F 7.6.2017, Val av ledamöter i fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion för mandattiden som börjar 2017
F 7.6.2017, Val av ledamöter i fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion för mandattiden som börjar 2017
Beslut
Stadsstyrelsen föreslog stadsfullmäktige följande:
Stadsfullmäktige beslutar för sin mandattid utse nio ledamöter och nio personliga ersättare i fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion enligt följande:
Ledamot | Ersättare | ||||
1. | Saml. | Ted Apter | |||
2. | Saml. | Veera Hellman | Dennis Hamro-Drotz | ||
3. | Gröna | Nora Lindström | Bernt Nordman | ||
4. | Gröna | Theo Tyrväinen | Lena Sjöberg | ||
5. | SDP | Hildur Boldt | Thomas Micklin | ||
6. | VF | Joonas Leppänen | Maarit Fredlund | ||
7. | SFP | Martina Harms-Aalto | Benjamin Ellenberg | ||
8. | SFP | Joakim Horsma | Runa Ismark | ||
9. | SFP | Karin Palmén | Sebastian Weckman |
Samtidigt beslutar stadsfullmäktige utse ordförande och vice ordförande enligt följande:
Ordförande | Martina Harms-Aalto | |
Vice ordförande | Ted Apter |
Stadsfullmäktige beslutar dessutom justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Behandling
Stadsstyrelsens föreslog enhälligt på förslag av Marcus Rantala att
- Benjamin Ellenberg väljs till ersättare för Martina Harms-Aalto,
- Runa Ismark väljs till ersättare för Joakim Horsma och
- Sebastian Weckman väljs till ersättare för Karin Palmén.
Stadsstyrelsen föreslår stadsfullmäktige följande:
Stadsfullmäktige beslutar för sin mandattid utse nio ledamöter och nio personliga ersättare i fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion enligt följande:
Ledamot | Ersättare | ||||
1. | Saml. | Ted Apter | |||
2. | Saml. | Veera Hellman | Dennis Hamro-Drotz | ||
3. | Gröna | Nora Lindström | Bernt Nordman | ||
4. | Gröna | Theo Tyrväinen | Lena Sjöberg | ||
5. | SDP | Hildur Boldt | Thomas Micklin | ||
6. | VF | Joonas Leppänen | Maarit Fredlund | ||
7. | SFP | Martina Harms-Aalto | |||
8. | SFP | Joakim Horsma | Sebastian Weckman | ||
9. | SFP | Karin Palmén | Runa Ismark |
Samtidigt beslutar stadsfullmäktige utse ordförande och vice ordförande enligt följande:
Ordförande | Martina Harms-Aalto | |
Vice ordförande | Ted Apter |
Stadsfullmäktige beslutar dessutom justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Enligt 32 § 2 mom. i kommunallagen (410/2015) utses ledamöterna i kommunstyrelsen, i revisionsnämnden, i andra nämnder och i utskott vid ett sammanträde som fullmäktige håller i juni månad.
Fostrans- och utbildningsnämnden har en svensk sektion. Sektionen har nio ledamöter. Varje ledamot har en personlig ersättare. Stadsfullmäktige väljer för sin mandattid ledamöter och ersättare i sektionen så att ledamöterna och ersättarna i sektionen företräder den svenska språkgruppen. Stadsfullmäktige väljer dessutom en ordförande och en vice ordförande för sektionen bland nämndens ordinarie ledamöter eller ersättare.
Bestämmelser i kommunallagen
Organens sammansättning (30 § 3 mom.)
I en tvåspråkig kommun ska för undervisningsförvaltningen tillsättas ett organ för vardera språkgruppen eller ett gemensamt organ med särskilda sektioner för vardera språkgruppen. Ledamöterna i organen eller sektionerna ska väljas bland personer som hör till respektive språkgrupp.
Organens sammansättning (31 § 3 mom.)
För organens ledamöter utses personliga ersättare, på vilka tillämpas vad som föreskrivs om ordinarie ledamöter.
Mandattid för och val av ledamöter i organen (del av 32 § 1 mom.)
Ledamöterna i organen utses för fullmäktiges mandattid, om inte fullmäktige har beslutat att de ska ha en kortare mandattid än fullmäktiges mandattid.
Ordförande och vice ordförande för organen (33 § 1 mom.)
