Överskridning av anslag, underskridning av ett verksamhetsbidrag och ändring av anslagsdisponeringen i 2016 års budget
Överskridning av anslag, underskridning av ett verksamhetsbidrag och ändring av anslagsdisponeringen i 2016 års budget
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag bemyndiga stadskansliet, social- och hälsovårdsnämnden, barnomsorgsnämnden, direktionen för finska arbetarinstitutet, kultur- och biblioteksnämnden och direktionen för stadsmuseet att överskrida anslag i 2016 års budget och fastighetsnämnden att underskrida lokalcentralens verksamhetsbidrag enligt följande:
Överskridningen av anslagen för driftsekonomin/underskridningen av verksamhetsbidraget är totalt 32 816 000 euro.
Överskridningarna av investeringsanslagen uppgår till sammanlagt 155 000 euro.
Driftsekonomidelen
Budgetmoment 1 10 07, Arbetsmarknadsstödets kommunandel
anslaget i budgeten 56 415 000 euro
anslagsöverskridning 5 400 000 euro
Budgetmoment 1 39 06, Medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
anslaget i budgeten 3 237 000 euro
anslagsöverskridning 90 000 euro
Budgetmoment 3 10 04, Utkomststöd
anslaget i budgeten 176 898 000 euro
anslagsöverskridning 200 000 euro
Budgetmoment 3 10 06, Samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt
anslaget i budgeten 519 229 000 euro
anslagsöverskridning 10 100 000 euro
Budgetmoment 3 20, Barnomsorgsverket
anslaget i budgeten 385 006 000 euro
anslagsöverskridning 8 150 000 euro
Budgetmoment 4 11 04, Finska arbetarinstitutet
anslaget i budgeten 15 066 000 euro
anslagsöverskridning 344 000 euro
Budgetmoment 4 15, Stadsbiblioteket
anslaget i budgeten 36 944 000 euro
anslagsöverskridning 1 657 000 euro
Budgetmoment 4 17 01, Kulturcentralen
anslaget i budgeten 13 445 000 euro
anslagsöverskridning 175 000 euro
Budgetmoment 5 21 03, Lokalcentralen
verksamhetsbidrag i budgeten 224 200 000 euro
underskridning av verksamhetsbidraget 6 700 000 euro
Investeringsdelen
Budgetmoment 8 09 21, Grundanskaffning av lös egendom, Stadsmuseet
anslaget i budgeten 648 000 euro
anslagsöverskridning 155 000 euro
Stadsfullmäktige beslutade dessutom ändra anslagsdisponeringen i 2016 års budget enligt följande:
Från momentet 1 10 01 Stadskansliet -100 000 euro
Till momentet 1 10 06 Personalbiljett +100 000 euro
Från momentet 4 02 02 Tjänster producerade av staden -1 500 000 euro
Till momentet 4 02 11 Ersättningar och understöd för tjänster producerade av andra +1 500 000 euro
Från momentet 8 09 23, Grundanskaffning av lös egendom, Högholmens djurgård -50 000 euro
Till momentet 4 21 Högholmens djurgård +50 000 euro
Stadsfullmäktige beslutade samtidigt att organet som ansvarar för småbarnspedagogiken, liksom under tidigare år, justerar antalet barn som omfattas av småbarnspedagogiken fyra gånger per år i samband med ekonomiprognoserna. Om barnantalet och de påföljande kostnaderna är större än vad som budgeterats, lämnar organet som ansvarar för småbarnspedagogiken ett förslag om beviljande av ett tilläggsanslag till stadsfullmäktige.
Dessutom godkände stadsfullmäktige följande hemställningsklämmar:
Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av förslaget att stadsstyrelsen i brådskande ordning utreder med vilka åtgärder långtidsarbetslösheten och de s.k. straffavgifter den innebär för staden (arbetsmarknadsstödets kommunandel) kan minskas. (Yrjö Hakanen) | |
Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av överskridningsrätterna att det i anslutning till beredningen av stadsstrategin utreds om det är möjligt att övergå till barnspecifik budgetering inom småbarnspedagogiken och undervisningen. (Sanna Vesikansa) |
Behandling
Under diskussionen framställdes två förslag till hemställningsklämmar:
Ledamoten Yrjö Hakanen understödd av ledamoten Veronika Honkasalo föreslog följande hemställningskläm:
Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av förslaget att stadsstyrelsen i brådskande ordning utreder med vilka åtgärder långtidsarbetslösheten och de s.k. straffavgifter den innebär för staden (arbetsmarknadsstödets kommunandel) kan minskas. |
Ledamoten Sanna Vesikansa understödd av ledamoten Veronika Honkasalo föreslog följande hemställningskläm:
Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av överskridningsrätterna att det i anslutning till beredningen av stadsstrategin utreds om det är möjligt att övergå till barnspecifik budgetering inom småbarnspedagogiken och undervisningen. |
Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag enhälligt.
Hemställningsklämmarna togs särskilt upp till omröstning.
1 omröstningen
Ledamoten Yrjö Hakanens förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ
JA-förslag: Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av förslaget att stadsstyrelsen i brådskande ordning utreder med vilka åtgärder långtidsarbetslösheten och de s.k. straffavgifter den innebär för staden (arbetsmarknadsstödets kommunandel) kan minskas.
NEJ-förslag: Motsätter sig
Ja-röster: 81
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Hennariikka Andersson, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Mika Ebeling, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Eero Heinäluoma, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Vesa Korkkula, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Pekka Majuri, Silvia Modig, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Lasse Männistö, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Maria Ohisalo, Jan D Oker-Blom, Sara Paavolainen, Tom Packalén, Osku Pajamäki, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Jukka Relander, Laura Rissanen, Wille Rydman, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Thomas Wallgren, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri
Blanka: 2
Minerva Krohn, Timo Raittinen
Frånvarande: 2
Maija Anttila, Seppo Kanerva
Stadsfullmäktige godkände ledamoten Yrjö Hakanens förslag till hemställningskläm.
2 omröstningen
Ledamoten Sanna Vesikansas förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ
JA-förslag: Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av överskridningsrätterna att det i anslutning till beredningen av stadsstrategin utreds om det är möjligt att övergå till barnspecifik budgetering inom småbarnspedagogiken och undervisningen.
NEJ-förslag: Motsätter sig
Ja-röster: 81
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Hennariikka Andersson, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Mika Ebeling, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Eero Heinäluoma, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Vesa Korkkula, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Pekka Majuri, Silvia Modig, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Lasse Männistö, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Maria Ohisalo, Jan D Oker-Blom, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Jukka Relander, Laura Rissanen, Wille Rydman, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Thomas Wallgren, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri
Blanka: 1
Tatu Rauhamäki
Frånvarande: 3
Maija Anttila, Seppo Kanerva, Tom Packalén
Stadsfullmäktige godkände ledamoten Sanna Vesikansas förslag till hemställningskläm.
Äänestys 1
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Abdulla, Zahra | Ej fullmäktigegrupp |
Andersson, Hennariikka | Ej fullmäktigegrupp |
Arajärvi, Pentti | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Arhinmäki, Paavo | Ej fullmäktigegrupp |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Bogomoloff, Harry | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Brettschneider, Gunvor | Ej fullmäktigegrupp |
Chydenius, Jussi | Vihreä valtuustoryhmä |
Ebeling, Mika | Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä |
Enroth, Matti | Ej fullmäktigegrupp |
Finne-Elonen, Laura | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Hakanen, Yrjö | Ej fullmäktigegrupp |
Hakola, Juha | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Hamid, Jasmin | Ej fullmäktigegrupp |
Heinäluoma, Eero | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Honkasalo, Veronika | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Hursti, Rene | Ej fullmäktigegrupp |
Huru, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Hyttinen, Nuutti | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Ingervo, Sirkku | Ej fullmäktigegrupp |
Jalovaara, Ville | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Järvinen, Jukka | Ej fullmäktigegrupp |
Kantola, Helena | Ej fullmäktigegrupp |
Karhu, Jessica | Ej fullmäktigegrupp |
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Kivekäs, Otso | Vihreä valtuustoryhmä |
Koivulaakso, Dan | Ej fullmäktigegrupp |
Kolbe, Laura | Keskustan valtuustoryhmä |
Korkkula, Vesa | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Koskinen, Kauko | Ej fullmäktigegrupp |
Koulumies, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Kousa, Tuuli | Ej fullmäktigegrupp |
Laaksonen, Heimo | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Laaninen, Timo | Ej fullmäktigegrupp |
Lindell, Harri | Ej fullmäktigegrupp |
Loukoila, Eija | Ej fullmäktigegrupp |
Lovén, Jape | Ej fullmäktigegrupp |
Majuri, Pekka | Ej fullmäktigegrupp |
Modig, Silvia | Ej fullmäktigegrupp |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Månsson, Björn | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Mäki, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Mäkimattila, Sari | Ej fullmäktigegrupp |
Männistö, Lasse | Ej fullmäktigegrupp |
Nieminen, Jarmo | Ej fullmäktigegrupp |
Niiranen, Matti | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Ohisalo, Maria | Vihreä valtuustoryhmä |
Oker-Blom, Jan D | Ej fullmäktigegrupp |
Paavolainen, Sara | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Packalén, Tom | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Pajamäki, Osku | Ej fullmäktigegrupp |
Pakarinen, Pia | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pelkonen, Jaana | Ej fullmäktigegrupp |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Perälä, Erkki | Ej fullmäktigegrupp |
Puhakka, Sirpa | Ej fullmäktigegrupp |
Raatikainen, Mika | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Rantala, Marcus | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Rantanen, Tuomas | Vihreä valtuustoryhmä |
Rauhamäki, Tatu | Ej fullmäktigegrupp |
Rautava, Risto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Razmyar, Nasima | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Relander, Jukka | Ej fullmäktigegrupp |
Rissanen, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rydman, Wille | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Sevander, Tomi | Ej fullmäktigegrupp |
Soininvaara, Osmo | Vihreä valtuustoryhmä |
Stranius, Leo | Vihreä valtuustoryhmä |
Sydänmaa, Johanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Taipale, Kaarin | Ej fullmäktigegrupp |
Torsti, Pilvi | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Urho, Ulla-Marja | Ej fullmäktigegrupp |
Wallgren, Thomas | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Valokainen, Tuomo | Ej fullmäktigegrupp |
Vesikansa, Sanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Vuorjoki, Anna | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Ylikahri, Ville | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Krohn, Minerva | Ej fullmäktigegrupp |
Raittinen, Timo | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Alanko-Kahiluoto, Outi | Vihreä valtuustoryhmä |
Anttila, Maija | Ej fullmäktigegrupp |
Kanerva, Seppo | Ej fullmäktigegrupp |
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Ej fullmäktigegrupp | 40 | 0 | 2 | 2 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 10 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 10 | 0 | 0 | 1 |
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä | 6 | 0 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Äänestys 2
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Abdulla, Zahra | Ej fullmäktigegrupp |
Alanko-Kahiluoto, Outi | Vihreä valtuustoryhmä |
Andersson, Hennariikka | Ej fullmäktigegrupp |
Arajärvi, Pentti | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Arhinmäki, Paavo | Ej fullmäktigegrupp |
Asko-Seljavaara, Sirpa | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Bogomoloff, Harry | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Brettschneider, Gunvor | Ej fullmäktigegrupp |
Chydenius, Jussi | Vihreä valtuustoryhmä |
Ebeling, Mika | Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä |
Enroth, Matti | Ej fullmäktigegrupp |
Finne-Elonen, Laura | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Hakanen, Yrjö | Ej fullmäktigegrupp |
Hakola, Juha | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Hamid, Jasmin | Ej fullmäktigegrupp |
Heinäluoma, Eero | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Honkasalo, Veronika | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Hursti, Rene | Ej fullmäktigegrupp |
Huru, Nina | Ej fullmäktigegrupp |
Hyttinen, Nuutti | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Ingervo, Sirkku | Ej fullmäktigegrupp |
Jalovaara, Ville | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Järvinen, Jukka | Ej fullmäktigegrupp |
Kantola, Helena | Ej fullmäktigegrupp |
Karhu, Jessica | Ej fullmäktigegrupp |
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kari, Emma | Vihreä valtuustoryhmä |
Kivekäs, Otso | Vihreä valtuustoryhmä |
Koivulaakso, Dan | Ej fullmäktigegrupp |
Kolbe, Laura | Keskustan valtuustoryhmä |
Korkkula, Vesa | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Koskinen, Kauko | Ej fullmäktigegrupp |
Koulumies, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Kousa, Tuuli | Ej fullmäktigegrupp |
Krohn, Minerva | Ej fullmäktigegrupp |
Laaksonen, Heimo | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Laaninen, Timo | Ej fullmäktigegrupp |
Lindell, Harri | Ej fullmäktigegrupp |
Loukoila, Eija | Ej fullmäktigegrupp |
Lovén, Jape | Ej fullmäktigegrupp |
Majuri, Pekka | Ej fullmäktigegrupp |
Modig, Silvia | Ej fullmäktigegrupp |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Månsson, Björn | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Mäki, Terhi | Ej fullmäktigegrupp |
Mäkimattila, Sari | Ej fullmäktigegrupp |
Männistö, Lasse | Ej fullmäktigegrupp |
Nieminen, Jarmo | Ej fullmäktigegrupp |
Niiranen, Matti | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Ohisalo, Maria | Vihreä valtuustoryhmä |
Oker-Blom, Jan D | Ej fullmäktigegrupp |
Paavolainen, Sara | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Pajamäki, Osku | Ej fullmäktigegrupp |
Pakarinen, Pia | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Pelkonen, Jaana | Ej fullmäktigegrupp |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Perälä, Erkki | Ej fullmäktigegrupp |
Puhakka, Sirpa | Ej fullmäktigegrupp |
Raatikainen, Mika | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Raittinen, Timo | Ej fullmäktigegrupp |
Rantala, Marcus | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Rantanen, Tuomas | Vihreä valtuustoryhmä |
Rautava, Risto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Razmyar, Nasima | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Relander, Jukka | Ej fullmäktigegrupp |
Rissanen, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rydman, Wille | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Sevander, Tomi | Ej fullmäktigegrupp |
Soininvaara, Osmo | Vihreä valtuustoryhmä |
Stranius, Leo | Vihreä valtuustoryhmä |
Sydänmaa, Johanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Taipale, Kaarin | Ej fullmäktigegrupp |
Torsti, Pilvi | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Urho, Ulla-Marja | Ej fullmäktigegrupp |
Wallgren, Thomas | Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä |
Valokainen, Tuomo | Ej fullmäktigegrupp |
Vesikansa, Sanna | Vihreä valtuustoryhmä |
Vuorjoki, Anna | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Ylikahri, Ville | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Rauhamäki, Tatu | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Anttila, Maija | Ej fullmäktigegrupp |
Kanerva, Seppo | Ej fullmäktigegrupp |
Packalén, Tom | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Ej fullmäktigegrupp | 41 | 0 | 1 | 2 |
Vihreä valtuustoryhmä | 11 | 0 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 10 | 0 | 0 | 0 |
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä | 6 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 1 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Anslagsöverskridningar
Driftsekonomidelen
1 10 07 Arbetsmarknadsstödets kommunandel
Kostnaderna av arbetsmarknadsstödet för Helsingfors var år 2015 totalt 56 miljoner euro. På grund av den ökade långtidsarbetslösheten under år 2016 har antalet personer som får av kommunerna delfinansierat arbetsmarknadsstöd varit cirka 10 % större än året innan. Ökningen i personer som får av kommunerna delfinansierat arbetsmarknadsstöd gäller både betalningsklassen 50 % och betalningsklassen 70 %. Kostnaderna för arbetsmarknadsstödet för Helsingfors uppgick år 2016 till ungefär 61,8 miljoner euro.
