Sosiaali- ja terveysviraston laitoshuollon ja ostopalvelusiivousten yhdistäminen HUS-Desiko -liikelaitokseen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä omalta osaltaan Helsingin kaupungin, sosiaali- ja terveysviraston laitoshuollon ja ostopalveluna tuotettujen siivouspalvelujen yhdistämisen HUS-Desiko -liikelaitokseen 1.6.2017 alkaen liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi lautakunta esitti siirron hyväksyttäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.
Lautakunta piti erityisen tärkeänä, että kaupunki turvaa HUS:iin siirtyvien henkilöiden työsuhdeasuntojen pysyvyyden jatkuvuutta, jotka nyt asuvat kaupungin vastaavissa asunnoissa. Tämä järjestely vastaa lautakunnan mielestä Helsingin kaupungin hyväksymiä henkilöstöpolitiikan periaatteita.
Käsittely
Esitetty vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Maija Anttila: "Lautakunta pitää erityisen tärkeänä, että kaupunki turvaa HUS:iin siirtyvien henkilöiden työsuhdeasuntojen pysyvyyden jatkuvuutta, jotka nyt asuvat kaupungin vastaavissa asunnoissa. Tämä järjestely vastaa lautakunnan mielestä Helsingin kaupungin hyväksymiä henkilöstöpolitiikan periaatteita."
Kannattaja: Jäsen Rene Hursti
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä omalta osaltaan Helsingin kaupungin, sosiaali- ja terveysviraston laitoshuollon ja ostopalveluna tuotettujen siivouspalvelujen yhdistämisen HUS-Desiko -liikelaitokseen 1.6.2017 alkaen liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi lautakunta esittää siirron hyväksyttäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.
Laitoshuoltopalveluun kuuluu puhtaanapito-, tekstiilihuolto-, vuodehuolto- ja avustavia ruokahuoltopalveluja Helsingin sosiaali- ja terveysviraston kohteille sekä vähäisessä määrin ulkopuolisille asiakkaille. Laitoshuollon tehtävänä on lisäksi toimia asiantuntijana oman alansa kehittämis-, neuvonta- ja ohjaustehtävissä.
Laitoshuoltoa tuotetaan palvelukuvauksen mukaisesti mm. seuraaviin sosiaali- ja terveysviraston kohteisiin:
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut: |
- kaupunginsairaalat (3) |
- kotihoidon kohteet (n. 60) |
- kotisairaalat (4) |
- monipuoliset palvelukeskukset (10) |
Terveys- ja päihdepalvelut: |
- terveysasemat (25) |
- psykiatria- ja päihdepalvelut (4) |
- psykiatrinen sairaala (1) |
- päivystyssairaalat (2) |
- sisätautien poliklinikat (2) |
- suun terveydenhuollon hammashoitolat (28) ja liikkuvan hammashoidon yksikkö |
Perhe- ja sosiaalipalvelut: |
- lastensuojelun kohteet |
- lastenkodit (4) |
- maahanmuuttajapalvelut |
- neuvolat ja perhetyön kohteet |
- puheterapia (9) |
- vammaistyön kohteet (13) |
Edellä mainittujen kohteiden lisäksi laitoshuollon palveluja saavat kuntoutuksen osaamiskeskuksen kohteet, palvelutalot, apuvälinepalvelut, psykologipalvelut, toimintaterapiapalvelut, asumisen tuen kohteet, jalkaterapia, ravitsemusterapia ja kouluterveydenhuollon keskitetty hallinto. Laitoshuollon kohteet on kuvattu tarkemmin liitteessä 2, joka on palvelukuvauksen (liite 1) liitteenä.
Ostopalvelusiivousta hankitaan sosiaali- ja terveysviraston kohteisiin joko ylläpitosiivouksena, perussiivouksena, ikkunanpesuna tai raivaussiivouksena. Ostopalveluna hankittavat siivouskohteet on kuvattu liitteessä 3 (palvelukuvauksen liite 2).
Sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö päätti 5.9.2016 § 133 perustaa ohjaus- ja projektiryhmän selvittämään sosiaali- ja terveysviraston laitoshuollon ja ostopalvelusiivousten yhdistämismahdollisuutta HUS-Desikoon päällekkäisyyksien purkamiseksi. Selvitys tehtiin yhdessä HUS-Desikon kanssa. Ohjausryhmässä oli myös henkilöstön edustus.
Ohjausryhmä selvitti ja arvioi sosiaali- ja terveysviraston laitoshuollon ja ostopalveluna tuotettujen siivouspalvelujen yhdistämismahdollisuuden HUS:iin ja yhdistämisen edut ja riskit. Lisäksi selvitettiin yhdistämisen kustannusvaikutukset sekä vaikutukset henkilöstöön ja siirrettäviin ostopalveluihin.