Fullmäktige eller ett annat organ som ansvarar för valet utser bland dem som valts till ledamöter en ordförande och ett tillräckligt antal vice ordförande för organet. Ordföranden och vice ordförandena väljs vid samma valförrättning, om inte fullmäktige har fattat beslut om en ordförandemodell.
Kommunens förtroendevalda (69 § 1 och 2 mom.)
Förtroendevalda i kommunen är ledamöterna och ersättarna i fullmäktige, personer som har valts till ledamöter i kommunens organ, personer som kommunen har valt till ledamöter i en samkommuns organ samt andra personer som har valts att sköta kommunala förtroendeuppdrag. En kommunal tjänsteinnehavare eller arbetstagare som på grundval av sin uppgift har valts till ledamot i ett kommunalt organ är dock inte kommunal förtroendevald.
De förtroendevalda ska främja kommunens och invånarnas intressen samt sköta sitt förtroendeuppdrag med värdighet och så som uppdraget förutsätter.
Samtycke till förtroendeuppdrag (70 § del av 1 mom., 2 mom.)
Till ett förtroendeuppdrag får väljas endast den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget.
En förtroendevald samt en person som är på förslag till något annat förtroendeuppdrag än fullmäktigeledamot ska på begäran av fullmäktige eller organet i fråga lämna en redogörelse för de omständigheter som kan vara av betydelse vid bedömningen av om han eller hon är valbar.
Allmän valbarhet (71 §)
Valbar till kommunens förtroendeuppdrag är den som
- har kommunen som hemkommun,
- har rösträtt i kommunalval i någon kommun det år då fullmäktigeledamöterna väljs eller val för ett annat förtroendeuppdrag förrättas, och som
- inte har förklarats omyndig.
Valbarhet till övriga organ (74 §)
Valbar till en nämnd eller ett utskott är den som är valbar till fullmäktige, dock inte
- den som är anställd hos kommunen och lyder under nämnden eller utskottet,
- den som är anställd hos en sammanslutning eller stiftelse som bedriver verksamhet inom nämndens eller utskottets uppgiftsområde och där kommunen har bestämmande inflytande,
- den som är ledamot i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ eller i en ledande och ansvarsfull uppgift eller i en därmed jämförbar ställning i en affärsdrivande sammanslutning, om det är fråga om en sådan sammanslutning som kan ha väsentlig nytta eller lida väsentlig skada av hur de ärenden avgörs som normalt behandlas i nämnden.
På ett organ som huvudsakligen sköter personalfrågor tillämpas 73 § 2 mom.
Till en direktion och en kommitté kan väljas också den som inte är valbar till kommunstyrelsen och nämnder eller vars hemkommun kommunen inte är.
Övriga bestämmelser
Bestämmelser i jämställdhetslagen (4 a § 1 mom.)
I statliga kommittéer, delegationer och andra motsvarande statliga organ samt i kommunala organ och organ för kommunal samverkan, med undantag för kommunfullmäktige, skall kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat.
Kommunallagens bestämmelser om val (105 § 1, 2 och 3 mom. samt delar av 4 och 5 mom.)
Vid val blir den eller de som fått flest röster utsedda.
Valet av förtroendevalda ska förrättas som proportionellt val, om det begärs av minst så många närvarande ledamöter i organet som motsvarar den kvot som fås när antalet närvarande delas med det antal personer som ska väljas, ökat med ett. Om kvoten är ett brutet tal, ska den avrundas till närmaste högre hela tal.
Ersättare väljs i samma val som de ordinarie ledamöterna. Är ersättarna personliga, ska kandidaterna godkännas före valet och uppställas vid sidan av de föreslagna ordinarie ledamöterna. Är ersättarna inte personliga, blir de kandidater valda som näst efter de till ordinarie ledamöter utsedda personerna fått flest röster eller de största jämförelsetalen.
Vid proportionella val tillämpas vad som i vallagen föreskrivs om kommunalval. Proportionella val och, när så yrkas, även majoritetsval ska förrättas med slutna sedlar. Vid lika röstetal avgör lotten.
Detta beslut publicerades 06.06.2017
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
Föredragande
Mer information fås av
Tiina Teppo, ledande sakkunnig, telefon: 09 310 36289
Lauri Menna, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36012
Mari Tammisto, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 76004