De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2016-005361
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 206 §

Teknisk justering av förvaltningsstadgan

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna förvaltningsstadga för Helsingfors stad i enlighet med bilaga 1 och bestämma att den träder i kraft 1.6.2017.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt konstatera att stadsfullmäktige i sina beslut om förvaltningsstadgan 22.6.2016 (§ 196) och 16.11.2016 (§ 291) har beslutat om övergångsbestämmelser, som fortfarande är giltiga.

Stadsfullmäktige beslutade dessutom att kanslichefen och sektorcheferna eller de som dessa förordnat får underteckna avtal i de fall då beslut om undertecknandet har fattats före 1.6.2017 och befogenheten att underteckna har getts till en tjänsteinnehavare som fanns inom organisationen vid tidpunkten för beslutet men inte längre.

Stadsfullmäktige beslutade ytterligare att i det fall att begäranden om omprövning eller begäranden om upphandlingsrättelse som gäller beslut fattade före 1.6.2017 fortfarande är under behandling när den nya förvaltningsstadgan träder i kraft 1.6.2017, behandlas de till olika organ ställda begärandena om omprövning och begärandena om upphandlingsrättelse av det organ i den nya förvaltningsstadgan till vilket ärendet skulle höra om det beslut som begäran om omprövning eller begäran om upphandlingsrättelse gäller hade fattats i enlighet med bestämmelserna om befogenheter i den förvaltningsstadga som trädde i kraft 1.6.2017.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Sammandrag

Stadsfullmäktige godkände 16.11.2016 förvaltningsstadga för Helsingfors stad och bestämde att den träder i kraft 1.6.2017 och ändrade 1.3.2017 (§ 139) förvaltningsstadgan i anslutning till beslutet om att inrätta affärsverket byggtjänsten. Stadsfullmäktige godkände dessutom 19.4.2017 tillfälliga bestämmelser om Högholmens djurgård.

Stadsstyrelsen uppmanade 21.11.2016 (§ 1049) stadsdirektören att vid behov bereda eventuellt behövliga korrigeringar eller justeringar i förvaltningsstadgan så att de kan behandlas i stadsfullmäktige våren 2017.

Reformen av ledarskapssystemet och organisationen har fortsatt efter fullmäktiges beslut 16.11.2016.

Stadsdirektören tillsatte 11.1.2017 (4 §) arbetsgrupper för beredningsfasen våren 2017 av reformen av ledarskapssystemet. Med tanke på förberedelserna för verksamheten inom varje sektor tillsattes det en sektorgrupp med uppgift att bl.a. bereda de behövliga beslut som sektornämnden och sektorchefen ska fatta och att utarbeta ett förslag till komplettering av verksamhetsstadgan för sektorn. Utöver sektorgrupperna tillsatte stadsdirektören en arbetsgrupp för ledarskap och samordning med uppgift att sköta styrningen av ändringsprocessen och samordningen av beredningen. Arbetsgruppen har också till uppgift att bedöma och bereda eventuellt behövliga korrigeringar eller justeringar i förvaltningsstadgan så att de kan behandlas i stadsfullmäktige våren 2017. De övriga arbetsgrupperna är arbetsgruppen delaktighet, som fortsätter beredningen av en delaktighets- och interaktionsmodell, arbetsgruppen ICT-förändringar, som samordnar de ändrade ICT-lösningarna, och arbetsgruppen förvaltnings- och stödtjänster, med uppgift bl.a. att bereda gemensamma modeller till verksamhetsstadgor för sektorerna och att samordna uppdateringen av beslut och anvisningar.

Sektorcheferna fattade i januari 2017 i verksamhetsstadgorna för sektorerna beslut om den närmare organisationsstrukturen i varje sektor. I sektorgruppernas undergrupper har det under våren 2017 beretts kompletteringar till verksamhetsstadgorna, bl.a. när det gäller delegeringen av befogenheter. Dessutom har det för beslut i ledarskapssektionen beretts ärenden som hör till sektornämnderna och i vilka det behövs beslut innan de blivande sektornämnderna sammanträder.

När beredningen preciserats och avancerat har det vid arbetet i arbetsgrupperna upptäckts en del behov av teknisk justering av förvaltningsstadgan. Dessa gäller samordning av formuleringar, korrigering av korrekturfel och andra fel och preciseringar med anknytning till befogenhetsfrågor.

De föreslagna ändringarna rubbar inte befogenhetsförhållandena i ledarskapssystemet.

