De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-003237
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 38 §

Liikenneliikelaitoksen johtokunnan lausunto Henrik Nyholmin valtuustoaloitteeseen metron pidennetystä liikennöinnistä viikonloppuisin

Direktionen för trafikaffärsverket

Lausunto

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle Henrik Nyholmin valtuustoaloitteeseen metron pidennetystä liikennöinnistä viikonloppuisin.

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) tehtävä on huolehtia metro-, raitio-, kaupunkipyörä- ja lauttaliikenteen tuottamisesta pääkaupunkiseudulla. HKL tuottaa omistajilleen ja tilaajilleen hyötyä kokonaisvaltaisena joukkoliikennepalvelujen tuottajana. Laitoksen perustehtävä on tuottaa ja kehittää kestävän liikkumisen palveluita laadukkaasti, turvallisesti ja kustannustehokkaasti.

Metron yöliikenteen laajentamisesta on tehty erillinen selvitys vuonna 2009 ”Metron yöliikenteen laajentamisselvitys”, jossa laajentamiselle ei löydetty perusteita muun muassa palvelutaso- ja turvallisuusnäkökulmien osalta eikä joukkoliikennejärjestelmän kustannustehokkuuden kannalta. Selvityksessä todetaan myös N-linjojen vaikutusalueen kattavuuden olevan metroliikenteen kaltainen ja tarjoten myöhäisillan hiljaisen kysynnän aikana myös paremman ja kustannustehokkaan palvelutason matkustajamäärien hoitamiseen. Yöliikenteen kustannuksista merkittävän osan muodostavat vartioinnin tarve ja mahdollinen liityntäliikenne.

Metron yöliikennettä on kuitenkin jatkettu erilaisten suurtapahtumien yhteydessä aina harkinnan mukaan. Yöliikenteen jatkamisesta on tehty aika ajoin valtuustoaloitteita ja asiasta on keskusteltu julkisesti eri tahoilla. Metron liikennöintiajan pidentämistä noin 2 tunnilla on kokeiltu ajalla marraskuu 2013 – joulukuu 2014. Tällöin Itä-Helsingin yöbusseilta vähennettiin vuoroja. Matkustajapalautteet kokeilusta olivat pääsääntöisesti positiivisia, mutta jonkin verran negatiivista asukaspalautetta esiintyi metroradan varrelta koskien pitkittynyttä meluhaittaa. Kokeilussa havaittiin matkustajamäärän vähenevän klo 22-02 ja nousevan taas klo 03-4.30.

Metron yöliikenteen jatkaminen valtuustoaloitteen mukaisesti perjantai- ja lauantai-iltoina vaatisi lisäresursseja erityisesti vartiointiin asemille ja metrojuniin sekä lisääntyneeseen kuljettajatarpeeseen. Alustavien selvitysten perusteella aloitteen kaltainen ja aiemman kokeilujakson kaltainen lisäliikenne ei aiheuttaisi kuitenkaan kovin merkittäviä muutoksia metroradan ja junakaluston kunnossapitojärjestelyissä, eikä myöskään aiheuttaisi merkittäviä muutoksia kunnossapidon työkustannuksissa. Mikäli vuotuinen kilometrimäärän lisäys olisi oleellinen, lisäisi se kustannuksia tihentyneenä huoltovälinä kaluston kunnossapidossa. Kunnossapidon näkökulmasta oleellisin muutos koskisi töiden entistä tarkempaa suunnittelua junakalustolle luontaisen seisonta-ajan sekä radalla tapahtuvan vapaan työskentelyajan lyhentyessä. Lyhyemmät työskentelyajat sekä lyhentynyt luontainen seisonta-aika saattaisivat alentaa liikenteen luotettavuutta.

Metroliikenteen jatkaminen klo 02 saakka osuisi juuri siihen ajankohtaan, jolloin matkustajia olisi vähiten. Metron matkustajakapasiteetti on kuitenkin suuri ja asemien ylläpitotunnit kalliita. HSL on lausunnossaan 4.5.2017 todennut, että länsimetron liikennöinnin alkamisen jälkeen Espoon N-bussit liikennöivät edelleen Kampin terminaalista. Aikaisemman metron yöliikennekokeilun ja muiden selvitysten perusteella tämän on todettu olevan edullisin ja palvelutasoltaan kattavin liikenneratkaisu keskiyön liikenteeseen, eikä länsimetron avautumisen ole katsottu muuttavan tilannetta.

Päätös yöliikenteen aloittamisesta sekä tarkempi kustannusten esittäminen kuuluvat HSL:n toimivaltaan. Kun tiedossa on tarkempi suunnitelma liikennöintiajoista ja määristä, voidaan asiaa arvioida syvällisemmin joukkoliikenteen palvelutason ja taloudellisuuden näkökulmista.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt HKL:n lausuntoa kaupunginhallitukselle 31.8.2017 mennessä.

Valtuustoaloite

Valtuustoaloite: Metron pidennetystä liikennöinnistä viikonloppuisin. (Kvsto 15.3.2017 asia 13, Henrik Nyholm).

Stäng

Detta beslut publicerades 25.08.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio

Mer information fås av

Sari Valasjärvi, kehittämissuunnittelija, puhelin:

sari.valasjarvi@hkl.hel.fi