Anslaget bör få överskridas med 5 400 000 euro.
1 39 06, Medlemsavgifter, till stadskansliets disposition
Anslagsöverskridningen på budgetmomentet beror på att medlemsavgiften till Finlands kommunförbund rf för år 2016 var större än beräknat.
Anslaget bör få överskridas med 90 000 euro.
3 10 04 Utkomststöd
Antalet klienthushåll som får utkomststöd har år 2016 varit cirka >1 % större än året innan.
Anslaget bör få överskridas med 200 000 euro.
3 10 06 Samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt
De viktigaste skillnaderna är ökningen i volymen som skett under slutet av året och att Helsingfors är nettobetalare i fråga om utjämningen av kostnaderna för dyr vård (+3,2 mn euro). Ökningen i volymen förklaras i huvudsak av ökningen av DRG-produkter, där överskridning uppstod särskilt i specialbranscherna HUCS Gastrocentrum, Inflammationscentrum, Hjärt- och lungcentrum och Huvud- och halscentrum. I prognoserna som utarbetats vid HNS under året har det inte varit möjligt att inkludera utjämningen av kostnaderna för dyr vård i den slutliga faktureringen. Nettoeffekten av utjämningen av kostnaderna för dyr vård varierar årligen, vanligen har Helsingfors varit nettomottagare. I utjämningen av kostnaderna för dyr vård har nettobetalaren haft färre dyra patienter än de andra kommunerna i medeltal. HNS:s resultat för år 2016 innehåller 29,3 miljoner euro i överskott från år 2016. Resultatet för år 2016 innehåller också återbäringen av 2015 års överskott, som HNS:s fullmäktige fattade beslut om sommaren 2016. Kompensationen till Helsingfors är 20,9 miljoner euro. Det här betyder att HNS:s funktionella överskridning i praktiken var betydligt större än den nu föreslagna överskridningsrätten på totalt cirka 10 miljoner euro.
Anslaget bör få överskridas med 10 100 000 euro.
3 20 Barnomsorgsverket
Antalet barn i den kommunala dagvården har överskridit det budgeterade, detsamma gäller antalet barn som vårdas med privat vårdstöd, vid daghem med köpt service och med betalningsförbindelser. Antalet barn som vårdas i familjedagvård, med hemvårdsstöd och i klubbar underskrider det budgeterade. Att de dyrare vårdformerna betonas orsakar överskridning av anslagen.
Enligt 5 a § i lagen om småbarnspedagogik, som trädde i kraft 1.8.2015, får det i en daghemsgrupp samtidigt vara närvarande högst det antal barn som svarar mot tre personer i vård- och fostringsuppgifter. Ändringen av gruppstorleken har orsakat ett ökat inhopparbehov och -kostnader.
Anslaget bör få överskridas med 8 150 000 euro.
4 11 Finska arbetarinstitutet
Finska arbetarinstitutet har fått kvalitets- och utvecklingsbidrag som beviljas av utbildningsstyrelsen och projektbidrag för beviljande av studiesedlar. Dessutom ökade antalet specialprissatta kurser år 2016. Direktionen föreslog i oktober 2016 (11.10.2016, § 59) stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige en överskridning som motsvarar den externa finansieringen och inkomsterna från special- och betaltjänstkurserna, totalt 195 000 euro för år 2016. Utöver detta föreslås en ytterligare överskridning på 149 000 euro. Överskridningen orsakas av att semesterersättningen antecknas som kostnad i arbetarinstitutets bokföring och ändringen i semesterlönereserveringarna antecknas i stadens centraliserade anslag. Så här uppstår en inbesparing av motsvarande storlek i semesterlönereserveringarna i stadens centraliserade anslag. Stadens anteckningspraxis orsakar att arbetarinstitutets budget överskrids på grund av utbetalda semesterersättningar.