Förslag till ändringar

I 2 kap. i förvaltningsstadgan, som gäller organen, har ordalydelsen förenhetligats när det gäller valet av ordförande och vice ordförande. Dessutom har namnet på affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten korrigerats.

I 4 kap., som gäller centralförvaltningen, revisionskontoret och sektorerna, har det gjorts tekniska och förenhetligande korrigeringar, och paragraferna om affärsverken har kompletterats med de namn som de använder i sin verksamhet: Servicecentralen Helsingfors, Talpa, Företagshälsan Helsingfors och HST. Bland personalavdelningens uppgifter, 2 § 2 mom. 3 punkten, har pensionsrådgivningen för stadens personal och rådgivningen i personalfrågor för stadens anställda i chefsställning strukits, eftersom de olika rådgivningstjänsterna för arbetstagare och chefer centraliseras till affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten som en del av justeringen av arbetsfördelningen inom stödtjänsterna. De tjänster som överförs från personalavdelningen till Talpa är den dagliga HR-rådgivningen, pensionsrådgivningen och eRekry-rådgivningen för arbetssökande.

5 kap., Ledande tjänsteinnehavare, har kompletterats med de tjänstebeteckningar som slogs fast då tjänsterna inrättades. Ärendena som gäller miljöövervakning och miljötillstånd har preciserats till ärenden som gäller miljövård och miljö- och hälsoskydd.

I 10 kap., som gäller sektornämndernas allmänna befogenheter, har ordföljden i 1 § 2 mom. 3 punkten förtydligats. Sektornämnderna beslutar om anställningen för tjänsterna direkt under direktörerna för servicehelheterna och för tjänsten som förvaltningsdirektör i sektorn.

I 11 kap. har 1 § 2 mom. 1 punkten förtydligats genom att de allmänna befogenheter som direktionerna för affärsverken kan delegera har kompletterats med godkännande av projektplaner eller andra planer som baserar sig på en behovsutredning inom gränser fastställda av stadsstyrelsen.

I kapitlets 2 §, som gäller de allmänna befogenheterna för direktörerna för affärsverken, har överföring av en arbetstagare till ett annat arbetsavtalsförhållande lagts till i 5 punkten. Trots att det inte är fråga om ett förvaltningsbeslut, har överföringen för tydlighetens skull införts i förvaltningsstadgan vid sidan av överföringen av tjänsteinnehavare. Motsvarande tillägg har gjorts i 12 kap 1 §, kanslichefens befogenheter, 1 mom. 9 punkten (överföring mellan sektorerna) och 2 mom. 10 punkten (överföring inom centralförvaltningen), 13 kap. 2 §, revisionsdirektörens befogenheter, 1 mom. 6 punkten, 14 kap. 1 §, sektorchefernas befogenheter, 2 mom. 8 punkten, och 16 kap. 12 §, räddningskommendörens befogenheter, 2 mom. 6 punkten.

I 12 kap., befogenheter i centralförvaltningen, har kanslichefens befogenheter i 1 § 2 mom. 10 punkten att överföra tjänsteinnehavare och arbetstagare utvidgats att gälla hela centralförvaltningen. Ändringen är teknisk, eftersom kanslichefen också beslutar om överföringar mellan sektorerna. I kapitlets 5 §, finansdirektörens befogenheter, har 8 punkten strukits, eftersom uppgiften att ge anvisningar om fakturering och indrivning ingår i befogenheterna i 20 kap. 11 §. Det är meningen att finansdirektören ska ge anvisningar om fakturering och indrivning. Den tidigare 12 punkten, som gäller beslut om maximibelopp för kontanta medel, har korrigerats så att den gäller stadskansliet, revisionskontoret, sektorerna, affärsverken och räddningsverket.

Innehållet i 13 kap. 1 §, som gäller revisionsnämndens och revisionsdirektörens befogenheter, har omplacerats tekniskt så att innehållet i tidigare 3 mom. har blivit en del av 1 mom. Detta innebär att 1 mom. omfattar alla befogenheter som revisionsnämnden inte kan delegera och 2 mom. de befogenheter som nämnden kan delegera.

