Poistumisturvallisuuden arviointi / Helykodit ry, Kettutien palvelutalo, Kettutie 15, 00800 Helsinki

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2016-013460
Ärendet har nyare handläggningar
§ 28
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Helykodit ry, Kettutien palvelutalo, Kettutie 15, 00800 Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuuden arviointi koskee Helykodit ry:n (ent. Itä-Helsingin lähimmäistyö Hely ry) kohdetta Kettutien palvelutalo osoitteessa Kettutie 15, 00800 Helsinki. Päätös liittyy toiminnanharjoittajan laatimaan poistumisturvallisuusselvitykseen 7.12.2016 ja poistumisturvallisuuden arviointiin 30.1.2018. Toiminnanharjoittaja on toimittanut lisäksi päivityksen poistumisturvallisuusselvitykseen 6.8.2019.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei kaikilta
osin täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia. Tällä perusteella toiminnanharjoittaja velvoitettiin laatimaan pelastuslain 20 § mukainen suunnitelma poistumisturvallisuuden parantamisesta (poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma). Toiminnanharjoittaja on toimittanut suunnitelman 3.4.2018 ja täydentänyt sitä 25.9.2020.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan toteuttamissuunnitelmissa esitetyillä toimenpiteillä poistumisturvallisuus voidaan saattaa vaatimusten mukaiseksi. Toiminnanharjoittajan tulee toteuttaa toimenpiteet suunnitelmassa esitetyn mukaisesti.

Ehdot:

Suunnitelman toteuttamisen lisäksi ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Päätöksen perustelut

Aiemman päätöksen ja siinä mainittujen perusteluiden mukaisesti poistumisturvallisuus ei pelastusviranomaisen arvion mukaan täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia (poistumisturvallisuuden arviointi 30.1.2018).

Toiminnanharjoittaja ja kiinteistön omistaja Kettutien palvelutaloyhdistys ry ovat toimittaneet poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelman 3.4.2018 ja täydentäneet sitä lisätiedoilla automaattisen sammutuslaitteiston asennuksesta 25.9.2020.

Toteuttamissuunnitelmassa esitetyt rakenteelliset ja tekniset toimenpiteet:
- A-portaan 2., 3. ja 4. kerroksen sammutuslaitteiston asentaminen v. 2021
- A-portaan asuinkerroksiin varataan alkusammutuskalustoa

Esitetyt toiminnalliset toimenpiteet:
- Henkilökunnan säännöllistä pelastuskoulutusta jatketaan. Vuonna 2019 palvelutalon henkilökunta on käynyt pelastuslaitoksella alkusammutuskoulutuksessa ja palvelutalossa on pidetty turvallisuuskävely.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan esitetyillä toimenpiteillä poistumisturvallisuus voidaan saattaa vaatimusten mukaiselle tasolle. Automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen tulee tehdä vuoden 2021 loppuun mennessä.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Detta beslut publicerades 19.10.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Beslutsfattare

Jari Korkiamäki
va. pelastusjohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Yleiset ehdot

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.