De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2016-007584
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 26. / 72 §

Den av ledamoten Tomi Sevander väckta motionen om förbättring av gatusäkerheten på Sandvikskajen

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Tomi Sevander väckta motionen vara slutligt behandlad.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Ledamoten Tomi Sevander och 19 andra ledamöter föreslår i sin motion att lederna för gång- och cykeltrafik på Sandvikskajen ska förses med stängsel för att säkerheten ska bli bättre.

Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtanden och påpekar att den allmänna principen är att stränderna i Helsingfors inte ska ha stängsel. Det finns inte heller några trafikmässiga skäl för stängsel på Sandvikskajen. Huvudleden för gång- och cykeltrafik på Sandvikskajen löper helt klart separat från strandkajerna. Det är möjligt att flanera och vistas på strandkajerna. Kajerna är öppna angöringsplatser för stora fartyg. Den nuvarande situationen är densamma som i motsvarande områden i innerstaden.

Sandvikspiren har beteckningen pp/h i detaljplanen för Docksstranden och är därmed en "för gång- och cykeltrafik reserverad del av gatuområde där servicekörning är tillåten". När området planeras i större detalj ses det till att stråken för gång- och cykeltrafik får en sträckning som gör dem säkra i förhållande till strandkajerna. Det finns räddningstrappor på Busholmskajen och på de kajer som hör till Sandvikskajen.

Stäng

Stadsfullmäktige 18.01.2017 § 29

Beslut

På förslag av ordföranden beslutade stadsfullmäktige bordlägga ärendet.

30.11.2016 Bordlades

Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi

Kaupunginhallitus 14.11.2016 § 990

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Tomi Sevanderin aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi

Kaupunkisuunnittelulautakunta 27.09.2016 § 310

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa ehdotettujen kaiteiden lisäämiseksi Hietalahdenrantaan ei ole liikenteellisiä perusteita.

Hietalahdenrannan kävely- ja pyöräliikenneväylä kulkee selvästi erillään rantalaitureista, osalla matkaa eri tasolla ja aidalla sekä materiaalein eroteltuna alatasosta. Rantalaitureilla on mahdollista kävellä ja oleskella.

Laiturit ovat avoimia, suurten alusten kiinnittymispaikkoja, joten niihin tulee mahdollistaa kulku. Nykyinen tilanne vastaa kantakaupungin muiden vastaavien alueiden tilannetta ja järjestelyjä.

Kaupunkisuunnitteluvirasto on laatinut asemakaavan Telakkarantaan, joka on vahvistunut 22.1.2016. Hietalahdenlaituri on merkitty kaavaan pp/h-merkinnällä. Se tarkoittaa yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varattua katualueen osaa, jolla huoltoajo on sallittu. Alueen tarkemmassa suunnittelussa on huomioitu kävely ja pyöräliikennereittien turvallinen linjaus suhteessa rantalaitureihin.

Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot

Sanna Ranki, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37146

sanna.ranki@hel.fi

Yleisten töiden lautakunta 20.09.2016 § 374

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin rantojen aitaamisesta on käyty keskustelua usein menneinä vuosina. Yleisenä periaatteena on ollut, ettei rantoja aidata. Kaikkien rantojen aitaaminen olisi kallista, ja aitojen ylläpito olisi taloudellisesti erittäin raskas velvoite. Kantakaupungin satamalaitureita ei ole aidattu. Vain Helsingin Satama Oy:n alueet on eristetty aidalla, koska näille alueille ei ole vapaata pääsyä. Kantakaupungin rantojen laitureiden turvallisuutta on parannettu lisäämällä pelastautumisportaita ja pelastautumisvälineitä.

Hietalahdenrannan kävely- ja pyöräilyn pääväylä kulkee selvästi erillään rantalaitureista. Rantalaitureilla on mahdollista kävellä ja oleskella. Laiturit ovat avoimia, suurten alusten kiinnittymispaikkoja. Nykyinen tilanne vastaa kantakaupungin muiden vastaavien alueiden tilannetta ja järjestelyjä.

Jätkäsaarenlaiturilla ja Hietalahdenrannan laitureilla on pelastautumisportaat. Telakkarannan suunnittelussa huomioidaan kävely- ja pyöräilyreittien selkeä linjaaminen erilleen rantalaitureista.

Esittelijä
kaupunginarkkitehti
Jukka Kauto
Lisätiedot

Anu Kiiskinen, aluesuunnittelija, eteläinen suurpiiri, puhelin: 310 38419

anu.kiiskinen@hel.fi

Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri , puhelin: 310 38237

olli.haanpera@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 10.02.2017

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi