Val av ledamot och ordförande i stadsstyrelsens koncernsektion och av ersättare i stadsstyrelsen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2016-010220
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 50 §

Val av ledamot och ordförande i stadsstyrelsens koncernsektion och av ersättare i stadsstyrelsen

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade

  1. bevilja Tuuli Kousa avsked från förtroendeuppdragen som ledamot och ordförande i stadsstyrelsens koncernsektion och som ersättare i stadsstyrelsen
  2. välja Tuomas Rantanen till ordförande och Jasmin Hamid till ledamot i stadsstyrelsens koncernsektion
  3. välja Jasmin Hamid till ny personlig ersättare för Otso Kivekäs i stadsstyrelsen för den mandattid som slutar vid utgången av maj 2017.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt konstatera att Hannu Oskala blir personlig ersättare för den nya ledamoten i stadsstyrelsens koncernsektion.

Stadsfullmäktige beslutade dessutom justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Behandling

Ledamoten Otso Kivekäs föreslog Tuomas Rantanen till ordförande i stadsstyrelsens koncernsektion och Jasmin Hamid till ledamot i stadsstyrelsens koncernsektion och till ersättare i stadsstyrelsen.

Stadsfullmäktige beslutar

  1. bevilja Tuuli Kousa avsked från förtroendeuppdragen som ledamot och ordförande i stadsstyrelsens koncernsektion och som ersättare i stadsstyrelsen
  2. välja _______________ till ny ledamot och ordförande i stadsstyrelsens koncernsektion
  3. välja __________________ till ny personlig ersättare för Otso Kivekäs i stadsstyrelsen för den mandattid som slutar vid utgången av maj 2017.

Stadsfullmäktige beslutar samtidigt konstatera att Hannu Oskala blir personlig ersättare för den nya ledamoten i stadsstyrelsens koncernsektion.

Stadsfullmäktige beslutar dessutom justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Stäng

Stadsfullmäktige valde 14.1.2015 Tuuli Kousa (Gröna) till ledamot och ordförande i stadsstyrelsens koncernsektion (§ 6) och till ersättare i stadsstyrelsen (§ 5) för den mandattid som utgår med år 2016. Tuuli Kousa anhåller 19.1.2017 om avsked från förtroendeuppdragen som ledamot och ordförande i koncernsektionen och som ersättare i stadsstyrelsen.

Enligt 38 § i kommunallagen (365/1995) kan den som har giltiga skäl avgå från förtroendeuppdraget. Det organ som utser den förtroendevalda i fråga beslutar om beviljande av avsked. Till ett förtroendeuppdrag som blivit ledigt under pågående mandattid ska en ny förtroendevald utses för den återstående mandattiden.

Den som utses ska vara valbar till stadsstyrelsen med stöd av 33 § och 35 § i kommunallagen (365/1995).

Stäng

Kaupunginhallitus 23.01.2017 § 51

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää

  1. myöntää Tuuli Kousalle eron kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtajan ja jäsenen sekä kaupunginhallituksen varajäsenen luottamustoimista,
  2. valita _______________ puheenjohtajaksi ja jäseneksi kaupunginhallituksen konsernijaostoon sekä
  3. valita _______________ Otso Kivekkään henkilökohtaiseksi varajäseneksi kaupunginhallitukseen vuoden 2017 toukokuun lopussa päättyväksi toimikaudeksi.

Samalla kaupunginvaltuusto päättää todeta, että kaupunginhallituksen konsernijaostoon valittavan uuden jäsenen henkilökohtainen varajäsen on Hannu Oskala.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot

Lauri Menna, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36012

lauri.menna@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 10.02.2017

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Lauri Menna, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36012

lauri.menna@hel.fi