Teknisk detaljplan och detaljplaneändring för Jokerbanan (nr 12400)

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2015-002627
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 55 §

Teknisk detaljplan och detaljplaneändring för Jokerbanan (nr 12400)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna detaljplan och detaljplaneändring för gatuområden i 36 stadsdelen (Vik), gatuområden i 45 stadsdelen (Botby), tomten 2 i kvarteret 29007 och parkområde, tomten 12 i kvarteret 29104 och tomten 2 i kvarteret 29154 och gatu- och parkområden i 29 stadsdelen (Haga), gatu- och skyddsgrönområden och område för närrekreation i 36 stadsdelen (Vik), skyddsgrönområde i 43 stadsdelen (Hertonäs), tomterna 3 och 4 i kvarteret 45060, tomten 1 i kvarteret 45180, tomten 20 och en del av tomten 15 i kvarteret 45196, en del av tomten 3 i kvarteret 45197, tomterna 6 och 15 i kvarteret 45200 och gatu-, park- och järnvägsområden och område för närrekreation i 45 stadsdelen (Botby) enligt ritning nr 12400, daterad 14.6.2016 och ändrad 29.11.2016, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Områdena för detaljplanen och detaljplaneändringen ligger längs med Jokerbanans linje i Haga, Vik, Kvarnbäcken och Botby i Helsingfors.

Jokerbanan är en snabbspårvägsförbindelse från Östra centrum i Helsingfors via Åggelby och Sockenbacka till Kägeludden i Esbo. Förbindelsen ersätter stombusslinjen 550 som inte har tillräcklig kapacitet för att svara mot efterfrågan. De tekniska detaljplanerna och detaljplaneändringarna för Jokerbanan gäller utvidgning av gatuområden till parkområden eller tomter enligt snabbspårvägens krav. Gatuområden utvidgas på 12 ställen längs med Jokerbanan: i Haga, Vik, Hertonäs, Kvarnbäcken och Botby.

Syftet med Jokerbanan är att främja hållbara trafikformer, öka passagerarkapaciteten och servicenivån i den tvärgående kollektivtrafiken och främja kompletteringsbyggande. Meningen med de tekniska ändringarna i detaljplanen för Jokerbanan är att göra det möjligt att bygga Jokerbanan.

För Jokerbanan har det planerats två depåer, varav huvuddepån placeras på den nuvarande bussdepåns område invid metrodepån i Kasåkern och sidodepån i Bredvik. Depåtomten i Kasberget ingår i de tekniska detaljplanerna för Jokerbanan. Utöver de tekniska detaljplanerna förutsätter byggandet av Jokerbanan även detaljplaneändringar i Sockenbacka, Månsas och Åggelby, men dessa avsnitt ingår i separata detaljplaner.

I följande områden ändras parkområde eller närrekreationsområde (P, VL) i stadens ägo till gatuområde: vid Vichtisvägens rondell i Haga (nr 1 på kartan), vid Eliel Saarinens vägs korsning med Loja Saarinens stig (nr 2), vid Eliel Saarinens vägs korsning med Aino Acktés väg (nr 3) och vid Filarvägen i Botby (nr 8). Helsingfors stad äger marken i dessa områden.

Följande tomter ändras delvis till gatuområde: en skoltomt (YO/s, nr 2) vid Eliel Saarinens vägs korsning med Loja Saarinens stig, en industritomt (T, nr 9) vid Filarvägens korsning med Holkvägen och en radhustomt (AR, nr 10) vid Filarvägens korsning med Depåvägen, en depåtomt (ET, nr 11) vid Depåvägens korsning med Hjulkvarnsvägen, tomten för Tenniskeskus (YU, nr 12) vid Depåvägen och en radhustomt (AR, nr 12) vid Raseborgsvägen. Alla dessa tomter är i stadens ägo och en del av tomterna har utarrenderats. Vid Eliel Saarinens vägs och Klubbekrigarvägens korsning ändras en kontorshustomt (KT, nr 4) i privat ägo delvis till gatuområde.

