Poistumisturvallisuuden arviointi / Hoiva Sofia Oy, Palvelukoti Sofia, Kuvernöörintie 14 Helsinki

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2014-008594
Ärendet har nyare handläggningar
§ 50
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Hoiva Sofia Oy, Palvelukoti Sofia, Kuvernöörintie 14 Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Hoiva Sofia Oy:n kohdetta Palvelukoti Sofia, osoitteessa Kuvernöörintie 14, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 27.6.2025 ja 27.2.2018
- määräaikainen palotarkastus ja neuvottelu 8.2.2017
- palotarkastuksen jälkivalvontakäynti 10.4.2017
- dokumenttijälkivalvonta 22.8.2018.

Palvelukoti Sofia on vanhusten palvelutalo, joka toimii vuonna 2002 hoitolaitoskäyttöön valmistuneessa rakennuksessa Helsingin Laajasalossa.

Rakennuksessa on kolme maanpäällistä kerrosta ja yhteensä 32 asuinhuoneistoa kahdessa kerroksessa. Lisäksi rakennuksessa on dementiaa sairastavien vanhusten ryhmäkoti, jossa on yhteensä 14 (neljätoista) asukasta.

Palvelukoti Sofiassa on yhteensä 48 (neljäkymmentäkahdeksan) asukaspaikkaa. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan asukkaista 28 (kaksikymmentäkahdeksan) tarvitsee eriasteista apua päivittäisissä toimissaan. Poistumistilanteessa avustettavia tai täysin avustettavia asukkaita on yhteensä 18 (kahdeksantoista).

Henkilökuntaa on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina. Henkilökunnalle on järjestetty säännöllisesti paloturvallisuuskoulutusta ja kohteen pelastussuunnitelma sisältää konkreettiset ohjeet vaara- ja onnettomuustilanteiden varalle. Lisäksi toiminnanharjoittaja järjestää kiinteistössä säännöllisesti henkilökunnan turvallisuusajattelua edistäviä turvakävelyitä.

Rakennuksen paloluokka on P1. Asuinhuoneistoissa on osiin jako EI30/EI15. Paloteknisesti koko kiinteistö on suojattu automaattisella paloilmoittimella johon on liitetty myös osastoivien ovien automatiikka. Kaikissa huoneistoissa on kantaäänihälyttimet. Paloilmoittimen näyttölaitteet sijaitsevat rakennuksen sisäänkäynnillä sekä ryhmäkodin henkilökuntatilassa, joista jälkimmäisessä on henkilökuntaa paikalla kaikkina vuorokauden aikoina.

Alkusammutuskalustona ovat käsisammuttimet, sammutuspeitteet sekä pikapalopostit kussakin kerroksessa.

Rakennuksessa on kolme osastoitua porrashuonetta, joiden kautta poistuminen tapahtuu. Ryhmäkodin tiloista pääsee poistumaan porrashuoneeseen sekä yhteisistä oleskelutiloista suoraan ulos.
Avustajaa tarvitsevilla asukkailla on toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan vuoteissaan pelastuspatjat tai –lakanat.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- asuinhuonekohtaiseen palo-osastointiin
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Palon ollessa asuinhuoneessa henkilökunnan on todennäköisesti mahdollista pelastaa kyseisen huoneen asukas/asukkaat riittävän nopeasti. Palon ollessa yleisissä tiloissa henkilökunnan on mahdollista paikantaa palo nopeasti ja yrittää alkusammutusta. Mikäli paloa ei saada alkusammutuksella sammutettua, arvioidaan asuinhuonekohtaisen palo-osastoinnin antavan riittävästi aikaa pelastuslaitoksen toimenpitein tapahtuvalle pelastamiselle osaston muista asunnoista.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §

Detta beslut publicerades 13.09.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastusjohtaja