Den av ledamoten Petra Malin väckta motionen om socialarbetarnas arbetshälsa
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Petra Malin väckta motionen vara slutligt behandlad.
Behandling
Ledamoten Petra Malin understödd av ledamoten Anna Vuorjoki föreslog följande hemställningskläm:
Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av stadsstyrelsens förslag att möjligheterna att erbjuda arbetsstyrning för alla socialarbetare utreds. |
Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag enhälligt.
6 omröstningen
Ledamoten Petra Malins förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ
JA-förslag: Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av stadsstyrelsens förslag att möjligheterna att erbjuda arbetsstyrning för alla socialarbetare utreds.
NEJ-förslag: Motsätter sig
Ja-röster: 38
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Paavo Arhinmäki, Gunvor Brettschneider, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Eero Heinäluoma, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Tarja Kantola, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Silvia Modig, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Jan D Oker-Blom, Sara Paavolainen, Terhi Peltokorpi, Sirpa Puhakka, Marcus Rantala, Leo Stranius, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Thomas Wallgren, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki
Nej-röster: 8
Katja Ivanitskiy, Tapio Klemetti, Heimo Laaksonen, Lasse Männistö, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Olli Sademies, Ulla-Marja Urho
Blanka: 35
Pentti Arajärvi, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Jussi Chydenius, Timo Elo, Matti Enroth, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Fatbardhe Hetemaj, Nuutti Hyttinen, Maritta Hyvärinen, Suzan Ikävalko, Arja Karhuvaara, Otso Kivekäs, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Otto Lehtipuu, Harri Lindell, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Seija Muurinen, Hannu Oskala, Pia Pakarinen, Erkki Perälä, Timo Raittinen, Tuomas Rantanen, Laura Rissanen, Wille Rydman, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Pertti Villo, Markku Vuorinen, Ville Ylikahri
Frånvarande: 4
Maija Anttila, Sirkku Ingervo, Osku Pajamäki, Mari Puoskari
Stadsfullmäktige godkände inte ledamoten Petra Malins förslag till hemställningskläm.
Äänestys 1
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Abdulla, Zahra | Ej fullmäktigegrupp |
Alanko-Kahiluoto, Outi | Vihreä valtuustoryhmä |
Arhinmäki, Paavo | Ej fullmäktigegrupp |
Brettschneider, Gunvor | Ej fullmäktigegrupp |
Ebeling, Mika | Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä |
Finne-Elonen, Laura | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Hakanen, Yrjö | Ej fullmäktigegrupp |
Heinäluoma, Eero | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Honkasalo, Veronika | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Hursti, Rene | Ej fullmäktigegrupp |
Huru, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Jalovaara, Ville | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Järvinen, Jukka | Ej fullmäktigegrupp |
Kantola, Helena | Ej fullmäktigegrupp |
Kantola, Tarja | Ej fullmäktigegrupp |
Koivulaakso, Dan | Ej fullmäktigegrupp |
Kolbe, Laura | Keskustan valtuustoryhmä |
Loukoila, Eija | Ej fullmäktigegrupp |
Lovén, Jape | Ej fullmäktigegrupp |
Malin, Petra | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Modig, Silvia | Ej fullmäktigegrupp |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Månsson, Björn | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Mäki, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Mäkimattila, Sari | Ej fullmäktigegrupp |
Oker-Blom, Jan D | Ej fullmäktigegrupp |
Paavolainen, Sara | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Puhakka, Sirpa | Ej fullmäktigegrupp |
Rantala, Marcus | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Stranius, Leo | Vihreä valtuustoryhmä |
Taipale, Kaarin | Ej fullmäktigegrupp |
Torsti, Pilvi | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Wallgren, Thomas | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Valokainen, Tuomo | Ej fullmäktigegrupp |
Vesikansa, Sanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Vuorjoki, Anna | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ivanitskiy, Katja | Ej fullmäktigegrupp |
Klemetti, Tapio | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Laaksonen, Heimo | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Männistö, Lasse | Ej fullmäktigegrupp |
Rauhamäki, Tatu | Ej fullmäktigegrupp |
Rautava, Risto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sademies, Olli | Ej fullmäktigegrupp |
Urho, Ulla-Marja | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Arajärvi, Pentti | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Bogomoloff, Harry | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Chydenius, Jussi | Vihreä valtuustoryhmä |
Elo, Timo | Ej fullmäktigegrupp |
Enroth, Matti | Ej fullmäktigegrupp |
Hakola, Juha | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Hamid, Jasmin | Ej fullmäktigegrupp |
Hetemaj, Fatbardhe | Ej fullmäktigegrupp |
Hyttinen, Nuutti | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Hyvärinen, Maritta | Ej fullmäktigegrupp |
Ikävalko, Suzan | Ej fullmäktigegrupp |
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kivekäs, Otso | Vihreä valtuustoryhmä |
Koskinen, Kauko | Ej fullmäktigegrupp |
Koulumies, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Kousa, Tuuli | Ej fullmäktigegrupp |
Krohn, Minerva | Ej fullmäktigegrupp |
Lehtipuu, Otto | Ej fullmäktigegrupp |
Lindell, Harri | Ej fullmäktigegrupp |
Luukkainen, Hannele | Ej fullmäktigegrupp |
Majuri, Pekka | Ej fullmäktigegrupp |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Oskala, Hannu | Vihreä valtuustoryhmä |
Pakarinen, Pia | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Perälä, Erkki | Ej fullmäktigegrupp |
Raittinen, Timo | Ej fullmäktigegrupp |
Rantanen, Tuomas | Vihreä valtuustoryhmä |
Rissanen, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rydman, Wille | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Sevander, Tomi | Ej fullmäktigegrupp |
Soininvaara, Osmo | Vihreä valtuustoryhmä |
Villo, Pertti | Ej fullmäktigegrupp |
Vuorinen, Markku | Ej fullmäktigegrupp |
Ylikahri, Ville | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Anttila, Maija | Ej fullmäktigegrupp |
Ingervo, Sirkku | Ej fullmäktigegrupp |
Pajamäki, Osku | Ej fullmäktigegrupp |
Puoskari, Mari | Ej fullmäktigegrupp |
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Ej fullmäktigegrupp | 20 | 5 | 20 | 4 |
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä | 4 | 0 | 1 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 4 | 0 | 5 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 0 | 3 | 7 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 0 | 0 | 2 | 0 |
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Ledamoten Petra Malin och 31 andra ledamöter föreslår i sin motion att läget i fråga om socialarbetarnas arbetshälsa ska utredas och behövliga åtgärder vidtas.
Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.
Stadsstyrelsen framhåller att det är viktigt att staden fokuserar på de anställdas arbetshälsa. Hälsofrämjande ledarskap är en del av stadens ledarskapssystem. Stadskansliet ger förvaltningarna och affärsverken redskap som de kan använda för att aktivt följa och förbättra arbetslivskvaliteten och arbetshälsan. Arbetshälsan följs vartannat år genom undersökningen Kommun10 ledd av Arbetshälsoinstitutet och vartannat år genom en arbetshälsoenkät som Företagshälsan Helsingfors skickar ut. Arbetshälsoinstitutet genomförde dessutom år 2015 ett separat delprojekt inom undersökningen Kommun10 beträffande socialarbetarnas arbetshälsa. Staden deltog i projektet (bilaga 2).
En tydlig modell för stadens hälsofrämjande ledarskap skapades år 2016. Modellen omfattar klara mål, aktörer, processer och mätare. Verksamheten kan förbättras genom att arbetshälsan följs och utvärderas regelbundet.
Stadsstyrelsen hänvisar till ett utlåtande från social- och hälsovårdsnämnden och meddelar att de främsta åtgärderna i förändringar och utvecklingsprocesser som inletts av social- och hälsovårdsverket är att arbetsgemenskaperna får stöd, nya ledarskapsmetoder införs, innehåll och arbetssätt i det sociala arbetet utvecklas och de anställda får stöd för yrkesmässig utveckling.
Social- och hälsovårdsverket fäster vikt vid hälsofrämjande ledarskap i enlighet med driftsplanen för år 2017. Vid verkställigheten av ledarskapsmodellen för de förnyade tjänsterna betonas bl.a. kunskapsledarskap, delaktighet, agil utveckling, branschövergripande arbete och coachning. De lägsta cheferna utbildas för den nya ledarskapsmodellen fr.o.m. år 2017. Verket genomför för närvarande ett attraktionsprojekt i det sociala arbetet inom barnskyddet och utreder då vilka attraktions- och belastningsfaktorer som finns i arbetet, varefter verket vidtar behövliga korrigerande åtgärder. Verket inledde år 2016 ett arbete som gäller uppgiftsstrukturen inom det sociala området och som syftar till en mer ändamålsenlig resursanvändning. Socialarbetarna får bättre påverkansmöjligheter genom att olika former av strukturellt socialt arbete utvecklas. En personlig utvecklingsplan gås igenom med arbetstagaren under ett utvecklingssamtal. Verket utvecklar innehållet och rutinerna i det sociala arbetet tillsammans med kommunerna i huvudstadsregionen, Socca (huvudstadsregionens kompetenscentrum inom det sociala området) och Helsingfors universitet.