Vid Viksvägen och Filarvägen planläggs områden som tidigare saknat detaljplan till gatuområde. Av dessa är detaljplaneområdet (nr 6) vid Viksvägens och Rönnbackavägens korsning i Senatfastigheters och Helsingfors universitets ägo. I övrigt är marken (nr 7 och 8) i stadens ägo. På bron över Lahtisleden utvidgas området för den planskilda anslutningen (nr 5) i landsvägsområdet (LT).

Stäng

Detaljplanelösningen följer de riksomfattande målen för områdesanvändningen, generalplanen med rättsverkningar och delgeneralplanen för östra delen av Norra Haga. Detaljplaneändringen bidrar dessutom till att stadens strategiska mål uppnås. Detaljplanelösningen stämmer också överens med målen för den nya generalplanen, godkänd 26.10.2016 av stadsfullmäktige.

För området gäller flera detaljplaner i vilka området anges som bostads-, service- eller arbetsplatstomter och som park-, närrekreations- eller trafikområde. De gällande detaljplanerna beskrivs enligt tema i punkten "Asemakaavan kuvaus" i detaljplanebeskrivningen (bilaga 5).

Kostnaderna för byggandet av Jokerbanan uppgår till 275 miljoner euro (MAKU-index 110,6, april 2015) enligt projektplanen för banan. Kostnadskalkylen omfattar såväl byggandet av infrastrukturen för spårvägen och de ändringar som spårvägen förutsätter i gatumiljön. Helsingfors stads andel av byggkostnaderna beräknas uppgå till 178,5 miljoner euro. En förutsättning för projektet är att det får en andel på 30 % som stöd av staten. Helsingfors stads betalningsandel blir då 125 miljoner euro.

Planeringsfaser och växelverkan

Detaljplanen har utarbetats på initiativ av staden.

Deltagandet och växelverkan har ordnats i enlighet med programmet för deltagande och bedömning. De frågor som myndigheterna tog upp i sina ställningstaganden om planen har beaktats i planläggningen så att gemensamma förhandlingar för verken och förvaltningarna har ordnats under planläggningen. De frågor som kom fram beaktades i den fortsatta planeringen.

Det kom in sex skrivelser med åsikter om programmet för deltagande och bedömning. Dessutom har muntliga åsikter framförts vid diskussionsmötet och per telefon. Åsikterna gällde den fortsatta planeringen och verkställandet av projektplanen för Jokerbanan. Man önskade att den befintliga bron som går över Lahtisleden utnyttjas i stället för att bygga en ny bro. Vibrationen från trafiken och dess inverkan på de gamla rörledningarna i bostadsradhusen vid Depåvägens och Raseborgsvägens korsning och minskningen av gården väckte oro. Åsikterna har beaktats i planläggningen så att ett ersättande markområde på närrekreationsområdets sida har anvisats för radhustomten 3 vid Depåvägens och Raseborgsvägens korsning, där gatuområdet utvidgas vid korsningen.

Programmet för deltagande och bedömning för de tekniska detaljplanerna för Jokerbanan uppdaterades 15.4.2016. Områdesgränserna ändrades med anledning av preciseringarna i planeringen. Ändringarna var små och ett hörandebrev skickades till intressenterna. Sju åsikter kom in om den uppdaterade planen. Jokerbanan tillstyrktes i åsikterna. Man önskade att en utredning ska göras om el- och ledbussar. I fråga om gatuområdet i norra delen av Filarvägen oroade man sig över isräfflans öde och trafikarrangemangens inverkan på trafiken på Mjölnarvägen. Infarterna till Depåvägen och ändringarna på tomterna vid Depåvägens och Raseborgsvägens korsning väckte oro. Åsikterna har beaktats i planläggningen så att möjligheterna att gå omkring isräfflan söder om Filarvägen har granskats. Om ändringarna på tomten 12 för kontorsbyggnader vid korsningen av Eliel Saarinens väg och Klubbekrigarvägen har det ordnats ett möte med ägaren. Om tomtändringarna vid Depåvägens och Raseborgsvägens korsning har det förhandlats med husbolaget.