Anslaget bör få överskridas med 344 000 euro.
4 15 Stadsbiblioteket
Stadsbiblioteket har genom understöd, bidrag och utomstående finansiering genomfört projekt som syftar till att utveckla informationssamhället. I 2016 års budget har sammanlagt 995 000 euro budgeterats för den av staten beviljade andelen av finansiering för understöd och bidrag. Rätten att överskrida anslaget för utomstående finansiering motiveras med att EU, Regionförvaltningsverket och andra organ beviljat utomstående finansiering på sammanlagt 2 270 000 euro som kan utnyttjas år 2016. En del av projekten skjuts upp till 2017. Den uppskattade projektfinansieringen som skjuts upp till år 2017 är 613 000 euro.
Anslaget bör få överskridas med 1 657 000 euro.
4 17 01 Kulturcentralen
Kulturcentralen har år 2016 fått extern finansiering från undervisnings- och kulturministeriet, utbildningsverket och Centret för konstfrämjande för diverse projekt, däribland projektet Helsinki osallistava kulttuurityö, projektet Helsinki Pekingissä och projektet Kulttuurinen kansallinen verkosto.
Anslaget bör få överskridas med 175 000 euro.
5 21 03 Lokalcentralen
I 2016 års budget sänktes de interna hyrorna som social- och hälsovårdsverket, utbildningsverket och barnomsorgsverket ska betala med totalt 5 miljoner euro, som förutsattes bli täckt med effektivisering av lokalcentralens verksamhet och effektivare användning av egna lokaler. Att indexhöjningen av lokalhyrorna inte genomförs orsakar dessutom ett tilläggsmål på uppskattningsvis 5 miljoner euro för effektivisering av verksamheten. Av de här produktivitets- och effektiviseringsmålen för verksamheten lyckades lokalcentralen trots betydande besparingsåtgärder i underhållet av fastigheter, personalutgifter och material och förnödenheter uppnå endast 3 500 000 euro.
Verksamhetsbidraget bör få underskridas med 6 700 000 euro.
Investeringsdelen
8 09 21 Grundanskaffning av lös egendom, Stadsmuseet
Stadsmuseet hade 800 000 euro till sin disposition, inklusive överskridningsrätten som beviljats utgående från budgeten och oanvända anslag.
Anslaget överskrids med cirka 155 000 euro. Undervisnings- och kulturministeriet har beviljat staden ett bidrag på 400 000 euro för genomförande av projekt som hänför sig till ombyggnad som inte ingår i byggnadsprojekt. Betalningen av bidraget blivit uppskjutet till år 2017. Överskridningen av anslaget hänförs till kostnaderna enligt bidragen.
Anslaget bör få överskridas med 155 000 euro.
Ändring av anslagsdisponeringen
1 10 Stadskansliet
Utgifterna för personalbiljetten beräknas uppgå till 2,9 mn euro för stadens hela personal år 2016. På stadskansliets budgetmoment 1 10 06, Personalbiljett, finns anslag på 2,8 mn euro för år 2015. Orsaken till att anslagen överskrids är att antalet användare av personalbiljettförmånen har ökat mer än väntat. Stadskansliet kan inte påverka användningen av anslaget på budgetmomentet i fråga. På budgetmomentet 1 10 01, Stadskansliet, beräknas 2,3 miljoner euro av anslaget bli outnyttjade.
Anslagsdisponeringen bör få ändras enligt följande:
Från momentet 1 10 01, Stadskansliet, -100 000 euro.
Till momentet 1 10 06, Personalbiljett, +100 000 euro.