Stadsstyrelsen påpekar att resultaten från Arbetshälsoinstitutets undersökning Kommun10 och det därtill anknutna delprojektet rörande socialarbetare är heltäckande och aktuella och följaktligen kan utnyttjas för åtgärder som förbättrar socialarbetarnas arbetshälsa – någon separat utredning är inte nödvändig. Social- och hälsovårdsverket har slagit fast vilka åtgärder som behövs.
Kaupunginhallitus 24.04.2017 § 437
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Petra Malinin aloitteen loppuun käsitellyksi.
Samalla kaupunginhallitus edellyttää, että lautakunnalle esitetään selvitys sosiaalityöntekijöiden asiakasmääristä työntekijää kohden eri palveluissa. Samalla lautakunnalle esitetään laskelma, paljonko resursseja vaatisi sosiaalityöntekijöiden määrän nostaminen suositusten tasolle.
Käsittely
Vastaehdotus:
Silvia Modig:
Lisätään päätösehdotukseen seuraava:
Kaupunginhallitus edellyttää, että lautakunnalle esitetään selvitys sosiaalityöntekijöiden asiakasmääristä työntekijää kohden eri palveluissa. Samalla lautakunnalle esitetään laskelma, paljonko resursseja vaatisi sosiaalityöntekijöiden määrän nostaminen suositusten tasolle.
Kannattaja: Pilvi Torsti
Äänestys:
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Silvia Modigin vastaehdotuksen mukaan
Jaa-äänet: 1
Tatu Rauhamäki
Ei-äänet: 10
Veronika Honkasalo, Otso Kivekäs, Silvia Modig, Osku Pajamäki, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Hannu Tuominen
Tyhjä: 4
Arja Karhuvaara, Laura Kolbe, Lasse Männistö, Laura Rissanen
Kaupunginhallitus hyväksyi Silvia Modigin vastaehdotuksen äänin 1 - 10 (4 tyhjää).
18.04.2017 Pöydälle
14.02.2017 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
Sosiaali- ja terveyslautakunta 28.02.2017 § 63
Lausunto
Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan esittelijän ehdotuksesta poikkeavan lausunnon valtuutettu Petra Malinin valtuustoaloitteesta koskien sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia:
"Sosiaali- ja terveyslautakunta pitää tärkeänä, että henkilöstön työhyvinvoinnista huolehditaan ja sitä pyritään parantamaan erityisesti niissä tehtävissä, joissa työ on kuormittavinta. Sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnin riskitekijät on tiedostettu, ja niihin vastataan sosiaali- ja terveysvirastossa käynnistettyjen muutosten ja kehittämisprosessien avulla. Keskeiset toimenpiteet ovat: tuki työyhteisöille ja johtamiskäytäntöjen uudistaminen, sosiaalityön sisältöjen ja työtapojen kehittäminen sekä tuki ammatilliselle kehittymiselle.
Helsingissä on toteutettu vuosina 2014 ja 2016 kuntatyöntekijöiden hyvinvointia selvittävä Kunta10 -tutkimus. Vuoden 2014 Kunta10 -kyselyyn on vastannut 592 ja vuoden 2016 kyselyyn 614 Helsingin kaupungin sosiaalityöntekijää. Määrä edustaa kattavasti Helsingin sosiaalityöntekijöitä. Lisäksi Helsinki on ollut mukana Työterveyslaitoksen sosiaalityöntekijöiden hyvinvointia selvittävässä tutkimuksessa, jonka osana sosiaalityöntekijöille on toteutettu hyvinvointia koskeva lisäkysely vuonna 2015. Työterveyslaitoksen lisäkyselyyn vastasi Helsingistä 385 sosiaalityöntekijää.