Planförslaget hölls offentligt framlagt 2.9–3.10.2016, och utlåtanden och en anmärkning gavs om detta.

Anmärkning

Anmärkningen gällde depån i Kasåkern. I anmärkningen framförde man oro över depåns inverkan på bostadsområdet Trä-Kvarnbäcken och föreslog landskapsplanering för norra delen av depåområdet och att området ska betecknas i detaljplanen.

Utlåtanden

Gasum Oy, Helen Elnät Ab, Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT), Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM), museiverket, Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen), bostadsproduktionsbyrån (ATT), stadsmuseet, fastighetskontoret, utbildningsverket, räddningsnämnden, nämnden för allmänna arbeten och miljönämnden har gett utlåtanden om detaljplaneförslaget.

I NTM-centralens utlåtande togs det upp att samarbete med NTM-centralen är nödvändigt i planeringen av Lahtisledens bro och det ansågs dessutom att när fordonstrafiken kommer närmare boende eller arbetsplatser med anledning av spårvägslinjeändringen ska nödvändiga föreskrifter om bekämpning av buller, vibration, stombuller och försämring av luftkvaliteten och andra skadliga effekter utfärdas.

Gasum Oy vill påpeka att rörsystemet för naturgas och elektriskt ledande konstruktioner kan ha skadliga effekter sinsemellan och spårvägens elektriska konstruktioner ska planeras med tanke på detta. Dessutom inverkar flyttningen av naturgasrören på Ståthållarvägen och Birgittavägen på detaljplaneområdet vid Klubbekrigarvägen.

Helen Elnät Ab:s utlåtande gällde planeringen av en 110 kV kraftledning och Jokerbanans korsningsställen, samarbetet i planeringen av specialfrågor i överföring av el, tiden reserverad för ledningsändringar och kostnaderna för projektet Jokerbanan.

Utlåtandet från Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) gällde samarbetets kontinuitet i den kommande planeringen och planeringen av Jokerbanans linje som helhet. HRT påpekar att man ska följa dimensioneringarna för Jokerbanans trafikplanering i gatuplaneringen i stället för dimensioneringarna i typbilderna.

Utlåtandet från Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) gällde beaktandet av vattenförsörjningen i planeringen och kostnaderna.

På basis av samarbetsavtalet mellan Museiverket och Helsingfors stadsmuseum ger Helsingfors stadsmuseum utlåtande i saken. Stadsmuseet fäster uppmärksamhet vid en grotta från första världskrigets tid som ligger utanför Filarvägens detaljplaneområde och som är skyddad med stöd av lagen om fornminnen och vid att vägen till grottan ska bibehållas.

Bostadsproduktionsbyråns utlåtande gällde lyftplatserna för räddningsfordon, placeringen av rälslinjerna och beaktandet av tidtabellen för byggprojektet på tomten 29014/3.

Fastighetskontorets utlåtande gällde markförvärv som ska undvikas i planeringen av Jokerbanan som utgångspunkt.

Utbildningsverkets utlåtande gällde användningen av tomten 29007/2, bullret och möjligheterna för barn att tryggt röra sig i närheten av skolan.

Utlåtandet från nämnden för allmänna arbeten gällde områdesreserveringarna för infrastruktur, gångtrafik, cykeltrafik, service och underhåll i gatuområdet, dagvatten, groddjur och kräldjur, Viksvägens ekologiska korridor, Filarvägens grönförbindelse och Metso-områden och planeringen av tillgängliga hållplatsmiljöer.

Miljönämndens utlåtande gällde bevarandet av isräfflan i området för detaljplaneändring vid Filarvägen och beaktandet av bullret från byggarbetena på Viksvägen under fåglarnas häckningstid i Natura-området.

Räddningsnämnden tillstyrker förslaget till detaljplaneändring. I de övriga utlåtandena fanns det ingenting att påpeka. Trafikverket och Helen Ab meddelade dessutom att de inte har någonting att yttra.