I 15 kap. 1 §, som gäller fostrans- och utbildningsnämndens särskilda befogenheter, har 1 mom. 3 punkten strukits, dvs. beslut om beviljande av startstöd för verksamhet på privata daghem och på privata lägenhetsdaghem med två skötare. Detta ingår i 2 mom. 2 punkten, enligt vilken fostrans- och utbildningsnämnden beslutar om eller godkänner grunder och gränser enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om fördelning av understödsanslag som står till nämndens disposition och övervakning av användningen av understöden. Startstödet avviker till sin juridiska karaktär inte från organisationsunderstöd. I kapitlets 3 §, som gäller särskilda befogenheter för direktionerna för skolorna och gymnasierna, har ordalydelsen i 3 punkten preciserats så att direktionen beslutar huruvida en studerande vid gymnasiet som är part i en förundersökning och misstänkt för brott har rätt att delta i undervisningen.

I 16 kap. 1 §, som gäller stadsmiljönämndens särskilda befogenheter, har den precisering i 1 mom. 2 d punkten som gäller detaljplaner godkända av stadsfullmäktige strukits, så att nämnden får befogenheter att ändra det största tillåtna antalet våningar i en byggnad också i detaljplaneändringar godkända av nämnden själv. Att underrätta dem som gjort en anmärkning mot ett detaljplaneförslag om kommunens motiverade ställningstagande i enlighet med markanvändnings- och bygglagen, som tidigare utgjorde 3 punkten, har flyttats till paragrafens 2 mom., vilket innebär att saken kan delegeras till en tjänsteinnehavare. Ändringen medger utveckling av planläggningsprocessen. Till nämndens särskilda befogenheter har lagts en ny punkt, 7 punkten, enligt vilket nämnden beslutar om tillsättande av en kommunal parkeringsövervakare. Ordalydelsen i 2 mom. 13 punkten har samordnats med ordalydelsen i 2 punkten i 5 §, markanvändningsdirektörens befogenheter, så att den gäller principiellt betydande byggande.

I kapitlets 2 §, som gäller miljö- och tillståndssektionens befogenheter, har 8 punkten, beslut om bygglov, om den sammanlagda våningsytan för nybyggnaderna i en ansökan är eller överstiger 3 000 kvadratmeter våningsyta, flyttats till paragrafens 2 mom. med sektionens befogenheter som kan delegeras, varvid en tjänsteinnehavare kan anvisas uppgiften exempelvis under semestertiden. Innehållet i 2 mom. 3 punkten har preciserats till krav som gäller behandlingen av hushållsavloppsvatten. I 3 §, som gäller befogenheterna för sektionen för byggnader och allmänna områden, har 2 mom. 3 punkten förtydligats att gälla behovsutredningar godkända av alla nämnder.

I 5 §, som gäller markanvändningsdirektörens befogenheter, har 1, 3 och 4 punkten i 5 § flyttats till en ny paragraf, 6 §, som gäller trafik- och gatuplaneringschefens befogenheter. I den gällande förvaltningsstadgan hade markanvändningsdirektören dessa befogenheter, eftersom den lägre organisationen inte var fastslagen när förvaltningsstadgan då godkändes. Den föreslagna befogenhetsfördelningen motsvarar nuvarande praxis. Till markanvändningsdirektörens befogenheter har lagts en ny punkt, 3 c, enligt vilken direktören beslutar om avvikelser i enlighet med markanvändnings- och bygglagen, då en ansökan omfattar flera avvikelser i fråga om vilka en del hör till markanvändningsdirektörens beslutanderätt och en del till andra tjänsteinnehavares beslutanderätt. Ändringen är kundorienterad och förtydligar förfarandet vid avvikelser. Tidigare 21 punkten i befogenheterna, fullmakt för ansökan om tillstånd till undantag i enlighet med markanvändnings- och bygglagen, har strukits då den är motstridig och onödig. Befogenheterna i fråga om detta ingår i punkten om sektorchefernas ansökan om myndighetstillstånd.

Tjänstebeteckningarna i tidigare 8 § och 9 § har preciserats så att de följer de beteckningar som stadsstyrelsen slog fast då tjänsterna inrättades. Byggnadstillsynen leds av byggnadstillsynschefen och miljöförvaltningen av miljödirektören.

I tidigare 10 §, räddningsnämndens befogenheter, har en punkt lagts till i 2 mom., 10 punkten, enligt vilken räddningsnämnden godkänner en beskrivning av räddningsverkets interna kontroll och riskhantering. Motsvarande uppgift ingår i sektornämndernas allmänna befogenheter. Skyddsplanerna i 4 punkten har preciserats till befolkningsskyddsplaner.