Kuntavertailussa (liite 1: sosiaalityöntekijän hyvinvointi ja työssä jaksaminen) Helsingin tulokset olivat lähellä keskiarvoa. Yksittäisellä kunnalla ei ole oikeutta julkaista muiden kuntien tuloksia. Helsingin tuloksia on verrattu koko aineistoa koskeviin tuloksiin eli tuloksiin, joissa kaikki kunnat on laskettu yhteen. Työnkuvan epäselvyys ja oman työn arvostuksen vähäisyys työyhteisössä kuormittivat Helsingin sosiaalityöntekijöitä vähemmän kuin muissa kunnissa. Myös asiakasmäärät kuormittivat Helsingin sosiaalityöntekijöitä keskiarvoa vähemmän. Kokemus työhön kohdistuvien ristiriitaisten vaatimusten kuormittavuudesta oli sen sijaan Helsingissä keskiarvoa suurempi. Koska Kunta10- ja Sosiaalityöntekijöiden hyvinvointi -tutkimukset ovat tuloksiltaan kattavia sekä ajankohtaisia, sosiaali- ja terveyslautakunta katsoo, että tulokset ovat hyödynnettävissä sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnin parantamiseksi ilman erillistä selvitystä.
Tuki työyhteisöille ja johtamiskäytäntöjen uudistaminen
Sosiaali- ja terveysvirastossa kiinnitetään huomiota työkykyjohtamiseen vuoden 2017 käyttösuunnitelman mukaisesti. Kunta10 -kyselyn ja sairauspoissaolomallikokeilun tuloksia hyödynnetään työkykyjohtamisessa. Erityistä tukea tarvitseville työyhteisöille tarjotaan asiantuntija-apua henkilöstöjohtamisen parantamiseksi ja työyhteisön varhaisen tuen mallia laajennetaan.
Uudistettujen palvelujen johtamismallin toimeenpanossa panostetaan muuan muassa osaamisen johtamiseen, osallisuuteen, ketterään kehittämiseen, monialaiseen työskentelyyn ja valmentavaan esimiestyöhön. Lähiesimiehet koulutetaan uuteen johtamismalliin vuodesta 2017 alkaen. Palvelujen uudistamisen yhteydessä kehitetään moniammatillisen työn ja tiimityöskentelyn malleja, jotka vahvistavat ammattilaisten välistä yhteistyötä asiakkaan asioiden hoitamisessa.
Sosiaali- ja terveysvirastossa on käynnissä lastensuojelun sosiaalityön vetovoimaisuushanke, jossa selvitetään lastensuojelun sosiaalityön vetovoima- ja kuormitustekijöitä sekä toteutetaan tarvittavat toimenpiteet niiden osalta. Toimenpiteissä on huomioitu työn arvostuksen, työolojen ja -välineiden, johtamisen ja perehdytyksen kehittäminen. Hankkeessa on ollut sen käynnistymisestä alkaen mukana työntekijöitä, esimiehiä ja alan opiskelijoita. Vetovoimaisuushankkeen tuloksia hyödynnetään myös muiden sosiaalityön sektoreiden kehittämisessä.
Sosiaalityön sisältöjen ja työtapojen kehittäminen
Vuonna 2016 sosiaali- ja terveysvirastossa on aloitettu sosiaalialan tehtävärakennetyö. Tehtävärakennetyön tavoitteena on kehittää tarkoituksenmukainen tehtävien jako sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien välillä, jotta lainsäädännön asettamat vaatimukset voidaan saavuttaa ja sosiaalialan ammattihenkilöiden osaaminen tulee optimaalisesti käyttöön. Sosiaalityöntekijä vastaa erityistä tukea tarvitsevien lasten ja muiden erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden palvelutarpeen arvioinnista ja toimii heidän vastuutyöntekijänä. Resurssien oikealla kohdentamisella on mahdollista edistää ammatillista kehittymistä ja hyödyntää entistä paremmin sosiaalityöntekijöiden koulutuksen tuottamaa osaamista. Aikuissosiaalityössä toimeentulotuen Kela-siirron myötä sosiaalityöntekijöiden työaikaa vapautuu uusien työmuotojen kehittämiseen.