Utlåtandena framgår i sin helhet av beslutshistorien, och referat av dessa och genmälena ingår i rapporten om växelverkan (bilaga 6).

Ändringar i förslaget till detaljplan och detaljplaneändring

Det som ingår i anmärkningen och utlåtandena har beaktats i ändamålsenliga delar med hänsyn till detaljplanemålen. I förslaget till detaljplan har det gjorts ändringar som framgår i detalj av detaljplanebeskrivningens sista kapitel.

Ändringarna är inte väsentliga, och förslaget behöver därför inte läggas fram på nytt.

Beslutsförslaget stämmer överens med stadsplaneringsnämndens justerade framställning.

Stäng

Stadsfullmäktige 18.01.2017 § 15

Beslut

På förslag av ordföranden beslutade stadsfullmäktige bordlägga ärendet.

Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 31036024

hannu.hyttinen@hel.fi

Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi

Kaupunginhallitus 09.01.2017 § 10

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 36. kaupunginosan (Viikki) katualueiden, 45. kaupunginosan (Vartiokylä) katualueiden, 29. kaupunginosan (Haaga) korttelin 29007 tontin 2 sekä puistoalueen, korttelin 29104 tontin 12, korttelin 29154 tontin 2 sekä katu- ja puistoalueiden, 36. kaupunginosan (Viikki) katu-, suojaviher- ja lähivirkistysalueiden, 43. kaupunginosan (Herttoniemi) suojaviheralueen, 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45060 tonttien 3 ja 4, korttelin 45180 tontin 1, korttelin 45196 tontin 20 ja osan tontista 15, korttelin 45197 osan tontista 3, korttelin 45200 tonttien 6 ja 15 sekä katu-, puisto-, rautatie- ja lähivirkistysalueiden asemakaavan ja asemakaavan muutoksen 14.6.2016 päivätyn ja 29.11.2016 muutetun piirustuksen numero 12400 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 31036024

hannu.hyttinen@hel.fi

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi

Kaupunkisuunnittelulautakunta 29.11.2016 § 419

Esitys

Kaupunkisuunnittelulautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 14.6.2016 päivätyn ja 29.11.2016 muutetun asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12400 hyväksymistä. Asemakaava koskee 36. kaupunginosan (Viikki) katualueita ja 45. kaupunginosan (Vartiokylä) katualueita ja asemakaavan muutos koskee 29. kaupunginosan (Haaga) korttelin 29007 tonttia 2 sekä puistoaluetta, korttelin 29104 tonttia 12, korttelin 29154 tonttia 2 sekä katu- ja puistoalueita, 36. kaupunginosan (Viikki) katu-, suojaviher- ja lähivirkistysalueita, 43. kaupunginosan (Herttoniemi) suojaviheraluetta, 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45060 tontteja 3 ja 4, korttelin 45180 tonttia 1, korttelin 45196 tonttia 20 ja osaa tontista 15, korttelin 45197 osaa tontista 3, korttelin 45200 tontteja 6 ja 15 sekä katu-, puisto-, rautatie- ja lähivirkistysalueita.

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet saatuihin lausuntoihin ja muistutukseen. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkisuunnitteluviraston info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä kaupunkisuunnitteluviraston internet-sivuilla kohdassa Päätöksenteko
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.

14.06.2016 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijä
vs. asemakaavapäällikkö
Annukka Lindroos
Lisätiedot