4 02 02 Tjänster producerade av staden
Överskridningen av anslaget som reserverats för ersättningar och understöd för tjänster producerade av andra beror på att höjningen av grunddelen för hemkommunsersättningar inom den grundläggande utbildningen som betalas från utbildningsverkets anslag år 2016 var större än höjningen i prisnivån. Vid utarbetandet av budgeten beaktades endast en höjning som följer prisindexprognosen för basservice. Dessutom erbjöds alla elever i årskurserna 1–2 och specialelever sådan eftermiddagsverksamhet som stadsstyrelsen förutsätter i de fall då öppen eftermiddagsverksamhet inte var tillgänglig på ett skäligt avstånd. På budgetmomentet 4 02 02 Tjänster producerade av staden uppstår en minst lika stor besparing av anslag.
Anslagsdisponeringen bör få ändras enligt följande:
Från momentet 4 02 02, Tjänster producerade av staden -1 500 000 euro.
Till momentet 4 02 11 Ersättningar och understöd för tjänster producerade av andra +1 500 000 euro.
8 09 23, Grundanskaffning av lös egendom, Högholmens djurgård
Butiksverksamhet som Högholmens djurgård bedriver som egen verksamhet har inletts i början av år 2016. En reservation för kostnaderna av grundandet av butiken finns i 2016 års anslag för grundanskaffning av lös egendom. Högholmens djurgård förverkligade en del av grundanskaffningarna av lös egendom för butiksverksamheten år 2015 och de kunde förverkligas förmånligare än väntat år 2016.
Från och med början av år 2016 har biljettförsäljningspraxis för Högholmens kunder som kommer sjövägen ändrats så att Högholmen säljer inträdesbiljetterna också till de här kunderna. Reformen som gäller försäljningen av inträdesbiljetter har orsakat oväntat stora kostnadsbehov i båtstrandens funktioner. De här oväntat stora kostnaderna har täckts med medel från Högholmens utgifter i driftsekonomidelen. Dessutom har förverkligandet av skymningshuset och getgården och iståndsättningen av inhägnader hänförts till anslaget för driftsekonomin år 2016.
Anslagsdisponeringen bör få ändras enligt följande:
Från momentet 8 09 23, Grundanskaffning av lös egendom, Högholmens djurgård -50 000 euro.
Till momentet 4 21 Högholmens djurgård +50 000 euro.
Bakgrundsuppgifterna för överskridningsförslagen
I enlighet med anvisningarna om uppföljning av budgeten 2016 har nämnderna/direktionerna kommit med sina förslag till överskridning och överföring av budgeten före utgången av oktober 2016. Därefter har de prognoserade anslagen dock förändrats till vissa delar och förvaltningarna har därmed preciserat förslagen till anslagsöverskridning i mitten av januari 2017. Nämndernas/direktionernas överskridningsförslag och förvaltningarnas preciserade framställningar finns som bilagor.
Kaupunginhallitus 06.02.2017 § 102
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää oikeuttaa kaupunginkanslian, sosiaali- ja terveyslautakunnan, varhaiskasvatuslautakunnan, suomenkielisen työväenopiston johtokunnan, kulttuuri- ja kirjastolautakunnan ja kaupunginmuseon johtokunnan ylittämään vuoden 2016 talousarvioon merkityt määrärahat ja kiinteistölautakunnan alittamaan tilakeskuksen toimintakatteen seuraavasti:
Käyttötalouden määrärahojen ylitykset/toimintakatteen alitus ovat yhteensä 32 816 000 euroa.
Investointimäärärahojen ylitykset yhteensä 155 000 euroa.
