Den av ledamoten Dan Koivulaakso väckta motionen om tryggande av förutsättningarna för fortsatt rehabiliterande fångarbete
Den av ledamoten Dan Koivulaakso väckta motionen om tryggande av förutsättningarna för fortsatt rehabiliterande fångarbete
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Dan Koivulaakso väckta motionen vara slutligt behandlad.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ledamoten Dan Koivulaakso och 37 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden ska trygga förutsättningarna för lyckat rehabiliterande fångarbete genom att även i fortsättningen erbjuda lönesubvention för 12 månader också för sådana som inte fått arbetsmarknadsstöd i 300 dagar på grund av arbetslöshet.
Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.
Stadsstyrelsen återremitterade 21.11.2016, § 1040, ärendet för ny beredning så att det rehabiliterande fångarbetet också i fortsättningen finansieras för 12 månader för att uppnå så effektiva sysselsättningsresultat som möjligt. Dessutom kom stadsstyrelsen med en uppmaning om att anställda skulle höras under den fortsatta beredningen för att verksamheten skulle fås bedömd.
Stadsstyrelsen föreslog 1.3.2017 stadsfullmäktige att serviceprocessen för det rehabiliterande fångarbetet ska förnyas. Dessutom föreslog stadsstyrelsen att det innan den nya verksamhetsmodellen färdigställs, förutsatt att staten beviljar lönesubvention, ordnas arbete med lönesubvention i sammanlagt 12 månader för alla dem som år 2016 började utföra rehabiliterande fångarbete.
Stadsfullmäktige återremitterade 1.3.2017, § 147, ärendet till stadsstyrelsen för ny beredning utgående från att alla som år 2016 inlett servicen garanteras lönesubvention i 12 månader oberoende av finansieringsandelen från staten, så att ingen blir marginaliserad innan en utredning och en ny modell färdigställts. Dessutom kom stadsfullmäktige med en uppmaning om att i utredningen och i arbetet för att utveckla den nya modellen utnyttja sakkännedomen hos dem som arbetat inom projektet för rehabiliterande fångarbete.
Stadsstyrelsen hänvisar till social- och hälsovårdssektorns utlåtande och konstaterar följande:
Det rehabiliterande fångarbetets innehåll och målsättningar
Sveaborgs fängelse, som hör till Södra Finlands brottspåföljdsregion, och Helsingfors social- och hälsovårdssektor ordnar med stöd av ett samarbetsavtal som gäller tills vidare rehabiliterande fångarbete för helsingforsare som dömts till frihetsstraff. Verksamheten omfattar planerat socialarbete med betoning på handledande stöd, nätverksarbete, arbetsverksamhet, lönesubventionerat arbete, missbrukarrehabilitering, boendetjänster, utvecklande av boendeförmågan samt åtgärder beträffande skuldärenden.
Deltagarna i det rehabiliterande fångarbetet är motiverade helsingforsiska långtidsfångar, som deltagit i missbrukarrehabilitering redan i fängelset. Målet med det rehabiliterande fångarbetet är att genom myndighetssamarbete främja fångarnas placering i samhället och arbetslivet. Som en del av servicen har ett längre lönesubventionerat anställningsförhållande än vanligt ordnats på Helsingfors stad. Anställningsförhållandet varar i 12 månader. Arbetsplatsen har ordnats på Stansviks byggplats.
Genomförandet av det rehabiliterande fångarbetet avbröts tillfälligt på hösten 2015 när arbets- och näringsbyråns anslag för lönesubvention tog slut mitt under året, och tilläggsanslagen anvisades för att sysselsätta personer som fått passivt arbetsmarknadsstöd i 300 dagar. En del av klienterna inom projektet för rehabiliterande fångarbete stod utanför denna målgrupp. Servicen startades ändå på nytt trots att man var tvungen att undantagsvis täcka anställningskostnaderna till deras fulla belopp med stadens sysselsättningsanslag.
Åsikten hos personalen inom projektet för rehabiliterande fångarbete
Det rehabiliterande fångarbetets serviceprocess har bedömts i samarbete med personalen vid stadskansliets sysselsättningstjänster och den personal som är ansvarig för social- och hälsovårdssektorns rehabiliterande fångarbete. I bedömningen av modellen har man utnyttjat sakkännedomen hos den personal som arbetar med klientarbete inom projektet för rehabiliterande fångarbete. Dessutom har man i beredningen hört den grupp som följer upp det rehabiliterande fångarbetet. Till gruppen hör även representanter för brottspåföljdsmyndigheten.
