Hankinta, kestävän kehityksen asiantuntijapalvelut, kaupunginkanslia
Kestävän kehityksen asiantuntijapalvelun hankinta
Päätös
Hankintajohtaja päätti hankkia julkisten hankintojen toteuttamiseen liittyviä kestävän kehityksen asiantuntijapalveluita (VAUHTI-verkoston jäsenyys) Motiva Services Oy:lta (2240720-7) yhdeksi vuodeksi (vuosi 2025).
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 9 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Hankinta toteutettiin suorahankintana eikä siihen sovelleta hankintalakia.
Palvelu hankittiin kilpailuttamatta, sillä vastaavaa kansallista kestävien julkisten hankintojen verkostoa ei ole olemassa, eikä mikään muu taho kehitä ja ylläpidä kestävien hankintojen kansallista kriteeripankkia.
Asian tausta
KEINO-osaamiskeskus (kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus) oli vuodesta 2018 lähtien toiminut konsortio, jonka tehtävänä oli vauhdittaa julkisten hankintojen kestävyystyötä Suomessa ja toimia alustana kestävien julkisten hankintojen kansalliselle yhteistyölle. KEINO tarjosi tukea kaupungeille kestävien hankintojen toteuttamiseen ja johtamiseen muun muassa kestävien hankintojen neuvontapalvelun, kriteeripankin, markkinavuoropuheluiden, kehittäjäryhmien ja akatemioiden avulla. KEINO-osaamiskeskuksen muodostivat Motiva Oy, Suomen ympäristökeskus Syke, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Hansel Oy ja Innovaatiorahoituskeskus Business Finland. Konsortion toimintaa rahoitti vuoteen 2024 asti työ- ja elinkeinoministeriö.
KEINO-osaamiskeskuksen toiminta päättyi vuoden 2024 aikana ministeriön rahoituksen lakattua. Samalla lakkasi suuri osa kansallisesta kestävien hankintojen kehitystyöstä.
KEINO:n rooli kestävien hankintojen kansallisen kehitystyön koordinoijana, fasilitoijana ja asiantuntijana on tunnistettu hankintayksiköissä laajasti. Vaarana on, että kestävien hankintojen kehitystyö hidastuu merkittävästi ulkopuolisen vauhdittavan toimijan puuttuessa.
KEINO-osaamiskeskuksen jättämää kestävien hankintojen asiantuntija- ja koordinaatiovajetta paikkaamaan on nyt kehitetty vastuullisten ja vaikuttavien hankintojen VAUHTI-verkosto. VAUHTI-verkosto on koordinoitu yhteisrahoitteinen verkosto, joka tarjoaa organisaatiokohtaista vastuullisten hankintojen neuvontaa ja sparrausta sekä fasilitoi kehittäjäryhmiä, jotka mahdollistavat vertaisoppimisen ja hankintojen vastuullisuuden kehittämisen niin hankintaorganisaatioiden kesken kuin vuorovaikutuksessa yritysten kanssa.
Perustettavien kehittäjäryhmien teemoista päättävät VAUHTI-verkoston jäsenet, jotta ne palvelevat mahdollisimman hyvin osallistujaorganisaatioiden omia hankintojen kehittämistarpeita. Verkoston jäsenet valitsevat omien intressien mukaan, mihin kehittäjäryhmiin osallistuvat.
VAUHTI-verkoston osana kehitetään myös kestävien hankintojen kriteeripankki.fi -palvelua. Verkoston kehittäjäryhmät voivat esimerkiksi tuottaa uusia hankintakriteereitä palveluun.
Verkosto ja sen palvelut on kohdennettu julkisille hankkijoille ja toimialaliittojen kautta yrityksille.
Verkosto on yhteisrahoitteinen. Sitä rahoittavat palveluita saavat tahot, jotka myös päättävät palveluiden sisällöstä.
Verkostoon on lähdössä mukaan merkittävä osa Suomen suurista kaupungeista. Verkoston työ tukee kansallisen hankintastrategian ja Hankinta-Suomi toimenpideohjelman sekä Helsingin kaupungin oman hankintastrategian ja keskeisten toimenpideohjelmien toteuttamista.
Verkoston koordinoinnista ja palveluiden tuottamisesta vastaa Motiva Services Oy. Palveluita voivat tuottaa myös muut organisaatiot ja/tai kilpailutettavat konsultit tarpeen mukaan. Verkoston toiminta käynnistyy 1.1.2025. Verkoston budjetin käyttöä ohjaa ja seuraa verkoston jäsenorganisaatioiden edustajista valittava ohjausryhmä, joka kokoontuu muutaman kerran vuodessa.
Motiva Oy on valtion kokonaan omistama kestävän kehityksen yritys, joka tarjoaa asiantuntijapalveluja kestävän kehityksen vauhdittamiseksi valtionhallinnolle. Motiva Oy omistaa (100 %) tytäryhtiö Motiva Services Oy:n, joka tarjoaa palveluja ensisijaisesti yrityksille, kunnille sekä alueille. Motiva Services Oy ei ole valtion budjettitalouden alainen organisaatio, vaan toimii projektirahoituksella.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.
Detta beslut publicerades 15.01.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Satu Turula, kategoriapäällikkö, puhelin: 09 310 21710