Siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalveluiden puitesopimus 2016−2017, sopimuskauden jatkaminen optiokaudelle 1.1.2019−31.12.2019, tehtävän 5 osalta

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2015-011101
Ärendet har nyare handläggningar
§ 66

Siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalveluiden puitesopimus 2016−2017, sopimuskauden jatkaminen optiokaudelle 1.1.2019−31.12.2019, tehtävän 5 osalta

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katusuunnittelupalvelun tekemään sopimuksen siltojen ja taitorakenteiden asiantuntijapalveluiden puitesopimuksen tehtävän 5 optiokauden käyttöönotosta kaudelle 1.1.2019−31.12.2019.

Sopimus tehdään seuraavien konsulttitoimistojen kanssa:

Tehtävä 5. Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut

WSP Finland Oy
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)
Sweco Finland Oy
A-Insinöörit Suunnittelu Oy

Alkuperäinen puitesopimus on voimassa 31.12.2017 asti ja optiokausi 1.1.2018−31.12.2018 on otettu käyttöön aikaisemmin. Optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen. Puitejärjestelyn perusteella tilattavien toimeksiantojen arvioitu kokonaisarvo perusteella tilattavien toimeksiantojen arvioitu kokonaisarvo mahdolliset optiovuodet 2018−2019 mukaan lukien on yhteensä noin 12 milj. euroa (alv. 0 %).

Päätöksen perustelut

Yleisten töiden lautakunta on 16.2.2016 § 68 tekemässään päätöksessä valinnut puitesopimuskonsulttitoimistoiksi sopimuskaudeksi 1.1.2016−31.12.2017 seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneet konsulttitoimistot:

Tehtävä 1. Siltojen ja taitorakenteiden yleis- ja rakennussuunnittelu:

WSP Finland Oy
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)
Insinööritoimisto Ponvia Oy
Ramboll Finland Oy
Insinööritoimisto Pontek Oy
A-insinöörit Suunnittelu Oy

Tehtävä 2. Siltojen ja taitorakenteiden kuntotutkimukset ja korjaussuunnittelu

A-Insinöörit Suunnittelu Oy
SiltaExpert Oy
Sweco Finland Oy
Ramboll Finland Oy
WSP Finland Oy
Vahanen Oy

Tehtävä 3. Siltojen ja taitorakenteiden rakentamisen projektinjohtopalvelut

Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)
Ramboll CM Oy
A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
Sweco PM Oy

Tehtävä 4. Siltojen ja taitorakenteiden ylläpidon projektinjohtopalvelut

Siltainsinöörit TH Oy
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)

Tehtävä 5. Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut

WSP Finland Oy
Sito Oy (nyk. Sitowise Oy)
Sweco Finland Oy
A-Insinöörit Suunnittelu Oy

Valintapäätöksen mukaan sopimukseen sisältyy kaksi optiovuotta 2018 ja 2019, joiden käyttämisestä jokainen tilaaja ilmoittaa erikseen puitesopimukseen valituille toimijoille vuoden 2018 osalta viimeistään 10/2017 mennessä ja vuoden 2019 osalta 10/2018 mennessä. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten- ja yleisten alueiden jaosto on 24.8.2017 § 15 tekemässään päätöksessä päättänyt ottaa käyttöön optiokauden 1.1.2018−31.12.2018. Puitesopimus kilpailutetaan tehtävien 1-4 osalta uudestaan sopimuskaudelle 2019−2020, mutta tehtävä 5 on tarkoitus siirtää katusuunnittelun puitesopimukseen, kun se kilpailutetaan seuraavan kerran kaudelle 2020. Täten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimuskautta ottamalla optiovuosi käyttöön tehtävän 5 osalta.

Hankinta on kilpailutettu rakennusviraston toimesta hankintarenkaana yhdessä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) (tehtävät 1, 3 ja 5) ja HKL-liikelaitoksen (tehtävät 1, 3 ja 5) kanssa. Kukin hankintayksikkö tekee omat hankintapäätökset asiassa.

Detta beslut publicerades 24.08.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Olli-Pekka Aalto, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39681

ollipekka.aalto@hel.fi

Beslutsfattare

Raimo K Saarinen
maankäyttöjohtaja