Enligt den bedömning som personalen inom projektet för rehabiliterande fångarbete gjort är lönesubvention i 12 månader en behövlig del av det rehabiliterande fångarbetets process för att minska återfallsbrottslighet. Lönesubventionen motiverar även klienter att ta del av tjänsten. Att anställningsförhållandet ska räcka längre än vanligt tillstyrks enligt personalen av att perioden i början omfattar inlärning av allmänna färdigheter för arbetslivet efter fängelsetiden.
Bedömning av det rehabiliterande fångarbetet ur sysselsättningsskötselns perspektiv
Lönesubventionerat arbete som ordnas som en del av det rehabiliterande fångarbetet genomförs med anslaget för sysselsättningsfrågor, vilket ska riktas till målgrupperna för skötseln av sysselsättningen och användas på sysselsättningsgrunder. På så sätt kan man garantera att åtgärderna har en så stor effekt som möjligt med tanke på sysselsättningen. De nuvarande målgrupperna för skötseln av sysselsättningen är unga under 30 år, invandrare, personer som fått arbetsmarknadsstöd i 300 dagar, arbetslösa som är i behov av sektorsövergripande samservice och de som kommunen är skyldig att sysselsätta. Största delen av fångarna som friges hör till dessa grupper.
Ur sysselsättningssynpunkt motsvarar den nuvarande serviceprocessen för rehabiliterande fångarbete ändå inte på bästa möjliga sätt klienternas servicebehov och främjar inte ett ändamålsenligt bruk av anslaget. Grunderna som presenterats för att klienterna inom det rehabiliterande fångarbetet ska erbjudas ett långvarigare lönesubventionsarbete än andra klienter är först och främst sociala och rehabiliterande eller anknyter till att skaffa färdigheter för arbetslivet. Av tjänsterna inom skötseln av sysselsättningen placerar sig lönesubventionerat arbete ändå närmast den öppna arbetsmarknaden, och dess syfte är att främja fortsatt sysselsättning i det skedet när klienten redan besitter minst måttliga färdigheter för arbetslivet.
Den period med lönesubvention, 12 månader, som ordnas för klienter inom det rehabiliterande fångarbetet avviker från längden av lönesubventionerat arbete som erbjuds andra arbetslösa. Under 2017 erbjuds andra arbetslösa högst åtta månader lönesubventionerat arbete. Man har bedömt att en åtta månaders period försäkrar anslagets tillräcklighet för att sysselsätta så många arbetslösa som möjligt och för att tjänsten ska ha en positiv effekt. Sysselsättning efter det lönesubventionerade arbetet på staden stöds genom att klienten har möjlighet till fyra månaders lönesubvention hos en annan arbetsgivare.
De i genomsnitt svagt utbildade klienterna inom det rehabiliterade fångarbetet borde erbjudas fler tjänster särskilt för utvecklande av yrkeskompetens. Klientskapet hos sysselsättningstjänsterna möjliggör mer omfattande servicehelheter än den lönesubventionerade arbetsperioden för att främja sysselsättningen. Som tjänster för sysselsättningsskötsel erbjuds förutom lönesubventionerat arbete även bland annat yrkesvägledning och studiehandledning, arbetslivsträning och utbildning samt rekryteringsevenemang i företag. Dessutom ordnas sektorsövergripande tjänster som främjar sysselsättningen i samarbete med arbets- och näringsbyrån.
Åtgärder för att säkerställa tjänster för de fångar som friges
I Helsingfors friges årligen cirka 400 personer från fängelserna. Största delen av fångarna som friges hör till målgrupperna för skötseln av sysselsättningen. Enligt social- och hälsovårdssektorns utlåtande deltar ändå enbart cirka fem personer årligen i projektet för rehabiliterande fångarbete och genom projektet i det lönesubventionerade arbetet. Serviceprocesserna måste utvecklas så att man garanterar att alla fångar som friges och som hör till sysselsättningsmålgrupperna har åtkomst till sysselsättningstjänster i enlighet med sitt servicebehov. Samtidigt gör man det möjligt för fångarna att dra nytta av hela tjänstemenyn inom sysselsättningsskötseln samt att utnyttja lönesubventionerat arbete under rätt tidpunkt och på ett effektivt sätt.
