Överföring av social- och hälsovårdsverkets textbehandlingsverksamhet till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt som överlåtelse av rörelse
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna avtalet i bilaga 1 om att social- och hälsovårdsverkets textbehandlingsverksamhet 1.4.2017 ska överföras till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt som överlåtelse av rörelse.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Social- och hälsovårdsnämnden föreslår (31.1.2017) att social- och hälsovårdsverkets textbehandling 1.4.2017 ska överföras till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS) som överlåtelse av rörelse. Framställningen ingår i beslutshistorien.
Överlåtelsen av rörelse gäller en administrativ omorganisering, och avsikten med den är att textbehandlingen ska organiseras i form av horisontellt samarbete. Till följd av överlåtelsen producerar HNS textbehandlingstjänster för staden med stöd av 3 § 4 mom. i grundavtalet för HNS. Samarbetet styrs av synpunkter förknippade med det allmänna bästa och syftar inte till vinst för parterna.
Social- och hälsovårdsverket har tidigare producerat textbehandlingstjänster som egen verksamhet. HNS har en egen textbehandlingsenhet som hör till affärsverket HNS-Servis. Enheten skriver ut dikterat material för HNS-området och för Vanda stad och Nurmijärvi kommun.
Hur utredningsarbetet genomfördes och vad det resulterade i
Verkschefen vid social- och hälsovårdsverket beslutade 30.9.2016 tillsätta en styrgrupp med uppgift att utreda frågan om sammanslagning av verkets textbehandling och HNS textbehandling. Utredningen gjordes tillsammans med HNS, och personalen var företrädd i styrgruppen.
Utredningen ger vid handen att resurserna blir maximalt utnyttjade både funktionellt och ekonomiskt om textbehandlingen organiseras i samarbete med HNS.
Styrgruppen utredde och bedömde modeller för social- och hälsovårdsverkets och HNS textbehandling, vidare inverkan av olika organisationssätt på produktivitet och effektivitet, på kvaliteten på kundtjänsten, på personalen och på avtalsförhållandena och dessutom fördelar och risker med en sammanslagning.
Det som läkarna vid social- och hälsovårdsverket dikterat digitalt skrivs ut centraliserat av 47 byråsekreterare som arbetar med textbehandling. Verksamheten baserar sig på social- och hälsovårdsministeriets förordning om journalhandlingar (298/2009). Social- och hälsovårdsverket har stående anvisningar med bestämmelser om dikterande läkare och om arbetsfördelningen mellan läkare och textbehandlingspersonal. Ca 225 000 dikterade dokument skrivs ut varje år, och den genomsnittliga längden är 3,5 minuter. Ca 50 % av dokumenten kommer från hälsostationer.
Enligt utredningen blir textbehandlingstjänster som HNS producerar med stöd av 3 § 4 mom. i grundavtalet betydligt förmånligare för social- och hälsovårdsverket än tjänster som verket producerar som egen verksamhet. Priset i anbudet baserar sig på en årlig prestationsvolym och uppgår till 1 636 875 euro (år 2017). Beloppet i årsbudgeten för egen verksamhet är 2 329 583 euro (år 2017).
HNS textbehandlingsenhet är en stor aktör och kan därför utveckla sina tjänster med beaktande av kundernas behov, trenderna i branschen och it-möjligheterna. Det centrala målet för projektet Apotti är ett regionalt enhetligt data- och verksamhetsstyrningssystem för social- och hälsovården som möjliggör utvecklande av verksamheten och därigenom en högre kvalitet. Dokumentationslösningar med hjälp av vilka social- och hälsovårdsdokument produceras flexibelt och kostnadseffektivt utvecklas för Apotti. Kommande lösningar är taligenkänning och stöd för läkarnas egen dokumentation och användning av strukturella data. Tack vare att textbehandlingen överförs till HNS får social- och hälsovårdsverket delta i utvecklingsarbetet och drar därmed maximal nytta av resultatet.
De anställda som flyttar till HNS i samband med överlåtelsen av rörelse erbjuds mångsidiga arbetsmöjligheter, såsom skiftarbete om så önskas, distansarbete under vissa förutsättningar och medverkan i arbetet med att utveckla taligenkänningen och i arbetet med att skriva ut dikterade dokument i HNS patientdatasystem.
Samarbete
Ärendet har behandlats med personalen vid samarbetsmöten och i personalkommittéerna. Stadens personalkommitté behandlade ärendet 27.2.2017 och konstaterade att samarbetet skett som sig bör. Kommittén antecknade ärendet.
Personalen ges förändringsstöd i samarbete med Företagshälsan Helsingfors.
Hur verksamheten överförs
Bestämmelserna i 1 kap. 10 § i arbetsavtalslagen och 25 § i lagen om kommunala tjänsteinnehavare tillämpas på de arbetstagare som förflyttas i samband med överlåtelsen av rörelse. Arbetstagarna förflyttas i enlighet med principerna för överlåtelse av rörelse som gamla arbetstagare (förteckning i bilaga 2). En bilaga som gäller personalens ställning efter förflyttningen har utarbetats (bilaga 3). Detta har skett i enlighet med avtalet om överlåtelse av rörelse och i samråd med företrädare för huvudavtalsorganisationerna. De anläggningstillgångar som överförs är nämnda i bilaga 4.
Stadens och HNS textbehandlingstjänster framgår närmare av ett samarbetsavtal (bilaga 5) och en beskrivning över tjänsterna (bilaga 6). Kostnaderna för social- och hälsovårdsverket år 2017 är beräknade i bilaga 7.
Ärendet har beretts i samråd med stadskansliets ekonomi- och planeringsavdelning, personalavdelning och avdelning rättstjänsten.
Stadsfullmäktige har enligt 7 § 14 mom. i instruktionen för stadsstyrelsen till uppgift att besluta om inledande av produktion av hälsovårdstjänster inom någon sektor av primärvården eller någon specialitet inom den specialiserade sjukvården eller för någon stor befolkningsgrupp i form av verksamhet som staden själv upprätthåller och om nedläggning av sådan produktion.
Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen vid verkställigheten att uppmana biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet att underteckna avtalet om överlåtelse av rörelse, att bemyndiga stadskansliets rättstjänst att göra behövliga tekniska och smärre ändringar i avtalet och att bemyndiga social- och hälsovårdsverket att sköta det samarbete inklusive praktiska arrangemang som textbehandlingen kräver.
Kaupunginhallitus 27.02.2017 § 200
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan sopimuksen sosiaali- ja terveysviraston tekstinkäsittelytoiminnan siirtämisestä liikkeenluovutuksena 1.4.2017 lukien Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle.
Käsittely
Esittelijä muutti esitystään siten, että esittelijän perusteluiden yhteistoimintaa koskeva kappale muutetaan kuulumaan seuraavasti:
Asiaa on käsitelty henkilöstön kanssa yhteistoimintakokouksissa ja henkilöstötoimikunnissa. Kaupungin henkilöstötoimikunta käsitteli asian kokouksessaan 27.2.2017 ja totesi, että yhteistoiminta on toteutunut ja merkitsi asian tiedoksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
Sosiaali- ja terveyslautakunta 31.01.2017 § 22
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä omalta osaltaan Helsingin kaupungin tekstinkäsittelyn siirtämisen kokonaisuudessaan Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille 1.4.2017 alkaen liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi lautakunta esitti siirron hyväksyttäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.
17.01.2017 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Päivi Korpivaara, toimistopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42342
Ann-Marie Turtiainen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 42213
Detta beslut publicerades 24.03.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184