Detaljplaneändring (nr 12602) för Sockenbacka stations omgivning
Beslut
Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för gatu- och trafikområden i 46 stadsdelen (Sockenbacka, Reimars, Sockenbacka företagsområde) enligt ritning nr 12602, daterad 12.5.2020 och ändrad 23.10.2020 och 20.4.2021, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen (genom planen bildas de nya kvarteren 46109, 46112, 46113, 46114 och 46125).
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Detaljplaneändringens centrala innehåll
Detaljplaneändringen gäller stationsparken i Sockenbacka med de gamla byggnaderna i parken och ett obebyggt område på norra sidan av järnvägen väster om stationsparken. Dessutom omfattar detaljplaneområdet en del av Sockenbackavägens gatuområde.
Syftet är att utveckla närservicen och stadsmiljön i området som ligger i den centralaste delen av Sockenbacka intill järnvägsstationen och vid hållplatser för de livligt trafikerade stombusslinjerna. Området vid stationsbron får enligt planerna en ny öppen plats med en dagligvarubutik och affärslokaler samt en skärmtakskonstruktion för allmän cykelparkering. Detaljplaneändringen gör det möjligt att bygga ett nytt kvarter för bostäder och affärslokaler med flervåningshus av olika höjder på västra sidan av stationsbron norr om järnvägen. Det högsta bostadshuset i 12 våningar byggs vid den öppna platsen. De övriga husen har 5–8 våningar.
Den värdefulla stationsparken och de gamla stationsbyggnaderna på östra sidan av stationsbron skyddas. Trähusen på Sockenbackavägen 40, vilka hör till Sockenbacka stationsmiljö och i nuläget ligger i ett järnvägstrafikområde, skyddas och för husen bildas egna tomter.
Exploateringstalet för det nya kvarteret 46125 är cirka e = 1,7. Bostadsvåningsytan uppgår till sammanlagt 22 800 m² och våningsytan för affärslokaler till cirka 1 920 m². Exploateringstalet för tomterna för flervåningshus är e=2,0 – e=2,4. Antalet invånare ökar med cirka 570.
I samband med detaljplanen har det utarbetats en trafikplan enligt vilken den trafikljusreglerade korsningen vid Fjäderstigen byggs om till en fyrvägskorsning som betjänar det planerade nya bostadskvarteret mellan järnvägen och Sockenbackavägen. Cykelvägsarrangemangen på Sockenbackavägen ändras så att cykelvägarna görs enkelriktade och banan utmed järnvägen görs bredare och bättre till sin kvalitetsnivå.
Genomförandet av detaljplanelösningen bidrar särskilt till att stationsområdet i Sockenbacka utvecklas och blir livligare i takt med att serviceutbudet och invånarantalet ökar. För byggnaderna i stationsparken söks nya ägare som är intresserade av att iståndsätta husen. Den värdefulla parkmiljön ändras till en allmän park för allmänt bruk.
Beslut som detaljplaneändringen bygger på
I Generalplan 2016 för Helsingfors anges området delvis som ett område för affärs- och servicecentrum C1 och delvis som ett bostadsdominerat område A2. Helsingfors förvaltningsdomstol har genom sitt beslut 5.2.2018 upphävt bland annat C1-området i Generalplan 2016 för Helsingfors med anledning av besvär som Teknos Oy har anfört. Förslaget till detaljplan gäller det upphävda området till en liten del. I detta delområde i stationsparken har Generalplan 2002 för Helsingfors förblivit i kraft efter domstolsbehandlingarna. Enligt generalplanen är det fråga om ett område för centrumfunktioner.
På detaljplanebeskrivningens sida 41 hänvisar man till den underjordiska generalplanen 2011, varefter en ny underjordisk generalplan har blivit godkänt. I Helsingfors underjordiska generalplan (nr 12704), som godkändes år 2021, finns inga beteckningar för området.
Den aktuella detaljplaneändringen stämmer överens med de gällande generalplanerna.
På detaljplanebeskrivningens sida 42 hänvisar man till byggnadsordningen från 2010. Därefter har en ny byggnadsordning godkänts. Den nya byggnadsordningen trädde i kraft 7.6.2023.
Detaljplaneändringen bidrar till att staden kan uppnå sina strategiska mål genom att stärka områdets igenkännbara identitet och främja kompletteringsbyggandet av bostäder vid goda kollektivtrafikförbindelser.
Områdets utgångspunkter och nuläge
I detaljplaneområdet, på norra sidan av kustbanan, finns en gammal stationsmiljö som fortsätter mot väster som ett backigt skogsområde med gång- och cykelförbindelser. På motsatta sidan av kustbanan finns ett före detta bangårdsområde och en godsstationsbyggnad. Söder om dessa finns ett företagsområde vid Spiselvägen. En av de största aktörerna i företagsområdet är Teknos Oy:s färgfabrik.
På norra kanten av området för detaljplaneändringen löper den livligt trafikerade Sockenbackavägen med stombusslinjer. Kvartersstrukturen i stationsområdet på norra sidan av Sockenbackavägen är uppbyggd under olika tidsperioder. I området vid Fjäderstigen uppförs nya flervåningshus och i närheten av stationen byggs affärslokaler vid gatan.
För största delen av detaljplaneområdet gäller en detaljplan från 1955.
Området för detaljplaneändring ägs i nuläget av privata markägare, Helsingfors stad och finska staten (Trafikledsverket). Detaljplaneändringen har utarbetats på ansökan av en privat markägare. Innehållet i detaljplanen har förhandlats fram med markägarna.
Kostnader för detaljplaneändringen
De beräknade kostnaderna för detaljplanelösningen har preciserats. Detaljplaneändringen medför följande kostnader för staden i kostnadsnivån för augusti 2024 (MAKU-index 134,4, 2015=100), exklusive mervärdesskatt:
Flyttning av ledningar | 0,3 miljoner euro |
Gator och trafikområden | 2,8 miljoner euro |
Totalt | 3,1 miljoner euro |
En förutsättning för att kunna genomföra detaljplaneändringen är att en fjärrvärmeledning flyttas. Eventuella kostnader för flyttning av datakommunikationskablar har inte beaktats. Kostnaderna för gatuområdena omfattar breddningen av Sockenbackavägen, anläggningen av banan och de stödmurar som banan kräver utmed järnvägen samt de nya offentliga öppna platserna och gatuområdena.
Dessutom medför ändringarna på kommunaltekniken och byggandet av ny kommunalteknik kostnader för ägarna av det kommunaltekniska nätet. Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster HRM har föreslagit att en vattenledning flyttas i samband med att gatorna anläggs. Kostnaderna för flyttningen beräknas uppgå till cirka 360 000 euro. För Helen Elnät Ab orsakas kostnader för byggande av elnät och ett transformatorsrum.
Detaljplaneändringen höjer områdets värde. Staden får markanvändningsersättningar för de privatägda tomterna. Staden avtalar om markanvändningsersättningarna i markpolitiska förhandlingar med markägaren. Stadsstyrelsen godkände 2.9.2024 (§ 513) markanvändningsavtalet och föravtalet för en fastighetsaffär för detaljplanen. Avtalet har undertecknats.
Förslaget till detaljplan offentligt framlagt (MBL 65 §)
Detaljplaneförslaget var offentligt framlagt 23.10–23.11.2020. Nämnden förutsatte fortsatt planering och utredningar. Utifrån dessa gjordes följande ändringar på detaljplanekartan och i detaljplanebeskrivningen innan de lades fram:
- Byggnadsytan för den västra byggnaden på tomten 46125/1 har flyttats intill Sockenbackavägen, vilket har föranlett små ändringar i områdesreserveringarna bredvid byggnaden.
- Möjligheten till kafé- och restaurangverksamhet har lagts till i bestämmelsen om användningsändamålet för AL/s-tomterna i stationsparken.
- En detaljplanebestämmelse om planteringar vid Sockenbackavägen har lagts till i förslaget till detaljplan.
- Detaljplanebeskrivningens illustration, referensplanens bildmaterial och utredningarna om buller, stombuller och vibration har uppdaterats med anledning av ändringarna.
Det gjordes tre anmärkningar mot detaljplaneförslaget. Påpekandena i anmärkningarna gällde mer preciserad planering av den cykelförbindelse som korsar stationsparken i syfte att anpassa cykelförbindelsen efter den historiska parkmiljön och öka trafiksäkerheten i stationsparken, användning av den dubbla vaktstugan som en behövlig invånargård i området, säkerheten på rutten på Kustbansberget, effekten av de nya byggnadernas stora glasytor på fåglarnas säkerhet, den allmänna cykelparkeringens tillgänglighet och möjligheten att tillåta takterrasser i detaljplanen.
Följande aktörer gav utlåtande:
- stadsmuseet, kultur- och fritidssektorn
- Trafikledsverket
- Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen)
- Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes)
- Museiverket
- samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM)
- samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT)
- Helen Elnät Ab
Påpekandena i utlåtandena gällde behovet att undersöka den historiska linjeföringen i området, behovet att tillägga en bestämmelse om objekt med beteckningen sr, ändring av gångbrons beteckning för ett trafikområde till ett gatuområde eller ett parkområde, ändring av planbeteckningen för gång- och cykelvägen utmed järnvägen så att servicekörning till järnvägen är tillåten, behov av samarbete mellan Trafikledsverket och staden i den fortsatta planeringen av banan, möjligheter att öppna utredningen om bedömning av konsekvenserna av olyckor på Teknos färgfabrik i detaljplanebeskrivningen i förhållande till det planerade bostadsbyggandet inklusive granskning av den värsta möjliga olyckan, beaktande av eventuella olyckor på färgfabriken i evakueringsplanerna för detaljplaneområdet och i bostadshusens tekniska lösningar, precisering av bullerutredningarna och utifrån denna eventuell precisering av bestämmelserna om luftkvalitet, balkonger, stombuller och buller samt presentation av eventuella alternativa byggnadsmassor i detaljplanebeskrivningen.
Åtgärder efter att detaljplaneförslaget varit offentligt framlagt
I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget i sammandrag och bemötandena till påpekandena i dessa.
Det som ingår i påpekandena har beaktats i den utsträckning det är ändamålsenligt med hänsyn till detaljplanemålen.
Det gjordes ändringar i detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs detaljerat i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).
De ändringar som gjorts efter att förslaget varit offentligt framlagt har diskuterats med berörda parter.
Närmare motiveringar
Motiveringarna till detaljplaneändringen framgår mer i detalj av den bifogade detaljplanebeskrivningen.
Kaupunginhallitus 21.10.2024 § 630
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy 46. kaupunginosan (Pitäjänmäki, Reimarla, Pitäjänmäen yritysalue) katu- ja liikennealueiden asemakaavan muutoksen 12.5.2020 päivätyn ja 23.10.2020 sekä 20.4.2021 muutetun piirustuksen nro 12602 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein (muodostuvat uudet korttelit 46109, 46112, 46113, 46114 ja 46125).
07.10.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154
Kaupunkiympäristölautakunta 20.04.2021 § 195
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 12.5.2020 päivätyn ja 23.10.2020 sekä 20.4.2021 muutetun asemakaavan muutosehdotuksen nro 12602 hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 46. kaupunginosan (Pitäjänmäki, Reimarla, Pitäjänmäen yritysalue) katu- ja liikennealueita (muodostuvat uudet korttelit 46109, 46112, 46113, 46114 ja 46125).
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Lisäksi lautakunta katsoo, että kaavan kokonaisuuden kannalta kaksoisvahtituvan kehittäminen erilaisia yleisölle avoimia toimintoja yhdistävänä asukastalotyyppisenä kokonaisuutena olisi suotavaa. Siksi se pitää tarkoituksenmukaisena, että kaupunki selvittää mahdollisuudet käynnistää osaltaan tällaisen hankkeen valmistelun.