I 18 kap., som gäller särskilda befogenheter för sektorchefen i social- och hälsovårdssektorn, har ett nytt moment lagts till i 3 §, 1 mom., enligt vilken sektorchefen förordnar en tjänsteinnehavare att fatta beslut om att ordna och ge socialvård och ta ut avgifter för tjänster, i de fall då ärendet inte ska avgöras av sektionen, i enlighet med de grunder och allmänna anvisningar som fastställts av nämnden. Motsvarande befogenheter ingår för verkschefen i den gällande instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet.

I motiveringarna till stadsfullmäktige beslut 22.6.2016 (§ 196) om förvaltningsstadgan framhölls det att hur befogenheterna i social- och hälsovårdssektorn inriktas förenhetligas med fostrans- och utbildningssektorn, och uppgiften i 4 § 18 punkten i den gällande instruktionen att fastställa antalet bäddplatser och antalet övriga vårdplatser och besluta om tillfälliga förändringar i fråga om dessa och uppgiften i 4 § 19 punkten att besluta om öppettider för verksamhetsenheterna överförs till tjänsteinnehavare. I 18 kap. i förvaltningsstadgan, har det lagts till en paragraf, 4 §, med särskilda befogenheter för direktören för en servicehelhet, enligt vilken direktören fastställer antalet bäddplatser och antalet övriga vårdplatser och beslutar om tillfälliga förändringar i fråga om dessa och beslutar om öppettider för verksamhetsenheterna. Direktören för servicehelheten kan också förordna någon annan tjänsteinnehavare detta.

I 24 kap. om förvaltningsförfarande har i 1 §, som gäller undertecknande av handlingar, 3 mom. ändrats så att den tjänsteinnehavare som har fattat beslutet om bundenheten till ett avtal kan delegera undertecknandet till den som tjänsteinnehavaren förordnat. Innehållet i 4 mom. har gjorts mer allmänt, så att det också täcker andra handlingar än de som avses i de föregående momenten, och de ska undertecknas av de ledande tjänsteinnehavare som avses i förvaltningsstadgan eller av den som dessa förordnat. Sedvanliga handlingar ska undertecknas av den som upprättat dem.

Utöver de specificerade ändringarna har det i förvaltningsstadgans paragrafer korrigerats skrivfel och gjorts smärre preciseringar, kompletteringar och strykningar, likaså justeringar av språkdräkten.

Stäng

Stadsfullmäktige 19.04.2017 § 185

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna förvaltningsstadga för Helsingfors stad, kompletterad med bestämmelser om Högholmens djurgård, i enlighet med bilaga 1, räknat från 1.6.2017.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt att, om den pågående utredningen leder till ett beslut om att en stiftelse bildas för Högholmens djurgård, gäller de bestämmelser som nu godkänns tills stiftelsen har blivit huvudman för djurgården vid ett datum som preciseras i överlåtelseavtalet mellan staden och stiftelsen. Bestämmelserna gäller dock längst till 31.12.2018.

16.11.2016 Enligt förslaget

22.06.2016 Enligt förslaget

10.10.2016 Pöydälle

30.05.2016 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

16.05.2016 Pöydälle

Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar

Leena Mickwitz, stadssekreterare, telefon: 310 36054

leena.mickwitz@hel.fi

Kaupunginhallitus 18.04.2017 § 408

Päätös

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen 1 mukaisesti voimaan 1.6.2017 lukien.

Samalla kaupunginvaltuusto toteaa, että kaupunginvaltuusto on hallintosääntöä koskevissaan päätöksissään 22.6.2016 (§ 196) ja 16.11.2016 (§ 291) päättänyt siirtymäsäännöksistä, jotka edelleen ovat voimassa.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää, että kansliapäällikkö ja toimialajohtaja tai heidän määräämänsä voivat allekirjoittaa sopimuksia, joiden allekirjoittamisesta on päätetty ennen 1.6.2017 ja allekirjoitustoimivalta on annettu päätöshetken mukaisen organisaation viranhaltijalle, jota ei enää ole.

Vielä kaupunginvaltuusto päättää, että jos ennen 1.6.2017 tehtyihin päätöksiin kohdistuvien oikaisuvaatimusten tai hankintaoikaisuvaatimusten käsittely on kesken uuden hallintosäännön tullessa voimaan 1.6.2017, eri toimielimille osoitetut oikaisuvaatimukset ja hankintaoikaisuvaatimukset käsittelee se uuden hallintosäännön mukainen toimielin, jolle asia kuuluisi, jos oikaisuvaatimuksen tai hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös olisi tehty 1.6.2017 voimaan tulleen hallintosäännön toimivaltamääräysten mukaisesti.