Rakenteellinen sosiaalityö (SHL 1301/2014, 7 §) on yksi keskeinen keino lisätä työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhönsä. Helsingin sosiaali- ja terveysviraston vuonna 2016 tekemässä sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen selvityksessä tuli esiin, että sosiaalityöntekijät pitävät rakenteellisen sosiaalityön vahvistamista keskeisenä tapana hyödyntää ammattitaitoaan paremmin. Sosiaalityöntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia parannetaan kehittämällä rakenteellisen sosiaalityön muotoja. Sosiaali- ja terveysvirastossa on otettu käyttöön SPro -järjestelmä, johon työntekijät voivat ilmoittaa havaitsemistaan sosiaalihuollon toteuttamista koskevista epäkohdista matalalla kynnyksellä. Lautakunta pitää tärkeänä että kaikilla sosiaalityöntekijöillä on mahdollisuus osallistua rakenteellisen sosiaalityön tekemiseen ja että tätä varten luodaan toimivat rakenteet kaikissa palveluissa.
Tuki ammatilliselle kehittymiselle
Sosiaali- ja terveysvirastossa panostetaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja huolehditaan riittävästä täydennyskoulutuksesta. Kehityskeskustelun yhteydessä työntekijän kanssa käydään läpi henkilökohtainen kehittymissuunnitelma. Yksilökehityskeskustelun oli vuonna 2016 käynyt 71,5 prosenttia sosiaalityöntekijöistä. Vuonna 2017 kokeillaan sosiaalityöntekijöiden uramalleja, joiden avulla voidaan tukea yksittäisen henkilön urakehitystä ja ammatillista kehittymistä sekä parantaa työntekijöiden työmotivaatiota.
Sosiaalityön oppilaitosyhteistyössä nostetaan esiin työelämän tarpeita ja kehitetään opetuksen sisältöjä yhteistyössä yliopiston kanssa. Kehittämisessä kiinnitetään huomiota uran alkuvaiheessa olevien sosiaalityöntekijöiden tukemiseen sekä asiakkaiden kohtaamisen taitojen ja tunnetaitojen vahvistamiseen. Sosiaalityön sisältöjä ja käytäntöjä kehitetään yhteistyössä pääkaupunkiseudun kuntien, sosiaalialan osaamiskeskus Soccan ja Helsingin yliopiston kanssa. Yhtenä toimenpiteenä suunnitellaan sosiaali- ja terveystoimialan yhteensovitettua mentorointimallia, johon otetaan vaikutteita lääkärikoulutuksesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että lautakunnalle esitetään selvitys sosiaalityöntekijöiden asiakasmääristä työntekijää kohden eri palveluissa. Samalla lautakunnalle esitetään laskelma, paljonko resursseja vaatisi sosiaalityöntekijöiden määrän nostaminen suositusten tasolle.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnilla on merkittäviä vaikutuksia kuntalaisten hyvinvointiin. Heikko työhyvinvointi on yhteydessä työntekijöiden saatavuuteen ja sairauspoissaolojen määrään. Työntekijävajaukset kuormittavat työntekijöitä, jolloin palvelujen laatu ja saatavuus kärsivät. Sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointi vaikuttaa etenkin haavoittuvien asiakasryhmien saamiin palveluihin. Työhyvinvointia edistävien toimenpiteiden avulla voidaan vaikuttaa terveys- ja hyvinvointierojen kaventumiseen."
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Anna Vuorjoki: Tehdään Sosiaalityön sisältöjen ja työtapojen kehittäminen -osan ensimmäisen kappaleen loppuun seuraava lisäys: ”Toimeentulotukihakemusten ruuhkautuminen Kelassa alkuvuodesta 2017 on aiheuttanut kuormitusta sosiaali- ja terveysviraston palveluihin. Lautakunta pitää tärkeänä, että tässä tilanteessa huolehditaan työntekijöiden hyvinvoinnista ja heidän mahdollisuudestaan kehittää uusia työmuotoja.”
Kannattaja: Jäsen Tuula Salo
Vastaehdotus 2:
Jäsen Anna Vuorjoki: Tehdään Sosiaalityön sisältöjen ja työtapojen kehittäminen -osan toisen kappaleen loppuun seuraava lisäys: ”Lautakunta pitää tärkeänä että kaikilla sosiaalityöntekijöillä on mahdollisuus osallistua rakenteellisen sosiaalityön tekemiseen ja että tätä varten luodaan toimivat rakenteet kaikissa palveluissa.”