Käyttötalousosa
Ta-kohta 1 10 07 Työmarkkinatuen kuntaosuus
määräraha talousarviossa 56 415 000 euroa
määrärahan ylitys 5 400 000 euroa
Ta-kohta 1 39 06 Jäsenmaksut, kaupunginkanslian käytettäväksi
määräraha talousarviossa 3 237 000 euroa
määrärahan ylitys 90 000 euroa
Ta-kohta 3 10 04 Toimeentulotuki
määräraha talousarviossa 176 898 000 euroa
määrärahan ylitys 200 000 euroa
Ta-kohta 3 10 06 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä
määräraha talousarviossa 519 229 000 euroa
määrärahan ylitys 10 100 000 euroa
Ta –kohta 3 20 Varhaiskasvatusvirasto
määräraha talousarviossa 385 006 000
määrärahan ylitys 8 150 000 euroa
Ta-kohta 4 11 Suomenkielinen työväenopisto
määräraha talousarviossa 15 066 000 euroa
määrärahan ylitys 344 000 euroa
Ta-kohta 4 15 Kaupunginkirjasto
määräraha talousarviossa 36 944 000 euroa
määrärahan ylitys 1 657 000 euroa
Ta-kohta 4 17 01 Kulttuurikeskus
määräraha talousarviossa 13 445 000 euroa
määrärahan ylitys 175 000 euroa
Ta-kohta 5 21 03 Tilakeskus
toimintakate talousarviossa 224 200 000 euroa
toimintakatteen alitus 6 700 000 euroa
Investointiosa
Ta-kohta 8 09 21 Irtaimen omaisuuden perushankinta, Kaupunginmuseo
määräraha talousarviossa 648 000 euroa
määrärahan ylitys 155 000 euroa
Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää tehdä käyttötarkoituksen muutoksen vuoden 2016 talousarvioon merkittyihin määrärahoihin seuraavasti:
Ta-kohdalta 1 10 01 Kaupunginkanslia -100 000 euroa.
Ta-kohdalle 1 10 06 Työsuhdematkalippu +100 000 euroa.
Ta-kohdalta 4 02 02 Kaupungin tuottamat palvelut – 1 500 000 euroa.
Ta-kohdalle 4 02 11 Korvaukset avustukset muiden tuottamiin palveluihin + 1 500 000 euroa.
Ta-kohdalta 8 09 23 Irtaimen omaisuuden perushankinta, Korkeasaaren eläintarha -50 000 euroa.
Ta-kohdalle 4 21 Korkeasaaren eläintarha +50 000 euroa.
Samalla kaupunginvaltuusto kehottaa, aiempien vuosien tapaan, varhaiskasvatuksesta vastaavaa toimielintä tarkistamaan varhaiskasvatuksen piirissä olevien lasten määrän talousennusteiden yhteydessä neljä kertaa vuodessa. Jos lapsimäärä ja sitä seuraavat kustannukset ovat budjetoitua suuremmat, varhaiskasvatuksesta vastaava toimielin tekee ehdotuksen lisämäärärahan myöntämisestä kaupunginvaltuustolle. Lisämäärärahan suuruus määritellään sen hoitomuodon kustannusten mukaan, johon ylitys kohdistuu.
Käsittely
Vastaehdotus:
Sanna Vesikansa:
Lisätään päätösehdotukseen seuraava:
"Samalla kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että aiempien vuosien tapaan varhaiskasvatuksesta vastaava toimielin tarkistaa varhaiskasvatuksen piirissä olevien lasten määrän talousennusteiden yhteydessä neljä kertaa vuodessa. Jos lapsimäärä ja sitä seuraavat kustannukset ovat budjetoitua suuremmat, varhaiskasvatuksesta vastaava toimielin tekee ehdotuksen lisämäärärahan myöntämisestä kaupunginvaltuustolle. Lisämäärärahan suuruus määritellään sen hoitomuodon kustannusten mukaan, johon ylitys kohdistuu."
Kannattaja: Laura Rissanen
Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti Laura Rissasen vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen.
30.01.2017 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Ari Hietamäki, johtava suunnittelija, puhelin: 310 36567
Detta beslut publicerades 24.02.2017
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Ari Hietamäki, ledande planerare, telefon: 09 310 36567