Hankinta, VIRVE 2-päivityksen antenniurakat, liikenneliikelaitos
Virve 2-verkon antenniurakoiden hankinta
Päätös
Toimitusjohtaja valitsi Virve 2-verkon antenniurakoita koskevan kilpailutuksen voittajaksi
- Osa-alue 1, Keskustan asemat ja ratatunneli: Netel Oy
- Osa-alue 2, Pinta-asemat ja Itäkeskus-Puotila ratatunneli: Netel Oy
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on Virve 2-verkon toteuttamisen edellyttämät antenniurakat liikenneliikelaitoksen (HKL), Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja Länsimetro Oy:n kiinteistöissä.
Johtokunta hyväksyi 14.11.2023, 62 §, Virve 2 -verkon toteuttamisen HKL:n kiinteistöihin -hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta enintään 1.150.000 euroa kustannustasossa syyskuu 2023.
Pelastusviranomaisten Virve 2 -palvelun käyttöönotto vuonna 2025 edellyttää parannuksia HKL:n kantametron metroasemille, Roihupellon metrovarikolle ja Herttoniemen valvomorakennukseen, jotta kiinteistöjen sisätiloissa on ajan tasalla oleva Virve-sisäpeittoverkko.
Hankinta jakautui neljään osa-alueeseen, jotka olivat:
- Osa-alue 1 Keskustan asemat ja ratatunneli
- Osa-alue 2 Pinta-asemat ja Itäkeskus-Puotila ratatunneli
- Osa-alue 3 Länsimetro
- Osa-alue 4 Muut Kaupunkiliikenteen kohteet
Hankinta toteutetaan hankintarenkaana, jossa tilaajina ovat HKL, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Länsimetro Oy.
HKL osallistuu hankintarenkaaseen osa-alueiden 1 ja 2 osalta.
Hankinnassa valitaan jokaiselle osa-alueelle yksi urakoitsija.
Hankintamenettely
Hankinnassa ei sovelleta erityisalojen hankintalakia (1398/2018), koska hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo alittaa kyseisen lain 13 §:n 1 momentin 3) kohdan mukaisen rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon (5.538.000,00 euroa, alv 0 %).
Hankinta toteutettiin lähettämällä tarjouspyyntö kilpailutusjärjestelmän kautta neljälle urakoitsijalle:
- Netel Oy
- Enersense TN Oy
- Eltel Networks Oy
- Voimatel Oy
Tarjouksen sai jättää niin moneen osa-alueeseen kuin tarjoaja halusi. Eli tarjouksen saattoi jättää vain yhteen osa-alueeseen tai kaikkiin neljään.
Tarjoukset tuli jättää 11.12.2024 klo 12:00 mennessä.
Määräaikaan mennessä vastaanotettiin seuraavat tarjoukset
- Osa-alue 1: Netel Oy,
- Osa-alue 2: Enersense TN Oy ja Netel Oy.
- Osa-alue 3: Eltel Networks Oy.
- Osa-alue 4: Eltel Networks Oy, Enersense TN Oy ja Netel Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia hankinnan osa-alueilla 1 ja 2.
Tarjousten vertailu
Hinnan painoarvo oli 100 %. Halvinta hintaa käytettiin kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena, koska laatu oli otettu huomioon jo hankinnan kohteen määrittelyssä ja teknisissä vaatimuksissa, joiden tuli täyttyä tarjotussa ratkaisussa.
Hinnat vertailtiin hintalomakkeella ilmoitettujen yksikköhintatietojen ja niistä muodostetun vertailuhinnan perusteella.
Osa-alue 1
Koska osa-alueessa 1 vastaanotettiin vain yksi tarjous, ei tarjousten vertailua suoritettu ja osa-alueessa 1 antenniurakan toteuttajaksi valitaan Netel Oy.
Osa-alue 2
Vertailutaulukko
Tarjoaja | Vertailuhinta (alv 0 %) | Sija |
Enersense TN Oy | 480.929,00 eur | 2. |
Netel Oy | 422.666,00 eur | 1. |
Osa-alueella 2 antenniurakan toteuttajaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut Netel Oy.
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Johtokunta valtuutti 14.11.2023, 62 §, toimitusjohtajan päättämään "Virve 2 -verkon toteuttaminen HKL:n kiinteistöihin" -hankkeeseen liittyvistä hankinnoista hankkeen enimmäishinnan puitteissa.
Detta beslut publicerades 16.01.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277