Ilmoitusasiat

Ärende 2. / 185 §

Ilmoitusasiat

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi.

Kaupunginkanslia

Voimaan tullut asemakaava: Pasila, Pohjois-Pasila, Keski-Pasila, Eteläinen Postipuisto

Kaupunginvaltuuston 5.4.2023, § 87, hyväksymä asemakaavan muutos on tullut voimaan:

Pasila, Pohjois-Pasila, Keski-Pasila, korttelit 17097–17102 ja katu-, puisto- ja rautatiealueet, muodostuvat uudet korttelit 17135–17142, piirustus nro 12565, Eteläinen Postipuisto, HEL 2014-000497.

11.10.2023 § 238 tehdyllä päätöksellä on kaupunginvaltuuston 5.4.2023 § 87 tekemää asemakaavan muutosta täydennetty Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen maankäyttö- ja rakennuslain 195 §:n perusteella tekemän oikaisukehotuksen johdosta seuraavasti:

Asemakaavakarttaan kortteleihin 17137 (tontit 2 ja 3) ja 17138 (tontit 1 ja 2) on lisätty merkintä osoittamaan ne julkisivut, joihin kohdistuu asemakaavan meluselvityksen perusteella keskiäänitaso ≥ 65 dB, ja merkintään liittyy seuraava määräys: ”Merkinnän osoittamalla välillä kaikkien asuntojen tulee avautua melulta suojassa olevan sisäpihan suuntaan.”

Kaavaselostusta on päivitetty vastaavasti. Kaavan meluselvitys osoittaa, että kortteleiden sisäpihoilla ja niiden suuntaan avautuvilla julkisivuilla alitetaan melutason ohjearvot ulkona.

Helsingissä 4.12.2023

Helsingin hallinto-oikeus (HAO)

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 1.12.2023 nro 6967/2023

Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalvelujen lupa-arkkitehti on päätöksellään 19.12.2019 § 749 myöntänyt Kaarelan Ratsutalli Oy:lle rakennusluvan 33-3194-19-B hevostallin laajennukselle, asuintilojen rakentamiselle ja maalämpökaivon poraamiselle. Rakennusluvan lupaehtona on muun ohella ollut, että tallirakennuksen laajennus on rakennettava kolmen vuoden kuluessa rakennusluvan myöntämisestä vähintään vesikattovaiheeseen. Laajennuksen tulee olla kokonaan valmis ja lopputarkastettu viiden vuoden kuluessa.

1.11.2022 § 721 myönnetyssä lupaehtojen muutosluvassa 33-2664-22-BL rakennusluvan 33-3194-19-B lupaehtoa on muutettu siten, että tallirakennuksen laajennus vesikattovaiheeseen on rakennettava ja oltava valmis 1.6.2023 mennessä. Laajennuksen tulee olla kokonaan valmis ja lopputarkastettu viimeistään 11.1.2025. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on pidentänyt määräaikaa tallirakennuksen rakentamiselle vesikattoon 1.1.2024 saakka ja hylännyt Kaarelan Ratsutalli Oy:n oikaisuvaatimuksen enemmälti. Laajennuksen tulee olla kokonaan valmis ja lopputarkastettu viimeistään 11.1.2025.

Kaarelan Ratsutalli Oy valitti ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä hallinto-oikeuteen.

Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi valituksen todeten muun ohella, että kysymys on vuonna 2019 myönnetyn rakennusluvan tallirakennuksen laajennuksen valmistumista koskevista ehdoista, joista määräaikaa laajennuksen vesikattovaiheeseen saattamiseksi on ennen valituksenalaista päätöstä pidennetty jo kerran aikaisemmin. Näissä oloissa, kun otetaan huomioon, että valittajalle on myönnetty kaikkiaan noin neljä vuotta vesikattovaiheeseen saattamiseksi ja viisi vuotta töiden loppuun saattamiseksi ei valituksessa ja vastaselityksessä esitetyillä koronapandemiaan ja muun muassa sodan aiheuttamiin rakentamiskustannusten nousuun liittyvillä näkökohdilla ole katsottava olevan ratkaisevaa merkitystä asiassa. Hallinto-oikeus katsoi myös, että valittaja ei ole osoittanut hulevesien johtamisen tilanteen kiinteistöllä olevan esteenä tallirakennuksen laajentamiseksi ottaen huomioon, että asuinrakennus on pystytty rakentamaan nykyisessä tilanteessa ja hulevesien johtamisesta on asiassa saadun selvityksen mukaan käyty neuvotteluja jo vuonna 2019. Huomioiden sen, että asiassa saadun selvityksen perusteella rakennuspaikalla sijaitsee asemakaavan vastaisesti tallirakennuksesta erillinen asuinrakennus sekä sen että tallirakennuksen laajennusta ei ole edes aloitettu ja nyt kyseessä olevan lupaehdon tarkoituksen, hallinto-oikeus katsoi, että ympäristö- ja lupajaosto on voinut enemmälti hylätä valittajan vaatimukset tallirakennuksen laajennuksen rakentamisen määräaikojen pidentämisestä. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeus (HAO)

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 8.12.2023 numero 7179/2023

Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalveluiden tarkastusinsinööri on 16.11.2022 tehdyllä loppukatselmuspöytäkirjalla hyväksynyt käyttöön kiinteistöllä 91-43-54-5, Työnjohtajankatu 5, sijaitsevan asuinkerrostalon asuinhuoneistot sekä yleiset tilat pois lukien ensimmäisen kerroksen liiketilat.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 16.3.2023 tekemällään päätöksellä jättänyt Asunto Oy Helsingin Herttoniemen Läkkisepän eräiden osakkeenomistajien oikaisuvaatimuksen loppukatselmuspöytäkirjasta tutkimatta. Oikaisuvaatimuksen tekijät valittivat jaoston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen.

Helsingin hallinto-oikeus on 8.12.2023 antamallaan päätöksellä jättänyt tutkimatta valittajien vaatimuksen siitä, että rakennushankkeeseen ryhtyvä on velvoitettava viimeistään ennen loppukatselmusta toimittamaan asiantuntijan lausunto siitä, että asuntojen huonekorkeudet täyttävät ympäristöministeriön asuin-, majoitus- ja työtiloista antamassa asetuksessa määritetyt edellytykset huonealasta ja huonekorkeudesta. Hallinto-oikeus ei myöskään tutki valittajien vaatimusta siitä, että rakennushankkeeseen ryhtyvä on velvoitettava korjaamaan lausunnossa todetut epäkohdat ja virheet sakon uhalla. Hallinto-oikeuden toimivaltaan ei kuulu valituksessa esitettyjen velvoitteiden asettaminen rakennushankkeeseen ryhtyvälle. Näin ollen vaatimukset on jätettävä tutkimatta.

Hallinto-oikeus on hylännyt valituksen ja valittajien ja Asunto Oy Helsingin Herttoniemen Läkkisepän oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevat vaatimukset.

Hallinto-oikeus toteaa perusteluissaan, että loppukatselmuspöytäkirja, jolla rakennus on hyväksytty käyttöön, on lähtökohtaisesti osa rakennusvalvontaviranomaisen suorittamaa tosiasiallista hallintotoimintaa, johon ei voida hakea muutosta oikaisuvaatimuksin tai valituksin. Kun otetaan huomioon, että nyt kysymyksessä olevassa osittaisessa loppukatselmuspöytäkirjassa ei ole asetettu rakennushankkeeseen kohdistuvia maankäyttö- ja rakennuslain 150 §:n 3 momentissa tarkoitettuja määräyksiä, loppukatselmuspöytäkirjan ei voida katsoa muodostavan tässäkään tapauksessa valituskelpoista päätöstä. Osittaisella loppukatselmuspöytäkirjalla ei ole myöskään muutettu rakennuslupapäätöstä. Pelkästään osittaiseen loppukatselmuspöytäkirjaan
kirjattu tarkastusinsinöörin käsitys siitä, että huonekorkeudet ovat tehdyn ilmoituksen mukaan toleranssien rajoissa, ei ole katsottava tarkoittavan, että rakennuslupaa olisi pöytäkirjalla muutettu. Näin ollen ympäristö- ja lupajaoston on tullut jättää osittaista lopputarkastuspöytäkirjaa koskeva oikaisuvaatimus tutkimatta, ja valitus ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä on siten hylättävä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeus (HAO)

Helsingin hallinto-oikeuden välipäätös 13.12.2023 numero 7358/2023

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 26.10.2023 § 157 tekemällään päätöksellä velvoittanut Pohjoismaiden säätiö sr:n toiminnanharjoittajana ja päiväkotihuoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajana sekä Asunto Oy Ormuspuiston tontin ja tontilla olevien rakennusten omistajana sakon uhalla lopettamaan osoitteessa Soidinkuja 1 sijaitsevalla tontilla 91-38-88-10 olevan asuinkerrostalon 1. kerroksessa sijaitsevan päiväkotihuoneiston käyttämisen säätiön kokoontumistilana 31.1.2024 mennessä.

Pohjoismaiden säätiö sr:lle asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on satatuhatta (100 000) euroa ja lisäerä jokaisen yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu, on kymmenentuhatta (10 000) euroa. Asunto Oy Ormuspuistolle asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kaksikymmentäviisituhatta (25 000) euroa ja lisäerä jokaisen yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu, on kaksituhattaviisisataa (2 500) euroa.

Ympäristö- ja lupajaosto on lisäksi päättänyt, että asetettuja velvoitteita on noudatettava mahdollisesta valituksesta huolimatta.

Velvoitetut ovat valittaneet päätöksestä ja hallinto-oikeus on tulkinnut valittajien vaatineen muun ohella päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä.

Hallinto-oikeus on 13.12.2023 antamallaan päätöksellä hylännyt täytäntöönpanon kieltämistä koskevat vaatimukset, koska täytäntöönpanon kieltämiselle ei ole ilmennyt aihetta.

Hallinto-oikeus antaa päätöksen valitusasioissa myöhemmin erikseen.

Helsingin hallinto-oikeuden välipäätös liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ESAVI)

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 23.11.2023, nro 299/2023, diaarinumero ESAVI/16543/2023

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on päätöksellään muuttanut ja tarkistanut Helen Oy:n Alppilan lämpökeskuksen toimintaa koskevan ympäristöluvan vastaamaan toimialan parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) vaatimuksia. Päätöksen sisältämät muutetut lupamääräykset koskevat laitoksen kattiloiden päästöraja-arvoja sekä päästöjen mittausta. Päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen 2.1.2024 mennessä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ESAVI)

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 28.11.2023, nro 304/2023

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt päätöksen Helen Oy:n Katri Valan maanalaisen lämpöpumppulaitoksen ympäristöluvan lupamääräyksen 6AA mukaisesta suunnitelmasta, joka koskee lämpöpumppulaitoksen toiminnasta lähiympäristön asuinhuoneistoihin leviävän pienitaajuisen runkomelun selvittämistä mittauksin. Päätös edellyttää, että Helen Oy tekee melu- ja värähtelymittauksia sekä Katri Valan puiston asuinrakennuksissa että lämpöpumppulaitoksella meluhaitan ja sen torjunnan selvittämiseksi. Mittaustulokset tulee toimittaa valvontaviranomaisille viimeistään kahden kuukauden kuluttua mittausten tekemisestä. Selvitys torjuntatoimenpiteistä tulee toimittaa puolestaan vuoden 2024 loppuun mennessä.

Ympäristöjohtaja puolsi 26.10.2023 (HEL 2023-011563) antamassaan lausunnossa Helen Oy:n esittämää suunnitelmaa (Laitoksen toiminnasta aiheutuvan runkomelun tarkkailusuunnitelma. Akukon Oy, 210179-08, 23.8.2023).

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ESAVI)

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 29.11.2023, nro 306/2023, diaarinumero ESAVI/21166/2023

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on päätöksellään muuttanut ja tarkistanut Helen Oy:n Vuosaaren lämpökeskuksen toimintaa koskevan ympäristöluvan vastaamaan toimialan parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) vaatimuksia. Päätöksen sisältämät uudet ja muutetut lupamääräykset koskevat polttoaineena käytettävän kevyen polttoöljyn rikkipitoisuutta, laitoksen kattiloiden käyttöaikoja ja päästöjä sekä päästöjen mittausta. Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen 5.1.2024 mennessä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös liitteenä.

Korkein hallinto-oikeus (KHO)

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 30.11.2023, nro 3489/2023

Ympäristöterveysyksikön päällikkö on 6.4.2021 päätöksellään määrännyt Asunto-oy Porintie 9:n hakemuksesta tupakkalain 79 §:n mukaisen tupakointikiellon yhtiön huoneistojen sisätiloihin. Päätös on annettu kaikkien osoitteissa Porintie 9 ja Ulvilantie 17 sijaitsevien huoneistojen haltijoille.

Hallinto-oikeus on 20.6.2022 päätöksellään kumonnut ympäristöterveysyksikön päällikön päätöksen. Perusteluiden mukaan päätöstä määrätä kielto asiassa esitetyn selvityksen perusteella kaikkiin taloyhtiön huoneistoihin pidettiin tupakkalain 79 §:n ja myös hallintolain 6 §:n suhteellisuusperiaatteen vastaisena.

Ympäristöjohtaja pyysi 1.7.2022 lupaa valittaa hallinto-oikeuden päätöksestä. Ympäristöjohtaja vaati valituksessaan ensisijaisesti, että hallinto-oikeuden päätös kumotaan ja ympäristöterveysyksikön päällikön päätös saatetaan voimaan kokonaisuudessaan. Toissijaisesti vaadittiin, että yksikön päällikön päätös pidetään voimassa kahden huoneiston osalta. Toimivalta hakea valituslupaa ja valittaa oli siirretty ympäristöjohtajalle kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksellä 16.6.2022 § 127.

Korkein hallinto-oikeus katsoi asiassa tulleen selvitetyksi, että rakennusten rakenteissa ei ole merkityksellistä eroavaisuutta toisiinsa nähden ja että hakemuksen yhteydessä esitetyn selvityksen perusteella on riittävästi osoitettu, että rakennuksissa sijaitsevien huoneistojen asuintiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi kulkeutua tupakansavua toisen huoneiston asuintiloihin muutoinkin kuin poikkeuksellisesti. Korkein hallinto-oikeus ilmoittaa johtopäätöksenään, että savun kulkeutumista rakennusten asuinhuoneistojen asuintiloihin ei voida ehkäistä kohtuullisina pidettävillä rakenteiden korjaamistoimilla. Esillä olevissa olosuhteissa edellytykset tupakointikiellon määräämiseksi kaikkien yhtiön asuinhuoneistojen asuintiloihin täyttyivät. Helsingin kaupunginympäristöterveysyksikön päällikön on siten tullut määrätä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin.

Korkein hallinto-oikeus kumosi vuosikirjaratkaisussaan hallinto-oikeuden päätöksen ja ympäristöterveysyksikön päällikön päätös on saatettu voimaan.

KHO:n päätös on erillisenä liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

asiakkuusjohtaja
Mari Randell

Mer information fås av

Kristina Gustafsson, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 36658

kristina.t.gustafsson@hel.fi

Bilagor

1. HAO, päätös 1.12.2023 nro 6967_2023
2. HAO, päätös 8.12.2023 nro 7179_2023
3. HAO, välipäätös 13.12.2023 nro 7358_2023
4. ESAVI, päätös 23.11.2023 nro 299_2023
5. ESAVI, päätös 28.11.2023 nro 304_2023
6. ESAVI, päätös 29.11.2023 nro 306_2023
7. KHO, päätös 30.11.2023 nro 3489_2023

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.