Käsittely

Esittelijä muutti esitystään siten, että päätösehdotuksen loppuun lisätään seuraava:

Jos ennen 1.6.2017 tehtyihin päätöksiin kohdistuvien oikaisuvaatimusten tai hankintaoikaisuvaatimusten käsittely on kesken uuden hallintosäännön tullessa voimaan 1.6.2017, eri toimielimille osoitetut oikaisuvaatimukset ja hankintaoikaisuvaatimukset käsittelee se uuden hallintosäännön mukainen toimielin, jolle asia kuuluisi, jos oikaisuvaatimuksen tai hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös olisi tehty 1.6.2017 voimaan tulleen hallintosäännön toimivaltamääräysten mukaisesti.

Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.

03.04.2017 Ehdotuksen mukaan

21.11.2016 Ehdotuksen mukaan

31.10.2016 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

24.10.2016 Pöydälle

27.06.2016 Ehdotuksen mukaan

13.06.2016 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

06.06.2016 Pöydälle

10.10.2016 Pöydälle

30.05.2016 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

16.05.2016 Pöydälle

Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot

Marko Karvinen, strategiapäällikkö, puhelin: 310 36257

marko.karvinen@hel.fi

Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto 17.10.2016 § 72

Päätös

Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto esitti, että kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

  • Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen 1 mukaisesti.

Lisäksi kaupunginvaltuusto toteaa, että kaupunginvaltuuston 22.6.2016 tekemän päätöksen Johtamisjärjestelmän uudistaminen ja hallintosäännön johtamisjärjestelmää koskevien osien hyväksyminen mukaisesti:

  • hallintosäännön täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen sen voimaantuloa 
  • kaupunginhallituksen johtamisen jaosto voi tehdä hallintosäännön toimeenpanoon liittyviä muiden toimielinten kuin kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluvia päätöksiä ennen hallintosäännön voimaantuloa 
  • kansliapäällikkö ja toimialajohtajat voivat tehdä hallintosäännön toimeenpanoon liittyviä toimivaltaansa kuuluvia päätöksiä ennen hallintosäännön voimaantuloa.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää, että myös muut hallintosäännössä mainitut johtavat viranhaltijat voivat tehdä hallintosäännön toimeenpanoon liittyviä toimivaltaansa kuuluvia päätöksiä ennen hallintosäännön voimaantuloa.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää, että kansliapäällikkö voi tehdä toimialajohtajien toimivaltaan kuuluvia hallintosäännön toimeenpanoon liittyviä päätöksiä ennen hallintosäännön voimaantuloa ja toimialajohtajien virkasuhteen alkamista.

Samalla johtamisen jaosto päätti kehottaa kaupunginjohtajaa valmistelemaan esityksen kaupunginhallitukselle siten, että valmistelussa huomioidaan seuraavat muutokset ja täsmennykset:

  1. Lisätään kulttuuri, liikunta ja nuorisojaostojen toimivaltaan
    - asettaa osaltaan palvelukokonaisuudelle tavoitteita sekä seuraa niiden toteutumista
    - antaa lausunnon toimialalautakunnalle tulosbudjetista ja toimintasuunnitelmasta

    Lisäksi lautakunta voi delegoida muuta toimivaltaa hallintosäännön puitteissa
  2. Kielellisten palveluiden ja kehittämistyön turvaamiseksi, organisoidaan kasvatus- ja sivistys toiminta-alan hallinto- ja tukitehtävistä ainakin ruotsinkieliset asiantuntija- ja asiakaspalvelutehtävät sekä yleishallinto osaksi ruotsinkielistä palvelukokonaisuutta
  3. Selvitetään erikseen jatkovalmistelussa tarve erilliselle kaupunkikuvaneuvottelukunnalle ja kaupunkikuvakysymysten valmistelu ja päätöksentekoprosessi
  4. Selvitetään erikseen jatkovalmistelussa tarve erilliselle esteettömyysasioiden neuvottelukunnalle
  5. Selvitetään erikseen jatkovalmistelussa tarve erilliselle historiatoimikunnalle ja keskustelupöytäkirjojen pitämiselle.
Käsittely