Nykyisen toimintamallin mukaan sosiaali- ja terveysviraston tarvitsemat siivouspalvelut tuotetaan viraston laitoshuollon toimesta tai ostopalvelusiivouksena. Laitoshuolto koostuu ylläpitosiivouksesta, perussiivouksesta, avustavasta ruokapalvelusta, vuode- ja tekstiilihuollosta, apuvälineiden huollosta/pesusta, vaihtomattojen huollosta ja pesusta sekä ikkunoiden ja välilasien pesusta.
Palvelu toteutetaan kohteesta riippuen päivätyönä, kaksivuorotyönä tai kolmivuorotyönä.
Palvelun tuottamiseen tarvittaviin resursseihin kuuluvat laitoshuollon henkilöstö, siivousvälineet, -aineet ja -koneet ja toimintaan tarvittavat muut materiaalit. Lisäksi laitoshuollon tukipalveluihin sisältyvät yksikön ydinprosessia tukevat resurssit, kuten mitoitus- ja asiantuntijapalvelut, henkilöstöhallinto, taloushallinto ja johtamistyö. Palvelu tuotetaan asiakaskohtaisesti, asiakkaan tarpeen mukaan.
Yhdistämällä viraston laitoshuolto ja ostopalvelusiivoukset HUS:iin voidaan päällekkäisyyksiä poistaa ja saavuttaa synergiaetuja kiinteistökohtaisesti ja sairaala-alueittain muun muassa Haartmanin sairaalassa, Kivelän monipuolisessa palvelukeskuksessa ja Auroran sairaalassa. Virasto tulee hyötymään myös HUS:n infektiotiimitoiminnasta ja -osaamisesta.
Yhdistäminen mahdollistaa koneiden laajemman käytön ja palvelutuotannon joustavuuden lisäämisen, ostopalvelujen sekä siivousaineiden, -välineiden ja -koneiden hankinnan kustannussäästöt. Yhdistäminen tehostaa sijaisjärjestelyjä ja mahdollistaa HUS-Desikon sisäisen koulutusorganisaation ja palveluohjaajien ammattitaidon hyödyntämisen laitoshuoltajien työn ohjauksessa, perehdytyksessä ja laitoshuoltajien uralla etenemisen esim. oppisopimuskoulutuksena palveluohjaajaksi ja -esimieheksi.
HUS-Desiko on arvioinut laitoshuollon vuosikustannuksiksi 25,3 miljoonaa euroa vuonna 2017. Helsingin sosiaali- ja terveysviraston arvio kustannuksista on 1,1 miljoonaa euroa suurempi. Ero selittyy pääosin Helsingin korkeammilla palkkojen sivukuluilla. Sivukuluprosentin eroa selittää Helsingille kohdentuva eläkemenoperusteinen eläkemaksu. Helsingille jää maksettavaksi Kevan eläkemenoperusteinen maksu, vaikka toiminta siirtyy HUS:iin. Tämä huomioon ottaen ei toiminnan kustannuksissa ole merkittävää eroa ensimmäisenä vuotena Helsingin sosiaali- ja terveysviraston tai HUS:n tuottamana. Laitoshuollon hinta sosiaali- ja terveysvirastolle on kerrottu liitteessä 8, joka on yhteistoimintasopimuksen (liite 6) liitteenä.
Toiminnan synergiaetujen taloudelliset edut realisoituvat HUS-Desikon arvion mukaan vuodesta 2018 eteenpäin. Tällöin on mahdollista saavuttaa ensimmäisenä vuotena arviolta 0,3 miljoonan euron kustannushyödyt vuoden 2017 tasosta edellä mainituista synergiaeduista. Jatkossa kustannushyötyjä syntyy enemmän. Sopimushintaa päivitetään vuodelle 2018, kun HUS-Desiko on siirtymävaiheen jälkeen saanut suunniteltua palvelukokonaisuutensa yhdessä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston kanssa.
Selvityksestä saatuihin tuloksiin perustuen esitetään Helsingin kaupungin laitoshuollon ja ostopalvelusopimusten siirtämistä liikkeenluovutuksena HUS-Desikoon.
Yhteistoiminta
Laitoshuollossa on järjestetty asiaa koskevat kunnallisen yhteistoimintalain tarkoittamat yhteistoimintakokoukset 6.9., 29.11., 16.12. ja 19.−22.12.2016.
Selvityksen tilannekatsauksia käsiteltiin selvityksen edetessä siivouspäälliköiden pitämissä vastuualuekokouksissa ja laitoshuoltajien kuukausikokouksissa.
Päätöksenteon edetessä yhteistoimintakokouksia jatketaan ja niitä on sovittu järjestettäväksi: 15.2., 16.2. ja 17.2.2017. Jokaista siirtyvää henkilöä kuullaan kunnallisen yhteistoimintalain mukaisesti.
Henkilöstölle tarjotaan tukea muutokseen yhteistyössä Työterveys Helsingin kanssa. Henkilöstölle on järjestetty muutoskoulutusta 8.12.2016 ja 15.12.2016. Muutoskoulutusta jatketaan kevään 2017 aikana.
Asiaa on käsitelty sosiaali- ja terveysviraston henkilöstötoimikunnassa 29.8.2016, 16.1.2017 ja 30.1.2017 sekä talous- ja tukipalvelujen henkilöstötoimikunnassa 5.9.2016, 3.10.2016, 31.10.2016, 8.12.2016 ja 11.1.2017. Järjestöneuvottelukunta käsittelee asian ennen kaupungin henkilöstötoimikunnan käsittelyä, joka on 27.2.2017.
Asiaa on käsitelty ydintoimintojen henkilöstötoimikunnissa seuraavasti: sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -osasto 16.1.2017, perhe- ja sosiaalipalvelut -osasto 16.1.2017 ja terveys- ja päihdepalvelut -osasto 23.1.2017.
HUS:ssa asiaa on käsitelty seuraavasti: HUS-Desiko -liikelaitoksen johtoryhmä 30.11.2016, 16.12.2016 ja 11.1.2017, HUS-tukipalveluiden liikelaitoksen johtokunta 9.12.2016, HUS-Desikon yhteistyötoimikunta 16.1.2017 ja HUS:n henkilöstötoimikunta 19.1.2017. HUS-tukipalveluiden liikelaitoksen johtokunta käsitteli asian 3.2.2017 ja HUS:n hallitus käsittelee asiaa 27.2.2017.
Toiminnan siirto
Helsingin kaupungin ja HUS:n liikkeenluovutussopimuksessa (liite 11) sovitaan Helsingin kaupungin laitoshuollon ja ostopalveluna hankittujen siivouspalvelujen luovuttamisesta kokonaisuudessaan HUS:lle. Luovutettava toiminta on kuvattu liikkeenluovutussopimuksen kohdassa 5. Luovutettava käyttöomaisuus ja irtaimistoluettelo on kuvattu liitteessä 4 (palvelukuvauksen liite 3).
Muutos toteutetaan liikkeenluovutuksen mukaisesti ehdolla, että päätökset tullaan tekemään. Henkilöstöjärjestelyissä noudatetaan Helsingin kaupungin hallinnossa käytössä olevia ohjeita ja menettelytapoja.
Siirtyviin työntekijöihin sovelletaan työsopimuslain 1 luvun 10 §:n ja kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 25 §:ssä tarkoitettuja liikkeenluovutusta koskevia säännöksiä.
Sosiaali- ja terveysviraston laitoshuollon siirtyessä liikkeenluovutuksena HUS:iin siirtyy laitoshuollon henkilöstö vastaanottavan työnantajan HUS:n palvelukseen. Siirtyvän henkilöstön asema määräytyy liikkeenluovutuslainsäädännön perusteella. Kaupunginkanslian henkilöstöosasto neuvottelee siirtosopimuksen henkilöstön asemasta henkilöstöjärjestöjen kanssa erikseen.
Siirtyvä henkilöstö on koko laitoshuollon henkilökunta, johon kuuluvat hoitavat seuraavia vakansseja:
1 laitoshuoltopäällikkö |
3 siivouspäällikköä |
24 siivoustyönjohtajaa |
580 laitoshuoltajaa |
1 laitoshuollon asiantuntija |
1 toimistosihteeri |
Helsingin kaupungin ja HUS:n välille solmitaan yhteistoimintasopimus (liite 6), jossa määritellään tarkemmin laitoshuoltopalvelujen ja ostopalvelusopimusten perusteella tuotettavien siivouspalvelujen toteuttaminen. Palvelu on kuvattu yksityiskohtaisemmin palvelukuvauksessa (liite 1), joka on myös yhteistoimintasopimuksen liitteenä 1. Laitoshuollon hinta sosiaali- ja terveysvirastolle on kerrottu liitteessä 8 ja ostopalveluna hankittavien siivousten hinnat liitteessä 9.
Toimivalta
Kaupunginhallituksen johtosäännön 7 §:n 14 momentin perusteella kaupunginvaltuuston tehtävänä on päättää perusterveydenhuollon jonkin osa-alueen ja erikoissairaanhoidossa jonkin erikoisalan sekä tietyn, suuruudeltaan merkittävän väestönosan joidenkin terveyspalvelujen tuottamisen aloittamisesta ja lopettamisesta kaupungin omana toimintana.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Muutoksen jälkeen sosiaali- ja terveysviraston kohteille saadaan joustavasti toteutettua laitoshuollon palvelut. Tämä saattaa jonkin verran parantaa siivouspalvelun laatua. Muuten muutoksella ei ole merkittäviä vaikutuksia kuntalaisten terveyteen tai hyvinvointiin.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 31.01.2017 § 24
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Laitoshuoltopäällikkö Minna Höckert oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Jäsen Anna Vuorjoki pyysi asian pöydälle.
Esittelijä
Lisätiedot
Ann-Marie Turtiainen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 310 42213
Minna Höckert, laitoshuoltopäällikkö, puhelin: 310 42747
Detta beslut publicerades 22.02.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
Föredragande
Mer information fås av
Ann-Marie Turtiainen, vs. osastopäällikkö, puhelin: 09 310 42213
Minna Höckert, laitoshuoltopäällikkö, puhelin: 09 310 42747