Pia Sjöroos, projektipäällikkö, maankäyttö, puhelin: 310 37281

pia.sjoroos@hel.fi

Jenni Aalto, suunnittelija, maankäyttö, puhelin: 310 37225

jenni.aalto@hel.fi

Lauri Kangas, projektipäällikkö, liikenne, puhelin: 310 37455

lauri.kangas@hel.fi

Opetusvirasto Opetustoimen johtaja 19.10.2016

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä – Raide-Jokeria. Helsingin seudun ensimmäinen pikaraitiotie korvaisi runkolinjan 550 eli niin sanotun Bussi-Jokerin. Bussien kapasiteetti ei riitä kasvavien matkustajamäärien kuljettamiseen tulevaisuudessa. Raide-Jokerin hankesuunnitelma valmistui alkuvuodesta 2016. Raide-Jokerin tekniset asemakaavamuutokset ovat pääosin katualueiden laajennuksia. Niiden tarkoituksena on mahdollistaa hankkeen jatkosuunnittelu ja toteutus. 29 kaupunginosa (Haaga) korttelin 29007 tonttia 2 kortteli, säilytetään (YO/s) merkintä. Kortteli 29007 tontti 2 kaavoitetaan uudestaan samalla merkinnällä (YO/s) uuden katualuemuutoksista johtuvan tontin rajan vuoksi mutta nykyiseen asemakaavaan ei tehdä muita muutoksia. Eliel Saarisen tiellä, Vihdintien ja Isonnevankujan välillä, raitiotie sijoittuu kadun keskelle ajokaistojen väliin. Kadun molemmin puolin ovat kaksisuuntaiset pyörätiet ja jalkakäytävät. Katualuetta on tarkoitus laajentaa koulutontin puolelle nurmialueelle noin puolitoista metriä, 38 metrin matkalta.

Opetusvirasto katsoo että Raide-Jokerin aiheuttamat uudet katujärjestelyt koulutontilla Eliel Saarisen tien ja Loja Saarisen polun risteyksen kohdalla eivät vaikuta tilallisesti koulutontin käyttöön mutta ne eivät saa häiritä koulun toimintaa aiheuttamalla meluhaittaa. On myös huolehdittava lasten turvallisesta liikkumisesta koulun läheisyydessä.

Lisätiedot

Mia Kuokkanen, johtava arkkitehti, puhelin: 310 86291

mia.kuokkanen@hel.fi

Pelastuslautakunta 06.09.2016 § 91

Esitys

Pelastuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Raide-Jokerin teknisestä asemakaavasta ja asemakaavojen muutoksista (nro 12400):

Pelastuslautakunta puoltaa asemakaavan muutosehdotuksen hyväksymistä.

Asemakaavan muutosehdotuksessa on huomioitu riittävällä tavalla paloturvallisuuteen liittyvät asiat.

Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Lisätiedot

Juha Rintala, vanhempi palotarkastaja, puhelin: 310 31235

juha.rintala@hel.fi

Asuntotuotantotoimisto 6.9.2016

Raide-Jokeri parantaa toteutuessaan joukkoliikenteen poikittaisliikenteen kapasiteettiä ja palvelutasoa edistäen siten täydennysrakentamista ja kaupunkirakenteen tiivistymistä. Suunnittelussa tulee huolehtia siitä, että Raide-Jokerin linja ja sen tekniset ratkaisut eivät estä pelastusajoneuvojen nostopaikkojen sijoittamista katualueelle. Muuten rajoitetaan merkittävästi asuinrakennusten suunnittelua ja asuntojen suunnattavuutta hyviin ilmansuuntiin. Mahdollisuus sijoittaa pelastustie kadulle säästää pihatilaa asukkaiden oleskelulle ja viheralueeksi. Raide-Jokerin kiskolinjan ei tulisi sijaita ajoneuvokadun ja asuintontin välissä.

Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa ollut kiertoliittymä asuintontin 29014/3 kohdalla on korvattu kaavassa T-risteyksellä, ratkaisu on tontin kohdalta positiivinen. Asuintontin suunnittelu on käynnissä ja sitä tehdään nykyisten tontinrajojen puitteissa. Jatkosuunnittelussa tulee huomioida, että katualue ei syö alaa tontilta. Mikäli tontin rajat muuttuisivat, aiheuttaisi se aikataulullisen riskin tontin rakennusprojektille.