Käsittely
Vastaehdotus:
Tuomas Rantanen: Päätöksen lisätään lausuma: ”Lautakunta katsoo, että kaavan kokonaisuuden kannalta kaksoisvahtituvan kehittäminen erilaisia yleisölle avoimia toimintoja yhdistävänä asukastalotyyppisenä kokonaisuutena olisi suotavaa. Siksi se pitää tarkoituksenmukaisena, että kaupunki selvittää mahdollisuudet käynnistää osaltaan tällaisen hankkeen valmistelun."
Kannattaja: Eveliina Heinäluoma
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Tuomas Rantasen vastaehdotuksen.
13.04.2021 Pöydälle
19.05.2020 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
12.05.2020 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Siv Nordström, arkkitehti, puhelin: 310 37322
Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433
Jarkko Nyman, insinööri (teknistaloudelliset asiat), puhelin: 310 37094
Pihla Sillanpää, maisema-arkkitehti, puhelin: 31033671
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 08.01.2020 § 2
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12602 pohjakartan kaupunginosassa 46 Pitäjänmäki. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:
Asemakaavan numero: 12602
Kaupunginosa: 46 Pitäjänmäki
Kartoituksen työnumero: 52/2019
Pohjakartta valmistunut: 27.11.2019
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000
Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.
Lisätiedot
Riina Helander, puhelin:
Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883
Nimistötoimikunta 11.12.2019 § 92
Arkkitehti Siv Nordström esitteli.
Nimistötoimikunta päätti esittää alueelle seuraavaa uusia nimiä:
Kaupunkiradankuja–Stadsbansgränden
(katu)
Perustelu: Helsingistä Pitäjänmäen kautta Leppävaaraan kulkevan niin kutsutun kaupunkiradan mukaan. Kaupunkirata valmistui neliraiteiseksi vuonna 2001.
Pitäjänmäen asemapuisto–Sockenbacka stationspark
(puisto)
Perustelu: Pitäjänmäen aseman mukaan. Puiston nimi on ollut aiemmin epävirallisesti käytössä. Pitäjänmäen asema-alue rakentui ja sai nykyisen muotonsa vaiheittain vuosien 1902–1915 aikana. Heti junaliikenteen alkaessa asemaympäristöä koristettiin kukkaistutuksin, mutta varsinainen puistoalue istutettiin vuonna 1905. Asemapuiston kultakausi ulottui 1910-luvulta 1950-luvulle.
Rantaradan puistokuja–Kustbansallén
(jalankulku- ja pyöräily-yhteys)
Perustelu: Helsingistä Turkuun kulkevan niin kutsutun rantaradan mukaan. Pitäjänmäen asema oli vuonna 1902 valmistuneen Pasilan ja Karjaan välisen yksiraiteisen rautatien ensimmäinen asema.
Rantaradanaukio–Kustbansplatsen
(aukio)
Perustelu: Helsingistä Turkuun kulkevan niin kutsutun rantaradan mukaan. Pitäjänmäen asema oli vuonna 1902 valmistuneen Pasilan ja Karjaan välisen yksiraiteisen rautatien ensimmäinen asema.
Rantaradankallio–Kustbansberget
(lähivirkistysalue)
Perustelu: Helsingistä Turkuun kulkevan niin kutsutun rantaradan mukaan. Pitäjänmäen asema oli vuonna 1902 valmistuneen Pasilan ja Karjaan välisen yksiraiteisen rautatien ensimmäinen asema. Pitäjänmäki-seuralta joulukuussa 2019 saadun tiedon mukaan kallioalueella on ollut seuraavia epävirallisia nimityksiä: Junakallio(t), Junakaltsi(t), Ratakalliot ja Ratikset.
Perusteluiden lähteenä on käytetty Pitäjänmäen aseman ympäristöhistoriallista selvitystä:
https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/julkaisut/julkaisut/julkaisu-17-18.pdf
Lisätiedot
Johanna Lehtonen, nimistönsuunnittelija, puhelin: 310 37386
Detta beslut publicerades 14.11.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
- av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
- av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
- av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.
En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Besvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens besöksadress är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolen är öppen måndag–fredag kl. 8.00-16.15.
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
Till besvärsskriften ska fogas
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154