Kannattaja: Jäsen Tuula Salo
Vastaehdotus 3:
Jäsen Anna Vuorjoki: Lisätään lausunnon loppuun seuraava kohta: ”Sosiaali- ja terveyslautakunta katsoo, että sosiaali- ja terveysvirastossa tulee järjestää riittävä työnohjaus kaikille sosiaalityöntekijöille. Lautakunta edellyttää varmistettavan, että työnohjausta tarjotaan kaikille."
Kannattaja: Jäsen Tuula Salo
Vastaehdotus 4:
Jäsen Anna Vuorjoki: Lisätään lausunnon loppuun seuraava kohta: ”Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että lautakunnalle esitetään selvitys sosiaalityöntekijöiden asiakasmääristä työntekijää kohden eri palveluissa. Samalla lautakunnalle esitetään laskelma, paljonko resursseja vaatisi sosiaalityöntekijöiden määrän nostaminen suositusten tasolle.”
Kannattaja: Jäsen Tuula Salo
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto syntyi seuraavien äänestysten pohjalta:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Anna Vuorjoki): Tehdään Sosiaalityön sisältöjen ja työtapojen kehittäminen -osan ensimmäisen kappaleen loppuun seuraava lisäys: ”Toimeentulotukihakemusten ruuhkautuminen Kelassa alkuvuodesta 2017 on aiheuttanut kuormitusta sosiaali- ja terveysviraston palveluihin. Lautakunta pitää tärkeänä, että tässä tilanteessa huolehditaan työntekijöiden hyvinvoinnista ja heidän mahdollisuudestaan kehittää uusia työmuotoja.”
Jaa-äänet: 6
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Jukka Ihanus, Kimmo Parhiala, Hannu Tuominen
Ei-äänet: 3
Miina Kajos, Tuula Salo, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 4
Gunvor Brettschneider, Laura Nordström, Nelli Nurminen, Tuomas Tuure
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 6 - 3 (tyhjää 4).
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Anna Vuorjoki): Tehdään Sosiaalityön sisältöjen ja työtapojen kehittäminen -osan toisen kappaleen loppuun seuraava lisäys: ”Lautakunta pitää tärkeänä että kaikilla sosiaalityöntekijöillä on mahdollisuus osallistua rakenteellisen sosiaalityön tekemiseen ja että tätä varten luodaan toimivat rakenteet kaikissa palveluissa.”
Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Jukka Ihanus, Kimmo Parhiala
Ei-äänet: 6
Miina Kajos, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 2
Gunvor Brettschneider, Nelli Nurminen
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotuksen äänin 6 - 5 (tyhjää 2).
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Anna Vuorjoki): Lisätään lausunnon loppuun seuraava kohta: ”Sosiaali- ja terveyslautakunta katsoo, että sosiaali- ja terveysvirastossa tulee järjestää riittävä työnohjaus kaikille sosiaalityöntekijöille. Lautakunta edellyttää varmistettavan, että työnohjausta tarjotaan kaikille."
Jaa-äänet: 8
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Jukka Ihanus, Nelli Nurminen, Kimmo Parhiala, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure
Ei-äänet: 5
Gunvor Brettschneider, Miina Kajos, Laura Nordström, Tuula Salo, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 5.
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Anna Vuorjoki): Lisätään lausunnon loppuun seuraava kohta: ”Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että lautakunnalle esitetään selvitys sosiaalityöntekijöiden asiakasmääristä työntekijää kohden eri palveluissa. Samalla lautakunnalle esitetään laskelma, paljonko resursseja vaatisi sosiaalityöntekijöiden määrän nostaminen suositusten tasolle.”
Jaa-äänet: 5
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Sami Heistaro, Jukka Ihanus, Kimmo Parhiala
Ei-äänet: 7
Miina Kajos, Laura Nordström, Nelli Nurminen, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Anna Vuorjoki
Tyhjä: 1
Gunvor Brettschneider
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Anna Vuorjoen vastaehdotuksen äänin 7 - 5 (tyhjää 1). Esittelijä Juha Jolkkonen jätti eriävän mielipiteen hyväksytystä vastaehdotuksesta 4.
Asiassa jätettiin seuraava eriävä mielipide:
Esittelijä Juha Jolkkonen jätti eriävän mielipiteen hyväksytystä vastaehdotuksesta 4.
14.02.2017 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Anna-Kaisa Tukiala, johtava asiantuntija, puhelin: 310 46693
Detta beslut publicerades 12.05.2017
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
Föredragande
Mer information fås av
Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184