Lisätiedot

Seidi Kivisyrjä, hankesuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 32331

seidi.kivisyrja@att.hel.fi

Kiinteistövirasto 1.9.2016

Raidejokeri lisää oman vaikutusalueensa täydennysrakennuspotentiaalia ja vetovoimaa. Raidejokerin suunnittelussa on lähtökohtaisesti pyrittävä pysymään nykyisen katualueen sisällä, koska kaava-alueen laajentaminen olemassa oleville tonteille aiheuttaa maanhankintaan ja tontinluovutukseen liittyviä koko hankkeen kannalta merkittäviä aikatauluriskejä ja myös kustannuksia.

Lisätiedot

Valtteri Halla, maankäyttöinsinööri, puhelin: 09 310 76184

valtteri.halla@hel.fi

Yleisten töiden lautakunta 23.08.2016 § 338

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunkisuunnitteluvirastolle seuraavan lausunnon:

Teknisessä asemakaavassa ja asemakaavan muutoksissa tulee varata riittävästi tilaa kaikille pikaraitiotien edellyttämille teknisille järjestelmille. Lisäksi tulee varmistaa, että Raide-Jokerin edellyttämät muutokset katuihin, jalankulun ja pyöräilyn reitteihin sekä maanalaiseen infraan mahtuvat muutosalueille. Lopputilanteessa katuympäristössä tarvitaan tilaa, jotta väylien ja reittien kunnossapito on mahdollista ympäri vuoden.

Hulevesien hallinnan ja hulevesijärjestelmien muutostöiden lähtökohtana tulisi olla avo-ojajärjestelmien säilyttäminen siirtotöiden yhteydessä. Viikinojan ekologisen tilan parantaminen tulee olla alueen muutostöiden suunnittelun lähtökohtana. Vesiympäristön hallinta on tärkeää myös Viikintien eteläpuolisten peltojen tärkeän matelija- ja sammakkoeläinkohteen säilymisen turvaamiseksi. Yksi alueelta tavatuista lajeista on viitasammakko.

Viikki-Kivikko-vihersormi Viikintien itäosassa on tärkeä osa alueen ekosysteemipalveluja. Viikintien varrella vanha ratapenkan pensainen ja puustoinen ympäristö mahdollistaa osaltaan viherverkoston kyteytymisen ja toimii ekologisena käytävänä. Kaavamuutostyön ja jatkosuunnittelun yhteydessä tulee varmistaa, että nämä yhteydet löytyvät alueelta jatkossakin. Eläinlajien liikkuminen viheralueelta toiselle edellyttää avointen aleuiden välistä löytyviä puustoisempia ja metsäisempiä saarekkeita ja reittejä. Näin Viikin alue säilyy jatkossakin ekologisena siirtymä- ja elinympäristönä eri lajeille.

Viilarintien ympäristö on tunnistettu yleiskaava 2050 aineiston kaupunkiluonto kartassa kehitettäväksi viheryhteydeksi. Viilarintien eteläpuoli on osittain Metso-aluetta.

Suunnitelmaselostukseen on kirjattu, että pysäkkiympäristöjen osalta pyritään täyttämään esteettömyyden perustason vaatimukset. Uuden liikennejärjestelmän suunnittelun lähtökohtana tulee kuitenkin olla kaikkien käyttäjien huomioiminen ja pysäkkien suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden erikoistason mukaiset suunnitteluratkaisut.

Esittelijä
kaupunginarkkitehti
Jukka Kauto
Lisätiedot

Anni Tirri, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38335

anni.tirri@hel.fi

Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri , puhelin: 310 38237

olli.haanpera@hel.fi

Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857

jere.saarikko@hel.fi

Heikki Takainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38448

heikki.takainen@hel.fi

Nina Mouhu, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39838

nina.mouhu@hel.fi

Silja Hurskainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939

silja.hurskainen@hel.fi

Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 15.8.2016

Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt kaupunginmuseon lausuntoa Viikin (36.ko) ja Vartiokylän (45.ko), Raide-Jokerin teknisistä asemakaavoista ja asemakaavan muutoksista nro 12400. Kaupunginmuseo lausuu asiasta kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta.

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä – Raide-Jokeria, joka on suunniteltu kulkemaan pääosin omalla väylällä erillään muusta liikenteestä. Tekniset asemakaavat ja asemakaavanmuutokset ovat pikaraitiotien vaatimia katualueiden laajennuksia puistoalueille tai tonteille. Asemakaava- ja asemakaavan muutosalueet sijaitsevat Raide-Jokerin linjan varrella Helsingissä Haagassa, Viikissä, Myllypurossa ja Vartiokylässä. Kaavat koskevat 12 pientä ja isoa aluetta. Näiden kohdalla ei sijaitse kiinteitä muinaisjäännöksiä, joten niiden osalta ei ole mitään estettä teknisille asemakaavoille ja asemakaavamuutoksille. Kaavamuutosalueen 8 (Viilarintie pohjoisosa) eteläpäässä Viilarintien ja Kauppamyllyntien risteyksen pohjoispuolella on välittömästi kaava-alueen ulkopuolella 1. maailmansodan aikainen muinaismuistolain perusteella suojellut luola (Tukikohta VI:13) ja sinne johtava lyhyt tie. Tien säilyminen tulee ottaa huomioon suunnittelussa katualuetta laajennettaessa tähän suuntaan.

Kaupunginmuseolla ei ole muuta huomautettava teknisistä asemakaavoista ja asemakaavamuutoksista.

Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 27.5.2015

Lisätiedot

Markku Heikkinen, tutkija, puhelin: +358 9 310 71552

markku.heikkinen@hel.fi

Ympäristölautakunta 09.08.2016 § 259

Lausunto

Ympäristölautakunta antoi seuraavan lausunnon.

Raide-Jokeri parantaa toteutuessaan kestävien kulkutapojen palvelutasoa ja kapasiteettia. Ympäristölautakunta pitää hyvänä, että pääkaupunkiseudun vilkkaimman joukkoliikennereitin kapasiteettia parannetaan pikaraitioyhteydellä, jonka suunnittelussa on huomioitu myös sujuvat kävely- ja pyöräily-yhteydet.

Raide-Jokerin teknisiä asemakaavoja on yhteensä kaksitoista. Latokartanon kohdalla (tekninen asemakaava nro 7.) kaavoitetaan Raide-Jokeria varten Viikintien eteläpuolinen maa-alue noin 15 metrin leveydeltä Koetilankujan risteyksestä Viilarintien risteykseen entisen junapenkereen paikalle. Alueen eteläpuolella on Vanhankaupunginlahden lintuveden Natura-alue. Ympäristölautakunta pitää tarpeellisena, että Raide-Jokerin melua aiheuttavat rakennustyöt ajoitetaan pesimäajan ulkopuolelle (31.7.-1.4.), jolloin voidaan lieventää Natura-alueen linnustolle kohdistuvia vaikutuksia.

Viilarintien pohjoisosan kaavamuutosalueella (tekninen asemakaava nro 8.) on geologisesti tai geomorfologisesti arvokas kalliokouru, jäätikön sulamisvesien uurtama ns. hiidenkouru, joka jää kaavamuutosalueelle. Kaavaratkaisun myötä on todennäköistä, että kalliokouru jää katualueen alle. Ympäristölautakunta katsoo, että kalliokouru tulisi mahdollisuuksien mukaan säilyttää, mikäli se on raide- ja katuteknisesti mahdollista.

Esittelijä
ympäristönsuojelupäällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot

Juha Korhonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32080

juha.korhonen@hel.fi

Rakennusvirasto 4.6.2015

Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää rakennusviraston kannanottoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1206-00/15 (Raide-Jokeri) 5.6.2015 mennessä.

Rakennusvirasto kaipaa kokonaiskuvaa Raide-Jokerihankkeen aiheuttamista muutostarpeista yleisille alueilla, jotka eivät näy tässä Raide-Jokerin teknisten asemakaavojen ja asemakaavamuutosten osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa. Rakennusvirasto on huolestunut Raide-Jokerihankkeen kaupunkikuvallisesta ja toiminnallisesta kokonaistarkastelusta. Muun muassa hulevesiin ja jalankulun ja pyöräilyn reitteihin liittyvät verkostotarkastelut tulee huomioida koko Raide-Jokerihankkeen vaikutusalueella.

Rakennusvirasto pyytää Raide-Jokerihankkeesta ja siihen sisältyvistä asemakaavamuutostarpeista sekä hankesuunnittelusta esittely- ja yhteistyötapaamista Raide-Jokerihankkeeseen osallistuvien aluearkkitehtien ja liikennesuunnittelijoiden sekä työssä mukana olevan suunnittelukonsultin kesken.

Lisätiedot

Anni Tirri, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38335

anni.tirri@hel.fi

Petri Arponen, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38440

petri.arponen@hel.fi

Silja Hurskainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939

silja.hurskainen@hel.fi

Nina Mouhu, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39838

nina.mouhu@hel.fi

Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857

jere.saarikko@hel.fi

Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) HKL-Infrapalvelut 28.4.2015

Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt HKL:ltä lausuntoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta nro 1206-00/15, Raide-Jokerin tekniset asemakaavat ja asemakaavanmuutokset. Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä (Raide-Jokeria), joka on suunniteltu kulkevaksi pääosin omalla väylällään erillään muusta liikenteestä, millä varmistetaan raitiovaunujen nopea ja häiriötön kulku. Vuonna 2015 tehtävän hankesuunnitelman ja päätöksenteon tueksi valmistellaan samaan aikaan linjan vaatimat tekniset asemakaavat ja asemakaavamuutokset.

Suunnittelualueen sijainnit ovat Raide-Jokeri -linjan osuuksilla seuraavat: Vihdintien kiertoliittymä, Eliel Saarisen ja Aino Ackten tien risteys, Eliel Saarisen tien ja Nuijamiestentien risteys, Maaherrantie Veräjämäessä, Lahdenväylän silta, Viikintie, Viilarintien ja Holkkitien risteys, Varikkotien ja Ratasmyllyntien risteys sekä Varikkotien ja Raaseporintien risteys. Suunnittelun tavoitteena on pääosin leventää katualueita ja rakentaa Lahdenväylälle uusi silta. Teknisten asemakaavojen ja asemakaavamuutosten tarkoituksena on mahdollistaa Raide-Jokerin suunnittelun jatkaminen rahoituspäätöksen jälkeen.

HKL:n kantana on, että pikaraitiotie tulee sijoittaa omalle väylälleen ja sille tulee myös taata esteetön kulku. Liikennöintiolosuhteet pitää tehdä niin, että valo-ohjaamaton vasemmalle kääntyminen raitiotien yli on estetty. Jalankulkijoiden suojateitä tulee osoittaa harkiten raitiotieradan yli ja vain sellaisiin kohtiin, jossa se ei hidasta raitiovaunun kulkua. Liikennelaitos muistuttaa, että pikaraitioliikenne aiheuttaa melu- ja tärinähaittoja, jotka tulee huomioida suunnittelussa.

Kaavoituksen raitiotiesuunnittelussa tulee jatkossa käyttää valmistumassa olevaa Ksv:n ja HKL:n yhteistä raitioteiden suunnitteluohjetta. Pikaraitiotien mitoituksessa tulee noudattaa pikaraitiotien suunnitteluperiaatteita.

Lisätiedot

Jaakko Laurila, projekti-insinööri, puhelin: 310 22691

jaakko.laurila@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 10.02.2017

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

I ett beslut som gäller godkännande av generalplan, detaljplan och byggnadsordning får ändring genom kommunalbesvär sökas

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
  • av närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland och andra myndigheter i ärenden som hör till deras verksamhetsområde
  • av förbundet på landskapsnivå och en kommun för vars område den markanvändning som anges i detaljplanen har konsekvenser
  • av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde och inom det geografiska område där sammanslutningen är verksam
Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

En kommunmedlem, en part och andra med rätt att anföra besvär anses har fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

 
E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Norra esplanaden 11–13
Telefonnummer:
(09) 310 13701
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 09 31036024

hannu.hyttinen@hel.fi

Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi