.

Haastatteluista ********** osoitti erinomaista osaamistaan ja kiinnostustaan nimenomaan viranomaistyötä kohtaan ja erityisesti nuorten aikuisten kanssa tehtävästä aikuissosiaalityötä kohtaan. ********** osaaminen ja ensisijainen kiinnostuksen kohde kuvantui olevan maahanmuuttajatyössä ja toissijaisesti nuorten aikuisten kanssa tehtävässä työssä. ********** työskentelyorientaationa viranomaisrooli ei kuvantunut vahvana hänen haastatteluissaan. ********** osoitti osaamistaan asiakaspalvelutehtävissä. ********** ei ole yhtään kokemusta viranomaistyöstä, joka näkyi hänen haastatteluissaan. ********** **********

5) Kaikkien työskentelyorientaatio kuvantui asiakaslähtöiseksi ja dialogiseksi. Suunnitelmallisen ja tavoitteellisen nuorten sosiaalityön sosiaaliohjauksen eri osa-alueet olivat haastattelun perusteella kaikista parhaiten hallussa ********** toiseksi parhaiten ********** kolmanneksi parhaiten ********** ja neljänneksi **********

6) Sosiaaliohjaajan työ vaatii hyvää paineensietokykyä ja joustavuutta työssä tapahtuviin muutoksiin. Paineensietokyvyiltään ja joustavuudeltaan ********** ja ********** taidot kuvantuivat erinomaisina ja ********** hyvinä.

Kaikkien haastateltujen kansalaiskunto on moitteeton.

Kokonaisuudessaan haastatteluissa ********** menestyi parhaiten ja osoitti erittäin vahvaa osaamistaan vastauksissaan. ********** kiinnostus tehtävää kohtaan kuvantui parhaimpana.

Koulutuksen, työkokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** osoitti sosiaaliohjaajan virassa edellytettäviä erinomaisia vahvuuksia. Hänellä on erinomaiset yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, erinomaiset kyvyt itsenäiseen työskentelyyn, hyvää paineensietokykyä ja työssä tarvittavaa joustavuutta. ********** on siten erinomaiset edellytykset sosiaaliohjaajan viran tehtävien menestykselliseen hoitamiseen lännen nuorten sosiaalityössä.

Lisätiedot

Jarkko Luusua, johtava sosiaalityöntekijä, puhelin: 09 310 41261

jarkko.luusua@hel.fi
Stäng

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Jarkko Luusua, vs. johtava sosiaalityöntekijä, puhelin: 09 310 41261

jarkko.luusua@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 29.12.2024_
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus 29.12.2024_saate_henkilötieto peitetty
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.