Vastaehdotus:
Lasse Männistö:

  1. Lisätään kulttuuri, liikunta ja nuorisojaostojen toimivaltaan
    - asettaa osaltaan palvelukokonaisuudelle tavoitteita sekä seuraa niiden toteutumista
    - antaa lausunnon toimialalautakunnalle tulosbudjetista ja toimintasuunnitelmasta

    Lisäksi lautakunta voi delegoida muuta toimivaltaa hallintosäännön puitteissa
  2. Kielellisten palveluiden ja kehittämistyön turvaamiseksi, organisoidaan kasvatus- ja sivistys toimialan hallinto- ja tukitehtävistä ainakin ruotsinkieliset asiantuntija- ja asiakaspalvelutehtävät sekä yleishallinto osaksi ruotsinkielistä palvelukokonaisuutta
  3. Selvitetään erikseen jatkovalmistelussa tarve erilliselle kaupunkikuvaneuvottelukunnalle ja kaupunkikuvakysymysten valmistelu ja päätöksentekoprosessi
  4. Selvitetään erikseen jatkovalmistelussa tarve erilliselle esteettömyysasioiden neuvottelukunnalle
  5. Selvitetään erikseen jatkovalmistelussa tarve erilliselle historiatoimikunnalle ja keskustelupöytäkirjojen pitämiselle.

Kannattaja: Otso Kivekäs

Vastaehdotus:
Osku Pajamäki:

  1. Lisätään kulttuuri, liikunta ja nuorisojaostojen toimivaltaan
    - asettaa osaltaan palvelukokonaisuudelle tavoitteita sekä seuraa niiden toteutumista
    - antaa lausunnon toimialalautakunnalle tulosbudjetista ja toimintasuunnitelmasta

    Lisäksi lautakunta voi delegoida muuta toimivaltaa hallintosäännön puitteissa
  2. Kielellisten palveluiden ja kehittämistyön turvaamiseksi, organisoidaan kasvatus- ja sivistys toimialan hallinto- ja tukitehtävistä ainakin ruotsinkieliset asiantuntija- ja asiakaspalvelutehtävät sekä yleishallinto osaksi ruotsinkielistä palvelukokonaisuutta.
  3. Hallintosääntöön lisätään toimialalautakuntien tehtäviin maininta, että ne voivat perustaa tarpeellisiksi katsomiaan neuvottelukuntia, joihin kutsutaan julkishallinnon viranhaltijoita ja ulkopuolisia asiantuntijoita.
  4. Seuraavien neuvottelukuntien tulee jatkaa toimintaansa:

    Kaupunkikuvaneuvottelukunnan (KNK) tulee jatkaa toimintaansa uudelleen järjestäytyneenä niin, että myös sen nimi (esimerkiksi kaupunkiympäristön neuvottelukunta) heijastaa paremmin sen monipuolisia tehtäviä.

    Tekninen neuvottelukunta  (TNK)
    Mikäli energiansäästöneuvottelukunta lakkautetaan, TNK vastaa joka tapauksessa rakennetun ympäristön energiakysymyksistä.

    Historiatoimikunta jatkaa toimintaansa, sekä selvitetään tarve keskustelupöytäkirjojen pitämiselle

Kannattaja: Pilvi Torsti

1 äänestys

JAA-ehdotus: Lasse Männistön vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
EI-ehdotus: Osku Pajamäen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 6
Paavo Arhinmäki, Otso Kivekäs, Pekka Majuri, Lasse Männistö, Erkki Perälä, Laura Rissanen

Ei-äänet: 3
Harri Lindell, Osku Pajamäki, Pilvi Torsti

Johtamisen jaosto hyväksyi Lasse Männistön vastaehdotuksen äänin 6 - 3.

Johtamisen jaosto hyväksyi yksimielisesti Lasse Männistön vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen.

10.10.2016 Pöydälle

30.05.2016 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

16.05.2016 Pöydälle

Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot

Marko Karvinen, strategiapäällikkö, puhelin: 310 36257

marko.karvinen@hel.fi

Sami Sarvilinna, kaupunginlakimies, puhelin: 310 64874

sami.sarvilinna@hel.fi

Marju Pohjaniemi, henkilöstöjohtaja, puhelin: 310 37965

marju.pohjaniemi@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 12.05.2017

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Marko Karvinen, strategichef, telefon: 09 310 36257

marko.karvinen@hel.fi