Stadens sysselsättningstjänster har avtalat om samarbete med brottspåföljdsmyndigheten och projektet Fängelsetiden som en möjlighet! för att förbättra åtkomsten av tjänsterna. Social- och hälsovårdssektorn deltar i samarbetet för att utveckla en ny modell. Utgångspunkten för utvecklandet är att tjänsterna blir mer åtkomliga och motsvarar servicebehovet bättre än tidigare, att servicesystemet är enkelt och klienterna behandlas likvärdigt samt att tjänsterna har en sysselsättande effekt och stöder fortsatt sysselsättning.
Serviceprocessen för fångar i sysselsättningsmålgrupperna som friges planeras i samarbete så att bedömningen av fångarnas servicebehov inleds redan under fängelsetiden. Dessutom avtalas det om att fångarna i ett tidigare skede ska styras till stadens sysselsättningstjänster. Verksamhetsmodellen startas på försök med en liten klientgrupp i oktober 2017. Den färdiga modellen presenteras för stadsstyrelsens näringslivssektion samtidigt med riktlinjerna för användningen av lönesubvention under åren 2018–2019.
Innan den nya modellen tas i bruk till fullo ordnas en lönesubventionsperiod på 12 månader för alla som påbörjar det rehabiliterande fångarbetet oberoende av finansieringsandelen från staten. Syftet är att säkerställa löpande serviceprocesser.
Kaupunginhallitus 11.09.2017 § 795
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Dan Koivulaakson aloitteen loppuun käsitellyksi.
20.02.2017 Ehdotuksen mukaan
21.11.2016 Palautettiin
14.11.2016 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Tanja Ståhlberg, palvelupäällikkö, puhelin: 310 45929
Stadsfullmäktige 01.03.2017 § 147
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade återremittera ärendet för ny beredning.
Behandling
Ledamoten Dan Koivulaakso understödd av ledamoten Sami Muttilainen föreslog att stadsfullmäktige skulle besluta återremittera ärendet till stadsstyrelsen för ny beredning utgående från att alla som år 2016 inlett rehabiliterande fångarbete beviljas lönesubvention för 12 månader oberoende av finansieringsandelen från staten, så att ingen bir marginaliserad innan en ny modell/utredning har blivit gjord. I utredningen och i arbetet på att utveckla den nya modellen utnyttjas sakkännedomen hos dem som arbetat inom rehabiliterande fångarbete.
7 omröstningen
Fortsatt behandling av ärendet JA, återremiss NEJ
JA-förslag: Fortsättning
NEJ-förslag: Ärendet återremitteras för ny beredning utgående från att alla som år 2016 inlett rehabiliterande fångarbete beviljas lönesubvention för 12 månader oberoende av finansieringsandelen från staten, så att ingen bir marginaliserad innan en ny modell/utredning har blivit gjord. I utredningen och i arbetet på att utveckla den nya modellen utnyttjas sakkännedomen hos dem som arbetat inom rehabiliterande fångarbete.
Ja-röster: 29
Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Mika Ebeling, Matti Enroth, Juha Hakola, Fatbardhe Hetemaj, Maritta Hyvärinen, Helena Kantola, Arja Karhuvaara, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Seija Muurinen, Sari Mäkimattila, Matti Niiranen, Pia Pakarinen, Terhi Peltokorpi, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Ulla-Marja Urho
Nej-röster: 50
Zahra Abdulla, Mukhtar Abib, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Tarja Kantola, Jessica Karhu, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Maria Ohisalo, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Mika Raatikainen, Tuomas Rantanen, Jukka Relander, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri
Blanka: 1
Jan D Oker-Blom
Frånvarande: 5
Tom Packalén, Osku Pajamäki, Nasima Razmyar, Ilkka Taipale, Thomas Wallgren
Stadsfullmäktige beslutade återremittera ärendet till stadsstyrelsen för ny beredning.
Föredragande
Upplysningar
Ilkka Oksman, specialplanerare, telefon: 310 76461
Detta beslut publicerades 12.10.2017
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Föredragande
Mer information fås av
Tanja Ståhlberg, servicechef, telefon: 09 310 45929