Poistumisturvallisuuden arviointi /Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala, Hämeentien ryhmäkoti, Hämeentie 109 b 32

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2014-007965
Ärendet har nyare handläggningar
§ 43
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi /Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala, Hämeentien ryhmäkoti, Hämeentie 109 b 32

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin kaupungin kohdetta Hämeentien ryhmäkoti osoitteessa Hämeentie 109 B 32, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 15.9.2016
- määräaikainen palotarkastus 3.10.2017

Hämeentien ryhmäkoti on Helsingin kaupungin ylläpitämä ryhmäkoti, joka tarjoaa ympärivuorokautista autettua asumispalvelua 16 kehitysvammaiselle henkilölle, sekä tukiasumista viidelle (5) kehitysvammaiselle henkilölle.

Ryhmäkodissa asukkaiden toimintakyky vaihtelee ohjattavasta täysin avustettaviin:
- ohjattavia, 5
- autettavia, 8
- täysin autettavia 3

Ryhmäkoti sijaitsee seitsemän (7) kerroksisen rakennuksen toisessa kerroksessa. Tukiasunnot sijaitsevat rakennuksen muissa kerroksissa. Ryhmäkodin molemmista palo-osastoista on kaksi (2) ulos johtavaa poistumisreittiä sekä yksi (1) poistumisreitti toiseen palo-osastoon.

Ryhmäkoti on jaettu kahteen eri palo-osastoon. Asuinhuoneet ovat osastoa osiin jakavia, palonkestoltaan vähintäänkin EI 15 rakennusosin. Asukasmäärä on jakaantunut tasaisesti molempien palo-osastojen kesken.

Ryhmäkoti on varustettu automaattisella paloilmoitimella sekä tavanomaisella alkusammutuskalustolla. Automaattisen paloilmoittimen lisäksi ryhmäkodin asuinhuoneet ovat varustettu erillisillä palovaroittimilla.

Palohälytystilanteita varten on olemassa toimintaohjeet. Toimintaohjeita on tehty kaksi (2) eri versiota: yövuorolle sekä muille vuoroille omansa. Toimintaohjeet ovat selkeät sekä riittävän yksityiskohtaiset huomioiden henkilökunnan määrä suhteessa yhden palo-osaston asukasmäärään.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on riittävä. Arvio perustuu:
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
- asukashuoneiden osastoa osiin jakaviin rakenteisiin
- henkilökunnan toimintaohjeisiin palohälytystilanteissa

Palon ollessa asuinhuoneessa henkilökunnan on todennäköisesti mahdollista pelastaa kyseisen huoneen asukas/asukkaat riittävän nopeasti. Palon ollessa yleisissä tiloissa henkilökunnan on mahdollista paikantaa palo nopeasti ja yrittää alkusammutusta. Mikäli paloa ei saada alkusammutuksella sammutettua, arvioidaan asuinhuonekohtaisen palo-osastoinnin antavan riittävästi aikaa pelastuslaitoksen toimenpitein tapahtuvalle pelastamiselle osaston muista asunnoissa.

Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Detta beslut publicerades 17.11.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Sami Loukkaanhuhta, palotarkastaja, puhelin: 09 31030726

sami.loukkaanhuhta@hel.fi

Beslutsfattare

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 5 k.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.