Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin sydänsairaala Oy, Helsingin sydänsairaala, Länsisatamankatu 16, Helsinki

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2016-009511
Ärendet har nyare handläggningar
§ 27
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin sydänsairaala Oy, Helsingin sydänsairaala, Länsisatamankatu 16, Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin sydänsairaala Oy:n kohdetta Helsingin sydänsairaala, osoitteessa Länsisatamankatu 16, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 24.8.2016
- poistumisturvallisuuden arviointi paikan päällä 14.3.2018
- kohteen pelastussuunnitelma
- tilojen rakennepiirustukset.

Helsingin sydänsairaala toimii vuonna 2009 valmistuneen rakennuksen kolmannessa kerroksessa Helsingin Länsisatamassa.

Kyseessä on päiväsairaala jossa tehdään sydämen perustutkimuksia ja päivätoimenpiteitä, kuten varjoainekuvauksia ja pallolaajennushoitoja. Pääasiassa toimenpiteet suoritetaan päiväosastolla, mutta tarvittaessa on järjestettävissä myös tilapäinen ympärivuorokautinen valmius.

Potilaspaikkoja on yhteensä 30. Henkilökuntaa on aina paikalla sairaalan aukioloaikana. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan potilaat ovat pääasiassa omatoimisia, mutta suoritetusta toimenpiteestä riippuen potilas saattaa olla avustettava tai täysin avustettava toimenpiteen jälkeen muutamien tuntien ajan. Kaikissa potilasvuoteissa on pelastuslakanat. Henkilökunta on saanut koulutusta pelastuslakanoiden käyttöön evakuointitilanteiden varalle. Myös henkilökunnan paloturvallisuuskoulutusta järjestetään säännöllisesti.

Paloteknisesti koko rakennus on varustettu automaattisella sammutuslaitteistolla sekä automaattisella paloilmoittimella. Lisäksi kohteessa on käsisammuttimet. Rakennus on paloluokkaa P1. Sydänsairaalan tilat muodostavat yhtenäisen 392 neliömetriä käsittävän palo-osaston. Toimenpide- ja tarkkailutila on erillinen palo-osasto.

Sairaalan tiloista on kaksi pääasiallista toisistaan riippumatonta poistumisreittiä. Poistumisreitit on opastettu valaistuin poistumisopastein. Palohälytyksen sattuessa avustettavien potilaiden evakuointi sairaalasängyssä on mahdollista rakennuksen B-portaan uloskäynnin kautta seuraavaan palo-osastoon. Pelastuslakanan avulla potilaat voidaan evakuoida sekä pääsisäänkäynnin että B-portaan kautta.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu
- automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen)
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Detta beslut publicerades 30.04.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 31030625

katri.j.aaltonen@hel.fi

Beslutsfattare

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja