Hankinta, Pegasos-järjestelmän vanhojen asiakastietojen arkistointi, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-016967
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Vanhojen asiakastietojen arkistointi Pegasoksesta

Informationsförvaltningsdirektör

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti hankkia Oy Apotti Ab:ltä hankintalain 15 §:n mukaisena sidosyksikköhankintana Pegasos-potilastietojärjestelmän vanhojen sosiaalihuollon asiakastietojen Kanta-arkistointiin liittyvän kehitystyön, testauksen ja tuotantoarkistoinnin.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 111 490 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankintayksikön ei tarvitse kilpailuttaa hankintojaan, mikäli se tekee hankinnan hankintalain (1397/2016) 15 §:ssä tarkoitetulta sidosyksiköltään, vaikka sopimus täyttäisikin hankintalain mukaiset hankintasopimuksen tunnusmerkit. Oy Apotti Ab on Helsingin kaupungin sidosyksikkö.

Helsinki on luopumassa terveydenhuollon Pegasos-potilastietojärjes-telmän (jäljempänä Pegasos) käytöstä.

Pegasoksesta on jo arkistoitu valtaosa hoidollisista potilastiedoista ja hallinnollisten tietojen poiminta ja arkistointi on meneillään. Pegasokseen on tallennettu myös sosiaalihuollon asiakastietoa. Ennen käytön lopettamista Pegasoksen vanhat sosiaalihuollon asiakastiedot tulee arkistoida Kelan Kannan sosiaalihuollon asiakastietovarantoon. Vanhat kotihoidon ja lapsiperheiden kotipalvelun aineistot sekä lapsiperheiden kotipalvelussa ja sosiaaliohjauksessa tehty sosiaalihuollon toteutus, tallennetaan sosiaalihuollon asiakastietovarantoon.

Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaa-li-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

Detta beslut publicerades 14.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tanja Wathén, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 35338

tanja.wathen@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintojohtaja